Gå til innhold
Hundesonen.no

Finsk/Nordisk vinner i Helsinki


Izziebelle

Recommended Posts

12-13 Desember er det nordisk og finsk-vinner utstilling i Helsinki. Jeg har fått store planer om å dra da jeg muligheten til å se mange finske lapphunder i deres eget hjemland (les: my bedre kvalitet) Marco skal ikke være med, han er hverken rabiesvaksinert eller jeg synes han har noe der å gjøre på nåværende tidspunkt. Kanskje en gang i fremtiden, men ikke nå! hehe

Noen som har tenkt seg dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen krav om ormekur (Echinococcose) Norge/Finland eller Finland/Norge :aww:

Det er krav om kur mot Echinococcose for å komme tilbake til Norge. Det var det vi fikk beskjed om av mattilsynet da vi var til Finland og paret (samt da vi kom tilbake fra Nederland).

De landene har ikke krav til ormekur for å komme inn i landene, men kravet er det norske myndigheter som står for. Husker ikke for hvor mange dager i forveien den skal taes, men så lenge man ikke skal være der i flere uker så tror jeg at det holder med Drontal/Droncit den samme uken som man drar-kommer tilbake. Husk å få det notert i passet til hunden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er krav om kur mot Echinococcose for å komme tilbake til Norge. Det var det vi fikk beskjed om av mattilsynet da vi var til Finland og paret (samt da vi kom tilbake fra Nederland).

De landene har ikke krav til ormekur for å komme inn i landene, men kravet er det norske myndigheter som står for. Husker ikke for hvor mange dager i forveien den skal taes, men så lenge man ikke skal være der i flere uker så tror jeg at det holder med Drontal/Droncit den samme uken som man drar-kommer tilbake. Husk å få det notert i passet til hunden :thumbsup:

Jeg har vært i Finland og stillt- samt hentet valp i Finland ved flere anledninger. Har alltid flydd, og blitt sjekket ved hjemkomst. Tollerne har alltid vært "enig" med meg i at man ikke trenger Echinicoccose når man kommer direkte fra Finland, da Finland (i likhet med norge) ikke har denne ormen.

Edit: Klippet fra mattilsynets sider:

<LI>Hunden eller katten skal være behandlet mot Echinococcus multilocularis med godkjent preparat (for eksempel praziquantel eller epsiprantel) i løpet av de siste 10 dagene før innførsel. Denne behandlingen skal gjentas i løpet av de første 7 dager etter innførsel til Norge. Krav om behandlingen mot Echinococcose gjelder ikke for ilder. KRavet gjelder heller ikke for hunder og katter som kommer direkte fra Finland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Oi! Det er hele 73 hunder påmeldt på finsk vinner og 65 stk påmeldt dag nr 2. Ble litt overrasket over at det er færre på den nordiske vinner utstillingen, men det er kun kutt i tispene. Flest tisper skal det være og det passer meg bra som er på utkikk etter potensielle tisper for å evt. importere noe valp etterhvert. Ringene våre er som 1 av 2 stk plassert ute, men i andre etasje og kanskje på terasse eller noe håper jeg så jeg ikke trenger å fryse rompa av meg der.. :D Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man snakker om sola så skinner den, sant? :ahappy:

Kan i hvertfall glede meg over at jeg og min reisepartner sine ringer er ikke så alt for langt unna hverandre - det er en god ting!

Mali; 29 hanner begge dager. 56 totalt for Helge, og 60 totalt for iren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått dommerendring på Norisk vinner, typisk :whistle: Vi stilte jo for dommeren vi skulle ha for noen uker siden og sto igjen med 1BHK, BIR og 2BHK liksom, og det var nettopp derfor vi stilte da også, for å se om han likte dem. Men vi får håpe vi har en fair sjans også for vår nye dommer, reiser gjør vi jo uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...