Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Nå dør de fleste av røyken og ikke brannen. Og når tiden for at et hus blir overtent er kortere enn gjennomsnitlig utryktningstid for brannetaten i Norge, så håper jeg at du bor i ganske nærheten av en brannstasjon om argumentet for å oppbevare hunden som burhøne store deler av døgnet er brann. Skulle tru at om man var redd for brann, så var det bedre å ha hunden løs, slik at den kan trekke seg vekk fra de mest røykfylte områder, og kanskje noen klarer å få ut hunden før brannvesnet er på plass.

Men egentlig burde man ha laget liste over hvor mange utrolige unskyldninger som er for å ha hunden i bur, som vel bunner oftest i latskap. Ikke skal man rydde, ikke skal man valpesikre, ikke skal man tørke tiss. Så mye lettere å rydde bort hunden egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar

Alle hunder er da forskjellige.. Og reagerer forskjellig på det å bli puttet i bur... Noen trenger trening, andre bare gjør det de får beskjed om uten å lage oppstyr..

Etter at vi fikk Tila så har vi brukt bur.. Men bare når vi ikke er hjemme. Vi prøvde å ha henne på soverommet den første gangen hun fikk være hjemme alene.. Vi var borte i ca 20 min og hun hadde vært oppi senga, kommet seg ut på stua, revet opp to puter og revet ustykker et par ark.. Så vi vet hun er destruktiv når hun kjeder seg og er hjemme alene.. Så da er buret løsningen for oss..

Om natten står burdøra åpen og hun legger seg frivillig inni buret eller bestemmer om hun vil ligge utenfor.. Men hun ligger i buret 99% av nettene.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder er da forskjellige.. Og reagerer forskjellig på det å bli puttet i bur... Noen trenger trening, andre bare gjør det de får beskjed om uten å lage oppstyr..

Etter at vi fikk Tila så har vi brukt bur.. Men bare når vi ikke er hjemme. Vi prøvde å ha henne på soverommet den første gangen hun fikk være hjemme alene.. Vi var borte i ca 20 min og hun hadde vært oppi senga, kommet seg ut på stua, revet opp to puter og revet ustykker et par ark.. Så vi vet hun er destruktiv når hun kjeder seg og er hjemme alene.. Så da er buret løsningen for oss..

Om natten står burdøra åpen og hun legger seg frivillig inni buret eller bestemmer om hun vil ligge utenfor.. Men hun ligger i buret 99% av nettene.. :)

Hva skal jeg si? Man trener på å være alene hjemme. Tjue minutter er alt for lenge første gangen. Dessuten vil jeg ikke kalle et par ark og en pute for katastrofe akkurat. Tror dere ikke hunden er like ensom om den er i et bur? Skal hunden lære å trives med å være hjemme alene, eller skal dere unngå at noe av inventaret går istykker. Hva er viktigst her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg kjenner at denne tråden fortsatt underholder meg med sin steile holdning til verden. For alle vet jo det at burbruk er enten svart eller hvitt.. Min valp ligger i bur om natta fordi jeg vil ikke ha henne på soverommet, hun kunne sikkert vært løs for hun ødelegger ikke noe (ihvertfall ikke så langt) men jeg syns det er greit å ha henne i ett stort bur hvor hun har god plass. Hun er ikke 100% husrein enda, enten hun er løs eller i bur, så det er ikke for å slippe å vaske tiss eller for å slippe å rydde. Det er ganske enkelt fordi det er enkelt for meg å vite hvor hun er og jeg tror ikke enkelte hunder av enkelte raser har så store problemer med å bli passivisert noen få timer i løpet av døgnet.

Edit: Jeg må si jeg reagerer litt på enkelte brukere her inne som mener at man skal trene alene hjemme trening med 2-3 min intervaller. Da hadde jeg gått konkurs pga manglende jobb for lenge siden. Mine hunder lærer seg at enten så er vi ute i aktivitet eller så er vi inne og da sover man. Dette lærer de fra de er små, noe som gjør at jeg faktisk kan gå på jobb før hunden er to år gammel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere forsøkt flere ganger enn den ene gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Jeg må si jeg reagerer litt på enkelte brukere her inne som mener at man skal trene alene hjemme trening med 2-3 min intervaller. Da hadde jeg gått konkurs pga manglende jobb for lenge siden. Mine hunder lærer seg at enten så er vi ute i aktivitet eller så er vi inne og da sover man. Dette lærer de fra de er små, noe som gjør at jeg faktisk kan gå på jobb før hunden er to år gammel..

