Gå til innhold
Hundesonen.no

Druer i tørrfór.. farlig?


SiriEveline

Recommended Posts

Vurderer å prøve RC Beauty på Tinka da jeg har sett hvor flott pels hunder som går på det fóret har. Så da tok jeg likegodt å sjekket litt mer om det på sidene til RC, og da fikk ingredienslisten meg litt til å lure.

Riktignok sist på listen, men der har vi følgende: "og druer"

Dette er jo noe hunden ikke tåler!? Og da jeg var på førstehjelpskurs på tirsdag fikk jeg vite at en hund som klarer å stjele noen druer som regel klarer seg helt fint, det er derimot de hundene som får det jevnlig (sikkert litt større mengder men) som blir syke. Han kunne også fortelle om en hund som hadde dødd av dette.

Så da er vel spørsmålet om den mengden druer som finnes i RC Beauty har noe som helst å si for helsen til hunden? For hvis det er noe som helst sjanse for at hunden min kan få nedsatt levetid, eller -standard så bruker jeg mye heller et annet fór.

Dog antar jeg at de har puttet denne ingrediensen her av en grunn, tiltross for at hunder ikke tåler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er steinene i druene som er giftige for hunden, jeg tror det var noe med nyrene elns... ihvertfall så er stenfrie druer ganske ufarlig. Samme som med epler.

Tror du tenker på blåsyra i steinene, det skal utrolig mange til for å gi forgiftning. Det som derimot er farlig, er en spesiell muggsopp som lever på skallet, det skal utrolig lite til for at hunder reagerer på dette. Derfor er rosiner også farlige, da de har skallet i behold. Ikke alle druer/rosiner har denne muggsoppen, og druene blir ikke testet for det heller siden det ikke er skadelig for mennesker. Derfor skal man ikke gi druer/rosiner til hund, fordi man ikke vet om de har muggsoppen på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du tenker på blåsyra i steinene, det skal utrolig mange til for å gi forgiftning. Det som derimot er farlig, er en spesiell muggsopp som lever på skallet, det skal utrolig lite til for at hunder reagerer på dette. Derfor er rosiner også farlige, da de har skallet i behold. Ikke alle druer/rosiner har denne muggsoppen, og druene blir ikke testet for det heller siden det ikke er skadelig for mennesker. Derfor skal man ikke gi druer/rosiner til hund, fordi man ikke vet om de har muggsoppen på seg.

Kjempeinteressant!.. Jeg visste ikke at det var det de reagerte på. Så i praksis kan man gi hunden skrellede druer uten steiner hvis man absolutt må gi hunden sin druer? :icon_redface:

Da er det forhåpentligvis det RC har gjort da, siden de har det i fóret sitt. Men jeg kjøper ikke sekken før C.J. legger ut RC sitt svar her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på ernæringskurs med Royal Canin da vi skulle ta inn foret deres, og det var han som lærte meg at druer var giftig for hunder. Og han snakka om at de hadde noe druesukker i foret, men det var ikke noe av dette som var giftig, for det var noe annet igjen. Haha, bare surr - men jeg tror de har det nøye gjennomtenkt og at det ikke skal være noe farlig!

Ikke så behjelpelig svar akkurat, men føler bare for å skyte inn der jeg husker ting selv :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på ernæringskurs med Royal Canin da vi skulle ta inn foret deres, og det var han som lærte meg at druer var giftig for hunder. Og han snakka om at de hadde noe druesukker i foret, men det var ikke noe av dette som var giftig, for det var noe annet igjen. Haha, bare surr - men jeg tror de har det nøye gjennomtenkt og at det ikke skal være noe farlig!

Ikke så behjelpelig svar akkurat, men føler bare for å skyte inn der jeg husker ting selv :icon_redface:

Hmm.. vel druesukker er jo greit nok det.. men da går det an å skrive det, istedenfor bare "druer".

Vel, jeg vil jo uansett anta at et seriøst merke som RC, ikke har i noe giftig for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. vel druesukker er jo greit nok det.. men da går det an å skrive det, istedenfor bare "druer".

Vel, jeg vil jo uansett anta at et seriøst merke som RC, ikke har i noe giftig for hunden.

Ring Dag Wilhelmsen (ansvarlig vet i RC), han har meget godt svar på akkurat dette:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...