Gå til innhold
Hundesonen.no

Å nappe ned en hund som vanligvis ikke nappes...


Hampus

Recommended Posts

Har en shiba som 2 ganger i året ser ut som en skabbrev.

I laaaaange perioder.

Noe som ødelegger store deler av utstillingssesongen.

Han bruker lang tid på å røyte, og lang tid på å sette pels.

Det er kun underulla skal bort, og selv med iherdig børsting er dette en langdryg prosess.

Har ei venninne som friserer mange hunderaser.

Og hun mente vi kunne prøve å nappe han ned, for å forkorte røytinga.

Dette skal vi gjøre i morra.

Men vil det hjelpe liksom?

Noen som har prøvd?

Det vil jo forkorte røytinga, men vil det framskynde ny pels?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt napping hjelper skal ikke jeg uttale meg om, men har du forsøkt varme bad hvor du masserer hunden godt gjerne med litt shampo og myk gummibørste - helst flere ganger i uka. Det varme vannet vil stimulere hårrøttene og pelsen vil slippe lettere siden du manuelt stimulerer huden og pelsen samtidig.

Jeg vet om flere (amerikanske) hundefrisører som selger "de-shedding treatments" og det er varme bad med massasje, børsting mens hunden er våt innsåpet i (som oftest Furminator) shampo og hunden blåses tørr med sterk blåser. Og det er ikke måte på hvor mye pels som hunden blir kvitt - jeg har sett før og etter bilder. :P

Har du en egen blåser eller mulighet til å låne så er dette det absolutt beste for pelsen, som sagt flere ganger i uka over 14 dager så vil du helt sikkert se forskjell. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt napping hjelper skal ikke jeg uttale meg om, men har du forsøkt varme bad hvor du masserer hunden godt gjerne med litt shampo og myk gummibørste - helst flere ganger i uka. Det varme vannet vil stimulere hårrøttene og pelsen vil slippe lettere siden du manuelt stimulerer huden og pelsen samtidig.

Jeg vet om flere (amerikanske) hundefrisører som selger "de-shedding treatments" og det er varme bad med massasje, børsting mens hunden er våt innsåpet i (som oftest Furminator) shampo og hunden blåses tørr med sterk blåser. Og det er ikke måte på hvor mye pels som hunden blir kvitt - jeg har sett før og etter bilder. :P

Har du en egen blåser eller mulighet til å låne så er dette det absolutt beste for pelsen, som sagt flere ganger i uka over 14 dager så vil du helt sikkert se forskjell. ;)

Bader han ukentlig i røytinga, da det tar bort alt løst.

Har vurdert Furminator, men har hørt at det kutter over dekkhårene og dermed ikke egner seg på Shiba?

Og da er jeg liksom like langt, om dekkhårene blir ødelagte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furminator er elsket og hatet - de tok dekkhårene på den berneren jeg prøvde de på, så jeg vil aldri bruke en slik børste på noen jeg ønsker å ha dekkhår på...

Det er mange kjerringråd for å få hunden fortere ned i pels og opp igjen - som Liv sier, er flere bad, kontinuerlig børsting og en god blåser god hjelp. Ukentlig bad er ikke ofte nok, badene stimulerer til økt pelsløsning, så jo mer bad jo raskere går det. Og vil du ha ham fortere opp i pels, har jeg blitt anbefalt kaldere bad, at det vil stimulere pelsveksten. Noen setter hunden ut i hundegård når det er kaldt for å få økt pelsproduksjon...

Men pels er også genetisk - jeg har sett folk gjøre nøyaktig det samme med sine hunder, likevel røyter den ene mer ned enn den andre, den andre får en lengre utstillingssesong pga annen pelskvalitet/røytingsmengde. Men samme fôring og pelsstell som utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bader han ukentlig i røytinga, da det tar bort alt løst.

Har vurdert Furminator, men har hørt at det kutter over dekkhårene og dermed ikke egner seg på Shiba?

Og da er jeg liksom like langt, om dekkhårene blir ødelagte.

Jeg mente Furminator shampoen DeSheddingSolution.jpg , ikke Furminator børsten. Noen mener Furminator shampoen og balsamen gjør underverker, andre mener at en hvilken som helst shampo som blir godt massert inn vil gjøre trikset, samt at vannet er godt og varmt. :blink:

EDIT: Hmm.. Det kan kanskje være på sin plass å nevne at jeg ikke har den minste erfaring med hunder som røyter selv, men jeg leser på hundefrisør forum. ;) Jodie Murphy - hundefrisørguru mener hvertfall at varmt vann og massasje flere ganger i uken gjør trikset. :P

http://www.jodimurphy.net/products_instructionalseries.htm se på de-shedding dvd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente Furminator shampoen DeSheddingSolution.jpg , ikke Furminator børsten. Noen mener Furminator shampoen og balsamen gjør underverker, andre mener at en hvilken som helst shampo som blir godt massert inn vil gjøre trikset, samt at vannet er godt og varmt. ;)

Ante ikke at det finnes en Furminator shampo.

