Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Vis meg hvor jeg har skrevet at folk som ikke har hunden i senga er slemme. Det har jeg aldri sagt, og det mener jeg heller ikke. Du må gjerne ha senga for deg selv, for all del. Det var et eksempel satt på spissen - "jeg skjemmer bort hunden, har han til og med i senga", fordi jeg har fått mange kommentarer (ikke her inne) på at jeg skjemmer bort hunden og gjør ham ulydig fordi jeg har ham i senga.

Du skriver her at du gjør han ulydig. Da fremstår du jo som en dårlig leder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar
Har du en partner er det ikke så koselig å ha en hund liggende i senga til en hver tid! Det kan du jo tenke deg selv! Litt privatliv skal man da ha!

Jeg mener ikke at man skal ha hundene i senga heller, jeg mener at hundene ikke trenger å bli stengt inn i bur i mange timer i døgnet, man må bare ta visse forhåndsregler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor settes det plutselig likhetstegn mellom å ha hund i sengen og å ikke ha hund i bur om natten?

Min hund har aldri vært inne i bur han, og har hele huset til disposisjon om natten, men ligger ikke i sengen av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er slett ikke hysterisk, men heller føre var. JEG mener det er tryggest og BEST for MINE hunder å være i burene sine når jeg er på jobb eller sover. Og jeg mere ABSOLUTT at de ikke lider av det OVERHODET. Om noen velger å ikke gjøre det er det helt greit, men å kalle burbrukere for dyremishandlere er å overdrive. Og å fortelle meg at det er synd på hundene mine er å OVERDRIVE, og å fortelle meg at jeg er hysterisk er å OVERDRIVE. Det er DERE som er HYSTERISKE.

Er det noe som fremstår som hysterisk så er det hvordan du overbeskytter hundene og måten du ordlegger deg på her..

Hvis hunden føler trygghet når den ligger i bur, så skjønner jeg ikke hvorfor man ikke skal kunne tilby den det?? Det er utrolig mange hunder som faktisk liker å ligge i buret sitt! Nå sier jeg ikke at man skal stenge den inne der 24/7! Har heller ikke sagt at de som ikke bruker bur til hunden sin gjør en feil! Dette må man jo se ann hos hver enkelt hund. Noen stortrives, mens andre missliker det.. Selvfølgelig skal man ikke tvinge en hund til å ligge i bur som ikke føler seg trygg der! Men så lenge hunden får sin daglige mosjon, så har den ikke skade av å sitte i bur i noen timer.

Jeg kjenner noen som har en Breton hanne. Han elsker å ligge i buret sitt, og det er ikke så stort heller. Hvis døren er lukket og han ikke kommer sg inn, kommer han å sier ifra. Han ligger mesteparten av dagen i bur av egen vilje. Da blir regnestykket ditt adskillig mye større! Da har han ikke mye skade av det heller når han velger det selv.

Jeg har selvfølgelig hunden min så lite som mulig innelukket i buret, men jeg tilbyr den å kunne legge seg der når den vil. Å hva gjør det om den ligger der om natta?? Har buret på soverommet, og jeg hører ikke en lyd iløpet av natta. Hadde den misstrivdes så forferdelig så hadde den sikkert bynt å syte eller ule.

Marthe

Hvis den liker seg så godt i buret - hvorfor lukke den inne da? Da legger den seg vel rolig der med åpen dør også?

Tror ikke du er slem hvis hunden ikke får ligge i sengen din. Har ike hunden min et fullverdig hundeliv fordi den ikke får ligge i sengen?? Min hund er blanding mellom Vorsther og Flat coated. Da blir hun sikkert 20-25kg. Kall meg for en dyremisshandler, men fåretrekker å ha plass til å ligge i sengen min selv. Jeg er trossalt dens leder, og derfor gjør jeg også krav på min egen soveplass! Hvis hunden vil ligge i bur om natten, HVORFOR IKKE?! vil den ikke det, så må man finne en annen løsning! Har anda ikke opplevd noen hunder som ikke foretrekker å sove der!

At hunden ikke får sove i sengen er ikke synonymt med bur i min verden i alle fall. Forøvrig så har vel hund i sengen nada og gjøre med lederskap.

Har du en partner er det ikke så koselig å ha en hund liggende i senga til en hver tid! Det kan du jo tenke deg selv! Litt privatliv skal man da ha!

