Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening- og kostholdtips


Benedicte

Recommended Posts

Er litt motivert om dagene til å komme i bedre form (med god grunn :) ) - og har opprettet en ny skrittellingstråd (med premiering) her.

Men i tillegg til å følge den og prøve å gå lengre og oftere, så vil jeg trene på andre måter (litt enkelt om kvelden) og bli flinkere til å spise bedre.

Så her ønsker jeg at folk slenger inn råd om hvordan dere prøver å komme i bedre form. Trener dere om kveldene?

Selv prøver jeg å ta situps i det minste, men tips til annen morsom trening (spenst, kondisjon, styrke) er også bra!

Forsøker også å kutte ut sjokolade og godteri, som jeg er veeldig svak for, men hva erstatter dere dette med når suget blir stort? Frukt? Vann? Noe annet bare for å ha noe å "tygge på"?

Hva trener dere for å komme i bedre form og hvordan prøver dere å ha kostholdet? Er dere nøye på hva dere spiser?

Har dere egne spørsmål så sleng de inn her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder mat så spiser jeg ikke noe ferdig mat.

Jeg spiser mer kjøtt og grønnsaker enn ris, potet og pasta.

Spiser grønnsaker, eller salat til middag vær dag(med retsen av retten såklart).

Spiser fisk 2 ganger i uken.

Jeg spiser ikke brød. Kun knekkebrød.

Drikker ikke brus eller saft. Kun vann og melk, og litt juice.

Friterer aldri mat.

Jeg spiser som regel fullkorns pasta, og ubehandlet ris når jeg spiser det.

Hmm.. det var det jeg kom på i farta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor spiser du mer kjøtt og grønnsaker enn f.eks ris, potet og pasta? Og knekkebrød fremfor brød? Jeg kan ikke så mye om dette :)

Selv drikker jeg veldig sjeldent brus, og skal fremover prøve å kun drikke vann, melk og litt appelsinjuice. Bli flinkere til å spise fisk og mindre drittmat, enda mer grønnsaker og salat (selv om det er mesteparten av kosten min egentlig....).

Og tips til hva frokost kan være for en som glemmer å ta opp brød fra frysen kvelden før? Jeg er også slik at jeg prioriterer å sove 5 min lenger enn å stå 5 min på kjøkkenet for å lage matpakke eller frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor spiser du mer kjøtt og grønnsaker enn f.eks ris, potet og pasta? Og knekkebrød fremfor brød? Jeg kan ikke så mye om dette :)

Selv drikker jeg veldig sjeldent brus, og skal fremover prøve å kun drikke vann, melk og litt appelsinjuice. Bli flinkere til å spise fisk og mindre drittmat, enda mer grønnsaker og salat (selv om det er mesteparten av kosten min egentlig....).

Og tips til hva frokost kan være for en som glemmer å ta opp brød fra frysen kvelden før? Jeg er også slik at jeg prioriterer å sove 5 min lenger enn å stå 5 min på kjøkkenet for å lage matpakke eller frokost.

Ikke spørr om hvorfor da :) Heheh.. Det er vanskelig. Tror det er npe med at det er mer karbrohydrater(av den typen man ikke skal ha) i de tingene..Kan egentlig svare på dette, men kl er mange :) Skal svare deg ordentlig i morgen :)

Frokost tips: Havregrøt :) Evnt. noe musli med banan og biola? Smothie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor spiser du mer kjøtt og grønnsaker enn f.eks ris, potet og pasta? Og knekkebrød fremfor brød? Jeg kan ikke så mye om dette :)

Selv drikker jeg veldig sjeldent brus, og skal fremover prøve å kun drikke vann, melk og litt appelsinjuice. Bli flinkere til å spise fisk og mindre drittmat, enda mer grønnsaker og salat (selv om det er mesteparten av kosten min egentlig....).

Og tips til hva frokost kan være for en som glemmer å ta opp brød fra frysen kvelden før? Jeg er også slik at jeg prioriterer å sove 5 min lenger enn å stå 5 min på kjøkkenet for å lage matpakke eller frokost.

Frokost hvis du er dårlig på å ta opp brød - polarbrød! De tiner veldig fort, og smaker godt. Kjøp de som har grovt mel i seg, så er du mett lenger. Spiser du hver 3-4 time gjennom dagen så slipper du søtsug på kvelden. Pass på å alltid spise innen en time etter at du har våknet.

