Gå til innhold
Hundesonen.no

Azawakh's


Guest Peersen

Recommended Posts

Guest Peersen

Bilde av mine to azawakh tisper, tatt i Almerimar , Spania

V'Auda ak Ilaman & Dassine De Garde Epee.

Selv om vinteren også er kommet til oss, har vi det deilig og varmt. 25-27 grader på dagen.

KLIKK PÅ BILDET FOR STØRRE UTGAVE :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige rasen det og en av mine favoritter. En vakker dag... :)

Vakre dine hunder, Peersen :)

Har jo selv hatt gleden av å møte et mangfold av dem og hvilken fantastisk opplevelse. Bodde med en del av dem på min "ferie" i USA og var også på besøk hos andre med rasen. Da jeg kom igjen året etter ble jeg gjenkjent av flere av hundene. Det var fantastisk, å bli ønsket velkommen inn i huset igjen, ett år etter :o

*og begge gangene kunne jeg hatt en liten skjønn valp med hjem, men dessverre passet det så altfor dårlig inn i livet mitt da, snufs*

Nowisclee, minn meg på, når jeg skal besøke dere, å ta med cd'ene med bilder av azawakh jeg har fra den turen.

Edit:

Er dette en Azawakh?

Japp, og den bor her i Oslo. Jeg kjenner dem :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp, og den bor her i Oslo. Jeg kjenner dem :lol:

Så gøy, da har jeg sett en i ekte levende live :)

De er speissielle synes jeg.. men jeg har et litt sånt uklart bilde av rasen egentlig, men den virker som å være en interessang historie blandt dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Peersen

Hei Tøfflus :)

Jeg kan nok se at det blir en wakh hos deg med tiden, ja :lol:

Og bildet er Bani Bangou til Ines Blix, MatheaN

og til Nowisclee.... vil du se fler bilder, klikk inn på bloggen som står under her. Jeg har postet masse bilder som er tatt fra stranden.

Synes det blir dårlig kvalitet på bildene om jeg tar dem ned for mye i størrelse.

Bildene på bloggen er også klikkbare, så du kan se dem i stor størrelse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tøfflus :D

Jeg kan nok se at det blir en wakh hos deg med tiden, ja :ahappy:

Og bildet er Bani Bangou til Ines Blix, MatheaN

og til Nowisclee.... vil du se fler bilder, klikk inn på bloggen som står under her. Jeg har postet masse bilder som er tatt fra stranden.

Synes det blir dårlig kvalitet på bildene om jeg tar dem ned for mye i størrelse.

Bildene på bloggen er også klikkbare, så du kan se dem i stor størrelse. :whistle:

Ja, jeg så det i Nkk katalogen nå :flowers: Fin var den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supernydelige hunder! Jeg er jo ikke bare "litt" betatt av Slougi og Wakh'en...!

Men jeg har hørt at de er de vanskeligste av myndene, og at de knapt kan gå løse uten å jakte, eller stikke av.... Stemmer dette?? Nå har jeg riktignok også hørt at Whippeten ikke kan trenes, og at de er umulige å få innkalling på, og det er jo motbevist, så jeg håper denne påstanden om Slougi og Whak kan motbevises også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Peersen

Hei Zoey

Jeg har både sloughi & azawakh, og kan motbevise at de er umulige på innkalling :whistle:

Den som har det sterkeste jaktinnstinktet her hos meg , er salukien.

Azawakhene er de lydigste myndene jeg har hatt, og sloughien kommer på en god no 2

Min erfaring er at azawakhene er så inderlig redd for å komme bort fra deg,

så de er alltid innenfor synsvidde.

Men det er klart, at om de ser en hare, sånn rett foran nesa på dem :flowers:) så setter de jo etter !

De er jo jakthunder !

Men som sagt, den som løper lengst unna oss, når vi er på tur, er salukien.

Hilsen Anne Merethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en Azawakh?

DSC_0096.jpg

Tihi, det er jo oss på bildet:-) Fint bilde Mathea, er det ok om jeg bruker det?

Jeg kan slutte meg til hva Merethe sier fht. Azawakh og innkalling. Både familiens to azawakher og min egen Bani-Bangou har vært uproblematisk å ha løse. Azawakh er en ekstremt lojal rase, de er meget knyttet til flokken sin. Dette innebærer både at de holder seg nær deg og at de er meget villige til å lære.

Bani's blogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tihi, det er jo oss på bildet:-) Fint bilde Mathea, er det ok om jeg bruker det?

Jeg kan slutte meg til hva Merethe sier fht. Azawakh og innkalling. Både familiens to azawakher og min egen Bani-Bangou har vært uproblematisk å ha løse. Azawakh er en ekstremt lojal rase, de er meget knyttet til flokken sin. Dette innebærer både at de holder seg nær deg og at de er meget villige til å lære.

Bani's blogg

Selfølgelig, bare ta det :)

Høres ut som en fin rase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder av flotte hunder! Dog er det ingenting som å se en azawakh "live". Det er vanskelig å forklare, men det er akkurat som om hver minste lille bevegelse de gjør er bevisst og utstudert. Det er flere raser som har vært beskrevet som "katteaktige", men få som passer beskrivelsen bedre enn akkurat azawakhen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder av flotte hunder! Dog er det ingenting som å se en azawakh "live". Det er vanskelig å forklare, men det er akkurat som om hver minste lille bevegelse de gjør er bevisst og utstudert. Det er flere raser som har vært beskrevet som "katteaktige", men få som passer beskrivelsen bedre enn akkurat azawakhen.

