Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Nå syntes jeg at du "underforstår" mye. Nei, jeg tror ikke folk som er aktive i hundesporter nødvendigvis har hunden i buret 24/7. Det jeg mente var at jeg ikke har møtt slike som jeg antar dere omtaler som "hvermansen", som da kjøper disse burene som florerer overalt.

Og jeg syntes ikke det er lite å sitte i et bur i seks timer to dager på rad.

Okay.. Og hvis 6 timer 2 dager på rad er mye, da er vel hver natt og/eller hver dag mens man er på jobb enda mer, i og med at det er veldig mange flere netter og arbeidsdager i et år enn det er utstillingsdager?

6 timer hver lørdag og søndag i et år blir forøvrig 624 timer.. Det tilsvarer 78 netter/arbeidsdager, om man regner 8 timer pr natt/dag i buret. 39 dager om det er dag OG natt. Og det er jo bare å lese igjennom denne tråden og se hvordan folket her har svart ang burbruken sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar
Til dere som aldri hører noe om/ifra disse som synes bur er en kjempeting,og at de bruker det titt og ofte, ta dere en titt rundt på andre forum også.. Og snakk med "hvermansen" i gata når dere er på tur. Jeg har snakket med ganske mange jeg,som bruker bur både natt og dag,og som går rundt å ANBEFALER andre å gjøre det samme,uansett hva slags hund de har, for trygge huler må jo alle hunder ha forstås.

Spiker på hodet!

Dette er så absolutt mitt inntrykk også. De fleste burhundene jeg kjenner er nettopp "bare" familiehunder. Faktisk så hører jeg veldig ofte fra folk som virkelig er aktive med hundene sine, at de ikke har motforestillinger mot hund hverken i seng eller sofa. De som har flere, har gjerne egne hunderom hvor hundene sover.

En av disse bur om natta-hundene skulle en venninne av meg passe et par døgn. Eieren hadde fortalt at buret, jo det måtte hun sove i, for det var den trygge hulen, og hunden ble så engstelig hvis hun sov andre steder. Jeg fikk telefon sent om kvelden fra min fortvilte venninne, for hvordan i huleste skulle hun få den j.... engstelige bikkja til å gå inn i den j.... trygge hula si? Hunden nekta å nærme seg buret, og knurret imot ethvert fysisk inputforsøk fra damen. Jeg foreslo lett lattermild at hun kunne hive inn en godbit, eller kutte ut hele buret. Det ble godbit den første kvelden, for hun ville ikke gå imot eierens instrukser. Men etter å ha hørt på sutring og vært våken hele natta fordi hun trodde hunden måtte på do i ett kjør, så resignerte min ikke så veldig hundevante venninne, og la et teppe til hunden ved siden av senga si neste natt. Og da sov den engstelige hunden uten trygg hule til langt på dag. Det samme gjorde hundepasseren. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var moro å se hvem som lot seg provosere av mine innlegg (syns jeg begynner å bli flikt til det tekniske nå, fant til og med smiletegn) :rolleyes: Og til deg Tonje jeg har god tid da mine dyr ikke trenger aktivisering, og ja de går fritt :blink: Må vel innrømme at jeg ikke har lest alle innleggene da.

Hvorfor kan noen eie utallige hunder i år etter år uten å bruke bur, mens for andre er det tvingende nødvendig..?

Kanskje det fins noen som bruker bur fordi de vil bruker bur, og ikke fordi de syns det er tvingende nødvendig. Det virker som dette er gjennomgående i denne debatten, bruker man bur så er det fordi man må. Kan det tenkes at noen bruker bur fordi man ønsker det og ikke fordi det er for: å få valpen stuerein, å roe hunden, å skjerme den for omgivelsene og å skjerme omgivelsene for den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var moro å se hvem som lot seg provosere av mine innlegg (syns jeg begynner å bli flikt til det tekniske nå, fant til og med smiletegn) :rolleyes: Og til deg Tonje jeg har god tid da mine dyr ikke trenger aktivisering, og ja de går fritt :blink: Må vel innrømme at jeg ikke har lest alle innleggene da.

