Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykdommer hos Norsk lundehund


Sanne
 Share

Recommended Posts

Lurte på om noen har noe som helst god kunnskap om sykdommer hos lundehund?

Har grei kunnskap selv altså. Hadde tross alt en lundehund i 5 år, men føler at alt jeg leser ikke stemmer helt. For det står overalt at denne rasen er så utrolig frisk, men det er ikke det jeg har erfart. Og hører andre si det samme.

Ulrik (Altså lundehunden jeg hadde) slet masse. Here goes:

Mageproblemer: Stort sett hele livet slet han med det. Fikk gjentatte ganger mage/tarm infeksjoner, ofte diare (i de værste periodene hadde han det hver dag i flere mnd), og rant flere ganger til dyrlegen, men uten å finne ut hva det kunne være. Spydde mye også. Eneste dyrlegene kunne fortelle meg var at han hadde sensitiv mage. Vel det var sjeldent han fikk noe utenom fôret sitt, han ble jo bare syk av det. Prøvde alle mulige typer fôr som dyrlegen foreslo så magen hans kunne bli bedre. Enkelte ganger var diareen så ille at han blødde.. Fant heldigvis til slutt et fôr som roet magen hans, takk og pris! Men selv på det fôret slet han fortsatt med magen fra tid til annen. Er magetrøbbel vanlig hos rasen?

Allergi: Han hadde allergi mot okse, lam/sau, melk. Og i tillegg støvmiddallergi. (Det siste fôret jeg fant som stabiliserte magen hans var faktisk over 50% oksekjøtt, dette gikk helt fint på tross av allergien.. merkelig..) Men så har jeg hørt at allergi er litt oppskrytt også da. Og jeg har vel på en måte bevist det med en hund som på allergi skalaen 1-5, hvorav 1 er lavest og 5 er høyest, lå på 3 mot okse.. :)

Epilepsi: Dette er noe av det verste jeg har gått gjennom. Det er en grusom sykdom og jeg kommer til å styre unna alle raser som har dette som en relativt vanlig sykdom. 1 av 10 hunder får det, så det er ikke lett å unngå, men jeg kommer alltid til å være bevisst i mine valg av raser. Jeg kunne se epilepsien dra livsgnisten ut av skatten min. Anfallene ble på kort periode hyppige og relativt kraftige også. Medisinene funket heller ikke, så det var liksom ikke stort annet å gjøre enn å la han slippe. Jeg lot han kanskje slippe tidligere enn hva de fleste ville gjort. men jeg følte at bedre å la han slippe mens han fremdeles hadde noen gode dager.

Vet at det hvertfall er en person her inne som har lundehund og håper det er flere. Kanskje noen som med hånden på hjertet kan si at dette faktisk er en frisk rase og at jeg bare var utrolig "uheldig" med Ulrik med tanke på sykdommer. For dette er den flotteste rasen jeg vet om. på alle måter! Den er vakker å se på og i tillegg med et gemytt man skal lete lenge etter. Har aldri, verken før eller siden møtt en så spesiell hund. De er noe for seg selv :) Jeg elsker rasen og vil gjerne ha en igjen, men ikke hvis dette er en rase med mye plager. Orker ikke å gå gjennom noe sånt igjen. det er så vondt å se skatten ha det fælt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...