Gå til innhold
Hundesonen.no

Et slags anfall


Poter

Recommended Posts

Arn fikk et slags anfall her i ettermiddag ;) Han lå og sov og reiste seg plutselig og pustet og peste fort gjennom nesen, med en slags snorklelyd. Øynene hans var knall røde og de stod ut til hver sin side. For hvert host/sork dro ansiktet seg ut sidelengs og dermed øynene også. Jeg ropte på han og han reiste seg ustødig og ble stående med beina ut til siden og kul på ryggen. Ikke før mannen knipset foran snuten på ham kom han liksom til seg selv og kom tassende bort til meg. Det hele varte knapt tyve sekunder og han stoppet med "snorklingen" når jeg holdt ham lett foran nesen. Etterpå var han varm i muskulaturen i ryggen, men ellers i helt fin form. Han ble raskt seg selv igjen -heldigvis! Det var skikkelig ekkelt å se på og jeg lurer så klart på hva det kan være. Han har laget sånn "snorkling" før og jeg har hørt de andre hundene våre også gjøre det, men det har aldri vart så lenge og ikke med røde øyner som står ut til siden. Rart var det jo også at han liksom var borte og ikke fokuserte og var "med" før mannen knipset foran ham.

Noen som har opplevd noe lignende??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres ut som et anfall med et eller annet i luftveiene.

Emma får slike ganske ofte, og det er veldig ekkelt. :banana: Aner ikke hva det kommer av. Hun blir stående slik som du beskriver Arn og ser veldig brydd ut. Vi må sette oss ned og "roe" henne, for hun blir jo stressa av det selv også. Og når hun blir stressa så blir det bare værre. Det virker som det hjelper å stryke henne på halsen (luftrøret) og av og til hjelper det å klemme forsiktig på siden av nesa, så hun må bruke munnen til å puste med. Emma er en typisk "nesepuster" og puster aldri med munnen med mindre hun er veldig varm eller veldig stressa.

Jeg tror det er luftrørskollaps, men jeg er ikke sikker. Noen kaller det bare for "innovernysing" men da tror jeg ikke det er like kraftig som det er på Emma, for jeg ser ingenting som minner om nysing - med mindre man bare hører lyden kanskje. Og selv den ligner ikke mye på nysing. Heller på gurgling, desperat pusting og en forvirret hund som ikke skjønner bæra.

My har faktisk fått dette noen få ganger hun også. Virker som det skjer med henne hvis hun jobber mye over tid med hodet oppover. Da begynner hun å lage rare lyder som minner om "innovernysing" men det er over på noen få sekunder liksom. Høres egentlig mest ut som hun får tunga i halsen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der "slet" Z også mye med. Jeg undersøkte det ikke nærmere. Så jeg vet ikke, men så mer på det som eventuell nesemidd eller støv i nesen ting.

OT:

Anikken: det er stress hos My det :ahappy:.

Z gjorde det å han, jeg lot som om det var latter, men det var egentlig ett tegn på å gi opp. For latteren (om det var det) minnet mer om hysterisk hyene på lystgass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margrete; Det er sikkert stress, men ikke sånn på kanten-til-å-gi-opp(?) stress. Det kommer ofte når hun skal til å nyse, og går på siden av meg innendørs spesielt av en eller annen grunn. Ute skjer det nesten aldri, og der har hun nok ti ganger mer stress i kroppen når hun trener enn hun har inne. Og det er liksom bare et par-tre rare lyder som henger sammen, også går det over. Så det minner kanskje ikke like mye om en hysterisk hyene på lystgass *ler* Mer som en gira My som får tunga i halsen, eller snørr som flyr innover i nesa og forstyrrer systemet. :ahappy:

Men kan det være nesemidd da? Emma har jo gjort sånn siden hun var liten valp. Uff, kan hun ha hatt nesemidd siden hun var liten valp?? Og er det nesemidd My også kanskje har da? Det er vel smittsomt?

Tror jeg skal få med meg noen tabeletter til dem for nesemidd når vi drar til veterinæren for å ta vaksiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Arn var på utstilling i helga kan jo nesemidd være en svært sannsynlig "kjeltring" - første jeg tenkte på når jeg leste tråden var "kanskje han har fått noe cræpp på utstillinga".