Man kan da fint trene med disse intervallene selv om man jobber, du vil jo helt fint (under normale omstendigheter) i løpet av fire uker. Normalen er jo å få seg valp i løpet av ferien slik at man rekker å bli kjent samt å trene på disse grunnleggende tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Man kan da fint trene med disse intervallene selv om man jobber, du vil jo helt fint (under normale omstendigheter) i løpet av fire uker. Normalen er jo å få seg valp i løpet av ferien slik at man rekker å bli kjent samt å trene på disse grunnleggende tingene.

Så fint å kunne planlegge at valpene skal bli født akkurat når man har ferie; kan jeg bestille løpetid på tispa på nett eller?!

Edit; Jeg har faktisk aldri hatt problemer med hjemme-alene treningen på de hundene jeg har hatt fra de var valper jeg. Jeg trener de ikke på å være hjemme alene heller, det er en naturlig del av hverdagen deres fra de er små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også litt overrasket over hvor svart hvit manges holdning til burbruk er. Hvorfor ikke bare godta at det finnes forskjellige måter å løse ting på, uten at man blir den store svarte sauen.

Det de aller fleste reagerer på er vel den utstrakte bruken som plutselig har blitt så vanlig. Mange bruker bur som erstattning for grunnleggende trening. Det vil si som et middel for å true valpen til å holde seg lengre, forhindre skader i stede for å trene på dette, for å gjøre hunden tryggere (det er jo en hule må man vite). Så lenge jeg føler at burbruk blir mer og mer utstrakt og uvettig brukt så vil jeg ytre min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å kunne planlegge at valpene skal bli født akkurat når man har ferie; kan jeg bestille løpetid på tispa på nett eller?!

Nei, men det går faktisk ann for de aller fleste å spare ferien til valpen kommer i hus. Jeg skjønner at dette kan bli problematisk om man har unger og må bruke hele ferien om sommeren. Personlig så ville jeg ikke tatt til meg en valp om jeg ikke hadde mulighet for å ordne at noen var sammen med den de første ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine hunder kan og har kunnet ligge i bur. De hopper glade inn i buret i bilen og har ingen problemer med å gå inn i et bur og oppholde seg der om det skulle være nødvendig. Det er ingen grunn til å bruke det i hjemmet og er slett ikke noe man trenger å trene på. Hvis man er så redd for at bikkja får så store traumer av å ligge i bur at man må trene på det, ville jeg iallfall se varsellampene blinke!

Ja har en bur i bilen så lærer hunden å ligge i bur der, men har en ikke bur i bilen bør fremdeles hunden lære seg å oppholde seg i bur. Trenger ikke være hele arbeidsdager eller hele netter, men de bør kunne være i bur uten å være stresset og redde.

Men bur- meninger er så mange og forskjellige at alle kommer ikke til å bli enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Nei, men det går faktisk ann for de aller fleste å spare ferien til valpen kommer i hus. Jeg skjønner at dette kan bli problematisk om man har unger og må bruke hele ferien om sommeren. Personlig så ville jeg ikke tatt til meg en valp om jeg ikke hadde mulighet for å ordne at noen var sammen med den de første ukene.

Nå er det noen som lager valpene selv. Det er noen som jobber i yrker hvor man ikke alltid kan ta ferie når det passer for en selv. Ingen har sagt at valpene må være alene i starten, men jeg reagerer på den enkle løsningen "hvis hunden ikke kan være alene i 20 min så har du gått fra den for lenge". Eller så kan det være at man lager så mye fuss rundt alene treningen at bikkjene får nevroser av mindre.. Men dette ble OT da det egentlig er helt uavhengig av burbruk eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de aller fleste reagerer på er vel den utstrakte bruken som plutselig har blitt så vanlig. Mange bruker bur som erstattning for grunnleggende trening. Det vil si som et middel for å true valpen til å holde seg lengre, forhindre skader i stede for å trene på dette, for å gjøre hunden tryggere (det er jo en hule må man vite). Så lenge jeg føler at burbruk blir mer og mer utstrakt og uvettig brukt så vil jeg ytre min mening.

