Gå til innhold
Hundesonen.no

Hannhund og tispe under løpetiden


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg er spent på hvordan det vil gå. Nå får jeg sett hvor langt Nitro har kommet i utviklingen sin .hihi. Foreløpig virker han ikke interessert overhodet. Får se om en ukes tid. Håper at han ikke reagerer denne omgangen. :rolleyes2:

Inustaff: Har du de adskilt om natten?

Labbis: Hvordan holder du dine adskilt i disse ukene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp gjennomgått løpetid med billig Buffy og pubertetssuperkåt Falco! Vi har ikke sperret hundene fra hverandre før etter ei uke eller så, når jeg har sett at hun begynner å bli mer interessant og interessert. Begynte da med å sperre de fra hverandre når vi ikke var tilstede og på natta. Sperret av med valpegrind litt her og der så Buffy var på størstedelen av soverommet med oss på natta, mens Falco hadde litt av soverommet pluss resten av huset (er der de pleier å ligge på nettene). På dagtid delte vi huset i to ca når vi ikke var tilstede. Vi jobber aldri samtidig her så hundene var aldri hjemme alene mens det var som verst, da hadde nok ikke sperrene holdt! Falco var veldig stressa og peip konstant og heiv seg etter Buffy om han kom i nærheten så i den verste perioden var de aldri i fysisk kontakt (annet enn når jeg holdt den ene mens jeg beordret den andre til å flytte seg når jeg skiftet plass på dem. Vekslet på hvem som skulle være sammen med oss på stua.).

Etter at ting begynte å roe seg litt trappet jeg ned igjen. Først sammen med meg under streng overvåkning, så sammen med oss, men adskilt når de var alene/natt, før alt gikk tilbake til normalen.

Hadde en skikkelig aha-opplevelse i vinter hvor jeg innså hvor fort det faktisk kan gå før to hunder sitter sammen så derfor har jeg vært veldig påpasselig. Forspill er fullstendig oppskrytt! :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labbis: Hvordan holder du dine adskilt i disse ukene?

Vi har stue og to soverom, og Birte har hannhunder, derfor er det egentlig enkel sak. Hun har alltid med seg sin hund, jeg har alltid med seg mine. Ofte er vi på hvert vårt rom, eller èn og èn i stuen. Når vi er borte er han i stuen, mens mine har mitt rom + badet.

Når vi hadde newfoundlandshund + Cita skilte vi de mellom etasjene og rom.

Vet om tisper som har blitt drektige bare dager etter at de begynte å blø. Cita har også hengt med en hannhund før, med en gang man snudde ryggen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fikk ikke være alene eller uten godt oppsyn i det hele tatt gjennom hele løpetiden. De første 10 dagene kunne de være sammen under oppsyn, men Orry tok såpass av når Norma stod at de da måtte skilles helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset bryr Lyng seg kun om tispen med løpetid under stådager. Han kan finne på å være litt smattete om han får lov til å stå ute og kose seg i hennes tiss, men bortsett fra det har det ikke vært noe problem. Uansett (av en litt kjip erfaring for maaaaange år siden) så deler vi de av når vi ikke har kontroll/er tilstede fra dag 1. Jeg orker ingen australian ridgebacks (eller rhodesian shepherds) ved et lite øyebliks glipp. Og da har vi en dør i mellom de minimum. Under de 2-3 stådagene mener gutten at det er hans rett å bringe genene sine videre, så da er de atskilt hele tiden for at de, og vi, skal få litt ro. Er vi tilstede er de bare skilt med en kompostgrind. Når hun ikke står mer så bryr ikke gutten seg noe mer heller, så da har vi de i lag under oppsyn, og skiller de av når de er alene. Enkelt og greit :getlost: Synes ikke det er noe voldsomt styr jeg, men så har jeg en fryktelig grei hannhund da :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inustaff: Har du de adskilt om natten?

Jaa,hehe!Såklart...Det brukes det bur på bløderen inne hver gang jeg forlater rommet for småting...og om natten ja.

Har henne i stua,og de gutta i gangen,sånn at tilfelle buret ikke holder så er det dører mellom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har både tispe og hanne,de ligger i hver sitt bur på natta,de har ennå ikke parret så det er nok med tispetruse på henne og handhundbelte på han,men selvfølgelig er jeg sammen med de hele tiden,når de ikke ligger i bur,men regner med at dette forandrer seg når de har fått lov en gang og de har fått smaken på dette.skal prøve å parre de ved neste løpetid i januar :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg har ingen hannhunder, men mine tisper er nå lesbiske så de holdes adskilt ja :rolleyes2:

Det "sliter" jeg også med. Mine tisper får ikke være alene når jeg ikke er der under løpetiden. De rir hverandre ned :getlost:

Ang. hannhund i hus når man har løpetisper. Jeg fikk Link når han var 6 mnd. Extra fikk selvfølgelig løpetid dagen etter at han kom i hus. Han vet og visste veldig godt hva han skulle gjøre :)

Jeg passer på fra dag èn. Extra "står" fra dag 4-5 og til hun nesten er ferdig å blø. Så det er ingen fasit på dette. Det beste er å passe på hele tiden.

Tre uker etter at den første bloddråpen kom, så slutter jeg å passe på.

Ang. hvordan jeg skiller de. Så har jeg hannhunden med meg på soverommet, og løpetispen i et annet rom. På dagtid så er de med meg på jobb, eller ligger i to forskjellige (låste) rom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som fjerner lukta av tispa er Libero bleier. Jeg klipper hull til halen og bruker teip for å teipe rundt (de låsene holder i 2 min).

Jeg måtte gjøre dette fordi ene tispa mi blødde så mye under sin første løpetid. Den mest lesbiske hunden her mistet mer eller mindre lysta på den andre. Så jeg fant ut at det til en viss grad fjerner den aller verste lukta på hunden.

Selvfølgelig skal hunnene og hannene holdes adskilt, men lukta er ikke så fristende for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du blande rottweiler og cavalier? Må bare spørre, for alt jeg vet kan du ha flere hunder av samme rase :getlost:

hehehe :rolleyes2: nei skal parre to cavalierer,rottisen er ti og et halvt og er sterilisert :)

har søkt om kennelnavn så det blir nok bare cavalierer her i huset fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe :rolleyes2: nei skal parre to cavalierer,rottisen er ti og et halvt og er sterilisert :getlost:

har søkt om kennelnavn så det blir nok bare cavalierer her i huset fremover :)

Å det var godt å høre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe moro lesning. Lesbiske hunder :rolleyes2: jaja disse hundene. knis

Burde vel egentlig passe mer på nå. Selv om Nitro ikke bryr seg noe, så hvem vet hva som foregår om natta? de er jo begge løse sammen. :getlost: Plutselig får hun mage etter en stund. Ikke særlig smart nei.

Må vel flytte han inn på soverommet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...