God bedring til Arn uansett :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes veeeeldig ut som en "cavalierkverke" dette :banana: Bortsett fra at øyene pleier ikke bli røde da, eller varm i rygg muskulaturen. Men seriøst ja. Det er en type innovernysing som får oppheng.. oftest går det over seg selv, men det tar lengre tid. Når sofus fikk det tok vi hånda foran nesen til det ga seg. Men Innoversnysing skal også være tegn på nesemidd så en tur til vetrinæren kan vel ikke være dumt? spesielt når du faktisk har vært på utstilling :)

Anniken; Emma har nok sikkert litt "cavalierkverke" siden hun har hatt det slik fra valp. Bare ta hånda foran nesa(ofte må du ha en hånd på rumpa å sånn at hunden ikke rygger unna) til det gir seg. Prøv det neste gang og se hvordan det funker :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anniken; Emma har nok sikkert litt "cavalierkverke" siden hun har hatt det slik fra valp. Bare ta hånda foran nesa(ofte må du ha en hånd på rumpa å sånn at hunden ikke rygger unna) til det gir seg. Prøv det neste gang og se hvordan det funker :ahappy:

Nå trodde jeg du skulle skrive at hun måtte ha hånda på rumpa slik at luften ikke kom ut der :banana: For noen morsomme ord dere bruker i denne tråden. "Hyene på lystgass" og "Cavalierkverke". Haha! Trengte en latter etter den opplevelsen, så takk! *humre*

Men, ja, jeg har også tenkt på nesemidd og noe cræpp etter utstillingen. Samtidig så har han jo allergi og har klødd mye den siste måneden, så min gjetning er at det har noe med det å gjøre. At det på et visst punkt kan bli litt mye allergi i systemet, liksom. Innovernysing har jeg aldri hørt live, så vet ikke om det er slik snorkling som Arn bedrev i går... men skal høre med veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trodde jeg du skulle skrive at hun måtte ha hånda på rumpa slik at luften ikke kom ut der :ahappy: For noen morsomme ord dere bruker i denne tråden. "Hyene på lystgass" og "Cavalierkverke". Haha! Trengte en latter etter den opplevelsen, så takk! *humre*

:banana: Tenkte det samme som deg! og morsomme ord ja! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trodde jeg du skulle skrive at hun måtte ha hånda på rumpa slik at luften ikke kom ut der :ahappy: For noen morsomme ord dere bruker i denne tråden. "Hyene på lystgass" og "Cavalierkverke". Haha! Trengte en latter etter den opplevelsen, så takk! *humre*

Men, ja, jeg har også tenkt på nesemidd og noe cræpp etter utstillingen. Samtidig så har han jo allergi og har klødd mye den siste måneden, så min gjetning er at det har noe med det å gjøre. At det på et visst punkt kan bli litt mye allergi i systemet, liksom. Innovernysing har jeg aldri hørt live, så vet ikke om det er slik snorkling som Arn bedrev i går... men skal høre med veterinæren.

:banana: Ja helt klart putt hånda på rumpa sånn at lufta ikke kommer ut der :) Det var heeeeelt klart det jeg mente :)

Det er ikke jeg som har gitt det det navnet. Det er veldig vanlig for en cavalier å få den innnysingen nemlig. Det er jo en kverke på en måte... og regner med siden det ikke er vanlig på andre raser så derfor kalles det Cavalier-kverke :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ahappy: Ja helt klart putt hånda på rumpa sånn at lufta ikke kommer ut der :banana: Det var heeeeelt klart det jeg mente :)

Det er ikke jeg som har gitt det det navnet. Det er veldig vanlig for en cavalier å få den innnysingen nemlig. Det er jo en kverke på en måte... og regner med siden det ikke er vanlig på andre raser så derfor kalles det Cavalier-kverke :)

:aww:

Snakket med veterinæren i stad på telefonen og hun sa det kunne være litt av hvert; nesemidd, hjertet, epelepsi... Vi får bare se det an fremover. Er det nestemidd bør vi merke noe mer innovernysing i løpet av morgendagen og helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Snakket med veterinæren i stad på telefonen og hun sa det kunne være litt av hvert; nesemidd, hjertet, epelepsi... Vi får bare se det an fremover. Er det nestemidd bør vi merke noe mer innovernysing i løpet av morgendagen og helgen.

Og snørr på de rareste stedene!! :) *har ikke hatt nesemidd her nei... aldriii*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...