Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Nødvendig eller ikke nødvendig.. Jeg tror nok det handler mer om folks personlige opplevelser når det gjelder bur, og hvordan de vil kombinere burbruk i sin hverdag med hunden. Noe som er helt greit og opp til hver enkelt eier.. :D

Jeg synes det er greit å ha bur blant annet når det gjelder dette:

Hvis man skal pusse opp/sette sammen nye møbler, og man da har skarpe gjenstander liggende frem så kan det være greit å ha et bur tilgjengelig.

Hvis man må forlate valpen/unghunden, og den ikke helt har lært seg og være hjemme alene uten å "rasere" huset, så er det greit å sette hunden i bur til man føler man kan stole på hunden.

Når man får besøk og man ikke har et "hunderom", så kan man enkelt og greit bruke buret i mens besøket er hos en selv. Jeg ville ikke fortalt en person at " nei hvis du ikke tåler at bikkja mi er løs når du er på besøk så kan du glemme å komme på besøk i det hele tatt...!" Jeg ville tatt hensyn til den personen og satt hunden i bur så lenge. Hunden har ikke vondt av det.

Om natten til valpen/unghunden lærer seg at man helst skal gjøre ifra seg utendørs. (da med burdøren åpen og en valpegrind rundt buret, avispapir osv.)

Kommer ikke på mer nå men her er ihvertfall noen av delene jeg synes det er greit å bruke bur på hund.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar
Hva mener du er et hysterisk hundehold da? Jeg tenker at når jeg tar på meg et ansvar for to hunder, så er jeg pliktig til å oppfylle behovene deres og gi dem et bra liv. Et bra liv innebærer for meg blant annet at de ikke er for mye alene, og at de skal ha de bra når de må være alene. Jeg synes ikke en hund som sitter i bur kanskje 8 timer om dagen og 8 timer om natten blir behandlet riktig. Det er ikke naturlig for en hund å ligge stille i så mange timer av gangen. Det er ikke sånn at hundene slutter å eksistere selv om vi ikke er hjemme, og at det derfor er greit å gi dem en kvadratmeter "å skifte stilling" på.

Nei nei.. men her tenker folk forskjellig.. Slikt er et bra hundeliv for DEG.. Noen andre synes sikkert noe helt annet. Jeg er ganske enig i det du sier. Hundene skal ikke være for mye alene, og de skal ha det bra når de er alene. Men ikke så bra at de morer seg med alt av det vi har i hus for det.. Her må jeg, eller vi som eiere, sette grenser for hva vi synes er greit for hunden.

Og hva er naturlig for en hund da å ligge stille per døgn? det varierer også fra individ til individ.. Så man kan ikke basere alle hunder på det argumentet... ;)

Og det kommer jo helt an på døgnrytmen til eierne også når det kommer til hvor lenge hunden må ligge iro.. Alt fra 5-9 timer ville jeg sagt.. Om natten altså.. :D

At folk ser på bur i noen tilfeller som dyremishandling blir for meg ganske hysteriskt... Og at de ALDRI i verden ville brukt bur på sine hunder.. Og at de setter hundene høyere enn seg selv.. Når man har hunder så skal man jo selv være flokkleder.. men det er jo det jeg synes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nødvendig eller ikke nødvendig.. Jeg tror nok det handler mer om folks personlige opplevelser når det gjelder bur, og hvordan de vil kombinere burbruk i sin hverdag med hunden. Noe som er helt greit og opp til hver enkelt eier.. ;)

Jeg synes det er greit å ha bur blant annet når det gjelder dette:

Hvis man skal pusse opp/sette sammen nye møbler, og man da har skarpe gjenstander liggende frem så kan det være greit å ha et bur tilgjengelig.

Eller man kan sette hunden i et annet rom?

Hvis man må forlate valpen/unghunden, og den ikke helt har lært seg og være hjemme alene uten å "rasere" huset, så er det greit å sette hunden i bur til man føler man kan stole på hunden.

Da får man heller lære hunden å være alene FØR man drar fra den over lengre tid. Bur er en latskapsløsning.

Når man får besøk og man ikke har et "hunderom", så kan man enkelt og greit bruke buret i mens besøket er hos en selv. Jeg ville ikke fortalt en person at " nei hvis du ikke tåler at bikkja mi er løs når du er på besøk så kan du glemme å komme på besøk i det hele tatt...!" Jeg ville tatt hensyn til den personen og satt hunden i bur så lenge. Hunden har ikke vondt av det.

Hvorfor ikke ha et annet rom hunden kan være i...?

Om natten til valpen/unghunden lærer seg at man helst skal gjøre ifra seg utendørs. (da med burdøren åpen og en valpegrind rundt buret, avispapir osv.)

