Gå til innhold
Hundesonen.no

Australian shepherd


Blongo

Recommended Posts

Jeg vil ikke kjøpe en hund uten at jeg vet at den hunden får det bra hos meg. Så jeg skal se om jeg ikke får truffet på en Aussie eller to å snakke med andre eiere.

Jeg trente bortimot 3 dager i uken med min nåværende hund. Enten triks eller lydighet. Å jeg er veldig flink til

å gå lange turer i marka hvor hunden kan løpe løs. Vi jobber jo, men heldigvis kan hunden være med på jobb

Så kommer vel ikke til å være alene 8 timer hver dag. Da vi har barn som kommer hjem fra skolen også.

Kanskje jeg til og med klarer å komme meg på en konkurranse etterhvert.. Hvis jeg skjønner hva dere driver med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med PsychoLynx og sheriffen.

I følge noen har kanskje min aussie det helt forferdelig, mens andre ser rart på meg når jeg forteller hvor mye tid jeg bruker på henne... Men så er jeg av den oppfatningen at jeg kjenner min hund bedre enn alle andre :) .

En gjennomsnitts dag/uke hos oss, kan være varierende.

Det som er standard er at hun får løpe løs i skogen i ca 2 timer hver dag, da vi går tur på en lysløype som er mer eller mindre utafor døra vår. Hva vi finner på i skogen er også vairerende!

Noen ganger legger jeg ut et godbit spor, andre ganger, hva skal jeg kalle det i følge enkelte her? 'Leker vi latmannsrundering' . Dette går ut på at enten jeg eller samboer gjemmer oss i skauen, gjerne så langt unna at vi må sende sms når en av oss er klare så bikkja kan slippes. Dette synes bikkja er kjempe gøy.

Ellers så er at annen 'latmannstrening' som frisbeekasting på jordet, som bikkja blir sliten av. Det innerbærer ikke 'baare' at bikkja skal hente frisbeen.. Kombinerer selvsagt dette med apportering. Bikkja elsker det også!

Kaster gjerne frisbeen slik at den forsvinner inn i skauen, så hun må lete litt etter den..

Mye ustrukturert latmannstrening her altså!

Forutenom det, så trener vi litt LP hver dag, shaping av div gamle og nye triks (bruker klikkertrening).. Kan jeg tilføye at vi også trener ringtrening hver dag også? Eller det er vel kanskje ikke å trene, for utstilling er jo ikke noen hundesport...?!

Bikkja elsker shaping, og hater særiøs LP trening med pirking. Så prøver å kombinere dette.

-Agility er jo det vi helst vil fokusere på, for det er dette vi begge virkelig blir slitene og lykkelig av. Men sånn som jeg bor nå, har jeg ikke mulighet til å trene ofte, siden vi må gå ca 8 km langs motorveien uten sykkelsti eller fortau.. Så jeg tar ikke sjansen på å gå her uansett hvor fint bikkja går i bånd, for på den veien kjører de FORT!

Men faktisk, min aussie tives allerbest når hun får være hund i skogen sammen med andre hunder og bare gjøre hundeting. Hun er ingen arbeismaskin, og trives aller best med å være hund.

Dessuten, er jeg veldig glad for at jeg brukte det første året på miljøtrening, rotrening og sosialisering. Jeg er iallefall ikke bekymret for om bikkja skal gå på veggen om jeg f.eks skulle fått Svineinfluensa... Hu hadde nok liggi i senga med meg hu..

Så ja man kan ha en aussie om man bor i en leilighet i Oslo, om man er interessert i å bruke tid på den. Hva man gjør den tiden man bruker på den, kommer jo ann på hva man har lyst til å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du møter så mange som mulig for å skape best mulig inntrykk av de forskjellige linjene, str og gemyttene :)

Det skal jeg også gjøre. Brukte god tid når jeg skulle ha første hund så jeg kommer til å bruke tid nå også.

