Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er din hatøvelse, uansett hundesport, og hvorfor?


Carina

Recommended Posts

Inspirert av akkurat nå tråden. :whistle:

Hvilken øvelse er din og hundens hatøvelse? Evt. moment dersom det ikke er en hel øvelse. Enten det er lydighet, bruks, agility, RIK osv. Den du hater å trene, som du nesten blir sur av å bare tenke på. :ahappy: Overdrevet selvsagt, håper dere skjønner jeg hva mener. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Ruten, og det er Blaze sin feil :ahappy:

I mange år var felt min hatøvelse nr.1 da jeg hadde uselvstendig hunder og er litt kontroll behov. To egenskaper som gjør det vanskelig å trene en øvelse som krever en selvstendig hund og fører uten kontroll behov :ahappy: Heldigvis har det løsnet for meg og min 4 hund har jeg klart å forme slik at den ikke blir uselvstendig (ja man kan helt fint påføre uselvstendighet) Så vips går øvelsen mye bedre.

Men ruten kommer jeg til å hate for evig, og egentlig helt uten god grunn. Jeg bare hater den.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink Carina som lager egen tråd! :ahappy:

Her er det ulike hatøvelser på ulik hund, men noe hater jeg bare uansett :whistle:

Stå under innkalling var en hatøvelse med Cita. Vi slet i evigheter med denne, fordi hun ikke taklet å bli avbrutt, og ble nærmest deprimert og nektet å gjøre øvelsen på mange timer. Nå takler hun å bli avbrutt og har en super innkalling med stå, og å få inn dekk har aldri vært noe problem. Med Tia derimot er dette en øvelse som har gått utrolig lett.

Neseprøve på begge to! Cita har enorm apportlyst og plukket det første hun så når hun kom over et viss stressnivå. Heller ikke her taklet hun å bli avbrutt, og da kunne jeg glemme å trene dette på en god stund. Ble hun avbrutt ble hun deppa og ble helt passiv, evt plukket det første hun så bare for å gjøre noe. Tia dekkmarkerer på alle neseprøver hun ser/lukter og blir frustrert om hun ikke får belønning for det hun tror er korrekt. :aww:

Rute med Cita. Trenger jeg å si hvorfor? :ahappy::)

Edit: Nå elsker jeg stå og dekk under innkalling og det er blant Cita sine beste øvelser :lol:

Edit2: Og fellesdekk hater jeg! Men bare med Tia. Cita ligger som et fjell, Tia gjør ikke. Og jeg er elendig til å trene på det fordi det er kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydighet:

-felles sitt: Amira har lagt seg noen ganger, og jeg aner aldri når hun gjør det igjen!

- Innkalling med stå og dekk: mange drifter skal kobles sammen og danne en god øvelse. Super fart og bråstopp er ikke lett å kombinere!

Kan klare å få en 9'er her, men har aldri gått god for en 10'er, så vi blir aldri fornøyde eller ferdige med å finne nye metoder til denne øvelsen.

I gjeting hater jeg driving, fordi vi ikke får det til!

I bruks hater jeg skudd :whistle: Hadde det ikke vært for skuddene skulle jeg nok konkurrert bruks med begge hundene nå...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo på valpeunghundbronsemerkenivå, men i sommer hatet jeg innkalling fordi Ellie tilbød dekk hele tiden, istedet for å bli sittende. Men nå er innkalling plutselig blitt yndlingsøvelsen vår, etter at vi har trent det mye pga ny innkomst.

Så nå er det enkeldekk/fellesdekk.. kjedelig. Men det begynner å komme seg det også!

Edit for å til det er knallgøy å trene uansett :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apport og innkalling med stå :ahappy: Hvorfor? Fordi vi ikke får til å lære inn apport på et skikkelig vis, og jeg er tydeligvis for dum som ikke skjønner hvordan jeg skal lære henne og komme inn i utgangsstilling og samtidig holde apporten.

