Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nr 2?


Guest Stella

Recommended Posts

Ja, jeg er hardt angrepet... :whistle: Sitter her og drømmer om hund nr 2. Stella er i dag 9mnd, og har vært en fantastisk uproblematisk liten hund fra dag 1. Hun er en drøm inne, uansett om hun har aktive dager eller stille dager der hun ikke får særlig aktivisering. Hun sover avslappet når hun er alene hjemme, også i mange timer. Hun er rett og slett nesten for god til å være sann :D Eneste "feil" med henne er at hun kun er en :P Det jeg tenker er altså at både fordi jeg hadde synes det var morsomt og fordi jeg tror Stellas hverdag hadde blitt noe mer spennende så ønsker jeg en hund til, om en stund (blir ikke på denne siden av nyttår hvertfall, mest sannsynlig først til våren).

Raser/varianter jeg vurderer er:

Mellompuddel (blir det samme jeg har, bare litt mer "hund")

Dvergpuddel

Toypuddel ( er ikke egentlig så bekymret for at de er så små, men lurer litt like vel)

Italiensk mynde (de er så fantastisk vakre, virker som at de har et elskelig vesen og det er det nærmeste mynde jeg kan ha som jeg bor/lever nå)

Andre forslag på små, forholdsvis lette å ha med å gjøre, raser med minimalt med røyting, ev. røytefrie?

Jeg vil gjerne trene LP og AG som hobby, ha med hundene mye ut på tur og ellers ha dem som samboere, som jeg nå har Stella. Er ikke utstillingsinteressert når det gjelder puddel, pga pelsstyret, men muligens med en IG. Er ikke utpreget brukshundmenneske, og vil nok ikke bli det heller med det første, er for mye redsler for å være i fokus. Liker å drive med ting med dyra, og bruker nå et par timer daglig (gj.snittlig) med Stella i form av turer, lek osv. Trener hverdagslydighet og er ganske kravstor til at hunden skal kunne fungere sammen meg (dvs god hverdagslydighet), så bruker en del tid på slik trening (blir jo en form for lydighetstrening, bare ikke konkurranserettet). Kan tenke meg å satse på AG med Stella, får se hvordan det går (er meg det står på, er redd for å delta på treninger og konkurranser osv).

Noen synspunkter/erfaringer med de ulike rasene/variantene, eventuelt andre dere tror kan passe?

Nå skal det sies at jeg ikke har noe imot blandinger og kunne godt tenke meg en, om jeg finner en blanding jeg liker og paringen er "seriøs" (foreldre raserene og testet for rasenes respektive sykdommer/lidelser m.m). Men å få tak i slike valper kan jo ikke planlegges, så det er altså raser jeg lurer på nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg synes det er stor forskjell på whippet og IG. Har en venninne med 4 whippeter, og en annen med 2, og jeg synes de er store og litt "harde" på et vis. Nå skal det sies at disse er store for sin rase, men likevel. Stella blir jo borte ved siden av dem :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror både whippet og italiener kan passe med en liten puddel. Fire store whippets som er vant med å leke med hverandre kan sikkert bli litt voldsomme for en liten puddel, men en valp som vokser opp med en mindre hund vil kunne tilpasse seg - dessuten er det stor forskjell på individer og linjer i rasen. Når det gjelder røyting, er italieneren et bedre valg enn whippet - både fordi de er mindre, og fordi pelsen er enda kortere og mykere enn whippetens.

Italienere er veldig sjarmerende og morsomme hunder. Generelt noe mer aktive og "interaktive" enn mange whippets, men også her er det forskjell på individer og linjer. Hvor trenbare de er er nok veldig individuelt, og fellesdekk i kuldegrader er selvsagt bare å glemme. Likevel tror jeg nok at du kan ha mye moro med en italiener om du legger opp til korte, morsomme økter og fartsfylte øvelser. I forhold til agility bør man nok ha i tankene at de kan være våghalser, og at beinbrudd ikke er helt uvanlig på unge italienere. Noen linjer er nok mer belastet enn andre, men uansett er det viktig å ta litt forholdsregler med unge italienere.

Renslighetstrening kan være ei utfordring på denne som flere små raser, så jeg ville satset på en vår/sommervalp, ja...

Lykke til med valg av rase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har gått godt sammen med de pudlene de har møtt de i alle fall, og de er jo røytefrie så lenge pelsen passes. Endel pelsstell, men det er det jo gjerne på røytefrie raser. Havanaisen passer vel også inn i kriteriene dine - og mange flere vil jeg tro. Kanskje ville vært en ide å begrenset søket litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en nakenhund? Siden du allerede har barbermaskin tenkte jeg he he.

