Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Til dere som bruker bur, er dere alle førstegangshundeeiere ?

Jeg er bare nysgjerrig.

Nei, jeg begynte burtilvenning på valp nr 2. hun var i bur hos meg 2x5 min med stengt dør på de 3 ukene jeg hadde henne...

Hund nr 3 var ferdig tilvent bur, og jeg fortsatte med bur på natterstid for "enkelthetsskyld". Og ikke orke å ha hund i senga, ikke orke stresset med å jage henne ned osv osv. Nå går hun jo løs på stua pga allergien og det funker greit, foreløpig iallefall :wub:

Men evnt neste valp vil også bli tilvent bur, ikke STENGT i bur på fast basis, men tilvent bur... Vi satser selvfølgellig på en burfri hverdag, men med burtilvenning. Om folk ser forskjellen.

*snip langt innlegg*

Amen, rett og slett :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar
jeg synes det er missbruk om en hund ligger i bur hele natten,og på dagen mens eier jobber, pluss innimellom fordi det er lettvindt. buret bør kun brukes i kortere perioder :rolleyes:

Jeg synes det er misbruk bare man stapper hunden i bur om natta. Det blir 8 sammenhengende timer det - +/- uten mulighet til å flytte seg, finne et varmere sted/kaldere sted, ikke få drikke om det er behov, måtte drite i buret om hunden får diarè i løpet av natta .... og sånn kan man jo ramse opp...

Blir litt som at noen syns kupering er dyreplageri, andre ikke. Forskjellen er at hunden får ikke smerte av å ligge i bur om natten.

Nettopp. Dessverre har myndighetene i mange mange land sett seg nødt til å forby kupering av dyrevernmessige hensyn - nettopp fordi folk mangler empati og evne til å behandle sine dyr på en god måte. Det er vel heller ikke for ingenting at Sverige har innført regler for bruk av bur... Og hva vet du om hunden får smerte eller ikke ? En hund som ikke får mulighet til å bevege litt på seg, og som kanskje har begynnende forkalkninger har sannsynligvis store smerter ved å tvinges til å ligge i ro på ett sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike ting kan man jo si om mye innen hundetemaet. Uansett hva man sier kan det alltids sies noe motsatt. Om det er mattyper, treningmetoder, oppdragelse, osv. Ang bur så klarer hunden fint å romstrere i buret og reise seg, snu seg og ligge slik den vil, på samme måte som i en hundekurv. Hunden ligger på samme sted natten igjennom, samme sted og i samme temperatur som alltid, og piper hvis den må på do, uavhening i om det er bur den ligger i eller en kurv. Man lærer seg jo å kjenne sin egen hund, og hva som fungerer. Og har man en syk hund, vil jeg tro at folk gjør det beste de kan for den, og gjør det som passer best.

For min egen del gjør jeg som PsychoLynx sa, går for et burfri hverdag, men samtidig ønsker den tilvenningen som jeg selv syns er passende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må komme med et lite hjertesukk jeg da. Som relativt ny hundeier har jeg bur til min JRT valp. Han er 18 uker i morgen.

Da jeg skulle skaffe meg hund leste jeg masse og på mange steder ble det annbefalt å ha hunden i bur ved siden av sengen for siden å flytte den ut til rommet der den skal stå videre.

Jeg gikk til innkjøp av to store bur og satte et i bilen og et på soverommet. Etter en stund flyttet vi det ned i gangen der det skulle stå.

Så fant jeg denne siden og kom inn på denne debatten. Jeg syntes det er flott med debatter som denne, men det er ganske trist at folk ikke kan formidle budskapet sitt på en sånn måte at man tenker: Ah... kanskje jeg har gjordt det feil istedenfor å føle at man blir angrepet og er en idiot.

:closedeyes:

Uansett så har Cesar fremdeles sin soveplass i gangen, i buret sitt, MEN igår, lot jeg døren stå oppe for han. Har en "liten" gang hvor det ikke er så mye å tygge på så tenkte "shit, la gå". Må innrømme at jeg tok en litt lengre tur før sengetid, rundt klokken tolv på kvelden, så han fikk tisset to ganger og gjordt fra seg. Satte også forboksen foran den eneste stikkkontakten som er der og gikk å la meg. Brukte vel en time før jeg sovnet. Lå og hørte, litt nærvøs, etter om han drev og bøllet. Det blir litt sånn, selv om mange sikkert syntes jeg er "teit" fordi jeg uroer meg litt. Klokken fem, da sambo skulle dra på jobb, gikk jeg ned og tok han med ut på tissetur. Alt var faktisk i skjønneste orden i gangen. Tror faktisk ikke han har vært ute av buret engang. Etter tisseturen fortet, og da mener jeg fortet, han seg inn i buret igjen og krøllet seg sammen på dyna som han har der. Cesar er desverre :wub: en B-hund og jeg tror noen ganger at han går ut og tisser i søvne. Og når det regner, som det gjorde i morges, forter han seg ekstra mye for han er IKKE glad for å få regn på sin smekre kropp... :rolleyes:

