Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Jeg er så lei av den "hunden lider ikke av det så da er det greit"-holdningen. Hvis det eneste målet man har med et hundehold er å sørge for at den ikke lider, så er det veldig sløvt hundehold. Hunder er hardføre dyr som kan venne seg til mye - det betyr ikke at den trives. Mulig det bare er meg som skjemmer bort hunden min, og gjør så mye jeg kan for at hunden min skal trives og ha et fullverdig hundeliv. Han får jo til og med sove i senga mi... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar
jeg drar det inn fordi jeg synes det blir for dumt å bli hysterisk om folk har dyr i bur sålenge det er under fornuftige og kontrolerte forhold.

Og tuller med at jeg har hundene i bur???????? De er jo i bur, garde, kall det hva du vil...

Det er jo akkurat det,jeg synes det å ha hunder i bur så lenge er så langt ifra fornuftig som du kan få det. Synes du helt ærlig at det er fornuftig?At en hund skal bo 2/3 av livet sitt i et bur? Hvis du leser hele denne tråden så kanskje du skjønner oss burmotstandere litt bedre.Man kan jo ihvertfall håpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamsteren min var i bur hele livet sitt, fiskene mine var i en bolle hele livet sitt, hesten min står i en boks på 3*2 m 12 timer i døgnet, sauene våre tilbringer hele vinteren inne i fjoset, samme med kuene , grisene står i grishuset hele sitt liv. og verst av alt Hundene mine ligger i bur 6 timer til dagen + om natta... skyyyyt meg den som vil.... den dyre mishandleren jeg er :twisted:

Kan jo legge til for sarte sjeler at det er snakk om 2 chihuahua i hversin garde under trappa på 1*1 m.... så lever dere litt lenger;)

Huff... Hest på 3*2 meter 12 timer i døgnet syns jeg nesten er verre enn hund i bur altså. :icon_confused: Min har heldigvis tilgang ut 24timer i døgnet. Og det skal hun ha for resten av sitt liv.

Ang. fisk i bolle så anbefaler jeg en tur innom akvarieforumet for å se hva meningene om gullfiskboller er...

Hjelper ikke å komme med eksempler på andre dyr i bur/boks - når det faktisk er omtrent like omstridt som hund i bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på retningslinjene folkens!

§1.4

Bruk av store bokstaver, tegnsetting, smilefjes og lignende skal være innenfor rimelighetens grenser.

Dette innlegget er OT og skal som vanlig ikke kommenteres, tilbakemeldinger kan rettes til meg på PM.

Moderator Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller gå på jobb og vite at hundene ligger trygt i buret sitt og SOVER...sover ja, for det er faktisk det de gjør når de ligger hjemme alene. Har lagtet til for dem slik at de kan ut og strekke på bena såklart og få seg litt vann. Heller det en å tenke... husket jeg å låse døra?? tenk om de får den opp, lukka jeg vinduet, tenk om de hopper ut, tenk om de gnager noen ledninger, eller tenk om de klarer å gnage av ei flis fra stolbenet og sette den i halsen. Tenk om det begynner å brenne og brannfolka ikke finner alle hundene for de har gjemt seg i vill reddsel på forskjellige steder i huset.

JEG mener det blir hysterisk og tenke at all burbruk er dyremishandling.

Aina og kaizer: Hundene mine får også ligge i senga fra tid til annen, men tror du virkelig hunden ser den store forskjellen?? Utenom å bli vekket ørten ganger iløpet av natta hver gang noen snur på seg...

Og raksha: Hold deg langt unna ridesenter uten muligheter for daglig utegang i flere timer...tror rett og slett ikke du hadde takkla det...

Og ang. gullfisken...dama i butikken som solgte meg fisken solgte meg også bolla. Men hvorfor ikke ta ett raid i div. dyrebutikker og knuse alle gullfiskboller i ren protest..???

Uff spora veldig av her nå, men jeg prøver bare å få frem hvordan JEG ser på det. Om ikke alle deler mine meninger så er det helt OK. Jeg blir bare litt matt av alt hysteriet jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller gå på jobb og vite at hundene ligger trygt i buret sitt og SOVER...sover ja, for det er faktisk det de gjør når de ligger hjemme alene. Har lagtet til for dem slik at de kan ut og strekke på bena såklart og få seg litt vann. Heller det en å tenke... husket jeg å låse døra?? tenk om de får den opp, lukka jeg vinduet, tenk om de hopper ut, tenk om de gnager noen ledninger, eller tenk om de klarer å gnage av ei flis fra stolbenet og sette den i halsen. Tenk om det begynner å brenne og brannfolka ikke finner alle hundene for de har gjemt seg i vill reddsel på forskjellige steder i huset.