Ble litt langt innlegg det gitt.. Blir ikke engasjert alså... :icon_redface:

Jeg syntes det var veldig bra at du ble engasjert.. Da lærer jeg litt også :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ja man kan ha en aussie om man bor i en leilighet i Oslo, om man er interessert i å bruke tid på den. Hva man gjør den tiden man bruker på den, kommer jo ann på hva man har lyst til å gjøre :whistle:

Nettopp!! Og da er det det samme om det er "latmannsrundering", lek lek lek, eller konkurransetrening på elite nivå. Så lenge man har det moro sammen med hunden sin. :icon_redface:

Det skal jeg også gjøre. Brukte god tid når jeg skulle ha første hund så jeg kommer til å bruke tid nå også.

Du får stikke på utstillinger og oppsøke aussieringen der. Ellers vet jeg at både Bridie og Sheriffen (regner jeg med) skal på Hundelivsmessa. Så ser du noen der som ligner, er det bare å kaste seg over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får stikke på utstillinger og oppsøke aussieringen der. Ellers vet jeg at både Bridie og Sheriffen (regner jeg med) skal på Hundelivsmessa. Så ser du noen der som ligner, er det bare å kaste seg over :whistle:

Både hundelivsmessa og nkk lillestrøm er jo ypperlige steder å møte aussier (selvsagt etter ringtiden er over :) ) Jeg har ikke møtt noen som ikke har latt meg hilse på ennå ihvertfall :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter på NAV-pengene mine, og sambo og jeg har snakket om en Oslo-tur da :icon_redface: Så godt mulig det går! Håper det! Hadde vært utrolig gøy. *tenke på alle hundetingene hun skal shoppe og alle de flotte hundene hun kan møte*

Får My treffe Zaira(?) da?? Søøte lille "tvillingen" sin jo. Hadde vært morsomt å hatt noen bilder av de to sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg tror nesten jeg ikke tør å skrive hvor lite min aussie får for tiden :icon_redface: For å si det sånn, det er lite. Han greier det heldigvis fint, men han har jo blitt vant til at aktivitetsnivået de siste to årene varierer (jeg er sykemeldt). Som valp og unghund trente han rundering og spor minst to ganger i uken, pluss lydighet og agility. Han levde et veldig aktivt liv da og var veldig fornøyd med det. Han er ganske fornøyd fortsatt, men jeg vil ikke si at det er ideelt at en aussie (eller noen hund generelt) får så lite aktivitet. Min hund har en god avknapp og er av den litt mer rolige aussietypen, så der er jeg heldig.

De to andre aussiene vi har hatt, hadde ikke vært like fornøyde med dette aktivtetsnivået. Den første aussien min var en høyenergishund diluks, med mye stress innabords. Han krevde virkelig sitt av mental stimuli, fysisk trening og ro-trening. Aussie nr to var også en høyenergishund, men med minimalt med stress i seg. Han kunne se rolig og daff ut, men viste uro på en annen måte. Han trengte å ARBEIDE. Luftings og ballkasting var ikke nok, det måtte skikkelig trim til + agility og nesearbeid (dvs spor eller rundering). Første aussien var forsåvidt fornøyd etter ei skikkelig runderingsøkt eller et langt spor. Han trengte også arbeid. Tassen jeg har nå er mer en sportshund, egentlig, og blir fornøyd med frishaping og litt luftings (løs!), faktisk. Han blir selvsagt enda mer fornøyd om han får gå spor, rundere eller trene agility + jogge eller sykle.

Jeg synes aussiene våre blir mest fornøyd om de får gjøre en eller annen form for nesearbeid. Alt fra godbitsøk og søk etter ball, til lange spor og rundering. De liker å bruke kroppen og nesen. Kløv og trekk er også noe som faller i smak.

Ellers enig med hva andre sier her: en hund blir vant med det den får og vær nøye med hvilke linjer du velger fra. Ett minimum av aktivitet må alle hunder ha og aussien er vel av de rasene som krever litt mer for å være fornøyd. De må gjøre noe skikkelig, liksom.