Dette har jeg bare prøvd en natt og nå skal vi snart legge oss igjen og døren vil bli ståendes oppe i natt også.

Når det kommer til denne diskusjonen så mener jeg fremdeles at jeg ikke ser all verdens grusomheter i å ha hunden i buret om natten. Grunnen til at jeg nå prøver ut denne ha-bur-med-døren-oppe taktikken er fordi jeg på tross av dette ikke ønsker å ha hunden i bur på dagtid, men at jeg innimellom, ved behov vil kunne ha hunden i bur om natten. Skal f.eks opp til svigers snart, og de er ikke hyperbegeistret for hund, så i deres hus, før jeg har lært han å "oppføre seg" om natten, vil jeg om så for kun noen netter kunne ha han i bur. Og jeg føler ingen stor skyldfølelse for dette. Jeg respekterer derimot deres ønske om å bevare huset så lenge det ikke er mitt.

Tenkte jeg bare skulle dele litt her... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som bruker bur, og syns 8 timer er helt greit, hva tenker dere om at enkelte land har regler mot det? Sverige har jo ny lov om maks en time - eller noe i den duren, men krav til størrelse og hele pakka. Burde ikke det si "noe" om at det ikke bare er hysteri fra folk som ikke liker bur?

Forøvrig, jeg har sikkert hatt litt spesielle hunder, men ingen av mine hunder har ligget samme plass hele natta, de har flytta seg, reist seg, tasset litt, funnet et annet underlag osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har fortalt det tidligere i tråden også, men skader tydeligvis ikke med en gang til:

Jeg var også en av dem som hadde en valp som ødela en del "og sikkert kom til å ødelegge enda mer om hun ikke ble puttet litt mer i bur". Bur under renslighetstreningen, bur om natten, bur da jeg var borte, bur da hun var overtrøtt... Ganske mye bur altså! For det HAR lett for å balle på seg, og man lager unnskyldninger for at litt mer og litt mer burbruk er greit. Den tar jo ikke direkte skade av de ekstra fem minuttene mens man skal spise en brødskive sittende i sofaen..

Etter å ha vært med i noen debatter på dette forumet har jeg nå en valp av aktiv rase som jeg ikke bruker bur på inne. Og gjett hva? Det går an å snakke til henne, hun er ikke rabiat eller lignende. Hun kan fint ligge i bur i bilen, eller bur om vi må sove borte en natt (eller uten bur, om vi sover borte en natt).

Jeg føler det er mye bedre for hunden, ja, det har kanskje gått med en genser ekstra enn det ville gjort om hun var 12 timer mer i bur hver dag, men det er ikke noe offer for meg. Viktigere at de får strekke på beina og ligge der de vil, og at jeg ikke bruker det som noe lettvint som utvider seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg bare skulle dele litt her... :wub:

Det står respekt av å prøve ut nye ting fordi du ser motdebattantenes poeng. Virkelig. Flott at det gikk så bra første natten også. Ikke gi opp om det skulle komme tilbakeslag.

Forøvrig, jeg har sikkert hatt litt spesielle hunder, men ingen av mine hunder har ligget samme plass hele natta, de har flytta seg, reist seg, tasset litt, funnet et annet underlag osv.

De er nok ikke veldig spesielle du, i hvert fall ikke på det området. De fleste hunder skifter stilling og sted om natten. Min eldste skifter mellom sengen, hundeseng 1, hundeseng 2 og sofa. Hvis det er varmt tror jeg forskejllige gulvsteder også er et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg bare prøvd en natt og nå skal vi snart legge oss igjen og døren vil bli ståendes oppe i natt også.

Flott for hunden din! :wub: :wub:

men at jeg innimellom, ved behov vil kunne ha hunden i bur om natten.