I denne diskusjonen er det snakk om at burdøren er LUKKET, så åpen burdør blir noe annet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får man heller lære hunden å være alene FØR man drar fra den over lengre tid. Bur er en latskapsløsning.

I denne diskusjonen er det snakk om at burdøren er LUKKET, så åpen burdør blir noe annet ;)

Disse var ment såfremt at man ikke har et eget rom til hundene... det er ikke alle som har eget rom til hunden.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vet du hva, det synes jeg ikke, ikke i slike tilfeller. Her er det snakk om en tilvenningsperiode, og det er ikke dermed sagt at hunden kommer til å være i bur når den blir eldre, og mindre destruktiv. Akkurat slik var det for meg, buret ble en veldig god løsning i den tiden, men nå trenger vi ikke bruke det lenger, fordi han har roet seg. Det varierer så veldig fra individ til individ, rase til rase, og noen ganger er det faktisk en modningsprossess, noe som kommer av seg selv. Og i mellomtiden er det da vitterlig ikke noe galt i å bruke bur.

Det er ikke alle som har mulighet til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin - det er vel ingen her som påstår at de ALDRI ville/kunne eller har brukt bur til sine hunder?

Men det er laaaangt ifra å ha en hund eller tre i bur sporadisk i bil, på stevne, i camp.vognen, etc - kontra hver eneste bidige natt (eller dag) ?

"Mishandlingsargumentet" er heller ikke burmotstandernes yndlingsuttrykk, da.. Det er TILhengerne av bur som "føler" at vi andre synes de mishandler sine hunder, faktisk.

Merkelig hvordan samvittigheten DA tillegger masse meninger på oss andre som vi ikke har..

Til folk som bor i ettromsleiligheter med et gulv som ikke tåler hund, og har til stadighet besøk av folk som ikke greier å takle en hund i nærheten, og eier ikke makter å lære hunden å roe seg ned innendørs innimellom gulvstående vaser og potteplanter (samt selvsagt de tidligere nevnte med leilighet mindre enn ett hundebur) - Hva med å vurdere en annen hobby? (ELler vente til man har bedre forhold tilrettelagt?)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ikke hunderase en rolle når det kommer til å ødelegge halve huset?

Jeg vet om flere med Bull Terrier, og de MÅ ha bur. De spiser opp alt.. Min derimot holder seg til knapper og småtteri.

Som sagt tidligere er han på soverommet nå han er alene.. men jeg tviler på at han hadde gått løs på sofaputene dersom han hadde vært på stua ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten tass på drøyt 9 uker hjemme nå, som selvfølgelig ikke sover i noe bur. Første uken har han sovet i en Ikea - hundeseng til 79,- kroner på kjøkkenet, med skyvedøren igjen, så han ikke skal pisse ned hele huset i løpet av natten. Jeg står gjerne opp midt på natten for å gå ut, det gjør ikke min samboer når jeg er på nattevakt. Han har selvfølgelig gnaget på ulike ting på kjøkkenet i løpet av natten, spesielt likte han den dyre "one - of - a - kind" vinhyllen min - som nå må slipes ned og lakkes opp igjen ved en senere anledning - uten at vi gråter av den grunn. Det var i grunn forventet.... ;)

Etter en uke, etter å ha tilbrakt mer og mer tid sammen med de andre hundene, begynte han å hyle og boffe noe voldsomt ved leggetid, forståelig nok. Vi lot han da sove sammen med de andre hundene - og etter det har vi ikke hørt noe annet en fellessnorking under trappen - som er et vinterisolert hundehus på 5 m2, og som videre går ut til hundegarde på ca 90 m2. M.a.o. har jeg tørket litt tiss og bæsj i en drøy uke hver morgen, nå går han ut i løpet av natten og gjør fra seg der han har lært at det hører til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på folk... Noen vil ha hund fordi de har lyst på en kamerat, enda et familiemedlem, en følgesvenn osv... Man trenger ikke være så hysterisk på hundeholdet fordi om man vil ha hund.

Ja, dessverre er det forskjell på folk, og dessverre er det alt for mange folk som ikke eier empati eller evne til å sette seg inn i hva som kreves for å ha hund. Derfor - fordi der er sånn forskjell på folk- har man i Sverige har sett seg nødt til å regulere regelmessig burbruk for hund.

Hundeholdet kan være perfekt fordi om man ikke har 30 år med "erfaring" bak seg. Det er så typisk at de som ser på seg selv som skikkelig erfarne og som gjør alt rett når det kommer til hundehold, rakker ned på de som skal til å skaffe hund.. Prøver å lære alle andre hvordan de skal ha et forhold til hunden sin.