Kanskje det fins noen som bruker bur fordi de vil bruker bur, og ikke fordi de syns det er tvingende nødvendig. Det virker som dette er gjennomgående i denne debatten, bruker man bur så er det fordi man må. Kan det tenkes at noen bruker bur fordi man ønsker det og ikke fordi det er for: å få valpen stuerein, å roe hunden, å skjerme den for omgivelsene og å skjerme omgivelsene for den?

Hvordan moret det deg å se hvem som lot seg provosere..?

Hvilke dyr har du som ikke trenger aktivisering..? Gullfisk...?

Hvorfor skreiv du at du hadde lest alle innleggene når du ikke har gjort det..?

Hvordan kan du uttale deg som du gjorde når du ikke har lest alle innleggene..?

Den siste delen du skriver her orker jeg ikke å kommentere...det blir bare for dumt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Dette er så absolutt mitt inntrykk også. De fleste burhundene jeg kjenner er nettopp "bare" familiehunder.

Jean Donaldson skriver på nettet om "crate training" og "potting" - fritt etter hukommelsen:

a. først putter du valpen i et bur og lukker døra.

b. når valpen begynner å bli urolig går du til buret og sier tissetur, åpner døra og tar valpen utendørs.

c. dersom valper ikke bimmelimmer eller bommelommer tar du den tilbake til buret og låser døra bak den.

d. deretter gjentar du prosedyren hvert 45. minutt cirka til valpen har limmet eller lommet. Da roser du den og setter den tilbake i buret. Momentene a - d gjentas til valpen er kjent med prosedyren.

e. når valpen etter en tid er "tørr" åpner du burdøra og lar valpen utforske nærområdet i korte perioder til den blir kjent med det. Deretter kan burdøra stå åpen slik at valpen kan søke inn i "hula" si når den måtte føle behov.

Etter min mening altfor komplisert og helt unødvendig :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jean Donaldson skriver på nettet om "crate training" og "potting" - fritt etter hukommelsen:

b. når valpen begynner å bli urolig går du til buret og sier tissetur, åpner døra og tar valpen utendørs.

c. dersom valper ikke bimmelimmer eller bommelommer tar du den tilbake til buret og låser døra bak den.

d. deretter gjentar du prosedyren hvert 45. minutt cirka til valpen har limmet eller lommet. Da roser du den og setter den tilbake i buret. Momentene a - d gjentas til valpen er kjent med prosedyren.

e. når valpen etter en tid er "tørr" åpner du burdøra og lar valpen utforske nærområdet i korte perioder til den blir kjent med det. Deretter kan burdøra stå åpen slik at valpen kan søke inn i "hula" si når den måtte føle behov.

Etter min mening altfor komplisert og helt unødvendig :blink:

Søren! Dette skulle jeg visst om da jeg hadde valp for mange år siden. Stakkars valp, som hadde hele store skumle kjøkkenet som trygg hule, og bare ble lufta når jeg så den skulltiltodo. I grunnen merkelig at det ikke tok den flere år i stedet for et par uker å bli stueren. Var jo schäfer da offkorse. :blink:

Men huff dette var skremmende lesning. Særlig siden det kommer fra en som jeg ellers synes har mye fornuftig å si om hund. Men man kan vel ikke bifalle alt hos alle. Og hun er vel tross alt amerikaner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Stakkars valp, som hadde hele store skumle kjøkkenet som trygg hule, og bare ble lufta når jeg så den skulltiltodo.

Mmmm. Du skal ikke se bort fra at du i din uvettighet har påført det stakkars dyret varige traumatiske skader. Ubendig lyst på lutefisk, kebab eller slikt noe pleier vistnok å være de mest vanlige har jeg muligens lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmm. Du skal ikke se bort fra at du i din uvettighet har påført det stakkars dyret varige traumatiske skader. Ubendig lyst på lutefisk, kebab eller slikt noe pleier vistnok å være de mest vanlige har jeg muligens lest.

Saltstenger! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay.. Og hvis 6 timer 2 dager på rad er mye, da er vel hver natt og/eller hver dag mens man er på jobb enda mer, i og med at det er veldig mange flere netter og arbeidsdager i et år enn det er utstillingsdager?