Dårlig fantasi? :icon_confused: Nei seriøst, hunden trenger da ikke å ligge i bur selv om den ikke får ligge i sengen. Den trenger ikke engang ligge på soverommet.

Edit:

Du skriver her at du gjør han ulydig. Da fremstår du jo som en dårlig leder!

Lese det hun skriver kanskje? Hun skriver at hun har fått kommentarer på det - ikke at han er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor settes det plutselig likhetstegn mellom å ha hund i sengen og å ikke ha hund i bur om natten?

Min hund har aldri vært inne i bur han, og har hele huset til disposisjon om natten, men ligger ikke i sengen av den grunn.

Fordi det sklir ut. :icon_confused: Først nevnte noen seng, også nevnte noen seng + lederskap, også ville jeg bare få trykt inn at jeg får begge mine hunder pluss meg selv i en enkeltseng uten at jeg mister noe lederskap av den grunn. SÅ prøvde jeg å gå tilbake til tema, altså bur, men det gikk ikke. Derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at man skal ha hundene i senga heller, jeg mener at hundene ikke trenger å bli stengt inn i bur i mange timer i døgnet, man må bare ta visse forhåndsregler.

Jeg mener jo heller ikke at de ska stenges inne flest mulig timer i bur! Men om natta er det greit å ha de der. Å hva er galt når hun liker å ligge der? Selvfølgelig ville hun sikkert heller ligget i sengen, men der får hun ikke ligge, så da ligger hun i buret sitt. AV EGEN VILJE!

Hva er så galt med dette? Jeg tvinger deg ikke til å ha hundene dine i bur, men jeg mener det er opp til hver ekelt hunde-eier hvorvidt man vil bruke bur eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe som fremstår som hysterisk så er det hvordan du overbeskytter hundene og måten du ordlegger deg på her..

Så nå har et gått fra dyremishandling til overbeskytting.... Spennende utvikling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jo heller ikke at de ska stenges inne flest mulig timer i bur! Men om natta er det greit å ha de der. Å hva er galt når hun liker å ligge der? Selvfølgelig ville hun sikkert heller ligget i sengen, men der får hun ikke ligge, så da ligger hun i buret sitt. AV EGEN VILJE!

Hva er så galt med dette? Jeg tvinger deg ikke til å ha hundene dine i bur, men jeg mener det er opp til hver ekelt hunde-eier hvorvidt man vil bruke bur eller ikke.

Ligger ho frivillig i buret med døra åpen? Hvis ja, så hadde du visst, dersom du har lest diskusjonen, at det ikke er noen her som protesterer mot det, for da har hunden valget å flytte på seg hvis den vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den liker seg så godt i buret - hvorfor lukke den inne da? Da legger den seg vel rolig der med åpen dør også?

Fordi da har jeg en garanti på at den ikke ødelegger noe om natten. Hadde den villet ut, så hadde den gitt lyd ifra seg!

Hun sier hun har fått komentarer på det, men det er vell sikkert ikke uten grunn heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi da har jeg en garanti på at den ikke ødelegger noe om natten. Hadde den villet ut, så hadde den gitt lyd ifra seg!

Hun sier hun har fått komentarer på det, men det er vell sikkert ikke uten grunn heller?

Det er vel ikke værre enn å fjerne de tingene som da kan bli ødelagt da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå har et gått fra dyremishandling til overbeskytting.... Spennende utvikling...

Nå må du mer enn gjerne vise til hvor jeg har brukt ordet dyremishandling :icon_confused:

Men å være overbeskyttende er ikke nødvendigvis til noens beste, enten det er dyr eller barn man snakker om. Trodde det var rimelig opplagt jeg, men så feil kan man tydeligvis ta. For å illustrere det: Hvis du har hundene i buret 24/7 så er du sikker på at de aldri skader seg (at hunder også skader seg på burene bryr vi oss ikke om sant?) - men er det bra for hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke værre enn å fjerne de tingene som da kan bli ødelagt da..