Og du tror ikke at vi med 30 års erfaring på baken FAKTISK kan uttale oss LITT mer om tingenes tilstand enn en som ennå ikke engang har fått hunden i hus ? Kan det tenkes at den erfaringen vi har gjort oss faktisk har en verdi ?

Vi er alle forskjellige og har forskjellige meninger om hva vi synes er rett og "galt". Fordi om noen gjør det på DEN måten, så betyr det ikke at noen andres måte er feil.

Jadda jadda - vi er så forskjellige, så... noen synes til og med der er ok å ha sex med dyr, sex med barn etc - men det er vel ok det og, siden vi er så forskjellige ?

Det er ikke døden, noe som er et litt overdrevent ordbruk, men hvis min valp hadde tisset to-tre ganger på parketten om natten eller når jeg var borte og det ligger lenge nok vil ikke akkurat parketten like det. Og det å måtte bytte ut parkett er jo ikke billigst. Har selv hunden i gangen der det er fliser om natten så der er det problemet løst.

Så parketten er VIKTIGERE enn en valps mulighet til å få tømme blæra når den må ? Så da må den dyttes inn i et bur sånn at den tvinges til å holde seg til eier ser det for godt å slippe den ut igjen ?

Alltid hatt kreative bikkjer jeg *flire* collien min ødela gulvet mens jeg satt i samme rom. :D Han rørte heldigvis ikke annet enn mat da han var alene.

*flir*... Unge herr Willy greide å gnage hull i kontorstoltrekket mitt her om dagen mens jeg selv satt på stole ;) - men det var jo greit for det gir meg en fin grunn til å bytte ut stolen som har fulgt meg siden jeg flyttet hjemmefra for 22 år siden ;). Og ja, bare for å ha sagt det da - den stolen har faktisk overlevd 17 år med diverse valper i hus uten å få en skramme før nå.

Og det er heller ikke "døden" om en valp skulle tisse på parketten nei.. det ville bare blitt veldig dyrt hvis hunden hadde tisset inne det første kvartere man er ute, hvis man kulle vært ute et par timer... Jeg har ikke noe imot valpefakter. Jeg har heller ikke imot burløsninger innimellom.

Og nok en gang var det denne parketten som var så mye viktigere enn valpens ve og vel... Kan man ikke da heller dekke til denne himla dyre parketten med linoleumsbelegg-biter mens valpen er liten og ikke er renslig ?

Hundene skal ikke være for mye alene, og de skal ha det bra når de er alene. Men ikke så bra at de morer seg med alt av det vi har i hus for det.. Her må jeg, eller vi som eiere, sette grenser for hva vi synes er greit for hunden.

Hvordan ser du for deg at du greier å lære en hund å IKKE herje veggimellom når du går fra den om du putter den i bur da ? Hva lærer den av det ?

Spiller ikke hunderase en rolle når det kommer til å ødelegge halve huset? Jeg vet om flere med Bull Terrier, og de MÅ ha bur. De spiser opp alt..

Jeg skjønner at jeg har valgt en fantastisk rase ! Jeg har ennå tilgode å få spist opp halve huset med mine til nå 5 briarder, ingen av dem har hatt problemer med å være alene hjemme, og aldri har jeg - siden første hund kom i hus - hatt noe som helst behov for å stenge dem inne i bur hjemme. Men som sagt, briarden må nok være et unikum av en rase, skjønner jeg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne: Hvor står det at hunden må være i bur HVER eneste natt?

Jo dere med MYE erfaring kan faktisk uttale dere.. det ser vi godt.. Men der trenger ikke fortelle oss andre hvordan et hundehold bør være... For slik kan det virke for noen.

Nå gidder ikke jeg å forklare alt på nytt, så hvis dere ikke skjønner dere på utsagnet mitt så får det være.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke døden, noe som er et litt overdrevent ordbruk, men hvis min valp hadde tisset to-tre ganger på parketten om natten eller når jeg var borte og det ligger lenge nok vil ikke akkurat parketten like det. Og det å måtte bytte ut parkett er jo ikke billigst. Har selv hunden i gangen der det er fliser om natten så der er det problemet løst.

Så poenget er at man skal gi hunden det beste livet man kan, men man skal ikke la de overta livet. Og det er det mange som ikke skjønner. Som skrevet over av en annen person så er jeg også lei av å høre at "jeg har hatt og drevet med dyr i 30 år og derfor vet jeg hvordan det skal gjøres" av folk som skal vinne andre over når det kommer til trening, bur/ikke bur og andre ting. Fint med deling av kunnskap, men ikke lt er like reelt.

Det er ikke alle som har råd til å erstatte et ødelagt gulv, er det vel?

