Gå til innhold
Hundesonen.no

Beauceron - noen med erfaringer?


Tøfflus

Recommended Posts

Dette er en rase jeg har nada kunnskap om, og iaf ingen erfaringer med. Er det noen som kjenner til denne rasen som kan tegne og forklare litt? Grunnen til at jeg lurer er at en i familien har fått tilbud om å overta en 4 år gammel hannhund og jeg liker nå en gang å vite litt om hunder som kanskje skal inn i familien jeg da :) Både av nyskjerrighet og av ren egeninteresse mht mine egne hunder, hihi.

Er det er grei hund? Går den godt overens med andre hunder, både i og utenfor familien? Hva med katter i huset? Aktivisering, hva og hvor mye? Er den en hund som krever mye eller kan det være en grei, "normal" familiehund?

Er det noe man bør være spes oppmerksom på?

Jeg har lest litt om den, men vil gjerne ha erfaringer fra dere som har eller har hatt rasen eller nær befatning med den.

Fortell, fortell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ta kontakt her. Etter hva jeg vet så forteller hun både godt og vondt ting om rasen http://jakiras.com/. HAr hilst på noen av dem og dem har jeg likt godt men vet at i noen familier så har dem blitt for mye. Den damen som driver dette oppdrette har drevet med Beauceron i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest en del om dem i fjor høst, og det jeg fant ut var at det nok hadde blitt for mye for meg. Er en aktiv hund, egentlig gjeterhund, og 2-3 godt trente hunder kan holde kontroll på 300 sauer når de flyttes fra beite til beite.

Tidligere var Beauceron og Briard samme rase, bare i forskjellige pelsvarianter, men variantene ble delt inn i hver sin rase rundt 1915 eller noe slikt(litt usikker på eksakt årstall, men mellom 1900-1920 en plass).

Vet de er gode brukshunder til spor, rundering o.l. med riktig trening, noen har også vært brukt i agility med stort hell. Man finner mye info på nettet om man leter på svenske sider, f.eks. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to ;)

Hvis det blir aktuelt skal jeg jammen meg kontakte linken over og spørre og grave litt. Jeg har nemlig en liiiiten mistanke om at dette kan bli hakket for mye hund for de som vurderer den så det er greit å ha litt fakta å "slå i bordet" med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...