Personlig tror jeg mer på å bare gjøre kostholdet sunnere enn å droppe karbohydrater e.l. Ris, potet og pasta har mye karbohydrater, men man trenger karbohydrater for å kunne trene og tenke. Husk på at melk og appelsinjuice har nesten like mye kalorier som brus, man bør ikke drikke mer enn maks en halv liter melk om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost hvis du er dårlig på å ta opp brød - polarbrød! De tiner veldig fort, og smaker godt. Kjøp de som har grovt mel i seg, så er du mett lenger. Spiser du hver 3-4 time gjennom dagen så slipper du søtsug på kvelden. Pass på å alltid spise innen en time etter at du har våknet.

Personlig tror jeg mer på å bare gjøre kostholdet sunnere enn å droppe karbohydrater e.l. Ris, potet og pasta har mye karbohydrater, men man trenger karbohydrater for å kunne trene og tenke. Husk på at melk og appelsinjuice har nesten like mye kalorier som brus, man bør ikke drikke mer enn maks en halv liter melk om dagen.

Man skal ikke droppe karbohydratene, men kjøttet og grønnsakene skal være mer.

Og brus er ganske mye verre enn melk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke droppe karbohydratene, men kjøttet og grønnsakene skal være mer.

Og brus er ganske mye verre enn melk :)

Niks, brus er ikke verre enn melk :)

Fakta fra matvareguiden.no

1 dl lettmelk inneholder 46 kalorier

1 dl Coca Cola (ikke lightvariant) inneholder 42 kalorier

1 dl Cola Light inneholder under 1 kalori

1 dl Fanta Orange inneholder 43,97 kalorier

Melk har mye sunt innhold, men det er mye kalorier med på kjøpet. Det blir det samme som med fet fisk (laks, ørret) - sunt fett, men mye kalorier. Man trenger det, men må begrense mengden bare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er myyye mer sukker i brus enn i melk. Det må det være..

Og, jeg har fortsatt tro på at melk har sunnere fett enn det brus har.

Sukker ville slått ut på kaloriene :) Brus har mye bruk av kunstig søtningsmidler, som ofte er svært kalorifattig.

Som jeg skriver - melk har mye sunne ingredienser, men man får faktisk i seg mer kalorier av en halv liter melk enn av en halv liter vanlig brus, tro det eller ei. Kaloriinntak er det som styrer om vi går opp eller nedover i vekt, så ift vekt er det faktisk sunnere å drikke brus enn melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er avhengig av 4-korn, havrgryn og melk om morgenen. Masse fiber, sunt fett, proteiner og sunne, langdryge karbohydrater. Hurra:) Og ikke minst, lite kalorier sammenlignet med mye annet:)

Energifordelingen skal vel i teorien være noe slikt som dette minnes jeg svakt fra de dager jeg kunne slikt:

Fett max 30% ( her er det velg greit å holde seg på 20-25 % om man skal ned i vekt. Fett er jo ren energi)

karbohydrater 40- 50%

protein 20-30%

Og så slipper man dessverre ikke unna og tenke litt på kaloriene da...

Mener å huske at du er vegeterianer og da er det vel naturlig med mye karbohydrater i kosten, så for deg blir det kanskje enda viktigere å fokusere på proteininntaket?

Selv spiser jeg ofte (5-6 ganger om dagen), har en plan om jogging hver morgen (som varierer i utførelsen), trener styrke ett par ganger i uken (gleden av en ryggskade som må holdes i sjakk...) og prøver å kutte ned på snop (sjokolade er en kaloribombe:P). Siden jeg har utviklet en svak avhengighet til sukker i det siste har jeg kommet opp med en ny plan som er flott for motivasjonen: når jeg har vært flink til å trene en dag kan jeg ta meg en liten snop til kvelds. Svært bra for motivasjonen:) Og så går man tur med bikkja og sykler og sånn da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Jeg har nettop vært hos en lege, som og er kosthold og ærnerings expert(ja, du kan få navnet hans på pm om du vil) Og ha sa at jeg kan drikke melk, ha de på havregrøten, 4-kornen osv. Men holde meg laaaangt unna brus.

Så, jeg velger å stole på han jeg :)

edit:

I tillegg har jeg ett par venninder som drakk mye brus, og som kuttet ut dette(og kun dette) og de gikk ned flere kilo vær på kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Jeg har nettop vært hos en lege, som og er kosthold og ærnerings expert(ja, du kan få navnet hans på pm om du vil) Og ha sa at jeg kan drikke melk, ha de på havregrøten, 4-kornen osv. Men holde meg laaaangt unna brus.