Nei jeg mente ikke bare burdelen av hundeholdet.. men hele hundeholdet til enkelte. Og det er ikke snakk om å sitte i bur halve dagen i resten av sitt liv..Det gjeldet burtrening helt til den klarer å være inne alene uten å gjøre noe den ikke har lov til.

Og det er heller ikke "døden" om en valp skulle tisse på parketten nei.. det ville bare blitt veldig dyrt hvis hunden hadde tisset inne det første kvartere man er ute, hvis man kulle vært ute et par timer... Jeg har ikke noe imot valpefakter. Jeg har heller ikke imot burløsninger innimellom.

Jeg bare lurer på hvor den ***** dyre parketten er kjøpt? I huset jeg leier nå er det antikk teak (gjenbrukt, ikke regnskogsdreper) på gulva, og DEN var dyr den! Huseier lo og sa jeg fikk male huset utvendig som betaling for ev "ødelagt" gulv da hun hørte jeg hadde valpen løs. Vanlig parkett er ikke dyrt, selv om den ikke er kjøpt på Ikea. Og er parketten nyere enn 5 år kan man bytte ut akkurat den planken som er ødelagt selv, og det uten stor fargeforskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er et ganske godt poeng når en svært erfaren hundeeier kan fortelle at hun aldri har trengt bur, gjennom alle typer hunder i 30 år. Det burde jo vise noe av unødvendigheten?

Og det er din menig som du skal få ha. Jeg derimot setter ikke en linje mellom flink hundeeier og 30 år. Var det ikke akkurat en sak oppe her med hun damen som hadde alle disse hundene som ble tatt ifra henne?? Og hjemme der fant de litt av hvert i frysere og i hagen??? HUN hadde holdt hunder i maaaange år. Så det er ingen automatikk i dette . Og hvem skal liksom bestemme hvor flink man er???? Tull sier nå jeg. Vi kan velge å stole på mennesker som har drevet lenge, men det betyr ikke nødvendigvis at de gjør det rett.

Parkett liker hverken unger eller hunder eller møbler. Men jeg er av den formening av at leiligheten min er til for at jeg skal bo der. Når jeg legger ny parkett må den enten tåle at den blir tråkket ned, ripet opp og generelt terrorisert av levende vesener jeg trekker med inn, eller jeg må tåle at det blir spor i parketten. Jeg har ikke hatt noe problemer i denne leiligheten. En annen leilighet jeg var i, fikk en liten, sort flekk på seg. Det var ikke verre enn det, leiligheten tapte seg ikke engang i verdi. Gulvet jeg har nå, ser ut til å tåle det meste. Men om det ikke hadde gjort det, hadde jeg gått for andre løsninger enn bur. Jeg ser på bur som en stor inngripen i hundens liv, og jeg blir bekymret når jeg leser denne debatten, og ser at folk ikke skjønner alvoret. Beskyldninger om hysteri og "ooohhh... ja jeg er ond asså!" Å sette hunden rutinemessig i et så avgrenset område som bur, det synes jeg er drøyt. Og det kan ikke rettferdiggjøres ved snakk om parkett eller renslighetstrening.

Ja, jeg hår både unger, hund og møbler, men det tilsier ikke at jeg lar ting seile sin egen sjø her forde. Jeg har møbelknotter under møblene, ungene får ikke leke i stua med bilder o.l., det har de faktisk rommene sine til, og hunden får ikke tisse og bæsje i stua. Det har ikke noe med forfengelighet å gjøre, men med det faktumet at man behøver ikke la huset se ut som en svinesti selvom man har barn og dyr. Leker hører til på rommene og hunden har ellers fritt tilgng til hele stua med kurven sin og alle lekene. Vi leker gnske røft vi, og parketten har en del bumper og riper, men så var ikke det poenget mitt heller d. Jeg sa at jeg ikke ville ha hunden tissende på gulvet mitt når jeg ikke var der til å lære han manerer og ta han ut slik man må med valp.

Gudskjelov har vi alle forskjellige meninger og forskjellige syn på ting. Jeg hadde hunden min i et stort bur de første 3 ukene, men nå ligger han i buret sitt i gangen med døren oppe. Han sover stort sett hele natten og har enda ikke tisset verken i buret sitt eller i gangen. Flinke gutten min... ;)

Jeg bare lurer på hvor den ***** dyre parketten er kjøpt? I huset jeg leier nå er det antikk teak (gjenbrukt, ikke regnskogsdreper) på gulva, og DEN var dyr den! Huseier lo og sa jeg fikk male huset utvendig som betaling for ev "ødelagt" gulv da hun hørte jeg hadde valpen løs. Vanlig parkett er ikke dyrt, selv om den ikke er kjøpt på Ikea. Og er parketten nyere enn 5 år kan man bytte ut akkurat den planken som er ødelagt selv, og det uten stor fargeforskjell.

