Gå til innhold
Hundesonen.no

trekke..

Ulvinne

Recommended Posts

Jeg har en mix tispe på 9 år.. Nå bor jeg flott til med masse fine turmuligheter,deriblandt en grusvei som strekker seg noen kilometer både oppover og nedover.

Jeg har en sønn på 22 mnd og han har en sånn liten plastikk leke traktor til og sitte på. Han elsker denne og jeg fikk ideen om at bikkja kunne trekke han på denne traktoren når vi går tur,gøy for alle!

Men, traktoren veier ca 5 kg men går seff på hjul, ungen veier ca 11 kg.

Hvordan bør jeg begynne,hvor langt,hvor ofte osv?

Jeg har sett for meg et treningsprogram ca slik: mandag: trekk. Tirsdag: løpe løs på åkern og holde sitt egent tempo. Onsdag: sykkling.. osv..

Blir dette for hardt? Hun har vært alt for mye i ro det siste året og har derfor fått en noe redusert musklatur i bakbena.Ellers er hun frisk og spretten. Noen kg overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har hatt eldre hund medforkalkinger som ville trekke når det var rett for han. Mye løs løping på jordet og hvis du får til der det er mere kupert er ikke vondt. Det med trekk er jo først og fremst om damen vil trekke. også må hun utstyres med god sele og noe som gjør det godt å trekke sønnen men jeg tror traktoren blir vaklevoren. Så ville jeg vent henne til å trekke på flater først og ikke så lange drag at hun blir lei. FOr disse årene er det da mer viktig at hun har det morro i alle aktiviteter enn at hund drar som en gud. Med noen kilo overvekt så ville jeg trent i intervaler til kiloene var på plass. Og ikke for mye av gangen. Begynn på flatmark og test ut hva hun liker og hold dere til det hun liker. Noen korte tanker fra meg i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det tror jeg jeg hadde prøvd å se og lære av hva hunden er interresert i og hvor mye den orker. Jeg ville stoppet dragene/trekkingen mens hun syntes det er topp. MEn jeg ville ikke trent mer enn 1/3 av en vei på 3 km med trekk. Da vile jeg delt det opp i etapper med trekking på flater og å gå i oppover og nedover bakker i starten. Men med mål om at hun kan trekke hele vegen til slutt men hun er gammel og utrent så jeg hadde brukt tid på å få henne opp i form. Det å løpe i løs snøen er også fin mosjon den dukker jo opp etterhvert den og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Kortest mulig, trekke ett par km kanskje? gi seg før hunden blir sliten så det bare er positivt vil jeg tru. Allier deg med ett hjelpetau på traktoren så du kan hjelpe til litt? Sykkel kan du sikkert holde på litt lenger hvis hunden bare traver ved siden av. På sykkel ser jeg og lett han blir sliten da begynner han slentre unna med travinga, dvs går fortere i gallopp / pass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvis hunden leder og du har områder å sykle på frie for trafikk og anna søl klarer du deg sikkert fint uten men med springer eller walkydog som jeg har så har jeg mye mer kontroll, skinnet er "låst" på høyresiden og jeg sørger alltid for å få trafikk og møtende bikkjer på venstresiden ( går av seg selv med høyrereglen ), dessuten kan jeg presse han ut i grøfta når det er asfalt. asfalt vil du unngå :) Du unngår og rykk og napp da en sånn løsning er fjørbelasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Forran så er det nok ikke så greit for en dame i sin beste alder med litt overvekt . Hvis hunden trekekr forann og bråbremser så har tauget lett for å virke som brems på julet. Jeg ville foretrukket å sette henne i springer og når du sykler så må du huske å sitte på setet for da fungerer springeren best hvis hun finner på å ta et hopp til siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
    • 4 år gammel engelsk setter vil tidvis ikke gå på tur... Selv i svært sakte gå-tempo kan han finne på å sette seg ned midt i turløypa og setter frembeina i bakken demonstrativt. Hvis jeg kobler han løs og begynner å gå - dilter han til slutt etter på god avstand. Når han setter seg ned og jeg ber han komme, kommer han tuslende saaakte med bøyd hode. Så kan vi kanskje gå 100m i svært sakte tempo før det samme skjer igjen... Det pussige er at andre dager kan han ligge i selen og dra 2t på tur uten problemer. Akkurat som hodet er skrudd på den ene dagen, og ikke den andre. Han er undersøkt av veterinær og det er ikke noe galt fysiologisk. Så problemet sitter nok i toppetasjen... Noen som har vært borti noe liknende?
    • Wow, det er så flott å se at de får selvtillit av arbeidet. Gratulerer med debuten!
    • I helgen deltok Lilje på sin aller første blodsporprøve, etter å ha gått to-tre treningsspor 😅 Her har vi virkelig skyhøye ambisjoner Vi deltok egentlig mest for turen sin del, hun er en utrolig usikker hund både når det gjelder fremmede mennesker og andre hunder, og jeg tenkte en sånn setting kunne være en fin trening for henne. Det jeg var mest redd for var at hun skulle utagere på dommer og sporlegger, men hun kunnen virkelig ikke brydd seg mindre. Når sporsela kommer på er hun på jobb, og å gå spor er tydeligvis morsommere enn usikkerheten på fremmede. Virkelig morsomt å se selvtilliten komme frem i sporet, og vanskelig terreng er heller ingen hindring, selv om hun er en ganske liten hund. Hun brøyter seg frem gjennom tette kratt og nærmest svømmer over myr for å få følge sporet 😅 Treningssporene har bare vært rundt en time gamle, 50-100 meter uten vinkel og opphold, så et prøvespor ble som forventet litt i vanskeligste laget for henne. Men super trening, og fine kritikker: Kritikk lørdag: "Trivelig hund med stor motor. Dessverre går ekvipasjen av sporet i blodoppholdet." Kritikk søndag: "Meget god start. Følger sporet godt frem til vinkel. Tempo fint innledende, men øker gradvis. Ekvipasjen brytes av dommer når de går av og ikke finner tilbake."  Så her er det absolutt noe å jobbe videre med  Søndag var det for så vidt ingen andre i åpen klasse som kom til sporslutt heller, så vi var i godt selskap 
    • https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...