6 timer hver lørdag og søndag i et år blir forøvrig 624 timer.. Det tilsvarer 78 netter/arbeidsdager, om man regner 8 timer pr natt/dag i buret. 39 dager om det er dag OG natt. Og det er jo bare å lese igjennom denne tråden og se hvordan folket her har svart ang burbruken sin?

Er det noe forskjell på natt og dag i buret da? Kan man si at på nattestid så sover hunden uansett, og dersom man har så stort bur at hunden kan bevege seg mye, skifte liggeposisjoner osv så er det bedre enn på dagtid? Og om man har et hunderom; blir ikke det noe av det samme som bur?

Jean Donaldson sin "potty training" syntes jeg bare var teit. Skal man ha hunden sperret inne til den er "ren" da? Ugh...

Nei, nå går vi og legger oss. Jeg skal sove i min seng, den lille gale sover i sin seng... (nei, det er ikke et bur)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste delen du skriver her orker jeg ikke å kommentere...det blir bare for dumt..

Ja det skjønner jeg du ikke orker å kommentere :rolleyes:

Men jeg føler jeg har fått frem min (forferdelige) mening nå, så jeg skal gi meg her.

For å repetere så er min mening: Kanskje det fins noen som bruker bur fordi de vil bruke bur, og ikke fordi de må bruke bur.

Håper ingen føler seg støtt av mine innlegg.

Jeg skal nå sette meg ned å gå gjennom tråden ”Akkurat nå…” for å se om jeg finner noe interessant der, så det er godt mulig dere hører fra meg allerede neste påske :blink:

Dere får ha en fortsatt god påske :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å repetere så er min mening: Kanskje det fins noen som bruker bur fordi de vil bruke bur, og ikke fordi de må bruke bur.

Det er vel en grunn til at man vil bruke bur da? Dersom man vil bruke bur, bare for å faktisk bruke bur, så begynner ting å bli skummelt syns jeg. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Hallgren er nok ganske så kategorisk imot burbruk - ut fra måten han har sett det blir brukt. Han er visst blant annet ganske streng på at deltagere på hans helgekurs som er teoretiske, ikke skal ha med seg hund som blir liggende i bilburet gjennom hele kursdagen. Og han advarer mot utviklingen slik:

"Iblant er ikke USA et godt forbilde når det gjelder hvordan man har sin hund. I nesten hver amerikansk hundefamilie finnes et transportbur som brukes og misbrukes. Oppdrettere, veterinærer og trenere anbefaler at man skal bruke buret til renslighetstrening for valpen, at den skal lære seg å "koble av", vite sin plass, som straff, for å gjøre hunden gladd og motivert når den får komme ut osv...

.... Mange hundeeiere klager i innlegg i hundeblader at deres hunder bjeffet og skjelte når de ble stengt inne i burene. Svaret var at det er vanlig men at det går over snart. Det vil si at de lærer seg at deres initiativ og forsøk ikke er verdt noe, og de gir opp og blir passive og hjelpeløse.

....Jeg har sett hvordan de amerikanske hundeeierne har kjøpt bursystemet, og hvordan en del bruker burene nærmest hele tiden.

... Kan man ikke få sin valp stueren uten å stenge den inne i et bur, er spørsmålet om man i det hele tatt skal ha en valp. Kan man ikke akseptere hundens lek inne, og nyter man ikke en kosestund foran TVn, er spørsmålet om man i det hele tatt skal ha en hund."

Skrev han blant annet i et innlegg mot økende burbruk i Skandinavia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe forskjell på natt og dag i buret da? Kan man si at på nattestid så sover hunden uansett, og dersom man har så stort bur at hunden kan bevege seg mye, skifte liggeposisjoner osv så er det bedre enn på dagtid? Og om man har et hunderom; blir ikke det noe av det samme som bur?

Okay, dette blir veldig vanskelig å forklare deg hvis du ikke forstår at det er antall timer i buret samt den stadig mer utstrakte bruken av bur som er problemet. Men for all del, jeg kan prøve igjen..