Sier ikke at parketten koster en milion, men det er en unødig utgift hvis man ikke trenger det. Og med det mener jeg at man kan ha hunden i et annet rom, sett at man ikke har parkett i alle rom, mens man lærer hunden å tisse/bæsje ute. Håper jo at ikke alle burmotsatandere er så late at de lar hunden tisse og bæsje over alt om natten fordi de ikke gidder stå opp. - Jeg har jo ihvertfall ikke hunden i bur da.. <_< "klappe på skuldren"

QUOTE(pippin @ 22:19 - 20.11.2008) *

Vi er alle forskjellige og har forskjellige meninger om hva vi synes er rett og "galt". Fordi om noen gjør det på DEN måten, så betyr det ikke at noen andres måte er feil.

Jadda jadda - vi er så forskjellige, så... noen synes til og med der er ok å ha sex med dyr, sex med barn etc - men det er vel ok det og, siden vi er så forskjellige ?

USAKELIG!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som har råd til å erstatte et ødelagt gulv, er det vel?

Øhhh, som sagt - har man ikke de RESSURSER som skal til så skal man ikke ha hund.

Nei nei.. men her tenker folk forskjellig.. Slikt er et bra hundeliv for DEG..

Nå er det BIKKJA som skal ha et bra hundeliv, ikke eieren...

Noen andre synes sikkert noe helt annet. Jeg er ganske enig i det du sier. Hundene skal ikke være for mye alene, og de skal ha det bra når de er alene. Men ikke så bra at de morer seg med alt av det vi har i hus for det.. Her må jeg, eller vi som eiere, sette grenser for hva vi synes er greit for hunden.

Nope - dere som EIERE må legge til rette (f eks ved å RYDDE BORT og FJERNE ting dere ikke vil ha ødelagt eller som kan være farlige) for hunden. Å sette "grenser" i form av bur er bare latskap og uppfinnsomhet.

Og hva er naturlig for en hund da å ligge stille per døgn? det varierer også fra individ til individ.. Så man kan ikke basere alle hunder på det argumentet... ;)

Å ligge "stille" betyr ikke at hunden skal være tvunget til å oppholde seg på en særs avgrenset plass uten mulighet til å strekke seg ut, løfte hodet, komme seg unna piss/dritt, skifte liggestilling, flytte seg hvis det blir for varmt/kaldt, etc, etc, etc.

Og det kommer jo helt an på døgnrytmen til eierne også når det kommer til hvor lenge hunden må ligge iro.. Alt fra 5-9 timer ville jeg sagt.. Om natten altså.. ;)

Hvorfor skal hunden måtte ligge i et lite bur selv om eieren sover?

At folk ser på bur i noen tilfeller som dyremishandling blir for meg ganske hysteriskt... Og at de ALDRI i verden ville brukt bur på sine hunder.. Og at de setter hundene høyere enn seg selv.. Når man har hunder så skal man jo selv være flokkleder.. men det er jo det jeg synes..

Visvas og tullprat. Jeg har aldri satt hundene mine hverken høyere enn meg selv, ungene mine eller naboen - men jeg har omløp nok i topplokket til å skjønne at de har behov for - og KRAV på - å kunne røre på kroppen sin likevel. De jeg har hatt har faktisk vært levende vesener alle som en, ikke plysdyr fra IKEA. (De kan faktisk ligge urørlige i ukevis, de...)

Spiller ikke hunderase en rolle når det kommer til å ødelegge halve huset?

Jeg vet om flere med Bull Terrier, og de MÅ ha bur. De spiser opp alt.. Min derimot holder seg til knapper og småtteri.

Som sagt tidligere er han på soverommet nå han er alene.. men jeg tviler på at han hadde gått løs på sofaputene dersom han hadde vært på stua :D

Har man ikke de ressursene som skal til for å holde den hunden/rasen man har valgt (plass, rom, tid, penger, kunnskap, innsikt, selvinnsikt, fasciliteter) så skal man ikke ha hund.

Hvor vanskelig kan det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ligge "stille" betyr ikke at hunden skal være tvunget til å oppholde seg på en særs avgrenset plass uten mulighet til å strekke seg ut, løfte hodet, komme seg unna piss/dritt, skifte liggestilling, flytte seg hvis det blir for varmt/kaldt, etc, etc, etc.

Hvorfor antar alle "burmotstandere" at de som har hunden sin i bur kjøper det minste buret hvor hunden ikke får rørt seg???