De er jo veldig like fant vi jo ut. :icon_redface: Håper ikke Ponni skremte deg, for er ikke mange som er som henne :icon_redface:

De nakne krever litt barbering annenhver uke og en vask, alt etter behåringen, puffene må barberes i ansiktet innimellom, pelsen kan klippes ned hvis du ikke liker pelsarbeid.

Veldig førerorienterte, glade, fulle av liv.

Har du naken må den ha på seg en dress når det er kaldt og dekken når det regner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror både whippet og italiener kan passe med en liten puddel. Fire store whippets som er vant med å leke med hverandre kan sikkert bli litt voldsomme for en liten puddel, men en valp som vokser opp med en mindre hund vil kunne tilpasse seg - dessuten er det stor forskjell på individer og linjer i rasen. Når det gjelder røyting, er italieneren et bedre valg enn whippet - både fordi de er mindre, og fordi pelsen er enda kortere og mykere enn whippetens.

Italienere er veldig sjarmerende og morsomme hunder. Generelt noe mer aktive og "interaktive" enn mange whippets, men også her er det forskjell på individer og linjer. Hvor trenbare de er er nok veldig individuelt, og fellesdekk i kuldegrader er selvsagt bare å glemme. Likevel tror jeg nok at du kan ha mye moro med en italiener om du legger opp til korte, morsomme økter og fartsfylte øvelser. I forhold til agility bør man nok ha i tankene at de kan være våghalser, og at beinbrudd ikke er helt uvanlig på unge italienere. Noen linjer er nok mer belastet enn andre, men uansett er det viktig å ta litt forholdsregler med unge italienere.

Renslighetstrening kan være ei utfordring på denne som flere små raser, så jeg ville satset på en vår/sommervalp, ja...

Lykke til med valg av rase!

Takk! Fint med mer synspunkter på IG. De har sjarmert meg veldig, men, mens jeg gikk gjennom snøkavet på kveldsturen i dag, tenkte jeg at mulig en IG ville vært litt for pysete for mitt bruk? Går mye turer, i all slags terreng og all slags vær, gjerne flere timer. Hundene må kunne bli med på alt slikt, frakk får de selvsagt, men likevel.

Mine har gått godt sammen med de pudlene de har møtt de i alle fall, og de er jo røytefrie så lenge pelsen passes. Endel pelsstell, men det er det jo gjerne på røytefrie raser. Havanaisen passer vel også inn i kriteriene dine - og mange flere vil jeg tro. Kanskje ville vært en ide å begrenset søket litt?

Jeg ønsker ingen bartehund. Om jeg hadde hatt terrier eller schnauzer hadde de fått raket skjegget som Stella får :icon_redface: Jeg synes det er ekkelt og uhygienisk med slokt skjegg/bart, er så vant med glattsnuta hunder. Så da ble vel søket ganske smalt med en gang :blink:

Hva med en nakenhund? Siden du allerede har barbermaskin tenkte jeg he he.

De er jo veldig like fant vi jo ut. :lol: Håper ikke Ponni skremte deg, for er ikke mange som er som henne :blink:

De nakne krever litt barbering annenhver uke og en vask, alt etter behåringen, puffene må barberes i ansiktet innimellom, pelsen kan klippes ned hvis du ikke liker pelsarbeid.

Veldig førerorienterte, glade, fulle av liv.

Har du naken må den ha på seg en dress når det er kaldt og dekken når det regner.

Ble litt skeptisk av Ponni, må innrømme det, har også tidligere hørt en del negativt om CCs temperament. Har vurdert en CCPP, men slått det fra meg grunnet temperament. Mulig jeg bør revurdere og se mer på rasen?

Hva med en yorkshire terrier? små men hardføre og kjempe fine hunder. Ikke røyter de og ikke er det særlig med pelsstell om man velger å klippe.

Yorkshiren virker utrolig gebrekkelig og sykelig små, men mulig jeg har truffet feil individer? Da jeg vokste opp hadde en av naboene en hjerneskadet sykt liten tispe, som var virkelig ikke en frisk hund, og det har nok preget synet mitt litt. Men om jeg vil stille hunden virker det som like mye, om ikke mer, pelstrøbbel som en puddel.

