Gå til innhold
Hundesonen.no

Merle, defekter også på heterozygote?


Guest Stella

Recommended Posts

Ja, når jeg nå først er på spørrern her, så spør jeg om dette også :icon_redface:

Jeg har hørt, og sett rapporter, om at også heterozygote merler har til dels store lidelser, mest hørsel og syn, og lurer på om dere med merler og/eller kjennskap til andre med merler har samme inntrykk? I en rapport sto det at nært 40% av heterozygote merler har hørselshemming, som varierte fra nedsatt hørsel på ett eller begge ører til totalt døvhet. Det sto også at merler ikke kan svømme.

Jeg elsker fargen merle, og skulle veldig gjerne hatt en merle etterhvert, men slikt gjør meg jo veldig skeptisk. Jeg er veldig i mot avl med defekte gener, og ut i fra de rapportene var merle-genet absolutt å klassifisere som et defekt gen :icon_redface:

Noen som kan "trøste" og si at dette ikke er sant? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki, generellt merle med andre ord :icon_redface: Det var kun det jeg lurte på egentlig for å kunne svare bedre :blink: Jeg kan kun om merlen på aussien :icon_redface:

Men på aussie har dette mere med merlexmerle parringer slik jeg har forstått. Og dette blir så absolutt ikke anbefalt grunnet resultater som kan komme ut av det, blandt annet veeeldig mye hvitt.

link

edit: Homozygous merles are caused by the mating of two merles to each other. It does not matter whether the parents are both blues, both reds, or one of each. Statistically one can expect in a litter born to two merle parents: 25% solids, 50% normal heterozygous merles, and 25% homozygous merles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at homozygote merler ikke er bra, er derfor jeg skrev heterozygote merler. Om du ser på linkene mine ser du at mye av lidelsene kommer på heterozygote også, og det er altså det jeg lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at homozygote merler ikke er bra, er derfor jeg skrev heterozygote merler. Om du ser på linkene mine ser du at mye av lidelsene kommer på heterozygote også, og det er altså det jeg lurer på.

Ja men jeg skriver igjen, slik jeg har forstått kommer dette av merlexmerle parringer.

Altså at de tilfellene av heterozygote merler med lidelser kommer ut av de parringene hvor det har vært merlexmerle parring.

ergo teksten jeg limte inn:

Statistically one can expect in a litter born to two merle parents: 25% solids, 50% normal heterozygous merles, and 25% homozygous merles.

At de tilfellene der er de som har fått lidelser. Det kan ihvertfall virke slik ut ifra hva jeg har lest om forskjellige merlexmerle og sykdomshistorikk fra europa og usa :icon_redface: skjønner du nå? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... De heterozygote i en slik paring er genetisk like heterozygote fra en merle/ikke merle paring, og burde ikke ha noen annen effekt av genet enn andre heterozygote. Det står ikke nevnt ett ord om dette i de linkene jeg la ut (om ikke jeg har misforstått).

Noen direkte sitater på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... De heterozygote i en slik paring er genetisk like heterozygote fra en merle/ikke merle paring, og burde ikke ha noen annen effekt av genet enn andre heterozygote. Det står ikke nevnt ett ord om dette i de linkene jeg la ut (om ikke jeg har misforstått).

Noen direkte sitater på dette?

Nei, fordi det er noe jeg selv har forstått av ting som er skrevet rundt omkring, noe jeg helt tydelig har fremvist i min tekst. At det er mine egne tanker og meninger. Dette er ting jeg har forstått og tenkt meg frem som en løsning.

Men Asghi.org generellt står det mye om det heterozygote genet, ikke bare på den ene siden du linket til. Men som sagt jeg snakker kun utifra aussien.

Som sagt jeg har lest mye om aussien rundt om i europa og Usa. Og det kan virke til at de heterozygote merlene som har lidelser ala de homozygote merlene kommer ifra Merle x Merle parringer. Ergo derfor jeg har en slik tanke. Er det klarere nå? :icon_redface: Jeg kan ikke bare dra frem en nettside desverre for alt det jeg har samlet om aussien de siste 2 årene forsvant med forrige pcen. Så jeg sitter kun igjen med det jeg husker :icon_redface:

edit: Jeg vet ikke om det er forsket på på noe vis, men er det noe som tilsier at de heterozygote merlene som kommer ifra merle x merle parring er genetisk like? er dette videre forsket helt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg lite om både aussie og merle. Men jeg har da hatt litt genetikk på skolen.

Og etter min mening er en heterozygote etter merlexmerle sannsynligvis forskjellig fra en heterozygote som er fra "vanlig"parring. For det er jo andre ting som dukker opp genetisk som kan forplante seg i alle valpene?

Uff, vet ikke om det ble klart nok, men vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det bedre, håper noen forstår meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit: Jeg vet ikke om det er forsket på på noe vis, men er det noe som tilsier at de heterozygote merlene som kommer ifra merle x merle parring er genetisk like? er dette videre forsket helt på?

Jeg forstår ikke hva du mener med dette. Mener du i forhold til en heterozygor merle fra en ikke-merle forelder? For genetikken blir den samme. En heterozygot merle har arvet sitt merle-gen fra den ene forelderen, og da er det likegyldig hva dennes andre forelder har for farge, da det er dennes ikke-merle-gen som er arvet videre.

Genetisk:

Mm x Mm = MM, Mm, Mm og mm

Mm x mm = Mm og mm

Om den røde merle foreldrehunden er det samme individet i begge paringer vil alle de røde heterozygote merlene i kullene ha merlegenet fra dette individet. Uansett om den ene paringen har begge foreldre merler, den røde merle-valpen har kun fått merlegenet sitt fra den røde merleforeldren.

Om defektene er linket til genet, dvs at det er andre gener som er nærtliggende merlegenet på kromosomet og dermed blir med ved reduksjonsdelingen, og også ikke påvirkes i særlig grad av overkrysning, vil valpen arve sine defekter fra den foreldren som den fikk merlegenet fra. Friske merler i avl vil derfor ikke gi valper med lidelser. Heterozygote altså. Men det virker ikke som at det er slik det foregår? Om det er genet i seg selv som gir defektene spiller det jo ingen rolle hvor de får genet fra, så lenge de får genet.

Hadde vært interessant om noen satt på forskning om akkurat dette, altså om det er forskjell på defekforekomst på heterozygote fra to merleforeldre eller kun en, og hvordan teorien er bak hva som gir defektene, om det er linkede gener eller genet i seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for om du leser den første linken min er det mye på Collie de har gjort tester, og de fant stort antall hunder med lidelser jeg trodde kun fantes på homozygote merler.

Noen fler som kan berolige meg? Det er jo masse merlehunder her inne, ingen av deres eiere som har noen erfaringer de vil dele? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...