Det er ikke slik at alle "burfolk" har en ulvehund i et to`er bur da serru! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Gudskjelov har vi alle forskjellige meninger og forskjellige syn på ting. Jeg hadde hunden min i et stort bur de første 3 ukene, men nå ligger han i buret sitt i gangen med døren oppe. Han sover stort sett hele natten og har enda ikke tisset verken i buret sitt eller i gangen. Flinke gutten min... ;)

Sier ikke at parketten koster en milion, men det er en unødig utgift hvis man ikke trenger det. Og med det mener jeg at man kan ha hunden i et annet rom, sett at man ikke har parkett i alle rom, mens man lærer hunden å tisse/bæsje ute. Håper jo at ikke alle burmotsatandere er så late at de lar hunden tisse og bæsje over alt om natten fordi de ikke gidder stå opp. - Jeg har jo ihvertfall ikke hunden i bur da.. <_< "klappe på skuldren"

Du sier det jo selv, etter tre uker var valpen din husren om natten. De aller fleste blir det om man bare lufter godt før sengetid, kanskje står opp en gang om natta den første uka eller så, og står opp litt tidligere om morran enn hva man ønsker. Min erfaring er at valper blir fortere natthusrene (siden de da logisk nok sover for det meste) enn daghusrene, og på dagtid er man jo sammen med dem og burde klare å holde parketten tørr og fin... Ser du poenget mitt?

Og jeg skjønner at det er en unødvendig utgift å bytte ut parketten, men den tåler faktisk endel tiss før den blir ødelagt. Og som sagt, nyere parkett er enkel, billig og rask å reparere. (Det samme gjelder innedører som valpen ev tygger på/klorer opp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)

Men man lærer jo fremdeles ikke hunden å ikke tisse/bæsje inne. Man lar den bare gjøre fra seg på et utvalgt sted.

Er Cesar den første valpen du har dotrent?

Hos meg står ikke aviser fremme når vi er hjemme med valpen og kan overvåke den(=ta den ut på do), men når vi er vekke/sover. Heller aviser enn parkett, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan gikk det da du kasta bikkja ut fra soverommet?

Det har jeg jo skrevet om tidligere i tråden her :D Sånn bortsett fra at hun har overtatt sofaen som seng (og jeg strengt tatt kanskje burde gi f i å kjøpe Bia til henne) så går det helt fint.

Men jeg vet også at for 1 år siden hadde det IKKE gått fint, for da fikk ikke kattene GÅ over gulvet engang før hun var der for å jokke på Lucifer. (og nei, for å oppklare at dette ikke skyldtes annet enn stress PGA kattene, så har ingenting annet i livet til Bridie endret seg siden da)

Det eneste rommet her jeg kunne stengt Bridie på, er den tidligere nevnte gangen på størrelse med buret... ;) Det er ikke alle som HAR den muligheten merkelig nok. Jeg ønsker meg hus med eget hunderom jeg, jeg ønsker meg hus som er mye mer tilrettelagt for hund enn huset her er. (med tanke på gulv, inndeling av rom osv osv) Men det er ikke alle som HAR det.

Men, for få ta frem den delen også da... Jeg har som tidligere nevnt at Bridie har separasjonsangst, og ikke taklet å være hjemme alene. Dette mye pga opplysninger fra tidligere eier, om at Bridie alltid har stått i bur når de har vært borte, og at jeg ble anbefalt bur når jeg reiste bort her. Siden det var det hun var vandt med, og det var der hun roet seg godt.

Jeg har forsøkt det, men Bridie hylte som en stukket gris, og da tenkte jeg at "nei da så, da får hun bare bli med meg".

Nå har det jo aldri vært noe problem for meg å ha Bridie MED meg noe som helst sted, derfor har jeg heller aldri tenkt tanken på å la henne være alene løs i huset. Men nå som jeg ser hvor bra det går på natta, så kommer jeg til å forsøke det på dagtid også. Om jeg egentlig klarer å reise fra henne da... ;) Hu er jo så grei å ha med seg ;)

Men i min verden så velger man altså de løsningene som FUNKER, på en ok måte for alle.

Og JEG mener også at en hund som tusler rolig inn i buret, legger seg ned, strekker seg ut og sukker fornøyd, IKKE har det vondt i et bur. Da kan den gjerne ligge der mens jeg er borte. Iallefall om alternativet er rasering av hus om den er løs. (hvor har HUNDEN det best liksom??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å si en ting angående sofa:

Hvis det er veldig viktig å unngå hundehår i sofaen, og dere blir nødt til å gi opp prosjektet å lære hunden at sofaen er fy om natten, så fungerer det veldig fint med trekk på sofaen. Et laken f.eks. Legg det der om natten, og ta det vekk om dagen. Sofaen forblir som ny :D

Våre hunder har tidligere ikke fått lov til å ligge i sofaen om dagen, men om natten var det fritt frem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er din menig som du skal få ha. Jeg derimot setter ikke en linje mellom flink hundeeier og 30 år. Var det ikke akkurat en sak oppe her med hun damen som hadde alle disse hundene som ble tatt ifra henne?? Og hjemme der fant de litt av hvert i frysere og i hagen??? HUN hadde holdt hunder i maaaange år. Så det er ingen automatikk i dette . Og hvem skal liksom bestemme hvor flink man er???? Tull sier nå jeg. Vi kan velge å stole på mennesker som har drevet lenge, men det betyr ikke nødvendigvis at de gjør det rett.