Har du en hund som ødelegger, så kan den ødelegge ALT! Hadde jeg vert 100% sikker på at hun ikke rørte noe, så kunne jeg selvfølgelig hatt døra åpen, men det føler jeg meg ikke sikker på enda! Nå ska d sies at jeg har unghund. Når den blir større kan jeg sikkert ha den løs, men ikke før jeg føler meg 100% trygg på at ingenting sjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du mer enn gjerne vise til hvor jeg har brukt ordet dyremishandling :icon_confused:

Men å være overbeskyttende er ikke nødvendigvis til noens beste, enten det er dyr eller barn man snakker om. Trodde det var rimelig opplagt jeg, men så feil kan man tydeligvis ta. For å illustrere det: Hvis du har hundene i buret 24/7 så er du sikker på at de aldri skader seg (at hunder også skader seg på burene bryr vi oss ikke om sant?) - men er det bra for hunden?

Du har sikkert ikke brrukt det ordet men flere andre i denne tråden her har det.

Jeg regner med at ingen her inne mener det er bra for hunden å ligge i bur 24/7. Og om du har klart å vri det til oppe i hodet ditt at mine hunder ligger i bur så lenge må jeg desverre skuffe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valpis på snart 5 mnd, og fammen har en på 8mnd, min ligger på soverommet med meg, enten i sin seng, eller i min, og familiens har helekjøkkenet, spisetuen å være på, og ingen av de har noen gang ødelagt en eneste ting. De sover hele natten igjennom, og familiens hund føler seg trygg å fin uten bur eller andre mennesker i samme rom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert ikke brrukt det ordet men flere andre i denne tråden her har det.

Hvorfor skriver du det da som om jeg har sagt det?

Jeg regner med at ingen her inne mener det er bra for hunden å ligge i bur 24/7. Og om du har klart å vri det til oppe i hodet ditt at mine hunder ligger i bur så lenge må jeg desverre skuffe deg.

Ok, her må det tydeligvis forklares litt: Å illustrere et poeng er å sette en sak på spissen for å fremheve en sak. Skjønner? Jeg har ikke sagt at hunden din ligger i bur 24/7. Nå må du slutte å legge ord i munnen på meg som jeg ikke har sagt.

Hva med å oppdra hundene deres istedenfor å sperre dem inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valpis på snart 5 mnd, og fammen har en på 8mnd, min ligger på soverommet med meg, enten i sin seng, eller i min, og familiens har helekjøkkenet, spisetuen å være på, og ingen av de har noen gang ødelagt en eneste ting. De sover hele natten igjennom, og familiens hund føler seg trygg å fin uten bur eller andre mennesker i samme rom..

Ja det er jo fint at det fungerer hos dere.:icon_confused: Men jeg har ikke blitt trygg på at min hund ikke ødelegger noe. Jeg sier ikke at hun bestandig kommer til å ligge innelåst i bur. Men jeg synes det er en god løsning inntil til hun lærer hva hun får røre og hva hun ikke får røre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo fint at det fungerer hos dere.:icon_confused: Men jeg har ikke blitt trygg på at min hund ikke ødelegger noe. Jeg sier ikke at hun bestandig kommer til å ligge innelåst i bur. Men jeg synes det er en god løsning inntil til hun lærer hva hun får røre og hva hun ikke får røre.

Akkurat hva lærer hun av å ligge i buret? Og hvordan skal hun lære det om hun alltid er innestengt der når hun er alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden føler trygghet når den ligger i bur, så skjønner jeg ikke hvorfor man ikke skal kunne tilby den det?? Det er utrolig mange hunder som faktisk liker å ligge i buret sitt! Nå sier jeg ikke at man skal stenge den inne der 24/7! Har heller ikke sagt at de som ikke bruker bur til hunden sin gjør en feil! Dette må man jo se ann hos hver enkelt hund. Noen stortrives, mens andre missliker det.. Selvfølgelig skal man ikke tvinge en hund til å ligge i bur som ikke føler seg trygg der! Men så lenge hunden får sin daglige mosjon, så har den ikke skade av å sitte i bur i noen timer.

Jeg kjenner noen som har en Breton hanne. Han elsker å ligge i buret sitt, og det er ikke så stort heller. Hvis døren er lukket og han ikke kommer sg inn, kommer han å sier ifra. Han ligger mesteparten av dagen i bur av egen vilje. Da blir regnestykket ditt adskillig mye større! Da har han ikke mye skade av det heller når han velger det selv.