Dersom det skulle være absolutt nødvendig, så har den antakelig nok av trening i det når den ligger i åpent bur til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må komme med et lite hjertesukk jeg da. Som relativt ny hundeier har jeg bur til min JRT valp. Han er 18 uker i morgen.

Da jeg skulle skaffe meg hund leste jeg masse og på mange steder ble det annbefalt å ha hunden i bur ved siden av sengen for siden å flytte den ut til rommet der den skal stå videre.

Jeg gikk til innkjøp av to store bur og satte et i bilen og et på soverommet. Etter en stund flyttet vi det ned i gangen der det skulle stå.

Så fant jeg denne siden og kom inn på denne debatten. Jeg syntes det er flott med debatter som denne, men det er ganske trist at folk ikke kan formidle budskapet sitt på en sånn måte at man tenker: Ah... kanskje jeg har gjordt det feil istedenfor å føle at man blir angrepet og er en idiot.

:closedeyes:

Uansett så har Cesar fremdeles sin soveplass i gangen, i buret sitt, MEN igår, lot jeg døren stå oppe for han. Har en "liten" gang hvor det ikke er så mye å tygge på så tenkte "shit, la gå". Må innrømme at jeg tok en litt lengre tur før sengetid, rundt klokken tolv på kvelden, så han fikk tisset to ganger og gjordt fra seg. Satte også forboksen foran den eneste stikkkontakten som er der og gikk å la meg. Brukte vel en time før jeg sovnet. Lå og hørte, litt nærvøs, etter om han drev og bøllet. Det blir litt sånn, selv om mange sikkert syntes jeg er "teit" fordi jeg uroer meg litt. Klokken fem, da sambo skulle dra på jobb, gikk jeg ned og tok han med ut på tissetur. Alt var faktisk i skjønneste orden i gangen. Tror faktisk ikke han har vært ute av buret engang. Etter tisseturen fortet, og da mener jeg fortet, han seg inn i buret igjen og krøllet seg sammen på dyna som han har der. Cesar er desverre :wub: en B-hund og jeg tror noen ganger at han går ut og tisser i søvne. Og når det regner, som det gjorde i morges, forter han seg ekstra mye for han er IKKE glad for å få regn på sin smekre kropp... :rolleyes:

Når det kommer til denne diskusjonen så mener jeg fremdeles at jeg ikke ser all verdens grusomheter i å ha hunden i buret om natten. Grunnen til at jeg nå prøver ut denne ha-bur-med-døren-oppe taktikken er fordi jeg på tross av dette ikke ønsker å ha hunden i bur på dagtid, men at jeg innimellom, ved behov vil kunne ha hunden i bur om natten. Skal f.eks opp til svigers snart, og de er ikke hyperbegeistret for hund, så i deres hus, før jeg har lært han å "oppføre seg" om natten, vil jeg om så for kun noen netter kunne ha han i bur. Og jeg føler ingen stor skyldfølelse for dette. Jeg respekterer derimot deres ønske om å bevare huset så lenge det ikke er mitt.

Tenkte jeg bare skulle dele litt her... :lol:

Flink jente! Heldig hund! Lykke til videre :)

Jeg tror jeg har fortalt det tidligere i tråden også, men skader tydeligvis ikke med en gang til:

Jeg var også en av dem som hadde en valp som ødela en del "og sikkert kom til å ødelegge enda mer om hun ikke ble puttet litt mer i bur". Bur under renslighetstreningen, bur om natten, bur da jeg var borte, bur da hun var overtrøtt... Ganske mye bur altså! For det HAR lett for å balle på seg, og man lager unnskyldninger for at litt mer og litt mer burbruk er greit. Den tar jo ikke direkte skade av de ekstra fem minuttene mens man skal spise en brødskive sittende i sofaen..

Etter å ha vært med i noen debatter på dette forumet har jeg nå en valp av aktiv rase som jeg ikke bruker bur på inne. Og gjett hva? Det går an å snakke til henne, hun er ikke rabiat eller lignende. Hun kan fint ligge i bur i bilen, eller bur om vi må sove borte en natt (eller uten bur, om vi sover borte en natt).

Jeg føler det er mye bedre for hunden, ja, det har kanskje gått med en genser ekstra enn det ville gjort om hun var 12 timer mer i bur hver dag, men det er ikke noe offer for meg. Viktigere at de får strekke på beina og ligge der de vil, og at jeg ikke bruker det som noe lettvint som utvider seg.