Så, jeg velger å stole på han jeg :)

Så hyggelig for deg :)

Antagelig ba han deg ligge unna brus fordi det inneholder det kunstige søtningsmiddelet aspartam (litt usikker på skrivemåten). Det har blitt forsket endel på det de siste årene, og det stimulerer kroppen på ikke optimale måter. I tillegg er jo ikke brus veldig sunt for tennene, samt at det jo inneholder mange kalorier. At ernæringsfysiologen din sa at du kunne ha melk på havregrøten, 4kornen osv. er jo ikke noe rart, melk er sunt, men kaloririkt - som jeg har understreket flere ganger. Dermed må man ikke drikke for mye av det. Regner ikke med at ernæringsfysiologen din sa at du kunne drikke så mye melk du bare maktet heller - med mindre målet ditt er å gå opp i vekt. Poenget er fortsatt at kalorimessig er brus bedre enn lettmelk, det må du gjerne spørre eksperten din om også hvis du vil :)

Sånn til Labbis og det dette tråden egentlig skulle handle om - alt med måte. Det er ingenting i veien for å drikke verken brus eller melk, bare du gjør det i normale mengder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du var jo der, så det var jo du :)

Og hvis du leste det jeg skrev sa så han og at jeg kunne DRIKKE melk :)

Edit: Jeg renger med alt innholdet i en brus, og i melk, og ikke bare Kcal og karbohydratene.

Og da syns jeg det er for mye dritt i brus til at jeg kan tro på at det er sunnere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg renger med alt innholdet i en brus, og i melk, og ikke bare Kcal og karbohydratene.

Og da syns jeg det er for mye dritt i brus til at jeg kan tro på at det er sunnere..

Kjære deg, nå må du lese hva jeg skriver. Ja, det er endel sunne ingredienser i melk - MEN, som du også skriver, det er også mye fett i det. Det er sunt fett, men man skal helst ikke ha i seg for mye fett i løpet av en dag heller. Dermed må man være påpasselig med hvor mye man drikker av det. Nei, selvfølgelig er det ikke tilrådelig å drikke masse brus, men det er veldig mange som tror melk er kjempesunt og at man kan drikke så mye man vil av det uten at det får noen effekt - som med vann. Det ville jeg påpeke at ikke stemmer. Rent kalorimessig er melk verre enn brus. Så får man veie det øvrige næringsinnholdet i de to opp mot hverandre.

Jeg skriver dette også fordi jeg selv, første gang jeg var hos ernæringsfysiolog, trodde melk var noe jeg kunne drikke så mye jeg ville av. Da drakk jeg ofte mellom en liter og halvannen liter melk om dagen. Det blir for mye kalorier og fett når man ville ned i vekt, slik som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du var jo der, så det var jo du :)

Og hvis du leste det jeg skrev sa så han og at jeg kunne DRIKKE melk :)

Edit: Jeg renger med alt innholdet i en brus, og i melk, og ikke bare Kcal og karbohydratene.

Og da syns jeg det er for mye dritt i brus til at jeg kan tro på at det er sunnere..

Nemmen herregud, du må lese hva folk skriver. Ingen som sier at brus er sunnere enn melk, er det vel? Men når det kommer til å gå ned i vekt så kan du like gjerne drikke en liter melk som en liter brus. Det er nemlig en stor forskjell der.

Edit: så ikke siste innlegget til Tuppetroll før jeg svarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få hive meg inn i melk- brus debatten.

46 kcal per 100 g (ca 1dl) er på INGEN måte mye kalorier og at brus inneholder 6 kcal mindre veier ikke opp for den ernæringsmessige forskjellen. Skal man bare fokusere på kaloriene kan man jo teoretisk spise (og drikke) hva man vil, men ønsker man å oppnå en sunn kropp ved siden av en slank kropp er man nødt til å fokusere på riktig næringsammensetning. Her taper brusen lett. JA, melk inneholder flere kcal enn brus. Men på ingen måte nok til å kalle det mye.

Aspartam brukes vel bare i lettbrus og har en bevist effekt til å forstyrre forbrenning, øke sjansen for diabetes og kreft. Brus inneholder ingen næring utover hjerneføde og har kullsyre som hverken er sunt for tenner eller innvoller. Melk er mye bedre enn brus. Melk inneholder også protein som i andre enden er bedre for sunnhet og slankhet

Til sammenligning inneholder laks 200 kcal, da snakker vi om kaloririkmat. 6 kcal er svært lite.