Seriøst? Tør du i det hele tatt å gå tur med hunden din? Det kan jo komme en ørn eller en isbjørn og spise den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes det er svært overdreven hysteri at man ikke klarer å slappe av med løse hunder i hus... Og jeg må helt ærlig spørre,er du virkelig bekymret for at bikkjene dine skal sette ei flis i halsen og kveles? At du i det hele tatt tørr å ha hund er jo helt utrolig isåfall.

Også er det jo selvfølgelig bedre for DEG å vite at hundene dine ikke hopper ut vinduene og knekker nakken,tygger på ting å kveles,forsvinner fra brannmenn eller blir bortført av romvesener. Jeg tipper hundene dine også synes det er flott å være i bur så matmor slipper å bekymre seg så fælt,tror du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aina og kaizer: Hundene mine får også ligge i senga fra tid til annen, men tror du virkelig hunden ser den store forskjellen?? Utenom å bli vekket ørten ganger iløpet av natta hver gang noen snur på seg...

Og raksha: Hold deg langt unna ridesenter uten muligheter for daglig utegang i flere timer...tror rett og slett ikke du hadde takkla det...

Og ang. gullfisken...dama i butikken som solgte meg fisken solgte meg også bolla. Men hvorfor ikke ta ett raid i div. dyrebutikker og knuse alle gullfiskboller i ren protest..???

Uff spora veldig av her nå, men jeg prøver bare å få frem hvordan JEG ser på det. Om ikke alle deler mine meninger så er det helt OK. Jeg blir bare litt matt av alt hysteriet jeg...

Tenk om hunden setter fast kjeven eller huet eller et bein i sprinklene? Tenk om den tygger av en bit av teppet sitt og kveles av det? Tenk om? Tenk om?

Ja, jeg holder meg langt unna ridesentere. Er en grunn til at jeg har hesten min på utegang, og hadde ikke sagt ja til å ta i mot henne om ikke det hadde vært mulig.

Ang. gullfiskboller - jeg er fullstendig klar over at dyrebutikker selger gullfiskboller. Dyrebutikker selger strømhalsbånd også - selv om vi vanlige "dødelige" ikke har lov til å bruke dem. At folk i dyrebutikker ikke har allverdens kunnskap er da virkelig ikke noe nytt. Har ingen ambisjoner om å bedrive herværk - så å knuse gullfiskboller blir da fryktelig usaklig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvis hundene sover likevel, hvorfor må du da sperre dem inne uten mulighet for å røre mer på seg enn buret tillater ved behov?

2. Hva med å lage seg vaner på låsing av dør? Og tror du ikke innbruddstyver klarer å fikse låsen din om de ønsker?

3. Hva med å fjerne tilgangen til vinduene, slikst de ikke har muligheten til å klatre opp dit? Seriøst, du har chi og mops! De spretter ikke opp til vinduskarmen av seg selv..

4. Dekk til ledninger og skjerm unna stoler da, om det er slik at de spiser på slike ting. Men dersom dette ikke er noe de har for vane når du er hjemme så har de det nok ikke for vane når du er borte heller.

5. Hunder trekker bort fra røyken. Så lenge brannfolkene vet at det er hunder i huset så ordner det seg nok. Hva om det begynner å brenne akkurat der du ahr buret? Da er de garantert døde i en slik situasjon.

De fleste mener at unødig burbruk ikke er forenelig med dyrevelferd i fokus. Som at hundene puttes i but fordi eier ikke klarer å stimulere/hundesikre/hjemmealenetrene hunden.

Å så saklige vi ble da.. :icon_confused:

Og så er det de av oss som blir helt matt av all burbruken som forekommer - fordi eierne er redde/late/ikke vet bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om..tenk om..tenk om...

Hunden til naboen fant en pinne inne i huset som den hadde dratt med seg inn, den skrapte seg opp i halsen og blødde ihjel.

Hadde hunden ligget i bur hadde den fremdeles vert i live.

Jeg er slett ikke hysterisk, men heller føre var. JEG mener det er tryggest og BEST for MINE hunder å være i burene sine når jeg er på jobb eller sover. Og jeg mere ABSOLUTT at de ikke lider av det OVERHODET. Om noen velger å ikke gjøre det er det helt greit, men å kalle burbrukere for dyremishandlere er å overdrive. Og å fortelle meg at det er synd på hundene mine er å OVERDRIVE, og å fortelle meg at jeg er hysterisk er å OVERDRIVE. Det er DERE som er HYSTERISKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser du det du selv skriver? Du sier at hundene SOVER når de er hjemme alene i buret sitt, men hvis de ikke er i bur løper de rundt i huset på jakt etter rømningsveier og farlige fritidsaktiviteter? Tror du hunder MÅ ha det trangt for å slappe av? Tror du alle hunder som er løse i huset på dagtid løper rundt i huset hele dagen? For da tar du feil...

JEG mener det blir hysterisk å ramse opp alle farer ved huset og påstå at det eneste trygge er et bur. Bur kan også være farlige.

