Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid+LP-stevne.. hva gjør jeg?


SiriEveline

Recommended Posts

Tinka begynner tydeligvis å lukte ganske godt i følge en del hannhunder jeg har møtt.

Sånn nedentil har hun verken begynt å hovne opp eller blødd. Ved første løpetid hovnet hun opp før hun blødde, og dette blir da løpetid nummer to.

Spørsmålet er egentlig hvor på vei mot løpetid hun er. For jeg skal starte LP neste helg, og det står jo følgende i reglementet:

"Hund har ikke adgang til stevnet dersom:

- den er syk, den har utøy, den er blind og/eller døv, den er aggressiv, tisper med

løpetid, er mer enn 5 uker drektig og har valper under 8 uker."

Derfor er jeg veldig usikker på hva som skjer? Altså hvis hun skulle få løpetid innen den tid, hvordan gjør jeg det med påmelding og denslags? Får jeg noe i refusjon osv.?

Det står jo videre i reglementet:

"- blir hunden syk og dokumenteres sykdom ved original veterinærattest: Attesten

må leveres/sendes (poststemplet senest 3 dager etter utstillingen) til arrangør.

Attesten må angi hundens registreringsnummer, bekrefte at hunden av

veterinærmedisinske årsaker ikke kunne delta og være underskrevet og stemplet av

veterinæren."

Kan jeg da få refusjon, hvis jeg får en veterinærattest på at hunden har løpetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Løpetid er ingen "veterinærmedisinsk årsak" for å ikke stille til start, siden dette er helt normalt at tispe har.

Det er store variasjoner fra dommer til dommer om du får starte i de lavere klassene med løpetid. Antakelig litt etter hvem som starter med hunden (en og samme dommer nekter eks en ukjent deltager å starte med løpsk tispe, mens en av "toppene" fikk starte på et annet stevne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kontakte arrangør og høre om det er greit at du starter som siste ekvipasje siden hunden din er løpsk. Siste stevne jeg var på var det iværtfall slik til en tispe i ag som var løpsk. :rolleyes2:

Det var en god idé. Vil jo aller helst få startet!

Spørsmålet er bare når hun får løpetiden da. Men jeg antar at jeg merker noe de nærmeste dagene. Hannene er ikke heelt oppi rompa hennes enda, men vi får bare se.

@ Nirm: Men hvis dommer nekter meg å starte, får jeg da ingen refusjon engang? Mulighet til å starte med en annen hund eller noe?

Det er jo liksom litt dårlig gjort at bare fordi det kom en løpetid så mister man pengene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en av bakdelene med å ha tispe. Man må planlegge stevnene i forhold til løpetider, og så sant ikke det har kommet noe nye regler jeg ikke har fått med meg, får du ikke penger igjen nei, ei heller starte med en annen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kontakte arrangør og høre om det er greit at du starter som siste ekvipasje siden hunden din er løpsk. Siste stevne jeg var på var det iværtfall slik til en tispe i ag som var løpsk. :rolleyes2:

Det er ulike regler for AG og LP - i AG får du starte sist, i LP får du ikke starte i klassene 1-3.

Det er jo liksom litt dårlig gjort at bare fordi det kom en løpetid så mister man pengene sine.

Det er en del av gamet, dessverre - jeg sjekket ut da jeg fryktet å være i samme situasjon en gang, og du får ikke refusjon. Løpetiden går over, og det kommer nye stevner. Hun bør jo også få løpetiden innen lørdag, om hannhunder er så interessert allerede nå, så slipper du å lure på om hun har.

Jeg hadde i hvert fall blitt irritert om jeg kom på stevne med hannhunden min, og måtte ha fellesdekk med en løpetidstispe, eller gå FVF der løpetidstispa satt under innkalling. Greit at en skal trene med det som forstyrrelse, men de har ikke lov til å starte, og det er alle andre enn den som eier løpetidstispa det går utover. Det er først i eliteklasse du får starte med løpetid, og selv da må du gå sist.

I AG får du starte og gå sist.

