Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor viktig er flatdekken?


SFX

Recommended Posts

Jeg har lagt merke til at mange trener inn flatdekk på hunden sin, og det er noe jeg aldri har tenkt på eller vurdert for X'en. Men så grubler en jo, og tanker oppstår.

Hva er fordelene ved en flatdekk? Kan en få trekk for ikke å ha flatdekk?

Jeg tør påstå at X'en har en god fellesdekk - hun ligger, uansett om det er alene eller i fellesdekk med 17 (jeg overdriver ikke, hun har ligget i fellesdekk med til sammen 17 hunder). Hun ligger i to, tre, fire og fem minutter. Hun ligger ikke i jevn flatdekk, men foreløpig har ingen LP-dommer bemerket det (dog har vi bare startet for fire forskjellige dommere), og vi har ikke fått trekk for at hun i løpet av de to minuttene for eksempel kan veksle mellom flatdekk, titte litt rundt seg, snuse i gresset, flatdekk igjen, før hun løfter hodet og titter mot meg. Hun orienterer seg, men ligger ellers babb. Vi har stort sett fått 9,5 eller 10 på fellesdekk, og da er det neddekken eller oppsitten som har trukket.

Også i dekk under marsj ligger hun, men følger meg med hodet.

Er dekken hennes bra nok, eller burde jeg få inn flatdekk på henne? Gjør flatdekken noe mer enn å sikre at hunden ligger i ro, noe jeg per i dag føler meg trygg på at X'en gjør uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få trekk i de høyere klassene for at hunden ligger urolig, f.eks at den veksler mellom flatdekk og vanlig dekk ofte, snur på hodet og hvertfall dersom den snuser i gresset. Snusing kan du også få trekk for i LP1, men slikt avhenger jo veldig av hva dommeren foretrekker.

Jeg syns flatdekk ser bedre ut, men kun dersom man har en skikkelig flatdekk. Altså ikke en hund som hele tiden veksler. Cita stirrer konstant etter meg også når jeg er i skjul, så der er det ingenting å trekke på. Derfor lærer jeg ikke inn flatdekk. Tia har derimot hodet litt mer overalt, men samtidig får hun mer lyd og får ofte mer stress av flatdekk. Jeg tror det er fordi hun tilbyr flatdekk når hun blir frustrert siden det er shapet inn - og når hun må "kontrollere" seg selv ved å ikke se rundt, så kommer piping.

Dersom du er fornøyd med dekken som den er nå, så ville jeg ha beholdt den. Det finnes fordeler og ulemper ved begge deler, men har du en god flatdekk så ser det helt klart mye bedre ut i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaze har jeg vandlig dekk på, hun ligger stødig og fint og har aldri tenkt tanken på å reise seg, bytte posisjon eller snu seg etter noe.

Talli derimot er en nyfiken sjel, så hun vil gjerne snu seg og titte på ting som skjer, derfor har jeg bestemt meg for at ettersom hun er trygg, men bare sinnsykt nyfiken så få hun ligge flatt. Da trenger ikke hun "bekymre" seg for om hun skal snu hode for å titte eller ikke.

Jeg personlig liker best vandlig dekk, men iblandt så er ikke hunden enig i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg synes selv hun ligger bra, men jeg har jo dårlig sammenligningsgrunnlag og liten erfaring. Hun kan snuse og titte litt, men det er gjerne de første 30 sekundene, og jeg tenker at hun må få lov til å orientere seg på nytt sted, sjekke ut og skape sin egen kontroll og oversikt. For det meste ligger hun og ser på meg, og blir det for langvarig og kjedelig legger hun seg flatt. At hun titter på hunder som reiser seg eller ruller seg og sånt i fellesdekken anser jeg som normalt, hun er jo ikke blind, døv, dum og uten nysgjerrighet...

Vi har så vidt begynt å trene på klasse 2-dekken, og de gangene vi har gjort det har hun forsøkt å hypnotisere stedet jeg forsvant, men hun har ikke forsøkt å reise seg - så jeg føler meg trygg på at den hunden ligger (og nå reiser hun seg sikkert på neste stevne bare på bæsj, siden jeg skriver dette).

Hittil har jeg ansett dette for å være vår sterkeste øvelse, men som sagt begynner jeg å tenke, og det er ikke alltid lurt...

På sist stevne var det hele to ekvipasjer i klasse 1, og den andre reiste seg etter hvert opp og beinet til eier. Selv da ble hun liggende, dog med litt lang hals og WTF-blikk mot meg - hva skjedde? Men hun lå. I klasse 2 og 3 var det bare en ekvipasje i hver, så hun ble med i fellesdekk der også, og hun lå, lå, lå og lå. Så da tror jeg at jeg skal la henne ha den dekken hun har, så får vi heller ta problemet når vi er i elite og sånn :)

Ok, over til å bekymre seg over øvelsene vi faktisk ikke er safe på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke trekk for at hunden titer rundt seg, heller ikke i elite. Jeg liker ikke flatdekk, den ser unaturlig ut. Foretrekker en hund som ligger avslappet og normalt (og ser ut som en levende hund:-) ).

Jo? Om hunden titter mye rundt seg (bak seg f.eks, uten å røre beina) kan den få trekk for å ligge urolig. Jeg mener å ha sett det selv også, og hørt dommere + Øystein Ødegård (på kurs) si det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo? Om hunden titter mye rundt seg (bak seg f.eks, uten å røre beina) kan den få trekk for å ligge urolig. Jeg mener å ha sett det selv også, og hørt dommere + Øystein Ødegård (på kurs) si det.

Dette står det i dommeranvisningen for fellesdekk klasse Elite:

"Hunden kan imidlertid snu på hodet og dermed vise interesse for det som foregår rundt seg, uten at dette må være et uttrykk for rastløshet eller engstelse."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...