Sengesovingen var et eksempel for å sette ting på spissen. Ikke et poeng i seg selv. Forresten sover ikke hunden min bare i senga, den sover i senga, under den, i senga si eller hvor det måtte passe ham. Han liker å ha muligheten til å flytte seg. Det kan ikke hunder i bur. Men de lider jo ikke av det, så...

Hva slags argument er dette? Har noen her sagt noe om å raide dyrebutikker for bur?

Seriøst? Tør du i det hele tatt å gå tur med hunden din? Det kan jo komme en ørn eller en isbjørn og spise den...

:icon_confused:

Tenk om..tenk om..tenk om...

Hunden til naboen fant en pinne inne i huset som den hadde dratt med seg inn, den skrapte seg opp i halsen og blødde ihjel.

Hadde hunden ligget i bur hadde den fremdeles vert i live.

Jeg er slett ikke hysterisk, men heller føre var. JEG mener det er tryggest og BEST for MINE hunder å være i burene sine når jeg er på jobb eller sover. Og jeg mere ABSOLUTT at de ikke lider av det OVERHODET. Om noen velger å ikke gjøre det er det helt greit, men å kalle burbrukere for dyremishandlere er å overdrive. Og å fortelle meg at det er synd på hundene mine er å OVERDRIVE, og å fortelle meg at jeg er hysterisk er å OVERDRIVE. Det er DERE som er HYSTERISKE.

Du er like hysterisk selv som drar inn brann og å bli stukket i hjel av en pinne som noe som skjer alle hver eneste dag bikkjene ikke er i bur.

Hvorfor er dine hunder så annerledes enn andre hunder da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar sikkert ikke skade av det du heller, men du synes sikekrt det er greit å slippe? Og nei, dette har ingenting med menneskeliggjøring av hunden og gjøre, men med dyrevelferd.

Kjapt lite regnskap:

8 timer pr natt er 2920 timer i bur pr år.

10 timer i uken (de fleste av oss er vel ute mer enn det, men la gå) er 520 timer i bur pr år.

Dette tilsier 3440 timer i bur pr år.

1 uke har 168 timer. Din hund vil da i løpet av et år ligge over 20 uker i bur. Da nærmer det seg halve livet til hunden i bur. Neida, den tar sikkert ikke skade av det men...

Hvis hunden føler trygghet når den ligger i bur, så skjønner jeg ikke hvorfor man ikke skal kunne tilby den det?? Det er utrolig mange hunder som faktisk liker å ligge i buret sitt! Nå sier jeg ikke at man skal stenge den inne der 24/7! Har heller ikke sagt at de som ikke bruker bur til hunden sin gjør en feil! Dette må man jo se ann hos hver enkelt hund. Noen stortrives, mens andre missliker det.. Selvfølgelig skal man ikke tvinge en hund til å ligge i bur som ikke føler seg trygg der! Men så lenge hunden får sin daglige mosjon, så har den ikke skade av å sitte i bur i noen timer.

Jeg kjenner noen som har en Breton hanne. Han elsker å ligge i buret sitt, og det er ikke så stort heller. Hvis døren er lukket og han ikke kommer sg inn, kommer han å sier ifra. Han ligger mesteparten av dagen i bur av egen vilje. Da blir regnestykket ditt adskillig mye større! Da har han ikke mye skade av det heller når han velger det selv.

Jeg har selvfølgelig hunden min så lite som mulig innelukket i buret, men jeg tilbyr den å kunne legge seg der når den vil. Å hva gjør det om den ligger der om natta?? Har buret på soverommet, og jeg hører ikke en lyd iløpet av natta. Hadde den misstrivdes så forferdelig så hadde den sikkert bynt å syte eller ule.

Marthe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som er trangsynte så kan deler av mine inlegg leses litt på skakke og det meste er satt på spissen for å få fram MIN MENING.

Vi er ikke trangsynte, men nå du bare gir oss argumenter som er satt på spissen må vi jo ta det vi får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke trangsynte, men nå du bare gir oss argumenter som er satt på spissen må vi jo ta det vi får.

Jeg mener det er trangsynt å påstå at en hund lider av å ligge i bur om natta og 6 timer til dagen.

Sånn, saklig, uten påstander satt på spissen. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er trangsynt å påstå at en hund lider av å ligge i bur om natta og 6 timer til dagen.