Repeat: Flink jente! Heldig hund! Lykke til videre :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink jente! Heldig hund! Lykke til videre :wub:

Repeat: Flink jente! Heldig hund! Lykke til videre :lol:

Og jeg henger meg på... :).

Bare det at en slik diskusjon kan få iallefall NOEN til å tenke over bruken av bur og bli mer bevisst på hva man faktisk gjør, er jo verdt alle gjentakelser og frustrasjon :wub:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja, da er andre natten over og Cesar har ikke funnet på noe tull eller gjort fra seg inne. Selv om han har muligheten. Han sover stort sett bare i buret og eneste han har vært ute for i natt er å kaste opp litt. Det var ikke tiss jeg fant i en bitteliten skummende flekk på gulvet så da antar jeg det er spy. :wub:

Når det er sagt så må jeg si at grunnen til at jeg ville teste dette med åpen dør kommer fra argumentene til de burmotstanderene her inne som forebeholder seg rolig og greier å se på burfolk uten å kaller oss idioter og inkompitente hundeeiere.

Fra mitt ståsted så blir jeg desto mer irritert og mindre villig til å se om "deres" metode er bedre når jeg får slengt diverse uhyggelige kommentarer i trynet. Kanskje man burde tenke på hvordan man fremstiller saken sin før man gjør det?

Selvom jeg har hunden i gangen, i bur med åpen dør, står jeg fremdeles fast på at han ikke skal få tilgang til hele huset om natten. Og han skal lære at senger og sofa er våre steder og såfremst han ikke blir invitert opp er de OFF limit.

Han er veldig flink gutten min og har enda ikke tygget på noe han ikke skal.

Jeg ser og skjønner mange av deres argumenter for slutt på bruk av bur, men står fremdeles fast på at det ikke "tar livet av" hunden om den må sove i bur om natten. Og det er min mening som jeg setter pris på at jeg får ha ifred uten stygge kommentarer.

Ha en flott dag alle sammen. puppeh.gif:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så meg desverre nødt til å kjøpe bur til nåværende hund av inventar årsaker. Satser på at han snart lærer seg å se uten å smake på ting. Er vel den første av mine store hunder som har bur.

Min nåværende har vokst opp som kennelhund og er ikke helt vant til å være inne i hus, en 15 måneders hund med valpetendenser ødelegger seriøst mye mer enn en valp.... Så ble bur på soverommet som løsning. Man må jo sove av og til..

Når han er på soverommet kan jeg i det minste høre om han blir urolig, må på do etc så han slipper å gjøre det i buret. Inntil han kan ligge uten bur så får han og være med i bilen om dagene så jeg kan lufte han i løpet av dagen framfor å ligge hjemme i bur.

Kineseren ligger i bur om hun er alene siden hun er en fare for seg selv løs. Hopper opp på benker som er for høye og risikerer å falle ned og slikt - utrolig hvor høye tanker den hunden har om egen størrelse. Men ett bur nr. 4 til 4 kg hund er vel egentlig mer som kennel å regne. Men hun bor slik at hun skjeldent er alene mer enn 1-2 timer om dagen.

Jeg har egnetlig ikke noe stort mot bur, men det kan fort misbrukes og har sett så mange tilfeller der hunder oppbevares som burhøns og fort ligger 16 -18 timer i døgnet innestengt fordi eierne tenker ikke over det. Er på jobb, ser ikke hunden da, sover - ser ikke hunden da. Det man ikke ser, det finns ikke...... En hadde til og med hunden hjemme i bur om dagen når de var på hytta og jobbet om dagene - fordi det var så trist når det var båndtvang og hunden måtte stå i løpestreng på hytta......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja, da er andre natten over og Cesar har ikke funnet på noe tull eller gjort fra seg inne. Selv om han har muligheten. Han sover stort sett bare i buret og eneste han har vært ute for i natt er å kaste opp litt. Det var ikke tiss jeg fant i en bitteliten skummende flekk på gulvet så da antar jeg det er spy. :wub:

Se der ? Ikke no' problem da ! Og heldige hunden kunne faktisk komme seg UT av buret sitt for å kaste opp og slapp dermed å ligge i det resten av natta.

Fra mitt ståsted så blir jeg desto mer irritert og mindre villig til å se om "deres" metode er bedre når jeg får slengt diverse uhyggelige kommentarer i trynet. Kanskje man burde tenke på hvordan man fremstiller saken sin før man gjør det?