I eksteriør får du starte, men det er en tydelig, om enn uskreven lov, at en tar grande hensyn og holder hunden unna hannhunder.

Edit: Og angående det å få starte med en annen hund er jo i hvert fall urettferdig! For å overføre til eksteriør, så kunne jo jeg da bare sagt til NKK at dessverre er tispa mi nedrøytet under NKK Lillestrøm, så hennes påmelding vil jeg gjøre om til hannhunden min, for han har ikke pels.

Koordinering av påmelding i forhold til hundenes sykluser er nok en del av gamet.

Men du kan jo komme uten hund, og se og lære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir å møte opp uansett det er ingen tvil.

Og er jo vanskelig å planlegge løpetid nr. 2, dessuten var det ikke akkurat det jeg tenkte på da dette var eneste LP-stevnet på en stund.

Men men, det var jo synd. Får heller bare håpe på de utrolige, at hun ikke nærmer seg løpetid, men bare luktet litt godt idag! Hun er jo foreløpig fortsatt med på jobb, og jeg lufter jo endel hannhunder. Så da merker jeg nok fort om hun har løpetid på vei.

Jeg møtte jo hunder som luktet det noen uker i forveien sist gang.. nei uff dette var synd!

Men jeg kan vel ikke tape noe på å ringe arrangøren å spørre i det minste. Evt. droppe fellesdekken, og kun starte tilslutt for å få en karakter på det andre (altså utenfor konkurranse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir å møte opp uansett det er ingen tvil.

Og er jo vanskelig å planlegge løpetid nr. 2, dessuten var det ikke akkurat det jeg tenkte på da dette var eneste LP-stevnet på en stund.

Men men, det var jo synd. Får heller bare håpe på de utrolige, at hun ikke nærmer seg løpetid, men bare luktet litt godt idag! Hun er jo foreløpig fortsatt med på jobb, og jeg lufter jo endel hannhunder. Så da merker jeg nok fort om hun har løpetid på vei.

Jeg møtte jo hunder som luktet det noen uker i forveien sist gang.. nei uff dette var synd!

Men jeg kan vel ikke tape noe på å ringe arrangøren å spørre i det minste. Evt. droppe fellesdekken, og kun starte tilslutt for å få en karakter på det andre (altså utenfor konkurranse).

Jeg vil tro arrangør ikke kan tvinge dommer til å bryte reglene og ta deg med, verken ordinært eller uoffisielt. Altså at det i så fall er opp til dommer. Men det kommer jo nye stevner, og hunden din er vel enda ung? Hvis det er andre løpetid kan hun jo ikke være flere år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro arrangør ikke kan tvinge dommer til å bryte reglene og ta deg med, verken ordinært eller uoffisielt. Altså at det i så fall er opp til dommer. Men det kommer jo nye stevner, og hunden din er vel enda ung? Hvis det er andre løpetid kan hun jo ikke være flere år gammel.

Neida, hun er bare 12 måneder. Men det er litt sure penger når jeg har så dårlig råd liksom.. for dem er det jo egentlig det samme om hun blir syk eller får løpetid liksom..

Men ved dommerendring kan jeg vel isåfall trekke meg og få full refusjon.. stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Inne for jaktkonkuranser hvor dem er veldig nøye vet jeg at mange sier at løpetiden begynner når tispa blør. Altså ikke fra at hannhunder er interresert. Så så sant hun ikke begynner å blø så ville jeg startet men spurt om jeg kunne starte sist og ikke hatt henne i nærheten av ringen før dere skal inn i ringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inne for jaktkonkuranser hvor dem er veldig nøye vet jeg at mange sier at løpetiden begynner når tispa blør. Altså ikke fra at hannhunder er interresert. Så så sant hun ikke begynner å blø så ville jeg startet men spurt om jeg kunne starte sist og ikke hatt henne i nærheten av ringen før dere skal inn i ringen

Det er sant.. krysser vel fingrene for at det ikke dukker opp noe blod før den tid! Men det spørs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså: Blør ikke tispen din så har hun ikke løpetid. Har hun ikke løpetid så kan du starte. Så enkelt er det egentlig.

