Gå til innhold
Hundesonen.no

Blodgivere?

Wildah

Recommended Posts

Da Sari ble påkjørt, mistet hun mye blod. Og jeg fikk i ettertid vite at hun trolig hadde overlevd om dyrlegen hadde hatt blod å gi henne. Litt rart å tenke på, at hadde de kjørt henne til en annen klinikk, som lå 15 min lenger unna, så hadde hun kanskje vært her i dag. Hun ble operert sent på kvelden, og skulle fraktes videre til den andre klinikken neste morgen, så hun ville få blod og videre operasjoner.

Nå er ikke det noe jeg funderer mye på, for hun hadde store skader på ene bakfoten, og ville trolig aldri kunnet løpe igjen, så det var nok best at det endte slik.

Men... Hvordan er det med blodgivning for dyr? Er det noe system for dette? Og, hvordan kan man vite hvilke klinikker som har blod inne og ikke?

Finnes det noe sted man kan hendvende seg, om man ønsker at ens hund skal gi blod?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke så mye om temaet, men... På dyreklinikken hvor jeg jobber, så er det først og fremst veterinærenes egne hunder som blir brukt som blodgivere om det er nødvendig. I tillegg har de et par hunder fra ulike kunder som er blodgivere, og de ringes inn hvis det blir nødvendig. Som takk får de rabatter og gratis hundefôr++.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns å huske jeg leste en brosjyre da jeg satt på venteværelse på NVH engang om at hunder over 25 (?) kg kunne være blodgivere.

Eneste jeg vet om som har hatt blodoverføring er ene tispa til Kahlos oppdretter - hun ble akutt syk og fikk blodoverføring fra Kahlo sin mamma, faktisk. Akkurat detaljer og sånt, kjenner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Rina er nok for tynn til at de ville tatt blod fra henne. Men det er greit å vite at det finnes et slags system. :ahappy: Regner med at det er opp til den enkelte klinikk om de velger å ha blodgivere tilgjengelig eller ikke.

Jeg vet at min søsters type tilbød seg å hente hunden sin for å få gitt blod til Sari, men dyrlegene takket nei. Vet ikke helt hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående vekt, det er nok ganske riktig at det er en nederste grense for vekt på hund, siden det er det på mennesker. Men noe mer vet jeg ikke. Men har, som andre nevnte, hørt at det ofte er veterinær eller deres nærmeste sine hunder som ofte blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pittelitt OT, men dere.. har hunder forskjellige blodtyper? :hyper:

You read my mind. Jeg skulle til å spørre om det samme.

Fant dette:

Hunder har veldig mange forskjellige blodtyper, og det er veldig liten risiko ved første gangs overføring. Det er en til to av blodtypene som er "farlige" ved overføring, og vi har nå muligheten for å teste giverne for disse blodtypene på klinikken.

Fant det her. (Veldig flink veterinær forøvrig. Gikk til han da vi bodde i Hønefoss)

I samme artikkelen står det noe om kort holdbarhet på hundeblod og at de heller har folk på liste så de kan ta kontakt dersom det kommer inne ett tilfelle som trenger blodoverføring. Men det er sikkert forskjellig praksis fra klinikk til klinikk.

Edit: En finner ganske mye om det hvis en søker på "blodgiver hund" på Google forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...