Kremt... Siden du da er så opptatt av "saklighet" så gjør jeg oppmerksom på at ingen her har snakket om "flinkhet" i forhold til erfaring, bare gjort dere oppmerksom på at det er MULIG Å HOLDE HUND I ULIKE ALDRE (GJERNE FLERE OM GANGEN), RASER OG KJØNN UTEN Å BRUKE BUR HVIS MAN LEGGER FORHOLDENE TIL RETTE FOR DET OG HAR RESSURSER TIL Å FÅ DET TIL.

(Begynner å skjønne at "ungdommen nå til dags" ikke er så ressurssterke som vi var - alle problemer skal kunne løses ved å dra kortet i dyrebutikken, nytter ikke det, så behøver man ikke å prøve engang...)

Ja, jeg hår både unger, hund og møbler, men det tilsier ikke at jeg lar ting seile sin egen sjø her forde. Jeg har møbelknotter under møblene, ungene får ikke leke i stua med bilder o.l., det har de faktisk rommene sine til, og hunden får ikke tisse og bæsje i stua. Det har ikke noe med forfengelighet å gjøre, men med det faktumet at man behøver ikke la huset se ut som en svinesti selvom man har barn og dyr. Leker hører til på rommene og hunden har ellers fritt tilgng til hele stua med kurven sin og alle lekene. Vi leker gnske røft vi, og parketten har en del bumper og riper, men så var ikke det poenget mitt heller d. Jeg sa at jeg ikke ville ha hunden tissende på gulvet mitt når jeg ikke var der til å lære han manerer og ta han ut slik man må med valp.

Dette kommer antagelig som en bombe - men jeg sier det likevel: Normale bikkjer i normale hjem pisser og driter ikke på gulvene hverken i stua eller noen andre steder når de er trent til å være husrene og har nådd en viss alder. Ungene dine slutter antagelig å gjøre i bleia også når de er MODNE nok for det (jeg antar at du ikke har dem liggende i en plastbalje til de har nådd det stadiet?).

Det er faktisk så forferdelig enkelt - det er ikke i alle livssituasjoner man skal ha hund - det er ikke alle som har det som skal til for å ha hund - har man det for travelt (for fint, for trangt, for kaldt, for varmt, for ditt for datt) til å kunne tilby bikkja et godt liv - dvs bl a uten å bruke bur til daglig - så får man vente med å anskaffe seg hund til man kan ta ordentlig vare på den.

Det er fortsatt ingen menneskerett å være dyreeier.

Er det så innigranskauen vanskelig å få inn i knotten?

My point exactely.

Selvsagt - alle burmotstandere lever i grisehus med piss og dritt til langt oppetter veggene. Finns det alternativer, annet enn bur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier det jo selv, etter tre uker var valpen din husren om natten. De aller fleste blir det om man bare lufter godt før sengetid, kanskje står opp en gang om natta den første uka eller så, og står opp litt tidligere om morran enn hva man ønsker. Min erfaring er at valper blir fortere natthusrene (siden de da logisk nok sover for det meste) enn daghusrene, og på dagtid er man jo sammen med dem og burde klare å holde parketten tørr og fin... Ser du poenget mitt?

Og jeg skjønner at det er en unødvendig utgift å bytte ut parketten, men den tåler faktisk endel tiss før den blir ødelagt. Og som sagt, nyere parkett er enkel, billig og rask å reparere. (Det samme gjelder innedører som valpen ev tygger på/klorer opp)

Jepp, valpen min er 18 uker og husren. Både dag og natt. Det er kjempeflott det, men tror nok at han ikke gjorde fra seg inne har noe med at vi hadde han i bur de første ukene og selvfølgelig at vi var oppe ca tre ganger om natten og tok han med ut. Ca hver tredje time etter klokken tolv.

Er Cesar den første valpen du har dotrent?

