Gå til innhold
Hundesonen.no

Finsk/Nordisk vinner i Helsinki

Izziebelle

Recommended Posts

12-13 Desember er det nordisk og finsk-vinner utstilling i Helsinki. Jeg har fått store planer om å dra da jeg muligheten til å se mange finske lapphunder i deres eget hjemland (les: my bedre kvalitet) Marco skal ikke være med, han er hverken rabiesvaksinert eller jeg synes han har noe der å gjøre på nåværende tidspunkt. Kanskje en gang i fremtiden, men ikke nå! hehe

Noen som har tenkt seg dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen krav om ormekur (Echinococcose) Norge/Finland eller Finland/Norge :aww:

Det er krav om kur mot Echinococcose for å komme tilbake til Norge. Det var det vi fikk beskjed om av mattilsynet da vi var til Finland og paret (samt da vi kom tilbake fra Nederland).

De landene har ikke krav til ormekur for å komme inn i landene, men kravet er det norske myndigheter som står for. Husker ikke for hvor mange dager i forveien den skal taes, men så lenge man ikke skal være der i flere uker så tror jeg at det holder med Drontal/Droncit den samme uken som man drar-kommer tilbake. Husk å få det notert i passet til hunden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er krav om kur mot Echinococcose for å komme tilbake til Norge. Det var det vi fikk beskjed om av mattilsynet da vi var til Finland og paret (samt da vi kom tilbake fra Nederland).

De landene har ikke krav til ormekur for å komme inn i landene, men kravet er det norske myndigheter som står for. Husker ikke for hvor mange dager i forveien den skal taes, men så lenge man ikke skal være der i flere uker så tror jeg at det holder med Drontal/Droncit den samme uken som man drar-kommer tilbake. Husk å få det notert i passet til hunden :thumbsup:

Jeg har vært i Finland og stillt- samt hentet valp i Finland ved flere anledninger. Har alltid flydd, og blitt sjekket ved hjemkomst. Tollerne har alltid vært "enig" med meg i at man ikke trenger Echinicoccose når man kommer direkte fra Finland, da Finland (i likhet med norge) ikke har denne ormen.

Edit: Klippet fra mattilsynets sider:

<LI>Hunden eller katten skal være behandlet mot Echinococcus multilocularis med godkjent preparat (for eksempel praziquantel eller epsiprantel) i løpet av de siste 10 dagene før innførsel. Denne behandlingen skal gjentas i løpet av de første 7 dager etter innførsel til Norge. Krav om behandlingen mot Echinococcose gjelder ikke for ilder. KRavet gjelder heller ikke for hunder og katter som kommer direkte fra Finland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Oi! Det er hele 73 hunder påmeldt på finsk vinner og 65 stk påmeldt dag nr 2. Ble litt overrasket over at det er færre på den nordiske vinner utstillingen, men det er kun kutt i tispene. Flest tisper skal det være og det passer meg bra som er på utkikk etter potensielle tisper for å evt. importere noe valp etterhvert. Ringene våre er som 1 av 2 stk plassert ute, men i andre etasje og kanskje på terasse eller noe håper jeg så jeg ikke trenger å fryse rompa av meg der.. :D Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man snakker om sola så skinner den, sant? :ahappy:

Kan i hvertfall glede meg over at jeg og min reisepartner sine ringer er ikke så alt for langt unna hverandre - det er en god ting!

Mali; 29 hanner begge dager. 56 totalt for Helge, og 60 totalt for iren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått dommerendring på Norisk vinner, typisk :whistle: Vi stilte jo for dommeren vi skulle ha for noen uker siden og sto igjen med 1BHK, BIR og 2BHK liksom, og det var nettopp derfor vi stilte da også, for å se om han likte dem. Men vi får håpe vi har en fair sjans også for vår nye dommer, reiser gjør vi jo uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...