I en trening- og kostholdstips tråd der fokuset skal ligge på sunnhet synes jeg det er skremmende at man nærmer seg kalle brus sunnere/ bedre enn melk. De kan knapt sammenlignes utover at de begge er drikkbare og inneholder sukker (brus 10g tilsatt- 100% av karbohydratene, melk inneholder kun 4,7 g sukker hvorav 100% er naturlig).

Og ett generelt tips til sunnhet er jo alt med måte, det være seg det ene eller det andre;)

Og til de som måtte lure siden vi er inne på kcal:

Ett gjennomsnittlig voksent menneske trenger rundt 2000 kcal om dagen for å opprettholde vekt og livsfunksjoner. Skal man slanke seg bør man gå ned og skal man legge på seg bør man gå opp:)

EDIT: blinksa litt på noen tall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en trening- og kostholdstips tråd der fokuset skal ligge på sunnhet synes jeg det er skremmende at man nærmer seg kalle brus sunnere/ bedre enn melk. De kan knapt sammenlignes utover at de begge er drikkbare og inneholder sukker (brus 10g tilsatt- 100% av karbohydratene, melk inneholder kun 4,7 g sukker hvorav 100% er naturlig).

Jeg skjønner ikke helt hvor man får det fra at noen (eller Tuppetroll, om du vil) påstår at brus er mer sunt enn melk? Hun har jo presisert det flere ganger at det er mer sunt å drikke melk enn brus, men om man ser bare på kalorier, så er det mer kalorier i melk enn det er i brus? Om man velger å tolke det som at det er sunnere å drikke brus enn melk, så er det muligens ikke Tuppetroll som er den som er mest opphengt i kalori-inntak, liksom? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv funker det best for meg å spise lite karbo. Poteter har jeg nesten helt kuttet ut, unntagen som pomfritt ca 2 ganger i uken. Pomfritten steker jeg i ildfastform og uten å tilføre olje da det alt er nok olje i potetene til å de ikke sitter seg fast.

Eller vegetar lapskaus med endel poteter.

Eller er hoved ingridiensene mine fisk i alle former og farger, og av og til kylling/svinekjøtt. Mest laks og hvit fisk som selges i porsjon eller file stykker i frysedisken. Frossene grønnsaker er andre ingridiensen.

Jeg sørger alltid for at coscos/ris/pasta ikke overgår 1/3 av porsjonen.

Til dette har jeg enten rømme, eller asiatisk saus og krydrer veldig forskjellig fra gang til gang. Det lager variasjon i smaken.

Nå skal det sies at dette ikke er helt bevist, men rett og slett den maten jeg liker best, jeg fins ikke brød/korn menneske overhode. Men det er en fin måte å spise normalt på uten å få i seg overflod av karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil arrestere en ting til jeg - melk inneholder ikke sunt fett! Tvertimot - det er jo også derfor man lager disse lettmelk og skummet-melk variantene for å tatt bort mest mulig av det fettet.

"Sunt" fett finnes i fet fisk, olivenolje etc - dvs dette er fettarter som ikke gir avleiringer i blodårene (eller rettere sagt, de gir opphav til "avleiringsfri" kolesterol i blodet og ikke "avleirings-kolesterol"). Dog inneholder også sunt fett en haug med kalorier (100 g olivenolje er vel ca 900 kalorier såvidt jeg husker, helt ekstremt)

Det er jo så mange elementer i et sunt kosthold, kalorier er en ting - fett-typer en annen.

Og at melk er så himla sunt for utvokste mennesker er nok en sannhet med modifikasjoner. Norge har verdens høyeste andel beinskjørhet - til tross for all melkedrikkingen vår, i tillegg inneholder melk usunt fett - så den sunnheten er nok litt oppskrytt.

Videre er vårt klassisk "sunne" kosthold noe som var sunt på 50-tallet da folk var i mye mer fysisk aktivitet. Jeg har mistanke om at karbohydrat-nivået er for høyt i klassisk "sunn norsk mat".

Alle karbohydrater gir kalorier, sukker regnes som "døde kalorier" for det gir kun det: kalorier (eller Joule hvis man foretrekker det). Brød regnes som "sunt" i den forstand at det følger med andre næringsstoffer med karbohydratene (fiber, B-vitaminer, mineraler etc) - men brød inneholder også mye kalorier.