Selv har jeg en tispe som kan lukte godt i 1 mnd før og 1 mnd etter løpetid, og siden hun løper med 4-5 mnd mellomrom så hadde det betyd at i en periode på 6 mnd så har jeg to mnd å starte med henne.... Det er ikke aktuelt for min del, og dem fleste hannhunder som reagerer så kraftig på en tispe uten løpetid bør faktisk trene på det.

Som ett tillegg: til d.d. er et kun EN hannhund som har reagert når hun har vært utenom løpetid på stevne, men han var også noe av det mest hormonelle jeg har vært borti og kunne reagerte på at det var en tispe med løpetid i en bil uten å ha vært på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... om hannhunder er interesserte i henne alt nå, så vil jeg se på det som harry å starte, det kalles faktisk dårlig konkurranse ånd. En ting er å starte uten å vite, en annen er å vite og så starte. Hadde jeg hatt en hormonell ung hannhund til debuttstarten min og fått ødelagt den pga en som overhodet ikke tok hensyn, kan jeg love deg at jeg hadde blitt forbanna!

Får du starte til sist, så greit nok. Da ødelegger du ikke for andre.

Men altså: Blør ikke tispen din så har hun ikke løpetid. Har hun ikke løpetid så kan du starte. Så enkelt er det egentlig.

Selv har jeg en tispe som kan lukte godt i 1 mnd før og 1 mnd etter løpetid, og siden hun løper med 4-5 mnd mellomrom så hadde det betyd at i en periode på 6 mnd så har jeg to mnd å starte med henne.... Det er ikke aktuelt for min del, og dem fleste hannhunder som reagerer så kraftig på en tispe uten løpetid bør faktisk trene på det.

Som ett tillegg: til d.d. er et kun EN hannhund som har reagert når hun har vært utenom løpetid på stevne, men han var også noe av det mest hormonelle jeg har vært borti og kunne reagerte på at det var en tispe med løpetid i en bil uten å ha vært på området.

Ok, ser den. Men om man nå vet at løpetiden er på god vei rett rundt svingen, så står jeg for det jeg har sagt.

Konklusjon :rolleyes2: Dropp starten om hun begynner å hovne opp rett før helgen du skal starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ser den. Men om man nå vet at løpetiden er på god vei rett rundt svingen, så står jeg for det jeg har sagt.

Næsj, jeg er enig med Jeanette, jeg. Blør ikke tispa så har hun ikke løpetid. Enkelt og greit. Man kan jo faktisk ikke gå rundt og kikke der bak i en måned liksom, og har ikke jeg som hannhundeier kontroll på min hund i nærheten av en hund som ikke har løpetid (= ikke blør), så er det JEG som har et problem, og ikke vedkommende som har ei tispe som muligens måtte komme til å få løpetid om en dag eller en måned :rolleyes2:.

Nei, gjør det enkelt: blør hunden på lørdag så starter du ikke, blør hun ikke så starter du når du blir kalt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næsj, jeg er enig med Jeanette, jeg. Blør ikke tispa så har hun ikke løpetid. Enkelt og greit. Man kan jo faktisk ikke gå rundt og kikke der bak i en måned liksom, og har ikke jeg som hannhundeier kontroll på min hund i nærheten av en hund som ikke har løpetid (= ikke blør), så er det JEG som har et problem, og ikke vedkommende som har ei tispe som muligens måtte komme til å få løpetid om en dag eller en måned :rolleyes2: .

Nei, gjør det enkelt: blør hunden på lørdag så starter du ikke, blør hun ikke så starter du når du blir kalt inn.

Teitinger... jeg gir meg *legger meg langflat*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Cita fikk løpetid på NKK stevne fikk jeg pengene tilbake.

Hmm.. da er det verdt hvis det skulle vise seg at hun har løpetid innen da.