Jeg kan jo fortelle en typisk dag i vårt hus nå da.

Morgen tur ca 20 min.

Ettermiddagtur ca 1 time

Kveld: Klikkertrening pluss ca 30-1 timers tur..

Går kurs med gjevne mellom rom.

Den fysiske delen synes jeg høres tilfredsstillende ut. Den mentale biten synes jeg høres litt lite ut. Synes jo så klart det er helt utmerket at du skal klikkertrene, da :whistle: Men hva skal du trene og hvor mye skal du trene?

Jeg bor forresten i blokk i by og det fungerer fint for min aussie. Bor nært marka slik at han får turer og trening der.

EDIT: Jeg glemte å si at jeg synes at overværssøk virker å være noe aussien liker ekstra godt. Løpe med nesen høyt og lete etter trivelige folk er stas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Kanskje vi kommer en tur da. :whistle:

Det syns jeg dere skal! :)

Og ja Lone... Det er jo et minimum man bør sette seg når man får seg en hund. Sier jo ikke at det er det mest optimale livet for bridie heller, men skal frem til at hun fint takler det liksom. Men ellers bør man jo gå ut fra daglige turer og hodetrening før man skaffer seg hund :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fysiske delen synes jeg høres tilfredsstillende ut. Den mentale biten synes jeg høres litt lite ut. Synes jo så klart det er helt utmerket at du skal klikkertrene, da :) Men hva skal du trene og hvor mye skal du trene?

Jeg bor forresten i blokk i by og det fungerer fint for min aussie. Bor nært marka slik at han får turer og trening der.

EDIT: Jeg glemte å si at jeg synes at overværssøk virker å være noe aussien liker ekstra godt. Løpe med nesen høyt og lete etter trivelige folk er stas!

Jeg trener vel ca 1 1/2 time 3 dager i uken. Så langt bare trent freestyle og lett lydighet. Men med Aussien kunne

jeg tenke på litt mer alvorlig lydighet. Den hunden jeg har nå er ikke så veldig glad i lydighet :icon_redface:

Ser for meg en helt annen hverdag med Aussien å helt annen trening enn jeg driver med nå.

Glemte at jeg har lyst å trene spor. Det høres så morsomt ut. Også har jeg to barn som elsker å gjemme seg

å bli funnet :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener vel ca 1 1/2 time 3 dager i uken. Så langt bare trent freestyle og lett lydighet. Men med Aussien kunne

jeg tenke på litt mer alvorlig lydighet. Den hunden jeg har nå er ikke så veldig glad i lydighet :icon_redface:

Ser for meg en helt annen hverdag med Aussien å helt annen trening enn jeg driver med nå.

Glemte at jeg har lyst å trene spor. Det høres så morsomt ut. Også har jeg to barn som elsker å gjemme seg

å bli funnet :whistle:

Høres jo bra ut det :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter på NAV-pengene mine, og sambo og jeg har snakket om en Oslo-tur da :getlost: Så godt mulig det går! Håper det! Hadde vært utrolig gøy. *tenke på alle hundetingene hun skal shoppe og alle de flotte hundene hun kan møte*

Får My treffe Zaira(?) da?? Søøte lille "tvillingen" sin jo. Hadde vært morsomt å hatt noen bilder av de to sammen!

JA! :rolleyes2: *ta ting videre privat for å ikke kuppe tråd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har to aussier som får springe sammen ca 20 min om morgonen før eg reiser på jobb og det samme når eg kjem heim att. Enkelte kvelder trener me litt lydighet eller trix , andre kvelder blir det kun ein halv times tur i skogen. I helgane går me ofte lenger turer og me går kanskje eit spor eller to. Av og til gjer me meir enn dette og andre perioder er det heller lite som skjer. Og mine hunder takler bra at det ikkje skal skje noko heile tida, men dei er vel så harmoniske fordi dei får det dei trenger på det gjevne, då stresser dei på ingen måte om det er rolege dager innimellom.

Sånn er våre dager med aussien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...