Ja, det er en veldig typisk reaksjon når man skjønner at man kanskje egentlig ikke er helt rettferdig overfor hunden sin :wub:. Tenkt så sinte mange røykere også blir når man påpeker at røyk er skadelig - man vet det innerst inne, men vil ikke høre det fra andre.

Selvom jeg har hunden i gangen, i bur med åpen dør, står jeg fremdeles fast på at han ikke skal få tilgang til hele huset om natten. Og han skal lære at senger og sofa er våre steder og såfremst han ikke blir invitert opp er de OFF limit. Han er veldig flink gutten min og har enda ikke tygget på noe han ikke skal.

Nei men det er da heller ingen her som har hevdet at hundene MÅ ha tilgang til seng og sofa og hele huset for å ha et bra liv ? Det man sier er at en hund innestengt i et bur uten mulighet til å flytte på seg, ikke har et bra liv.

Jeg ser og skjønner mange av deres argumenter for slutt på bruk av bur, men står fremdeles fast på at det ikke "tar livet av" hunden om den må sove i bur om natten. Og det er min mening som jeg setter pris på at jeg får ha ifred uten stygge kommentarer.

Nei, så lang jeg vet dævver ikke en hund av å sitte i bur, men den passiviseres, fratas muligheten til etc etc (gidder ikke gjenta alt her nå). Må man alltid sammenligne med det verste ? Så lenge hunden ikke dævver, så er det bra, liksom ?

Min nåværende har vokst opp som kennelhund og er ikke helt vant til å være inne i hus, en 15 måneders hund med valpetendenser ødelegger seriøst mye mer enn en valp.... Så ble bur på soverommet som løsning. Man må jo sove av og til..

Og det beviser jo egentlig bare det vi forsøker å få fram her også.... En hund som fratas muligheten til å ødelegge noe ved å holdes innestengt - uten å bli LÆRT hva som er rett og galt - den LÆRER ingenting av å hindres i å utføre "faenskapen"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bur bare når det er nødvendig. Har blitt mye mer obs på burbruk etter jeg ble medlem her.. :wub:

Bruker bur i bilen og noen få ganger ellers. Når hun må ligge i bur tar jeg henne ofte ut, så hun ikke trenger å være i buret i timesvis. F.eks. på bilturer stopper vi ofte for å lufte henne. Noen ganger har jeg også buret åpent til henne inne, men da kan hun gå inn og ut som hun vil. Virker som om hun liker buret, men vil kunne røre på seg. (Og det skjønner jeg jo godt. Kunne ikke tenkt meg å være innestengt i mage timer jeg heller, uten muligheten til å røre på meg osv.)

Når buret er fremme ligger hun i det en stund også ligger hun halvt ut av buret, oppi kurven, sofaen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg forskjellen på lite bur og gang da? Luna har så stort bur at hun har minst 3 forskjellige liggemåter, omtrent like mange hun ville hatt i gangen her vi bor nå (bitteliten gang som nå er enda mer bitteliten pga buret). Hva ville forskjellen vært? PRINSIPPER, kanskje?

Jeg blir mer og mer oppgitt over hvor bastant og ensidig enkelte debattanter er her. Men det er kanskje sånn at noen bare ser 1 cm foran seg og virkelig tror at de er best. Jaja. Verden er fylt med forskjellige folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det beviser jo egentlig bare det vi forsøker å få fram her også.... En hund som fratas muligheten til å ødelegge noe ved å holdes innestengt - uten å bli LÆRT hva som er rett og galt - den LÆRER ingenting av å hindres i å utføre "faenskapen"...

Du er hjertelig velkommen til å komme hit og sitte med han mellom kl 00.30 og 07.30, ingen problem :wub:

Men ser hva du mener, og helt enig. Aldri hatt noe problem egentlig med tidligere valper om natten og slikt. Tervtateren ødela jo endel da sine første år - men det var egentlig ikke om natten da, mer når som helst - stor nyskjerrighet og interessert i å se innsiden av alt. Blir flink å rydde etterhvert :wub:

På Jeff er det egnetlig mer sikkerhet som er i tankene, hadde han bare herpet litt løsøre og papirer så hadde det vært greit nok - forventer jo at valper (store som små) ødelegger litt og det gjør jo ingenting, men han er like truanes til å sette tennene i ledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg forskjellen på lite bur og gang da? Luna har så stort bur at hun har minst 3 forskjellige liggemåter, omtrent like mange hun ville hatt i gangen her vi bor nå (bitteliten gang som nå er enda mer bitteliten pga buret). Hva ville forskjellen vært? PRINSIPPER, kanskje?