Nei, det er ingen forskjell i natt og dag i buret. Jo, det er ille om hunden sitter i bur hver dag 6 timer, samme om man er på jobb eller om man er på utstilling. Nei, man er (vanligvis) ikke like ofte på utstilling som man er på jobb. Nei, man er ikke like mye på utstillinger som man sover. Jo, plass er et poeng - men det er vanskelig å få tak i bur til mine belgere som er tilsvarende store og romslige, som mine bur ville vært til din papillon, sant? (For ja, jeg har bur til mine hunder, det ene står i bilen, det andre står for øyeblikket på gårdsplassen full av snø). Og da blir "hunderom" løsningen (for de som har rom nok til å gi hundene et eget - jeg har ikke det) om hunden ikke kan gå fritt i huset/leiligheten.

At hunder sover uansett om natten - vel.. Jo.. Men de flytter på seg (mine gjør ihvertfall). De bytter på å ligge i stolen og gulvet, i senga og stolen, på gulvet og senga. Det er sjeldent at jeg våkner og finner hundene akkurat der de lå når jeg sovnet kvelden før (vesla her f.eks ligger i senga til hun skal sove, så legger hun seg på gulvet, og når jeg våkner igjen om morran, så kommer hun opp i senga igjen). Den muligheten har ikke burhunder, selv om man bare skal sove om natta..

Det som ER problemet, er gjerne at folk ikke prøver engang. De får et råd om å venne hunden til å ligge i bur, fordi hunden skal ha en egen, trygg hule, at det blir lettere å få de stuereine, at man slipper at de ødelegger, fordi det kan hende at de en gang må ha veterinærbehandling som tilsier at de skal holdes i ro (og derfor være i bur). Det er - heldigvis - en forsvinnende liten del hunder som faktisk TRENGER en egen trygg hule, det er en forholdsvis grei jobb å få de stuereine uten bur også, det bare forutsetter at man tar seg TID til det, og det at en valp ødelegger må gjerne avlæres på en eller annen måte uansett, så sant man da ikke har valpen i bur 24/7, og det er - igjen, heldigvis - forsvinnende sjeldent at man MÅ ha hund i bur pga skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skjønner jeg du ikke orker å kommentere :rolleyes:

Men jeg føler jeg har fått frem min (forferdelige) mening nå, så jeg skal gi meg her.

Håper ingen føler seg støtt av mine innlegg.

Jeg skal nå sette meg ned å gå gjennom tråden ”Akkurat nå…” for å se om jeg finner noe interessant der, så det er godt mulig dere hører fra meg allerede neste påske ;)

Dere får ha en fortsatt god påske :blink:

:blink:

Jeg har fremdeles ikke fått svar på spørsmåla mine..

Har du problemer med å finne "rette" svar..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som irriterer meg er at en jeg kjenner putter alle hundene hans i bur med engang de kommer hjem til han. han har en voksen og en valp. den voksne kan tydeligvis ikke gå løs da den finnes seg soffaputer å strør rundt seg med. og den kan heller ikke være på soverommet for da hopper den bare opp i senga og ligger rolig å sover der(lær hunden din at senga er fy da!!) valpen vil dem ikke prøve med engang da det er en ganske aktiv valp(som forresten gjør fra seg i buret hver natt, men nå har dem gått over til et mindre bur for da sier den ihvertfall fra, herregud!) sånne folk irriterer meg grønn, og dem gidder **** meg ikke høre på meg heller. da dem går jo frivillig inn i buret når det er kveld(de koser seg visst i den fantastiske hulen sin) hvis det er så ***** frivillig så la døra stå åpen da.

dette blei et litt rotete innlegg, men jeg må bare få ut litt frustrasjon. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser Hallgren skriver han om overdreven bruk av bur, om hunder som holdes i bur dag ut og dag inn, og at slikt kan sammenlignes med det stresset som enkelte kennelhunder opplever og som bør "bekjempes med alle midler". Hallgren er også en sterk forkjemper for bruk av hundesele istedet for halsbånd fordi, som han skriver i "Problemhund och hundproblem" at kraftig rykk i lenken kan påføre hunden alvorlig skade på hals- og ryggvirvler. Slik jeg forstår det er det den overdrevne bruken av lettvinte "hjelpemidler" Hallgren advarer mot.