Ja, han er den første jeg har dotrent, og ja, jeg vet at hunder er forskjellige. ;)

Håper at nr to vil kunne klare seg uten avispapir også da jeg heller vil stå opp om natten å ta med hunden ut enn å la den tisse inne. Dog på avis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å si en ting angående sofa:

Hvis det er veldig viktig å unngå hundehår i sofaen, og dere blir nødt til å gi opp prosjektet å lære hunden at sofaen er fy om natten, så fungerer det veldig fint med trekk på sofaen. Et laken f.eks. Legg det der om natten, og ta det vekk om dagen. Sofaen forblir som ny :D

Våre hunder har tidligere ikke fått lov til å ligge i sofaen om dagen, men om natten var det fritt frem ;)

Mitt svar ang sofa: Jeg ga avgjørelsen om at Bridie sku få bli i sofaen eller om jeg skulle sette inn tiltak for at hu IKKE sku ligge der til mannen, siden det er hans sofa. Han lurte på hvilke tiltak jeg event ville sette igang, og jeg sa at jeg kunne legge spisestuestolene oppi sofaen, eller kompostgrindene, eller annet. (å sperre RUNDT sofaen er jo dødfødt når man har kenguru). Svaret hans var da at "nei, det vil sikker bare kattene rive ned uansett så..." Så da antok jeg at det var greit for han å ha bikkja i sofaen, så da gidder ikke jeg å bry meg mer. Hu kan da gjerne ligge der for min del ;) Så lenge det faktisk er en skinnsofa så har det liksom ikke noe å si på allergien hennes heller ;)

Hu logret så jeg trodde hu sku spinne ut av sofaen da jeg var oppe på do i natt. Tror hu forventet å blli jaget, men lå SÅÅÅÅÅ godt at hu måtte smiske litt. Et fornøyd sukk da jeg ga henne litt kos og snudde ryggen til bare :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

QUOTE(Linda Kristin @ 09:11 - 21.11.2008) *

Kremt... Siden du da er så opptatt av "saklighet" så gjør jeg oppmerksom på at ingen her har snakket om "flinkhet" i forhold til erfaring, bare gjort dere oppmerksom på at det er MULIG Å HOLDE HUND I ULIKE ALDRE (GJERNE FLERE OM GANGEN), RASER OG KJØNN UTEN Å BRUKE BUR HVIS MAN LEGGER FORHOLDENE TIL RETTE FOR DET OG HAR RESSURSER TIL Å FÅ DET TIL.

Åhhh... beklager sååå mye for at jeg ordla meg litt feil... JEG drar ingen linje mellom erfarne hundeierer og 30 år. Det spørs HVORDAN ERFARING MAN HAR. Du kan ikke seriøst mene at alle med 30 års erfaring har god erfaring??

(Begynner å skjønne at "ungdommen nå til dags" ikke er så ressurssterke som vi var - alle problemer skal kunne løses ved å dra kortet i dyrebutikken, nytter ikke det så behøver man ikke å prøve engang...)

BULLSHIT! Nå må du jammenmeg gi deg.

Dette kommer antagelig som en bombe - men jeg sier det likevel: Normale bikkjer i normale hjem pisser og driter ikke på gulvene hverken i stua eller noen andre steder når de er trent til å være husrene og har nådd en viss alder. Ungene dine slutter antagelig å gjøre i bleia også når de er MODNE nok for det (jeg antar at du ikke har dem liggende i en plastbalje til de har nådd det stadiet?).

Det er faktisk så forferdelig enkelt - det er ikke i alle livssituasjoner man skal ha hund - det er ikke alle som har det som skal til for å ha hund - har man det for travelt (for fint, for trangt, for kaldt, for varmt, for ditt for datt) til å kunne tilby bikkja et godt liv - dvs bl a uten å bruke bur til daglig - så får man vente med å anskaffe seg hund til man kan ta ordentlig vare på den.

Det er fortsatt ingen menneskerett å være dyreeier.

Er det så innigranskauen vanskelig å få inn i knotten?

Og igjen så er det DINE meninger som er gjeldende her?? Og jeg skulle gjerne visst hva du mente det for travelt, for trangt, for kaldt, for varmt, for ditt og datt....

Hvem i Norge skal sitte på sitt høye gjerde og bestemme hvem som kan få hund eller ikke???

Sier ikke at parketten koster en milion, men det er en unødig utgift hvis man ikke trenger det. Og med det mener jeg at man kan ha hunden i et annet rom, sett at man ikke har parkett i alle rom, mens man lærer hunden å tisse/bæsje ute. Håper jo at ikke alle burmotsatandere er så late at de lar hunden tisse og bæsje over alt om natten fordi de ikke gidder stå opp. - Jeg har jo ihvertfall ikke hunden i bur da.. dry.gif "klappe på skuldren"

Selvsagt - alle burmotstandere lever i grisehus med piss og dritt til langt oppetter veggene. Finns det alternativer, annet enn bur?

Det var heller ikke det jeg sa var det det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...