"Stå under innkalling" ender alltid med "dekk rett foran fører" :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruten, og det er Blaze sin feil :whistle:

Ja det er klart :ahappy:

FVF!! Fy flate jeg skulle gitt mye for å slippe den øvelsen! Og neseprøve, blæshj, den er kjedelig å trene på. Fellesøvelsene, de kommer like brått på hver gang de *ler* Oi det har vi glemt tre dager før stevner...

Elsker fartsøvelsene, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Tidligere var apport en liten hatøvelse jeg bare utsatte å trene på. Jeg fikk enten pressisjon eller fart. Kombinasjonen fart og pressisjon har ikke vært noe problem på andre øvelser, men på apporten klarte han bare enten å løpe fort eller fullstendig øvelse med innsitt og greier. Men, desverre har det vist seg igjen at trening funker. Så hatet ble glemt samtidig som øvelsen ble bra :whistle:

Fellesdekk og fellessitt. Ikke fordi vi egentlig har noen spesielle problemer med øvelsen, men den er så jævelig kjedelig å trene på, derfor trener jeg nok litt for lite på disse. Er ikke bare for bikkja det er kjedelig å ligge stille 5 min. Eh tror egentlig det er han som syns det er minst kjedelig.

Rute har jeg litt elsk-hat forhold til. Det er en utrolig morsom øvelse, og bikkja elsker den, men jeg får han ikke til å forstå at han skal stille seg i midten.

Men sånn egentlig hater jeg ikke så veldig mange øvelser. Frem til denne helga hata jeg pinner i sporet, men nå tror jeg det er i ferd med å løse seg, og da blir det jo egentlig ganske moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birk : apport!

Lurer på om vi noen sinne får den til, kanskje vi kan starte kl 2 om 3-4 år eller noe... :whistle:

Han vil helst ikke ha noe annet enn mat i munnen, og hver gang vi trener begynner vi nesten på 0 igjen.

Merethe: lineføring / fri v fot

Denne har vi gitt opp, hun liker det rett og slett ikke.

Vi trener kun hobby-lp så da får hun gjøre de morsomme tingene :ahappy:

(innkalling, hopp over hinder m sitt, apport, rute)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruks:

Lineføring.... :whistle: Greit nok at det er i D, men kunne det ikke vært FVF i C i det minste? Hatøvlse rett og slett fordi den er dødskjedelig.

Lydighet:

Fritt hopp over hinder i klasse 1. Hatøvelse fordi vi stort sett bare trener hopp sånn som det er i bruksøvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apport! Uten tvil! Og da tenker jeg på tre, metall og tung.

Med Laska gikk den sånn tåelig ok, var ikke vår favorittøvelse og hun hadde ikke noe gjenstandsinteresse. Med Lyng toppet det seg og vi brukte evigheter på å få den noenlunde bra. Det var det ene eller det andre. Metallen er ennå ikke super, men den fungerer. Den tunge har blitt ganske bra, og treapporten vil jeg si er veldig bra nå.

Så kom Lira i hus, med masse gjenstandsinteresse og som selv bar så stolt på metallapporten lenge. Og hva gjør jeg? Jo, jeg greier å ødelegge alt, så nå må det reinnlæres. Hurra for den gode hundetreneren Mailin :ahappy: Nå er vi på vei igjen, så treapporten er morro igjen, men metallen må vi nok jobbe litt mer med.

Ja, også slalom i agility. Fyttikatta jeg hater den... Lyng har vært en utrolig flink trener og har shapet meg til å gjøre det enklere for ham. Så fra å være 12pinners slalom er vi nå nede i 4 pinner igjen. God "klikkertrener" som jeg var/er så hadde jeg lært at de skal lykkes mest mulig, så i god ånd så gjore jeg det lettere for ham når han slet litt. Gutten tok hele hånda, så fant fort ut at når man tuller litt så blir det enklere :ahappy: Tok meg faktisk 1,5-2år å se hva som hadde skjedd. Jaja, man lærer i alle fall :aww::whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesdekk ... Eller alt annet som minner om felles-something. Mine hunder er alltid så oversosiale, hemningsløse og fullstendig uten tålmodighet og selvbeherskelse, og jeg VET at det er min feil, siden alle hundene jeg har i mitt eie blir helt identiske på det området. Hadde det ikke vært for fellesdekk skulle jeg ha startet LP med Knottisen. Er ikke så fryktelig glad i apport heller, det er fordi det er så gruelig kjedelig å trene :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink Carina som lager egen tråd! :ahappy:

Me Carina, me good girl! *slå seg på brystet* :lol:

Først tenkte jeg å skrive her om fremadsendingen og hvor hat den egentlig er. Rett og slett fordi det tar så innihampen lang TID og man ser lite fremgang på mange repetisjoner.

Men så kom jeg på en øvelse jeg egentlig hater så intenst mye mer enn fremadsendingen, og det er faktisk krypen. Hvorfor er kanskje litt uvisst? Vi hadde egentlig en fin øvelse helt til jeg klarte å ødelegge den totalt ved å overtrene på den og det ble til slutt 90% feiling og 10& belønning liksom. Nå tror jeg vi begge synes den er litt pyton faktisk, så jeg må egentlig begynne helt på scratch. Og det skal jeg gjøre i kveld. Og jeg skal være positiv. :whistle:

Egentlig er jeg ikke så glad i halsen heller, rett og slett fordi Cane helt naturlig legger seg mer og mer ned når han skal halse. Jeg må liksom jobbe i mot hans naturlige måte å gjøre det på, veldig synd for hvis jeg hadde slippet å pirke på det hadde han nok halset til en 10er. :ahappy:

Zofia er for liten til å ha noen hatøvelse enda. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apportering, uten tvil! Norma hadde "litt" mye forsvar på apportbukken, og det har ikke vært spesielt moro. Jeg tok meg selv skikkelig i nakken for noen uker siden og bestemte meg for at nå SKAL det gå. Det krevde bokstavelig talt blod, svette og tårer til å begynne med, men nå har vi kommet et godt stykke på vei i det minste. Det er fortsatt langt igjen til det er en hel øvelse, og enda lenger til det er en noenlunde godt gjennomført øvelse, men jeg håper og tror at vi kanskje skal få det til til slutt likevel! For ja, jeg var på nippet til å gi opp...

Ellers har fellesdekken alltid vært et problem, og den er fortsatt ikke 100% safe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesdekk og malleballe - bad, bad combination...

Fordi han ikke gidder å ligge lenger enn han gidder...

Samme her, bare erstatt malleballe med tulletoller.

Legg til litt Willynickersen også... :whistle:

Og pingpong-Norris..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det rett og slett stå under marsj. Men det er fordi jeg ikke får stå-kommandoen til å sitte. Det er ulempen med liten brukshund!

Nå må vi vel egentlig bare jobbe masse med den og få den til ordentlig. Men det går så grusomt sakte for henne, alt annet lærer hun på 15 min og sånn! Jaja, vi får ta oss tid til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I agility digger jeg alt. Alt fra det aller minste pirkearbeidet både når det gjelder handling, felt, slalåm, you name it, I love it!

I lydighet er det noe ganske annet, men må nok si at hatøvelse nr 1 er apporten. Vi har slitt sinnsykt lenge bare med å få han til å ta den i munnen og bære den. Jeg trodde en liten stund at jeg hadde funnet en metode som funket, men den gang ei. Nå derimot har jeg funnet en metode som gjør at han synes det er ganske moro med apporten. Han plukker den opp og løper inn med den, men han er jo fortsatt det da. En mann. Og det å gjøre to ting samtidig, er klin umulig. Sitte med apportbukken i munnen? nei, det går da ikke ann. Den må spyttes ut først, før man kan sette seg :whistle: Gå ved siden av meg med den i munnen uten å måtte se på meg eller noe? nja, jo.. det går greit helt til han skjønner at han går ved siden av meg, og jeg ikke leker lenger :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...