Det er jo klart, å bruke bur som trussel er jo bare for dumt. Men for å ta meg da, jeg kjøpte inn bur etter å ha prøvd metoden å la ham være alene, først to sec osv osv, lang prosess. Men kom ikke videre, fungerte ikke for oss (ja newbie og alt det der). Så jeg kjøpte bur, og det løste seg med en gang, i buret var han rolig, og alene hjemme gikk helt av seg selv. Nå bruker jeg ikke bur så ofte, mest når jeg er hos foreldrene mine som nå, og det ikke er et helt sikkert rom å ha ham på. Jeg ser kanskje for meg litt mange skrekkcenarioer, hva om hva om, så selv om han ikke har problemer med å være alene hjemme, må jeg bare si at hvis jeg ikke er helt sikker på omgivelsene, og ikke kan gjøre noe med dem, ja da er det best med bur, er jeg som lider av separasjonsangsten her :)

(også får jeg bare si at han ligger i bur akkurat nå og hviler etter en treningsøkt, mens undulaten får lufte vingene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi har ikke trent så mye på hjemmealene trening enda.. Mest fordi vi har bare to rom å bruke. Og på stua er det alt for mye hun kan ødelegge, som koster mye penger. Og vi har ikke råd til å vente å se om hun ødelegger ting til flere tusen. Det er forskjell på folk. Hun har det ikke vondt fordi hun må være i bur en times tid hver andre uke helt alene..

Blir litt provosert av alle som mener at de selv gjør det helt rett og at alle andre også burde skjønne at deres måte er den rette måten å gjøre ting på..

Vi flytter nå i slutten av Juli og da får vi flere rom. Da blir det mer tid til alenetrening. Da får vi en gang hun kan være på også.. Jeg har rett og slett ikke hatt så mye tid til alenetrening enda. Det har vært mye reising fram og tilbake. Men jeg skal ikke behøve å unnskylde hvorfor jeg ikke trener på alenetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi har ikke trent så mye på hjemmealene trening enda.. Mest fordi vi har bare to rom å bruke. Og på stua er det alt for mye hun kan ødelegge, som koster mye penger. Og vi har ikke råd til å vente å se om hun ødelegger ting til flere tusen. Det er forskjell på folk. Hun har det ikke vondt fordi hun må være i bur en times tid hver andre uke helt alene..

Blir litt provosert av alle som mener at de selv gjør det helt rett og at alle andre også burde skjønne at deres måte er den rette måten å gjøre ting på..

Vi flytter nå i slutten av Juli og da får vi flere rom. Da blir det mer tid til alenetrening. Da får vi en gang hun kan være på også.. Jeg har rett og slett ikke hatt så mye tid til alenetrening enda. Det har vært mye reising fram og tilbake. Men jeg skal ikke behøve å unnskylde hvorfor jeg ikke trener på alenetid.

Har du lest hele tråden? Den er kjempelang, men da ser du nok at vi er litt mer nyanserte enn i de siste innleggene her. Selvfølgelig er ikke en time annen hver uke noe å snakke om, men hvordan kunne vi (jeg) vite at det ikke var hele dagen hver dag du mente? Her er vi iallfall på skole og jobb hele dagen til hverdags og skulle hundene ligget i bur, ville det fort bli både åtte timer om natta og tilsvarende om dagen. La oss si at vi hadde putta Fibi i bur når vi fikk besøk istedenfor å lære henne alternativ atferd til å fly på gjestene våre (hun er så flink atte), så kunne vi slenge på et par timer til. Det ville blitt 18 timer i døgnet, det. Da er det 6 timer igjen av døgnet. Hvis vi da hadde gått på kurs et par dager i uka, ville hun ha ligget i bur både under transport til og fra kurset og kanskje halve tiden av kurset, sånn i pauser og mellom økter. Sleng på et par timer der også. Da er det 4 timer igjen uten bur. Ser du tegninga? Sånn er det faktisk mange hunder som har det og valpekjøpere flest tror jo at bur er en ting de må ha. Oppdrettere og andre man lytter til snakker om bur som en hverdagslig sak. Det er denne selvfølgeliggjøringen av burbruk til enhver tid som er skummel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet burmotstander på min hals. Argumentene hvorfor jeg er det er de amme man kan lese om på de 110 sidene i denne dikusjonen, så de gidder jeg ikke ramse opp igjen.

