Gå til innhold
Hundesonen.no

å ha stor, voksen hund


monica_n

Recommended Posts

Enya bruker mye labber og mye lyd når hun leker med andre hunder og valper. Hun tar ikke hensyn til at hun er så stor og kan være veldig voldsom :blink: Så sant den andre hunden vil leke og ikke synes det er skummelt at hun leker slik hun gjør, så gjør hun det hun synes er morsomst; det er dødskult å ta hele hodet til små hunder i munnen og brøle :icon_redface:

Men det jeg egentlig lurte på var; går det som oftest greit å ha stor og til tider voldsom hund sammen med en miniatyr-valp? Jeg er så redd for at hun skal ødelegge de :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ta henne vekk når du syntes hun krysser grensen. Og så får hun leke igjen når hun har roet seg, gjenta dette hver gang du leker med en liten hund (eller andre hunder for den saks skyld). Så skjønner hun fort tegninga! :)

Ellers kan vi jo bare møtes! Min sier ifra med en gang hun syntes de store er for hardhendte! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enya bruker mye labber og mye lyd når hun leker med andre hunder og valper. Hun tar ikke hensyn til at hun er så stor og kan være veldig voldsom :) Så sant den andre hunden vil leke og ikke synes det er skummelt at hun leker slik hun gjør, så gjør hun det hun synes er morsomst; det er dødskult å ta hele hodet til små hunder i munnen og brøle :)

Men det jeg egentlig lurte på var; går det som oftest greit å ha stor og til tider voldsom hund sammen med en miniatyr-valp? Jeg er så redd for at hun skal ødelegge de :lol:

Hvorfor lar dere henne få lov til det da? Men ja, ut i fra det du skriver her så vil jeg tro at hun kan skade en liten valp ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lar dere henne få lov til det da? Men ja, ut i fra det du skriver her så vil jeg tro at hun kan skade en liten valp ja.

Jeg skal ikke påstå at jeg kjenner Enya fryktelig godt, men synes det er vanskelig å se for meg at hun skal skade en annen hund.

Med en stor kropp kan det naturligvis skje uhell da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det at hun tar hodet til mindre hunder i kjeften under lek, så hadde Misha to pittesmå sår etter tennene på hodet etter sist gang vi gikk tur med dere. Bare så vidt det hadde gått gjennom huden da, så ikke noe alvorlig :lol: Men kanskje ikke noe hun burde gjøre med en mindre valp nei, og skummelt om hun skulle komme borti øynene eller noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke påstå at jeg kjenner Enya fryktelig godt, men synes det er vanskelig å se for meg at hun skal skade en annen hund.

Med en stor kropp kan det naturligvis skje uhell da.

Jeg mente ikke med vilje nei, men stor kropp vs liten kropp og den tilnærmingen ts skriver at hun har til småttiser så er det godt mulig at det kan skje ja. I alle fall hvis hun har for vane å ta hodet deres i munnen. Men hvis man vet at hunden gjør slikt så slipper man den heller ikke bort til småttiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mona kan være veldig voldsom og daskende med små hunder, men da jeg fikk Siri var det IKKE noe problem i det hele tatt... Så min erfaring tilsier at det er forskjell på en liten valp og en liten hund. Men man følger såklart med! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellie kommer godt overens med de fleste og har et veldig bra språk, men vet ikke om jeg hadde villet at hun skulle blitt utsatt for en slik behandling engang jeg? Ikke vondt ment!

Så med mindre du overdriver ?? hadde jeg vært litt skeptisk.

Selv om det kanskje blir noe annet med en liten valp hun vokser opp med, og om du gjør slik Tinka Tequila skriver i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun står over hunden med munnen over hodet og knurrer, ikke brøler kanskje, men det er med knurrelyd.. Hun gir seg med en gang den andre hunden viser at den ikke vil, så jeg har tenkt at de greier å si ifra selv. Hun har aldri skadet en hund med vilje(men det med at Misha har fått sår kan helt sikkert stemme, hun sa jo ifra til Enya en gang når hun gjorde tullet sitt? Var sikkert da..). Det er derfor jeg er skeptisk til det med liten hund, jeg vil jo ikke at den skal bli skadet ordentlig pga lek og tull. Jeg synes de virker så.. eh.. skjøre :)

Men ja, hun har ALDRI skadet en hund med vilje, det tviler jeg på at hun noen gang hadde gjort og. Hun unngår helst konflikter og rygger/viser tydelig underkastelse når andre hunder viser at de ikke liker henne eller er skeptisk.

Hun har "kranglet" med to hunder så lenge jeg har hatt henne- en hvit gjeterhund(hos oppdretteren, første gang jeg så henne :lol: ) og Bridie til Psycholynx :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir vel dette litt på siden av tema i trådstart, men jeg ville ikke ventet på at den andre skal si fra om dette hvis jeg var deg. Hun må lære at dette ikke er lov. Jeg hadde blitt mildest talt rasende om dette skjedde en av mine hunder og du hadde forventet at de skulle ordne opp selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir vel dette litt på siden av tema i trådstart, men jeg ville ikke ventet på at den andre skal si fra om dette hvis jeg var deg. Hun må lære at dette ikke er lov. Jeg hadde blitt mildest talt rasende om dette skjedde en av mine hunder og du hadde forventet at de skulle ordne opp selv..