Forstår det sånn på trådstarter at hun ønsker seg en hund som ikke krever all verdens av pelsstell for å kunne stille ut. Er det bare jeg som synes det er litt pussig å foreslå yorkshire terrier eller schnauzer da?

Ja, hadde jo vært moro å kunne få i pose og sekk. Mulig jeg ender på en dvergpuddel likevel, og om jeg vil stille kan jeg gjøre det i en toilett. Så får det stå til! Får ingen gode titler og slikt av det, om ikke hunden er veldig flott, men stille litt kan jeg jo, og en toilett er forsåvidt grei å holde. Tenker høyt her :icon_redface:

Kom gjerne med fler råd og synspunkt, og erfaringer med aktuelle raser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt skeptisk av Ponni, må innrømme det, har også tidligere hørt en del negativt om CCs temperament. Har vurdert en CCPP, men slått det fra meg grunnet temperament. Mulig jeg bør revurdere og se mer på rasen?

Bør absolutt revurderes. Du bør møte noe hunder med rasetypisk gemytt før du legger den helt vekk i hvertfall. :icon_redface: Blir litt dumt å droppe en hel rase pga ett individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår (forbausende nok.. :lol: ) et slag for puddel jeg da. :icon_redface: Som du skriver kan du stille i T-60 og du vet allerede at rasen passer deg og ditt bruk. En mellompuddel er noe mer robust enn dverg og hvertfall toy - men alle variantene har noe helt spesielt hver i sær - synes nå jeg. :blink: I min erfaring leker puddelen absolutt best med andre pudler fordi de har den samme lettheten i kroppen og rett og slett stilen. Du slipper også å ta jobben med å bli kjent med et nytt rasemiljø og du vet hva rasen krever, samt hva som er rasens særegenheter.

Jeg ser du har vurdert CC og CCPP - en utrolig morsom og flott rase synes jeg. Selv vurderte jeg CC en lengre periode, men har slått det fra meg. Ut i fra den informasjonen jeg har lest og fått fra oppdrettere og eiere av CC og CCPP har denne rasen en del utfordringer med tanke på gemytt og helse (tørre øyne, PL). I tillegg vet jeg om flere oppdrettere som aldri ville hatt en CC/CCPP hannhund i hus pga problemer med renslighet - og siden hannhund er mest aktuelt for meg er dette et stort ankepunkt. Jeg har også har at Italiener hannhunder sliter med samme problematikk - seeent renslige og generelt endel teppetissing, men hvor stort problemet er vet jeg ikke. Om ikke hannhund er aktuelt er det jo heller ikke relevant. :lol:

Om nakenhund kan være aktuelt har jeg veldig sansen for Mexikansk nakenhund/Xoloitzcuintle. Den kommer i tre størrelser og har ikke opplevd en slik eksplosiv popularitet som CC og CCPP - på den andre siden er dette er rase som er mer urhund og det er et mye mindre rasemiljø i Norden.

Har du sett på Bichon rasene? Bichon Havanais og Bichon frisé kan være gode kandidater og det er også raser som tåler snutebarbering godt - selv om de ser litt rare ut da.. synes jeg. De er bygget mer robust og skal være med sosiale enn puddelen. Bichon F hannhundene har fått et rykte på seg til å være hormonbomber og like gneldrete som miniatyrpuddelene kan være - men det er morsomme hunder med masse humor og glimt i øyet. :)

Personlig har jeg vurdert alle de overnevnte rasene (bortsett fra Italiener og CCPP), men jeg ender alltid tilbake til puddel, fordi det er rasen for meg rett og slett og selv om det er fristende med en liten Xolo eller Havanais så er det lettere for meg å orientere meg i puddelmiljøet. Jeg er veldig opptatt av gemytt og helse og jeg vet hvilke linjer jeg liker og hvilke linjer jeg ikke ville kjøpt hund i fra. Det passer meg best å kjøpe puddel liksom. :icon_redface: - men det er meg.

Det blir spennende å se hva du ender opp med. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for langt svar LivB :blink:

Dette med CC har jeg også hørt, og fått inntrykk av når jeg har truffet folk med rasen, sett individer av rasen og hørt omtale av individer av rasen, dessverre.

Jeg vil ikke ha naken, det er for mye defekter forbundet med naken-genene. Eneste naken-variant jeg kunne tenkt meg er nakenterrier, som er eneste rasen uten defekter forbundet til genet.

