Gå til innhold
Hundesonen.no

HD - forklaring og bilder

ipadda

Recommended Posts

Guest Dratini
Kan du forklare Nordbergvinkelen for en newbienerd?

Jeg skal prøve å forklare, men det er ikke enkelt. Jeg "tyvlåner" bildene av Tjalfe og legger ut utsnitt av de her med forklaring (skal prøve så godt jeg kan iallefall). *switsjer over til billedbehandlingsmodus*... kommer tilbake snart...

Edit:

Her skal jeg prøve å forklare...

nordberg.jpg

A = Senter av hoftekula. Det finnes ingen utregning hvor denne er, så denne er ett tenkt sentrum (og kan tolkes forskjellig ifølge veterinæren vi går til)

B = En rett linje gjennom punkt A i begge hoftekuler

C = 90 grader opp fra punkt A i begge hoftekuler

D = Fra punkt A i begge hoftekuler og i ytterkant av hofteskåla

Rød Strek = Nordbergs vinkel. Denne regnes slik: B->C = 90 grader + Overskytende til linje D. Når denne graden er 105+ grader er Norbergvinkelen over det som er godkjent for A/B hofter.

Er vinkelen under 105 grader, er det betegnet som HD (sammen med andre kriterier, forkalkninger etc.).

Område F1+F2 skal være like store, område E1+E2 skal være like store (noe jeg synes de ikke er på dette bildet, men litt vanskelig å bedømme pga halen, men formen på de er ikke lik), område G1+G2 skal være like store (heller ikke like store og likt formet på begge sider). Områdene skal være like store og likt formet.

Når man i tillegg ser at linjen "B" er vannrett på dette bildet, så ser man også at beina ikke er strukket rett ut (og hunden ikke ligger bent på bordet).

Dette var iallefall mitt forsøk på å forklare hvordan man regner ut (og finner) Nordbergvinkelen. (Kan i samme åndedrag fortelle at Veterinær Nordberg angrer på denne "malen" i ettertid, da den utelukker hunder som ellers har flotte hofter, men som kanskje mangler 1 grad på 105 for å bli frirøntget).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å forklare, men det er ikke enkelt. Jeg "tyvlåner" bildene av Tjalfe og legger ut utsnitt av de her med forklaring (skal prøve så godt jeg kan iallefall). *switsjer over til billedbehandlingsmodus*... kommer tilbake snart...

Edit:

Her skal jeg prøve å forklare...

nordberg.jpg

A = Senter av hoftekula. Det finnes ingen utregning hvor denne er, så denne er ett tenkt sentrum (og kan tolkes forskjellig ifølge veterinæren vi går til)

B = En rett linje gjennom punkt A i begge hoftekuler

C = 90 grader opp fra punkt A i begge hoftekuler

D = Fra punkt A i begge hoftekuler og i ytterkant av hofteskåla

Rød Strek = Nordbergs vinkel. Denne regnes slik: B->C = 90 grader + Overskytende til linje D. Når denne graden er 105+ grader er Norbergvinkelen over det som er godkjent for A/B hofter.

Er vinkelen under 105 grader, er det betegnet som HD (sammen med andre kriterier, forkalkninger etc.).

Område F1+F2 skal være like store, område E1+E2 skal være like store (noe jeg synes de ikke er på dette bildet, men litt vanskelig å bedømme pga halen, men formen på de er ikke lik), område G1+G2 skal være like store (heller ikke like store og likt formet på begge sider). Områdene skal være like store og likt formet.

Når man i tillegg ser at linjen "B" er vannrett på dette bildet, så ser man også at beina ikke er strukket rett ut (og hunden ikke ligger bent på bordet).

Dette var iallefall mitt forsøk på å forklare hvordan man regner ut (og finner) Nordbergvinkelen. (Kan i samme åndedrag fortelle at Veterinær Nordberg angrer på denne "malen" i ettertid, da den utelukker hunder som ellers har flotte hofter, men som kanskje mangler 1 grad på 105 for å bli frirøntget).

Tusen takk! Nå ble jeg faktisk veldig mye klokere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Tusen takk! Nå ble jeg faktisk veldig mye klokere. :)

Dratini, ett stort nettkyss er herved levert til deg! :lol:

Glimrende forklart og nå forstår jeg mye bedre det jeg visste bare på en ullen måte før!

Thank you!