Det hadde jeg også blitt igrunn. Bare ta henne vekk med en gang dette skjer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, med en gang du ser at hun starter den adferden.

grunnen til at jeg ikke har gjort det er fordi folk har bedt meg om å la være, "de leker jo, la de finne ut av det selv", når jeg har fjernet henne. :)

Men da skal jeg få henne til å slutte med det, er jo ikke alle hun gjør det med. Er de hun kjenner litt fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at jeg ikke har gjort det er fordi folk har bedt meg om å la være, "de leker jo, la de finne ut av det selv", når jeg har fjernet henne. :)

Men da skal jeg få henne til å slutte med det, er jo ikke alle hun gjør det med. Er de hun kjenner litt fra før.

Jeg pleier å si at hundene finner ut av det. Men noen ganger ønsker jeg litt inni meg at den andre eieren tar vekk hunden sin, og det gjør de som regel også, hvis det blir for voldsomt for Tinka.

Så ikke bry deg om hva de sier. Bare si at hun kan bli litt for voldsom og at du ønsker å fjerne den atferden.

PS. Kan av og til være litt vanskelig å fjerne en løs hund fra en situasjon.. det kan hende opp litt morsomt for henne når du skal fange og andre ting. Poenget er jo at du skal fjerne henne straks hun går over grensen (prøve å være like konsekvent hver gang) og bare la henne kjede seg (du trenger ikke klappe for å roe henne ned liksom). Derfor kan det være greit å ha et lite bånd på henne. Evt. bare en liten stump som de lett kan få tak i.

Ellers er det bare å være tålmodig og konsekvent, så kommer plutselig resultatene flyvende! Så ikke bli lei deg om hun ikke skjønner det etter at du har fjernet henne 10 ganger, det kan hende du må gjøre det 100 ganger tilogmed, før hun virkelig vet hva du vil :lol:

Uansett! Masse lykke til! (holder på med lig. type trening selv, bare fjerning av bjeffing)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi stilte oss det samme spørsmålet før vi fikk hund nr. 2. Hannhunden vår er også veldig voldsom i lek og bruker labbene mye. Noen ganger er han litt hardhent i tillegg. Men når vi fikk hjem tispa gikk det kjempebra! Han brukte ikke labben en eneste gang, og herjet ikke med henne før hun selv begynte å herje med han. Han er superflink med henne. Han legger seg ned å lar henne herje med han. Så det er ikke noe problem her ihvertfall :lol: Hun veide 3 kilo, han 65.

Men nå som hun har blitt litt eldre og de løper ute i skogen eller på jordet, begynner han noen ganger å løpe etter henne og legge henne i bakken hvis han klarer å ta henne igjen. Han syntes det er kjempekult, men dette får han ikke lov til, så da er det på med båndet en liten stund før vi slipper han løs igjen. Hun har ikke lært seg å si ifra helt enda, men hun er veldig flink til å erte han opp og da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun står over hunden med munnen over hodet og knurrer, ikke brøler kanskje, men det er med knurrelyd.. Hun gir seg med en gang den andre hunden viser at den ikke vil, så jeg har tenkt at de greier å si ifra selv. Hun har aldri skadet en hund med vilje(men det med at Misha har fått sår kan helt sikkert stemme, hun sa jo ifra til Enya en gang når hun gjorde tullet sitt? Var sikkert da..). Det er derfor jeg er skeptisk til det med liten hund, jeg vil jo ikke at den skal bli skadet ordentlig pga lek og tull. Jeg synes de virker så.. eh.. skjøre :flowers:

Men ja, hun har ALDRI skadet en hund med vilje, det tviler jeg på at hun noen gang hadde gjort og. Hun unngår helst konflikter og rygger/viser tydelig underkastelse når andre hunder viser at de ikke liker henne eller er skeptisk.

Hun har "kranglet" med to hunder så lenge jeg har hatt henne- en hvit gjeterhund(hos oppdretteren, første gang jeg så henne :whistle: ) og Bridie til Psycholynx :D

hehe, og jada. Det vil jeg nok si var bridie sin sak :ahappy: Syns Enya virker ufattelig flott ovenfor det meste jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abby%2011uker%20051.jpg

Ser dette kjent ut? :flowers: Også kommer det samtidig en knurrelyd som for ukjente kan se ut som da schæferen spiser valpen? hehe.

Den lille golden valpen som blir "spist" på bildet og schæferen er vel så gode venner som to hunder kan bli. Gikk veldig fint her og sånn som på bildet var en måte de lekte på. Var faktisk valpen jeg måtte styre og ta vekk da den tok mere av en schæferen. Valpen bare skrek med en gang den følte den ble sett litt hardt på også og da bare styra og hoppet schæferen unna. Golden valpen har blitt en god skuespiller etterhvert for å slippe unna det utroligste.

Har også to chihuahuaer som vi ofte passer og de "legger" dissa store bikkjene her i bakken bare ved å stirre på de og være veldig trygge i holdningen så størrelse ser jeg ikke har noe å si. Fasinerende å se 3 hunder på 20-35kg prøve å gjøre seg mindre enn to små chihuahuaer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...