Selges den i Norge?

Ja Emma, Linus er arvbelig belastet når det gjelder pels.

Hans far er bar over halve året, så ille er heldigvis ikke Linus.

For å få han opp i pels bruker jeg K!, og det funker.

Men først må ulla av da.

Bading nesten daglig, da spørs det om jeg ikke forulemper bikkja...hehe...

Spisshunder i badekaret er skjelden en god ting.

Men han godtar det, selv om han setter opp et ordentlig surtryne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furminator shampo og balsam selges mange steder i Norge, bla:

4bent.no - Hundekroken.no - Voffen.no

Min lokale hunderfrisør selger også disse produktene.

Takk for linker.

Men om man leser omtalen av shampoen, så er jeg ikke sikker på at det vil funke:

FURminator deShedding shampo er en mild shampo som gir pelsen og huden god pleie.

Den er også allergivennlig og den reduserer røyting.

Brukt og anbefalt av veterinærer og hundesalonger i USA.

Inneholder Omega 3 og 6, aloe vera, lavendel, kamomille, vitamin E og proteiner.

Etter shampoen bruker du DeShedding Solution for å få full effekt.

For å fjerne underpelsen - som er problemet ved røyting - bruk FURminator kammen.

Jeg er i utgangspunktet ikke ute etter å hindre røyting, for ulla skal jo faktisk bort 2 ganger årlig.

Og samtidig anbefaler de jo børsten for å ta bort ulla...

Men prisen var jo ikke gal på den ene butikken, så det er verdt et forsøk kanskje...

En god hundeshampo er jo ikke å forakte, og den var ikke dyrere enn andre merker jeg bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg veldig liten erfaring med "napperasene", men selv bruker jeg Furminatoren (ikke sjampoen), eventuelt finere kammer, og fjerner underullen. Dekkhårene løsner ikke før underullen nærmer seg ferdig nedrøytet. Jeg har enda til gode å finne en kam som tar dekkhårene når de begynner å "modnes", så da bare skreller jeg dem av hunden for hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg veldig liten erfaring med "napperasene", men selv bruker jeg Furminatoren (ikke sjampoen), eventuelt finere kammer, og fjerner underullen. Dekkhårene løsner ikke før underullen nærmer seg ferdig nedrøytet. Jeg har enda til gode å finne en kam som tar dekkhårene når de begynner å "modnes", så da bare skreller jeg dem av hunden for hånd.

Vil tro at du som har Schäfer har noe av det samme pelsstellet som jeg har på Shibaen min.

Underull og dekkhår.

Linus slipper lite av dekkhårene sine faktisk, så det er ulla som må bort.

Spørsmålet er vel bare om syklusen blir kortere om jeg hjelper han med å bli kvitt ulla, enn den gjør om jeg lar naturen gå sin gang...

Blir å prøve napping denne gangen, så får vi se hvordan det går.

I beste fall er han i rimelig god pels til Dogs 4 all, i verste fall lar jeg være å stille han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at du som har Schäfer har noe av det samme pelsstellet som jeg har på Shibaen min.

Underull og dekkhår.

Linus slipper lite av dekkhårene sine faktisk, så det er ulla som må bort.

Spørsmålet er vel bare om syklusen blir kortere om jeg hjelper han med å bli kvitt ulla, enn den gjør om jeg lar naturen gå sin gang...

Blir å prøve napping denne gangen, så får vi se hvordan det går.

I beste fall er han i rimelig god pels til Dogs 4 all, i verste fall lar jeg være å stille han...

Her hjelper det lite å nappe for å forkorte røyteperiodene, jeg kammer og napper for å slippe hundehår innomhus, så langt det er mulig. Men jeg har ikke merket at røyteperioden går hurtigere. Hunden her slipper for eksempel aldri all pelsen samtidig, og jeg må gjerne ta det i flere omganger, da hun først røyter bak på kroppen og deretter kommer bryst og manke, noen uker senere etter at røytingen tiltok. Dekkhårene tar lengre tid for henne å slippe enn underullen, så der napper jeg dag for dag, så jeg ikke lugger henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...