Vi har hunden i gangen, og forskjellen er at hun nå kan flytte seg dersom hun blir dårlig i magen. (og det har skjedd flere ganger og flere steder på gulvet). Hun kan gå rundt i gangen for å strekke på bena og hun har flere ulike steder hun kan sove. Sengen står i et hjørne, og hun kan sove flere steder på gulvet også. Hun kan leke med alle bamsene og ballene sine, og hun kan drikke av vannskåla si. Hun kan leke med sokken som er fylt med godbiter, eller trille rundt med godbitballen sin. Vil alt dette vært mulig i et bur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en veldig typisk reaksjon når man skjønner at man kanskje egentlig ikke er helt rettferdig overfor hunden sin :wub:. Tenkt så sinte mange røykere også blir når man påpeker at røyk er skadelig - man vet det innerst inne, men vil ikke høre det fra andre.

Det har ikke noe med rettferd å gjøre. Det har med hvordan man fremstiller sine synspunkt for andre. Røyking er farlig, ja, og jeg har sluttet med det også jeg, hehe, men min erfaring er at man kommer frem til flere med en roligere fremgansmåte enn en bastant og direkte motbydelig fremgangmåte. :rolleyes:

Nei men det er da heller ingen her som har hevdet at hundene MÅ ha tilgang til seng og sofa og hele huset for å ha et bra liv ? Det man sier er at en hund innestengt i et bur uten mulighet til å flytte på seg, ikke har et bra liv.

Neida, og jeg sa heller ikke at noen hadde sagt det. :wub:

Men hvis man skal se litt nærmere på et av argumentene for å ikke ha hunden i bur så var det at den kunne prøve å komme seg unna flammene ved brann. Vel, Cesar, siden han ikke har tilgang til annet enn gangen når vi er borte og om natten, ville nok han ikke ha kommet seg ut av gangen hvis det brant. Han greier ikke og åpne døra så for meg har dette argumentet ikke mye hold så lenge han ikke kan vandre fritt i huset.

Nei, så lang jeg vet dævver ikke en hund av å sitte i bur, men den passiviseres, fratas muligheten til etc etc (gidder ikke gjenta alt her nå). Må man alltid sammenligne med det verste ? Så lenge hunden ikke dævver, så er det bra, liksom ?

Nei, det gjør den ikke og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ble overrasket over at det kom en kommentar skrivemåten, men hvis du virkelig ikke skjønte hva jeg mente så skal jeg forklare deg det: Jeg mener fremdeles at en hund ikke tar skade i form av at den får psykiske problemer o.l ved å sove i bur om natten. Såfremst buret er stort nok til at den får snudd seg, vandret litt og lagt seg på forskjellige steder har jeg ingen problem med at hunden sover i buret om natten. Jeg velger å ha døren oppe fordi jeg vil at Cesar skal slippe å være i bur hvis vi skal bort på dagtid.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hunden i gangen, og forskjellen er at hun nå kan flytte seg dersom hun blir dårlig i magen. (og det har skjedd flere ganger og flere steder på gulvet). Hun kan gå rundt i gangen for å strekke på bena og hun har flere ulike steder hun kan sove. Sengen står i et hjørne, og hun kan sove flere steder på gulvet også. Hun kan leke med alle bamsene og ballene sine, og hun kan drikke av vannskåla si. Hun kan leke med sokken som er fylt med godbiter, eller trille rundt med godbitballen sin. Vil alt dette vært mulig i et bur?

Unnskyld at jeg spør :wub: , men er ikke formålet med natt at hunden skal sove?? Jeg har ikke kastet inn masse leker o.l til Cesar om natten. Dagtid er en annen ting, men om natten er det natt og da skal det soves i mitt hus. At han strekker på seg og bytter sovestilling er jo en ting, men ser ikke argumentet ang. leker som et av de beste for ikke-bruk-av-bur om natten. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lol.

Bikkja mi sier i fra om hu må drite / tisse, jeg står opp (midt på natta! TENK DET) og lufter henne. Selv når hun er dårlig i magen. Og tro meg, jeg vet det. Jeg sleit med en valp med diare den første måneden hun var her, hun har ALDRI hatt uhell i buret sitt. ALDRI. Så jeg skjønner rett og slett ikke deres argumenter om diare eller avføring og hunder som må ligge i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...