Vel, da bør du ikke ha problemer med at andre synes det er usaklig at du drar inn at hundene dine skal rømme og/eller dø, for det går faktisk ann å "hundesikre" huset før man drar noen steder, slik at hunden(e) kan være løse i huset/et rom uten å være i bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det bare er meg som skjemmer bort hunden min, og gjør så mye jeg kan for at hunden min skal trives og ha et fullverdig hundeliv. Han får jo til og med sove i senga mi... :icon_confused:

Tror ikke du er slem hvis hunden ikke får ligge i sengen din. Har ike hunden min et fullverdig hundeliv fordi den ikke får ligge i sengen?? Min hund er blanding mellom Vorsther og Flat coated. Da blir hun sikkert 20-25kg. Kall meg for en dyremisshandler, men fåretrekker å ha plass til å ligge i sengen min selv. Jeg er trossalt dens leder, og derfor gjør jeg også krav på min egen soveplass! Hvis hunden vil ligge i bur om natten, HVORFOR IKKE?! vil den ikke det, så må man finne en annen løsning! Har anda ikke opplevd noen hunder som ikke foretrekker å sove der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, saklig, uten påstander satt på spissen. :icon_confused:

Jeg skrev det nettopp, men gjentar det igjen: hvis det eneste kravet man har til hundeholdet sitt er at hunden ikke lider, er det for sløvt, mener jeg. Man vil vel at hunden skal trives også? Jeg mener at de fleste hunder trives bedre om den har hele huset - eller i det minste et passe stort rom - til disposisjon.

edit:

Tror ikke du er slem hvis hunden ikke får ligge i sengen din. Har ike hunden min et fullverdig hundeliv fordi den ikke får ligge i sengen?? Min hund er blanding mellom Vorsther og Flat coated. Da blir hun sikkert 20-25kg. Kall meg for en dyremisshandler, men fåretrekker å ha plass til å ligge i sengen min selv. Jeg er trossalt dens leder, og derfor gjør jeg også krav på min egen soveplass! Hvis hunden vil ligge i bur om natten, HVORFOR IKKE?! vil den ikke det, så må man finne en annen løsning! Har anda ikke opplevd noen hunder som ikke foretrekker å sove der!

Vis meg hvor jeg har skrevet at folk som ikke har hunden i senga er slemme. Det har jeg aldri sagt, og det mener jeg heller ikke. Du må gjerne ha senga for deg selv, for all del. Det var et eksempel satt på spissen - "jeg skjemmer bort hunden, har han til og med i senga", fordi jeg har fått mange kommentarer (ikke her inne) på at jeg skjemmer bort hunden og gjør ham ulydig fordi jeg har ham i senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er blanding mellom Vorsther og Flat coated. Da blir hun sikkert 20-25kg. Kall meg for en dyremisshandler, men fåretrekker å ha plass til å ligge i sengen min selv. Jeg er trossalt dens leder, og derfor gjør jeg også krav på min egen soveplass! Hvis hunden vil ligge i bur om natten, HVORFOR IKKE?! vil den ikke det, så må man finne en annen løsning! Har anda ikke opplevd noen hunder som ikke foretrekker å sove der!

Jeg har to hunder, en på rundt 30 kg, og en på over 50 kg, og vi kan dele en enkeltseng om vi legger til godvilja. Jeg har enda ikke blitt angrepet eller noe fordi jeg ikke har nok "lederskap". Begge to ligger heller i senga/på gulvet om natta enn i et bur, derfor tok jeg ned buret jeg fikk med da jeg fikk den første. Da jeg fikk han fikk jeg beskjed om at han likte å ligge i bur, derfor pleide han å ligge der om natta og da det ikke var noen hjemme, fordi han spiste opp skoene. Vel, jeg droppa buret jeg, ettersom han la seg i senga med meg istedetfor å ligge i buret, og han har ikke rørt en eneste liten ting mens han har vært aleine. Rare greier, det der, hvordan han gikk fra å spise opp sko til å ikke røre noen ting, så lenge han fikk slitt seg ut på riktig måte.

Edit: La til en setning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev det nettopp, men gjentar det igjen: hvis det eneste kravet man har til hundeholdet sitt er at hunden ikke lider, er det for sløvt, mener jeg. Man vil vel at hunden skal trives også? Jeg mener at de fleste hunder trives bedre om den har hele huset - eller i det minste et passe stort rom - til disposisjon.

Jeg mener at mine hunder trives med mitt hundehold og med sine bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hunder, en på rundt 30 kg, og en på over 50 kg, og vi kan dele en enkeltseng om vi legger til godvilja. Jeg har enda ikke blitt angrepet eller noe fordi jeg ikke har nok "lederskap". Begge to ligger heller i senga/på gulvet om natta enn i et bur, derfor tok jeg ned buret jeg fikk med da jeg fikk den første.

Edit: La til en setning.

Har du en partner er det ikke så koselig å ha en hund liggende i senga til en hver tid! Det kan du jo tenke deg selv! Litt privatliv skal man da ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en partner er det ikke så koselig å ha en hund liggende i senga til en hver tid! Det kan du jo tenke deg selv! Litt privatliv skal man da ha!

Neida, de kaster nok heller mannfolka i bur...stakkars stakkars dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...