Jeg har selvfølgelig hunden min så lite som mulig innelukket i buret, men jeg tilbyr den å kunne legge seg der når den vil. Å hva gjør det om den ligger der om natta?? Har buret på soverommet, og jeg hører ikke en lyd iløpet av natta. Hadde den misstrivdes så forferdelig så hadde den sikkert bynt å syte eller ule.

Marthe

Har du lest tråden??Det er ingen som sier noe om bur som soveplass med åpen dør. Vi snakker om når man tvinger hunden til å ligge der. Og det skulle vel ikke være nødvendig å lukke døra dersom hunden av egen fri vilje blir liggende der hele natta? Og det er ikke alle hunder som gir tydelige tegn på at de ikke trives. Hunden min liker ikke bur,men han hopper inn i bilburet "av egen fri vilje" allikavel. Ikke kommer det en lyd av han heller.

Jeg mener det er trangsynt å påstå at en hund lider av å ligge i bur om natta og 6 timer til dagen.

Sånn, saklig, uten påstander satt på spissen. :icon_confused:

Jeg synes det er trangsynt å tro at en hund stortrives med å ha begrenset bevegelse 14+-timer i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skriver du det da som om jeg har sagt det?

Ok, her må det tydeligvis forklares litt: Å illustrere et poeng er å sette en sak på spissen for å fremheve en sak. Skjønner? Jeg har ikke sagt at hunden din ligger i bur 24/7. Nå må du slutte å legge ord i munnen på meg som jeg ikke har sagt.

Hva med å oppdra hundene deres istedenfor å sperre dem inne?

1. fordi det var du som videreutviklet det til overbeskytting.

2.Jeg vet utmerket godt va å illustrere noe er. Om man ikke gjør ting temmelig klart her inne bli enkelte trangsynte og a-b-c blir til en hel bok.

Og kjenner du meg virkelig så godt at du VET at jeg ikke oppdrar hundene mine, siden du foreslår at det er noe jeg bør gjøre???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at jeg gidder - men...

Til dere fjortiser (dvs nye, uerfarne, hjernevaska hundeeiere) som tror at hunder som ikke ligger i bur i heimen vil bli drept eller kvesta av å bevege seg fritt i et vanlig norsk hjem: Hvordan tror dere at forfedrene til hundene dere nå er de stolte (men akk så tilkortkomne) eiere av overlevde? Tipp-oldemora til bikkjene deres opplevde sannsynligvis aldri å se et bur i sine liv - så hvordan ble deres hunder til? Ramla ned fra månen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest tråden??Det er ingen som sier noe om bur som soveplass med åpen dør. Vi snakker om når man tvinger hunden til å ligge der. Og det skulle vel ikke være nødvendig å lukke døra dersom hunden av egen fri vilje blir liggende der hele natta? Og det er ikke alle hunder som gir tydelige tegn på at de ikke trives. Hunden min liker ikke bur,men han hopper inn i bilburet "av egen fri vilje" allikavel. Ikke kommer det en lyd av han heller.

Jeg synes det er trangsynt å tro at en hund stortrives med å ha begrenset bevegelse 14+-timer i døgnet.

Mener du virkelig at vi tvinger hundene inn i buret. Hva baserer du det på?

Og tror du hunden din går tur i huset når du ikke er hjemme fordi den synes det er så fryktelig og ligge i senga si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men synes du den beste måten å lære hun det på er å stenge hun inne i et bur??

Jeg lærer ikke hunden hva den får røre om natten. Det er en plass jeg har den på inntil jeg hvet hvor jeg har den. Jeg trener og setter grenser på dagtid når jeg er opplagt, og når jeg synes jeg er kommet i mål, så kan jeg tørre å slippe den løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at jeg gidder - men...

Til dere fjortiser (dvs nye, uerfarne, hjernevaska hundeeiere) som tror at hunder som ikke ligger i bur i heimen vil bli drept eller kvesta av å bevege seg fritt i et vanlig norsk hjem: Hvordan tror dere at forfedrene til hundene dere nå er de stolte (men akk så tilkortkomne) eiere av overlevde? Tipp-oldemora til bikkjene deres opplevde sannsynligvis aldri å se et bur i sine liv - så hvordan ble deres hunder til? Ramla ned fra månen?

Godt poeng. Ganske merkelig at mine lever enda og ikke har daua av å ligge i bur. Godt at du ikke ser at ting blir satt på spissen her frøken Lotta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...