Men jeg er nå kommet i en situasjon der jeg faktisk i en periode er nødt å bruke bur når den 10 mnd valpen min forlates.

Hun har alltid vært en nysgjerrig og oppfinnsom valp. Greit nok det, for jeg legger vekk det jeg er redd for. Men i løpet av de siste 4-5 månedene har hennes oppfinnsomhet utartet seg slik at bur må frem for en periode. Hun har spist opp ett tastatur, slukt tabletter, tygget på parketten, ødelagt hundesenga, spist ledninger av veggen, revet sund tapet + + + . Og jo, jeg bruker grinder, jeg legger vekk ting og i det hele tatt har gjort alt hva jeg mener jeg kan gjøre. Men hun klarer det utroligste.

Så nå er det burtrening vi holder på med. Jeg er heldig og har ganske fleksibel arbeidsdag i tillegg til at samboeren jobber turnus, så hundene er aldri alene i 8 timer. 3-4 timer noen dager i uka.

Frem til hun modnes i hodet må hun bare ligge i bur. Jeg har prøvd ALT. Veterinæren min som har gått mange kurs i atferd mener at hun sliter med en kombinasjon av separasjonsangst og oppfinnsomhet. Og jeg er tilbøyelig til å være enig.

Men ellers så får jeg fnatt av alle som tror at bur er eneste løsning når man har hund. Stort sett er det ikke behov for å sperre hundene inne i det hele tatt. Mine ligger løs på stua om natten og gjør ikke noe galt. Virker som om noen bruker bur som noe slags forebyggende tiltak. For tenk om hunden gjør noe galt da. Ja det vet man jo ikke før man har prøvd. Og at det går med litt småtteri mens man har valp må man bare akseptere. Også at valper gjør fra seg. Syns det er hjerteskjærende å sperre hunden i bur for at den ikke skal gjøre fra seg om natta.

Og i tilfelle brann. Tja jeg vet ikke jeg. To boxere døde i brann for et par år siden. De sto innesperret i bur og hadde ikke sjangs i havet å komme seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har giddet å lese hele tråden, vet at jeg også har brukt bur. Da Fibi var ung og gal(ere), stappa jeg henne i buret for å ikke bli spist opp. Vi var helt opprådde og hun angrep og angrep. Særlig fjortisen som da var ti, hadde konstant blåmerker opp etter armer og bein fordi hun var gnagd på. Husker en kveld jeg bare gråt, mens Fibi lå i buret. Det var grusomt å være så redd for sin egen hund at hun måtte puttes i bur. Hun var jo også redd og oppførte seg som en tulling. Så lærte vi etterhvert (både på kurs og med god og langvarig sonenhjelp :ahappy: ) hvordan vi skulle trene med en hund uten avknapp og uten tillitt til mennesker. Buret ble til et stygt møbel som ikke var i bruk, så det forsvant og siden har ingen sett det. Buret ble aldri brukt til oppbevaring, men altså til rotrening. Det var ingen hyggelig periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så konklusjonen blir, igjen, at bur kan være et ok hjelpemiddel, brukt med måte :blink:

Når neste valp kommer har jeg tenkt til å ha valpen i bur om natta til den har lært seg å si fra.

Ganske enkelt fordi soverommet ikke er kjempestort og det skal være en unghund til der.

Ser ikke poenget med at unghunden skal tråkke i det valpen har lagt igjen i løpet av natta...

Er valpen i bur er min erfaring at det er enklere å høre når det do-tid.

Å stå opp hver 2.time er null problem, er rett å slett for å slippe at Toiwo får full pelsen av unødvendigheter.