Så man får bare surre seg gjennom best man kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg akkurat startet på godtefri måned, så denne tråden passet supert for meg! Jeg har tro på sunt bondevett når det gjelder kosthold for mennesker som ikke er veldig overvektige/har sykdommer eller annet som gjør at de bør gå mye ned i vekt. Det jeg mener med det er at for de fleste mennesker som er i vanlig form og hold, så holder det å spise grovt, variert, med mye grønnsaker, fisk og hvitt kjøtt (eventuelt bønner, linser og sånt for vegetarianere). Jeg spiser mye grønnsaker, har alltid grønnsaker eller salat til middag, spiser lite rødt kjøtt (isåfall er det elgkjøtt), prøver å spise kyllingkjøttdeig istedet for vanlig, og så videre. Så lenge man spiser variert og sunt (lite ferdigmat, mye grønnsaker) og beveger på seg, så har man kommet et langt stykke på vei. Jeg må si at jeg eelsker poteter, og kommer aldri til å klare å kutte ned på det. Pasta og ris spiser jeg sjeldnere, men spiser somregel fullkornsris når jeg spiser det. Ikke fullkornspasta, det liker ikke mannen:p Ellers er det jo et triks å holde seg unna frityrstekte ting, å spise hver tredje/fjerde time, å drikke mye vann og å kutte ned på godteri, brus og potetgull. Jeg tenker somregel ikke så veldig mye på kaloriinnhold, men hva man får igjen for de kaloriene man spiser;) Min andre godtefrie dag er i dag, og jeg går på med friskt mot:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips:

Ikke tenkt for mye på kalorier (ha litt i bakholdet at man skal ha 1800-2500 kcal pr dag, men ikke bruk dette som veiledende for hva du skal spise)! Man kan spise seg tom for næringsstoffer og kanskje bli veldig tynn ved å spise lite kcal, men alle vil vel se sunne og spreke ut?!

- Melk inneholder jod som virker noe slankende, derfor går fettet opp i opp med forbrenning og melk er SUNT!

- Spis fjerne mer proteiner og mindre karbohydrater (spis kjøtt og egg, og ikke for mye pasta, ris, potet og brød)

- I grønnsaker får du i deg mye sunne nærlingsstoffer og selv om de består av mye karbohydrater, er det lite i forhold til hvor mettende og sunt det er! Spis gjerne et eget salatmåltid om dagen + salat eller grønnsaker til middag

- Det er ingen forskjell på skikkelig grovt brød og et grovt knekkebrød, bortsett fra vanninnhold (og litt salt)

- Fisk er nok det sunneste du kan spise. Selv er jeg allergisk mot proteinene i hvit fisk, så jeg holder meg til omega3

Melk og melkeprodukter inneholder mange essensielle næringsstoffer som kan tenkes å bidra til positive helseeffekter (tab 1) (45). Helmelk og surmelk kan gjøre at magesekken tømmes langsommere, noe som kan gi redusert glykemi og appetitt. Enkelte studier kan tolkes slik at inntak av melkefett gir lavere risiko for hjerte- og karsykdom (6, 7, 10), muligens via redusert danning av små, tette LDL (8), men det finnes alternative tolkinger. Både fett, proteiner og karbohydrater i melk kan gi helseproblemer for personer med genetisk metabolske defekter. Helseskadelige forbindelser kan dannes når protein reagerer med sukker, spesielt ved høy temperatur, noe som bør vurderes med tanke på et økende forbruk av ekstra søtede melkeprodukter (29). Kuas diett har stor innvirkning på melkens innhold av mange næringsstoffer, slik som fettsyrer (tab 2) (46), jod og selen (23, 31). En vurdering av hvordan melken helst bør være sammensatt, er ønskelig.

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1595364

Trening:

Jeg er den typen som elsker mat, både sunn og usunn, men jeg elsker også å trene. Derfor blir jeg aldri så tynn som jeg skulle ønske, men jeg holder med allikevel i god form da, og det er det viktigste for meg :)

Jeg liker godt å jogge i skogen eller terrengsykle, fordi jeg får trent hundene samtidig. Men det morsomte synes jeg (akkurat nå for tiden) er å løfte benk, trene knebøy og andre styrkeøvelser.

Tips:

- Løping, sykling o.l. er viktig for kondisjon

- Styrke er viktig for å stabilisere kroppen og kunne avløste sjelettet under aktiviteter. I tillegg "former" man kroppen ved styrketreng, slik at man faktisk ser litt trent ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...