Men må bare få lov til å spørre folk hva dere tror når jeg sier at hannhunder har interesse for henne? Hvis det ødelegger for dere at hannhunden snuser henne bak i to sekunder for så å fortsette turen, og evt. snuse noen sekunder til et kvarter senere. Så skjønner ikke jeg det helt.

Dette er den eneste interessen hannhundene har vist til nå. Og Tinka går jo med dem 1 time hverdag, og det er ikke som om de er pååå henne akkurat. Det bare virker som om hun er på vei.

Vel, får ta henne med til nabohunden, han luktet det tre uker i forveien (og viste tegn i følge eier, til at det fortsatt var noen uker igjen). Så hvis han ikke lukter noe spesielt så kan jeg jo være ganske trygg.

Og for all del, har ikke tenkt å starte hvis hun er til bry for de andre hannene.. det er jo bare dårlig gjort! Så det jeg tenker å gjøre hvis hun ikke blør innen neste helg, så tar jeg henne med til mamma og pappa og deres hannhund.. hvis han da ikke reagerer på henne så burde jeg være trygg. For han reagerte sist gang, men ikke før hun faktisk hadde løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... om hannhunder er interesserte i henne alt nå, så vil jeg se på det som harry å starte, det kalles faktisk dårlig konkurranse ånd. En ting er å starte uten å vite, en annen er å vite og så starte. Hadde jeg hatt en hormonell ung hannhund til debuttstarten min og fått ødelagt den pga en som overhodet ikke tok hensyn, kan jeg love deg at jeg hadde blitt forbanna!

Får du starte til sist, så greit nok. Da ødelegger du ikke for andre.

Ikke for de som går LP1 nei, men hva med de som skal gå LP2 i samme ringen rett etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for de som går LP1 nei, men hva med de som skal gå LP2 i samme ringen rett etterpå?

Jeg har trukket meg, men jeg mener nå at løpetisper (som blør) bør følge reglementet. Det står ganske klart der at de ikke får starte. Så jeg vil tro at dommer sier nei om det skal gå lp2 eller 3 i ringen etterpå. Jeg vil ikke tro at en dommer lar en løpetispe starte i en ring der det skal gå en kl 2 etterpå. Saken Mikkel henviser til (var på det stevnet), i den ringen var det elite etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trukket meg, men jeg mener nå at løpetisper (som blør) bør følge reglementet. Det står ganske klart der at de ikke får starte. Så jeg vil tro at dommer sier nei om det skal gå lp2 eller 3 i ringen etterpå. Jeg vil ikke tro at en dommer lar en løpetispe starte i en ring der det skal gå en kl 2 etterpå. Saken Mikkel henviser til (var på det stevnet), i den ringen var det elite etterpå.

Ok, men hvis jeg skulle være så heldig at det kun er LP1 den dagen (hører noe rykter om det nemlig). Da stiller det seg vel litt annerledes?

Nå er det uansett sånn at hun ikke blør, hun har ikke løpetid foreløpig.. men det er en mulighet for at hun får det innen stevnet er og da lurte jeg nemlig på hvordan man kunne gjøre det. Om man får penger tilbake eller ikke.

Det hadde ihvertfall vært litt verdt det hvis det kun var LP1 den dagen (forutsatt at det er på søndagen da) og jeg i det minste fikk prøvd meg på alle øvelsene utenom fellesdekk og fått en kritikk på det. Så vet jeg hva jeg bør trene mer på osv. Men jeg bøyer meg selvfølgelig for reglene og dommer osv. Men ikke før jeg føler at jeg har prøvd alle muligheter, evt. får bare jeg dra å titte selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tisper selv, og det kunne aldri falle meg inn å ta dem med på et LPstevne når de løper. Deter ikke bare forbudt å delta, de får ikke engang nærme seg ringen! Det er kun i Elite man får delta med løpetid, og må da stille helt sist. Sånn er reglene, og dommere som tillater løpetisper å delta i de lavere klassene - vel, enten kan de ikke reglene, eller så glemmer de ar de faktisk ødelegger for andre dommere som følger reglene. Men hør med arrangøren, om du får refusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...