Da er vi to! Takk, Dratini :)

Takker og bukker, da har jeg visst klart å forklare meg på en grei måte. :o

Men husk at det er også åpning mellom hofteskåla og hoftekula som har betydning for utfallet av HD-statusen. Hadde jeg vært mer stødig i Hip Quality skulle jeg ha forklart denne metoden også. Men føler at jeg ikke har gode nok kunnskaper om å kunne skrive utfyllende om den her inne. Men kort forklart så har den HQ-utregningen en helt annen fremgangsmåte å finne kvaliteten på hoftene. Den har flere referansepunkter, noe som gjør "synsing" av hoftekulas senter umulig.

Edit: litt om HD/HQ, kopiert fra Norsk Breton Klubb sin hjemmeside.

• HD-diagnose uttrykker dybde på hofteskål og kongruens mellom hofteskål og lårhode målt med øyemål. HD-graden angis i 5 grader av HD: A til E (fri til sterk grad).
  • HQ-diagnose uttrykker dybde på hofteskål og kongruens mellom hofteskål og lårhode, som HD, men målt digitalt. Forholdet mellom 10 målepunkt i hofteleddet registrert elektronisk og er grunnlaget for beregningen. Går over en skala fra 0.77 til 1.01, og normalfordelt som alle kvantitative egenskaper.
  • Metoden (HQ) er uavhengig av avleseren og mindre følsom for varierende opptaksteknikk, framkalling av røntgenbildene og sederingsmiddel.

Jeg skulle gjerne ha blitt mer klokere jeg også, men kan noen med litt mere teknisk sans enn meg fortelle meg hvordan jeg skal få sett det bildet? Det er forstsatt rødt kryss.

Mulig du har innstillinger som blokkerer bilder?

Her er adressen til bildet: http://dratini.net/bilder/doggis/nordberg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har lyst til å tørre å si noe som helst?

Vet ikke om bildene er store nok til å gjøre seg opp noen mening for dere som har kompetanse, men jeg prøver læll.

Skjønner at det ikke er noen avlesere her inne liksom, men vet at det finnes folk som sitter på mye erfaring og jeg hadde satt stpr pris på tilbakemeldinger. :thumbsup:

Høyre hofte ser litt slappere ut med mine (uerfarne) øyne. Litt forkalkninger også? Albuer har jeg ikke peiling på, men det ser kanskje ikke helt optimalt ut det heller.

4101127682_74c59c57cb_o.jpg

4100372073_773fd067b2_o.jpg

4101127814_1dfc8aba58_o.jpg

Kan forsøke å få tak i bilder av bedre oppløsning om det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har lyst til å tørre å si noe som helst?

Vet ikke om bildene er store nok til å gjøre seg opp noen mening for dere som har kompetanse, men jeg prøver læll.

Skjønner at det ikke er noen avlesere her inne liksom, men vet at det finnes folk som sitter på mye erfaring og jeg hadde satt stpr pris på tilbakemeldinger. :innocent:

Høyre hofte ser litt slappere ut med mine (uerfarne) øyne. Litt forkalkninger også? Albuer har jeg ikke peiling på, men det ser kanskje ikke helt optimalt ut det heller.

4101127682_74c59c57cb_o.jpg

Jeg skal ikke skryte på meg å ha kompetanse, men ligger hun ikke skeivt? Litt vridd, slik at venstre "hulrom" blir litt mindre enn de høyre? :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke skryte på meg å ha kompetanse, men ligger hun ikke skeivt? Litt vridd, slik at venstre "hulrom" blir litt mindre enn de høyre? :thumbsup:

Mye mulig altså. Jeg er n00b og gremmes ikke av å innrømme det. Vil en sånn skeivhet gjøre at høyre hofte ser slappere ut enn det den i realiteten er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tilbake til start i trening av utgangsstilling og fot har Edeward fått IVEREN og GLEDEN i å utføre tilbake. Godisen har haglet og det har hjulpet. Hans aversjoner mot øvelsen er borte. Han har gitt meg på tom hånd mot å få kastet leke også. Tilbyr utgangsstilling og går klisterfot hver gang jeg har mat i hendene. Det er helt klart fremgang, på tross av å ikke egentlig være fremgang. Vi er tilbake på et punkt vi kan jobbe oss videre fra, men jeg tør ikke tøye strikken på en stund. Pengene må ligge på bordet ved bestilling en god tid fremover fordi tilliten er tynnslitt etter alle de hånlig nedlatende forsøkene på å narre ham til å utføre uten garantier om lønn. ..men han er IVRIG og GLAD igjen, og det er bra!  Ny milepæl: blir sittende ved kasting av apport - mens jeg har Vom i høyre hånd. Fremskritt det også. Han er så ivrig på å fly etter leker i bevegelse, der har jakten trumfet mat til nå. Små skritt. 
    • Da har vi entret en fryktperiode. Den som skulle starte ved 6 mnds alder startet plutselig i dag, 7 mnd og 8 dager gammel. Henger på greip med stor rase, tregere utvikling.  Han ville PLUTSELIG ikke entre bussen. Han som ELSKER buss! Bussjåførene elsker ham også, for han står som et skolelys og logrer ivrig og glad når de svinger inn på holdeplassen. Han bykser like glad og ivrig ombord. ..et. Bykset. Har bykset. Har elsket buss. Nå ville han IKKE gå ombord, helt plutselig. En hyggelig medpassasjerer tilbød seg å løfte ham ombord, noe Edeward satte STOR pris på, og takket mannen for i flere minutter etterpå. Ikke sett ham så takknemlig siden han oppdaget paraplyens funksjon.  Heldigvis er bygdebussen et samfunn, fullt av hundefolk, og alle de nærmeste trådte hjelpsomt til og var hyggelige og pratet og koste med ham, noe han ble kjempeglad for. Han elsker oppmerksomhet fra fremmede mennesker som elsker hund. It takes a village to raise a puppy. Ingen setback til fair of stairs da vi skulle av igjen, heldigvis. Spent på hva annet som plutselig blir skummelt fremover. Han får ikke relapse på trapper, og det neste skumle bør heller ikke bli heis. Han er for stor og tung til å bæres. I tillegg har han så ekstrem separasjonsangst, han kan ikke være hjemme alene unntatt når han er så utslitt at han MÅ sove.  Dette blir spennende fremover. Håper det går fort over igjen.  Utgangsstilling på tom hånd har forøvrig bedret seg litt. Den er langt fra bra, men det hender han gjør det for å være snill med meg, og legger ingenting imellom når han tydeliggjør at dette er en act of kindness fra ham til meg. Han har forstått at det gjør meg glad, så han belønner meg med utgangsstilling på tom hånd for å vise at han setter pris på adferden min innimellom. Kanskje blir det bronsemerket en dag. Kanskje. 
    • Ja her er det nok å jobbe med, det er helt sikkert 😅Hun er blanding mellom cavalier og puddel (det ligger noen bilder på instagram under lindaoglilje hvis noen vil se, har ikke lyst til å legge ut så mye her ettersom jeg bare har henne på prøve). Jeg kjører en Prius og buret står i baksetet, så tror ikke det er bilen som er problemet. Det er nok heller tidligere erfaring med bilkjøring som gjør dette et stressmoment for henne. Men hun er utrolig lydig da, så hun hopper inn i bilen når hun får beskjed om det. Hun er veldig søt når hun ikke er stressa, men det er jo sånn ca. én time i døgnet 😅 Men hun har bare vært hos meg en uke så hun trenger nok enda litt tid på å lande helt.
    • Morsomt med småplukk å jobben med😅Enig med @simira, ta det helt tilbake til start. Hvilken rase(r) er hun (noen er jo kjent for å ha et litt høyere stressnivå enn andre)? Og hvilken bil har du? Udyret mitt synes bilkjøring er helt ok i min kompakt suv (der tar hun hele bagasjerommet, så ikke plass til bur, men har lastegitter); men hun hater å kjøre bil om vi låner type stor kassebil der hun må være i varerommet. Stressnivået går til himmels. Gjør det hele lystbetont med bildøren åpen og motoren av i begynnelsen, om hun er mottakelig for sitt/bli kommando eller bare be henne hoppe opp i bilen (om hun ikke er så liten at hun må løftes inn da). Babysteps og alt det der, masse lykke til!
    • Oof, det gjorde vondt å lese! Og jeg tror slett ikke hun nødvendigvis er trygg selv om hun er rolig da. Jeg ville faktisk vurdert å prøve å starte på scratch med burleker og positiv assosiasjon til buret som IKKE medfører timesvis med passivisering. Og ut fra det lille jeg vet så langt så er jeg helt sikker på at du klarer å få til dette når hun etterhvert får oppleve mer frihet, aktisering og meningsfylte oppgaver!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...