Det å ha en valp i et bur med plenty plass i perioden frem til den er husrein, gnager definitivt ikke på min samvittighet :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når neste valp kommer har jeg tenkt til å ha valpen i bur om natta til den har lært seg å si fra. Ganske enkelt fordi soverommet ikke er kjempestort og det skal være en unghund til der.

Blir rommet STØRRE om det står et bur der ???

Ser ikke poenget med at unghunden skal tråkke i det valpen har lagt igjen i løpet av natta...

Det vil den da heller ikke gjøre, men du synes det er greit at VALPEN skal ligge i egen dritt, da, inne i buret ? Dersom rommet er lukket og lite vil det vel være et fett om valpen er i bur eller løs - du vil jo uansett høre om den skal ut ?

Er valpen i bur er min erfaring at det er enklere å høre når det do-tid. Å stå opp hver 2.time er null problem, er rett å slett for å slippe at Toiwo får full pelsen av unødvendigheter.

Jeg synes det er litt dumt å stå opp hele natta gjennom jeg - det lager jo bare uro for valpen (valper TRENGER ikke dotur annenhver time, iallefall ikke om natta, og du risikerer å få en valp som ALDRI roer seg om natta).

Jeg synes dette bare var en haug med dårlige unnskyldninger for denne burbruken, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir rommet STØRRE om det står et bur der ???

Ehhh...nei ? Men fordi rommet ikke er spes stort er det enda større sjanse for at Toiwo tråkker i det/legger seg i det.

Det vil den da heller ikke gjøre, men du synes det er greit at VALPEN skal ligge i egen dritt, da, inne i buret ? Dersom rommet er lukket og lite vil det vel være et fett om valpen er i bur eller løs - du vil jo uansett høre om den skal ut ?

Ehhh...nei ? Som jeg skrev, det å stå opp med en valp om natta så den får gjort fra seg er null problem, det å ha valpen i bur om natta gjør det lettere å høre når den begynner å romstere og dermed få ttt den med ut. En valp som bare tusler litt unna der den sover for å gjøre fra seg klarer det greit uten å lage støy.

Jeg synes det er litt dumt å stå opp hele natta gjennom jeg - det lager jo bare uro for valpen (valper TRENGER ikke dotur annenhver time, iallefall ikke om natta, og du risikerer å få en valp som ALDRI roer seg om natta).

Jeg synes dette bare var en haug med dårlige unnskyldninger for denne burbruken, jeg...

Har fungert helt utmerket å stå opp og gå ut, gjøre fra seg og så tusle inn for å sove videre med 4 valper vi har hatt. Inntil videre regner jeg med at det går greit for denne valpen også.

Hva mener du egentlig med "denne burbruken" ?

Et stk liten valp i bur str nr 5 om natta i noen uker er vel ikke akkurat utstrakt burbruk ? Hva negativt mener du det vil påføre valpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg har litt tungt for det, men hva har bur med renslighetstrening å gjøre?

Etter å hatt 4 valper, hvor 3 har brukt bur i kortere periode om natta, er min erfaring at når de begynner å romstere i buret våkner jeg og får tatt valpen ut så den får gjort fra seg.

Jeg har en unghund fra før av som flytter seg rundt på soverommet ørten ganger pr natt, ikke lyst til at han skal legge seg i eller tråkke rundt i det valpen gjør fra seg på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har lest omtrent hele tråden for lenge siden.. Så har fått med meg hva det handler om :ahappy: Siden ingen kan vite akkurat hva det er folk mener når de snakker om burbruken sin så kanskje man ikke skal tro det værste og at valpen/unghunden er i bur minst 18 timer i døgnet før man svarer på diverse innlegg??

Og som Landy sier så er bur om natten en grei måte å gjøre valpen husren på. Det fungerer kjempebra for mange som har prøvd det. Så lenge den har nok plass i buret slik at den kan flytte seg vekk fra avføring osv HVIS uhellet skulle skje i buret så synes jeg det er helt greit.. Og ofte også enklere for valpen å si fra/lære seg at når man skal på do så skal det skje utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...