Det er tispe som er aktuelt, er ikke helt klar for tispe+hannhund. Holder meg til ett kjønn av gangen foreløpig :lol:

Ja, jeg ender nok opp med puddel, har vært ute og luktet på andre raser tidligere også, men har alltid endt opp med puddel :blink: Spørsmålet er nå mest hvilken størrelse, og enda viktigere, fra hvem! Er svært lite fornøyd med oppdretter av Stella, så vil ikke ha derfra hvertfall.

Stella har jeg målt etter alle kunstens regler og ender alltid opp med 30.5-31cm mankehøyde. Hun veier 4.3kg. Hun er altså i høyde en mellomstor dverg, og er lett i typen (edel og langbeint). Men når vi treffer andre dverger ser hun alltid liten ut, og alle spør om hun er toy :icon_redface: Så da kanskje jeg skal gå for en dverg, og da får en noe større hund enn Stella selv om de etter standard skal være like? Eller har jeg misset noe? De andre dvergene ser mange cm større ut!

Jeg får begynne å sjekke ut oppdrettere og linjer, så håper jeg at jeg finner noe jeg liker :icon_redface: Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for langt svar LivB :P

Dette med CC har jeg også hørt, og fått inntrykk av når jeg har truffet folk med rasen, sett individer av rasen og hørt omtale av individer av rasen, dessverre.

Jeg vil ikke ha naken, det er for mye defekter forbundet med naken-genene. Eneste naken-variant jeg kunne tenkt meg er nakenterrier, som er eneste rasen uten defekter forbundet til genet.

Det er tispe som er aktuelt, er ikke helt klar for tispe+hannhund. Holder meg til ett kjønn av gangen foreløpig :P

Ja, jeg ender nok opp med puddel, har vært ute og luktet på andre raser tidligere også, men har alltid endt opp med puddel ;) Spørsmålet er nå mest hvilken størrelse, og enda viktigere, fra hvem! Er svært lite fornøyd med oppdretter av Stella, så vil ikke ha derfra hvertfall.

Stella har jeg målt etter alle kunstens regler og ender alltid opp med 30.5-31cm mankehøyde. Hun veier 4.3kg. Hun er altså i høyde en mellomstor dverg, og er lett i typen (edel og langbeint). Men når vi treffer andre dverger ser hun alltid liten ut, og alle spør om hun er toy ;) Så da kanskje jeg skal gå for en dverg, og da får en noe større hund enn Stella selv om de etter standard skal være like? Eller har jeg misset noe? De andre dvergene ser mange cm større ut!

Jeg får begynne å sjekke ut oppdrettere og linjer, så håper jeg at jeg finner noe jeg liker :) Takk for hjelp!

Så da blir det mest sannsynlig en liten puddelfrøken til? :lol: Så moro! Har du bestemt farge?

Når jeg møter dverger reagerer jeg også på at mange har en mye tykkere benstamme enn det Sølve har, han er en også en edel langbent gutt som veier på sitt meste 4,6 kg og er mellom 32,5-33 cm høy. Jeg kjenner flere dverggutter som gjerne veier 1 kg mer enn Sølve og er like høye. Så du er ikke alene om å synes at det er mange store og kraftige dverger rundt omkring. :) På den annen side er det enkelte som synes dvergen lett blir for toyaktig og spinkel og foretrekker nettopp tykkere benstamme, så det kommer vel i grunn ann på hva den enkelte oppdretter velger å avler på. Så når du da ønsker deg dverg se litt på linjene og hva slags puddel oppdretterene foretrekker. Ønsker du en kraftigere dverg vil jeg tro det er hensikstmessig å se på dverg-dverg parringer og ikke toy-dverg, men spør deg rundt på puddelforumene - der er det god hjelp å få. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddelforumene? Er det fler enn ett?

Stella er toy/dverg-blanding, så du har nok rett i det :) Men jeg liker den lette typen. Så jeg vil helst styre unna de med kraftigere type. Men kunne gjerne hatt en litt større, opp mot mellom eller rett over grensen kanskje. Men det er likevel viktigere at hunden fungerer bra og er sunn og frisk, så det er førsteprioritet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør absolutt revurderes. Du bør møte noe hunder med rasetypisk gemytt før du legger den helt vekk i hvertfall. :rolleyes2: Blir litt dumt å droppe en hel rase pga ett individ.

Jeg har lest MH på chinese crested og de var ikke noe særlig altså, så jeg slo også fra meg den rasen pga. hvordan mange er skrudd sammen mentalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...