Helt enig med deg her , Baard :)

Dette er en utrolig fasinerende rase... en wakh er liksom ikke nok i ett møblert hjem :)

det blir gjerne fler ganske fort !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et nyydelig bilde, og mange flere flotte i bloggen så jeg!

Hundene dine er virkelig nydelige, skulle gjerne møtt en azawakh live jeg også!

Ja, azawakh er en rase som en absolutt skal se "live"

de blir ikke rettferdiggjordt på bilder... det er noe med væremåte & bevegelser, som ikke kan festes på ett bilde :aww:

Jeg har masse bilder på bloggen, og hver av hundene har sin egen side i menyen til venstre.

Om en er fasinert av myndene, burde en ta en titt på azawakhen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er Azawakhen med andre hunder, mennesker, barn osv? Er det spesielle utbredte sykdommer hos rasen? Hvordan er det med aktivitetsnivå, avknapp osv? Vil gjerne vite så mye som mulig jeg, egentlig. :aww:

Generelt vil jeg si at Azawakhen er veldig omgjengelig og grei med andre hunder. Alle de tre vi har hatt har fungert veldig bra sammen med andre hunder. De kan imidlertid være litt "rasistiske", de foretrekker gjerne mynder. Min Bani-Bangou er ikke spesielt glad i store, tunge hunder med mye pels. Dette er imidlertid ikke et problem da hun rett og slett bare unngår de hundene hun ikke liker. Hos oss bor det nå en Azawakh og en Cairn Terrier, disse er veldig gode venner og fungerer utmerket sammen.

Azawakhen er helt fantastisk med de menneskene den kjenner og holder av! Generelt kan man si at Azawakhen er meget kjærlig, nær og lojal mot de den kjenner, men at den er reservert og fjern (den kan også være sky) i forhold til ukjente. Det er en del individuelle variasjoner i forhold til hvor mange de betrakter som "venner". Min Bani-Bangou er veldig kjærlig mot mange av vennene våre, og har vel sånn omtrent 10 mennesker som hun betrakter som sine "venner". Mot disse er hun svært kjærlig. Andre mennesker vil hun helst ikke ha noe med å gjøre. Azawakhen foretrekker gjerne å holde avstand til fremmede, den vil også varsle KRAFTIG når fremmede kommer til hjemmet eller i nærheten av bilen. Løs på tur ignorerer de gjerne fremmede totalt, men er også nysjerrige og kan bestikkes til å hilse noen ganger. Azawakh er fantastisk med barn som er i familien! Med andres barn, eller barn den ikke kjenner svært godt må man være særlig forsiktig. Når vi får besøk hjemme av barn hos oss lar jeg aldri barna røre Azawakhen.

I vår familie har vi hatt tre Azawakher, alle med sin egen personlighet. En var en ekstremt trygg hund, fantastisk med familie og mot venner av familien når det var klart at de var velkommen. Denne hunden var også en ekstrem vakthund, fremmede kunne ikke gå inn i huset uten følge av familiemedlem. Den andre Azawakhen i familien har veldig mildt gemytt, hun liker alle mennesker og lar seg kose med av vildt fremmede. Dette er ikke rasetypisk, men noen individer er slik. Alikevel må vi aldri glemme at dette også er en Azawakh. Den tredje Azawakhen, Bani-Bangou ligger midt mellom disse to, hun er veldig glad i de hun akspeterer og det er ganske mange. Hun vokter huset, men etter en stund aksepterer hun nye gjester og kan til og med la dem klappe seg.

Azwakhen er en ganske rolig hund, men kanskje en tanke mer aktiv enn f.eks en saluki. Inne er de generelt sett veldig bedagelige og liker best å ligge under teppe. Noen kan ha en tendens til å vandre litt innimellom. Ute liker de å løpe løs særlig sammen med likesinnede. Min Bani-Bangou løper løs 6/7 dager i uka og da i omtrent en time på hverdager. Azawakhen er også veldig lærevillig, jeg trente litt lydighet med min noe vi begge likte svært godt. Tannvisning er gjerne bøyg der, og kan ofte være umulig...

Azawakh er en veldig sunn og frisk rase, det er egentlig ingen utbredte sykdommer i rasen.

Håper dette ga litt svar på spørsmålene dine:-) Hvis du vil møte en Azawakh en gang så er vi nokså ofte på utstilling ;-) Ellers bor vi jo i Oslo og går daglig på tur på Ekeberg.

Bani's blogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(klipp)

Azawakh er en veldig sunn og frisk rase, det er egentlig ingen utbredte sykdommer i rasen.

Håper dette ga litt svar på spørsmålene dine:-) Hvis du vil møte en Azawakh en gang så er vi nokså ofte på utstilling ;-) Ellers bor vi jo i Oslo og går daglig på tur på Ekeberg.

Bani's blogg

Tusen takk for utfyllende svar! :D

Høres ut som en flott rase, så lenge den havner hos den rette personen/familien. Blir nok ikke en sånn en på meg helt med det første, men den ligger absolutt høyt oppe på vil-ha-med-tiden-listen min, hehe.

Ikke umulig jeg kommer bort for å si hei og spørre litt mer om jeg ser dere på tur eller utstilling en gang, nei. Legger fort merke til en Azawakh tenker jeg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...