Tjah, ikke vet jeg - jeg har ikke nevnt noe om hva jeg mener er overdreven bruk men at Hallgren, slik jeg oppfatter teksten, ikke mener at all bruk av bur nødvendigvis er skadelig.

Jeg satte lettvinthet i hermetegn..

Nope - du satte IKKE "lettvinthet" i hermetegn...

2ne - som utallige innlegg i denne debatten har vist er matematikk en utfordring - særlig gangetabellen. Kan du prøve å finne noen litt enklere eksempler? F eks omregning fra timer til "Lost"-episoder - Hvor mange "Lost-episoder" ligger din hund i bur pr uke, f eks :blink:

Et lite tips til nybegynnere i "Debattkjelleren" - ikke ombestem deg og bytt taktikk fra 1 innlegg til det neste. Det tar seg dårlig ut å bli tatt med buksene nede - nevner det sånn i forbifarten, siden du startet her med å si at du hadde lest samtlige innlegg i den (dengangen) 60 sider lange tråden...

Kanskje det fins noen som bruker bur fordi de vil bruker bur, og ikke fordi de syns det er tvingende nødvendig.

Øhhh - my point exactely. Hvermansen bruker bur fordi de ikke gidder å ta den jobben som følger med å ha hund...

Det virker som dette er gjennomgående i denne debatten, bruker man bur så er det fordi man må.

Nope. Bur brukes fordi folk ikke har bedre vett.

Kan det tenkes at noen bruker bur fordi man ønsker det og ikke fordi det er for: å få valpen stuerein, å roe hunden, å skjerme den for omgivelsene og å skjerme omgivelsene for den?

Kan du forklare meg hvordan oppegående, normalt intelligente mennesker plutselig kan våkne opp en morgen å tenke: "Jippi, i dag har jeg jammen et ubendig ønske om å putte bikkja mi i bur!"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste gangene min hund ØNSKER å være i bur er på på nyttårsaften og på nettopp utstillinger. På utstillinger blir vel inntrykkene litt for mye for han så da kryper han inn i buret sitt for å slappe av og koble ut. De gangene jeg har med bur på utstillinger har jeg det ikke med fordi det er så himla lettvint (det er faktisk klønete selv om det er av stoff, der har man igjen for å velge store hunderaser og kjøpe xxlbur), men fordi Loke gjerne vil ha det. Jeg tipper han ikke er den eneste hunden som synes det er deilig å krype inn i "sitt eget rom" noen ganger i løpet av en lang utstillingshelg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa i mitt siste innlegg at jeg skulle gi meg men ser nå at det er mange som trodde jeg hadde lest alle innleggene i denne tråden (men jeg har lest mange, det må jeg innrømme). Det var ment som ironi men jeg skjønner nå at jeg ikke er noe særlig flink på det.

Det som bekymrer meg litt er at ingen tenkte tanken ironi når jeg sier jeg har lest alle 1189 innlegg og sammenligner denne tråden med en annen som er på noen-og-tretti-tusen innlegg. Men jeg skjønner jo nå at jeg traff godt hos noen. For regelen er som jeg ser; skal man skrive innlegg i en tråd må man ha lest alle innleggene først. Og man får vel ikke lirket nesen så langt fra PC-skjermen hvis man skal lese noen-og-tretti-tusen innlegg og i tillegg skrive selv ;)

Kan du forklare meg hvordan oppegående, normalt intelligente mennesker plutselig kan våkne opp en morgen å tenke: "Jippi, i dag har jeg jammen et ubendig ønske om å putte bikkja mi i bur!"?

Fint du tok opp akkurat det der, for det er slikt som dette jeg mener er gjennomgående i denne debatten. Bruker du bur så må du ha en grunn. Hva med de som bruker straff i trening med sin hund. Velger de straff fordi de vil bruke det, eller velger de straff fordi de må?

Så da Lotta kan du i stedet for få lov til å svare meg på følgende:

Kan du forklare meg hvordan oppegående, normalt intelligente mennesker plutselig kan våkne opp en morgen å tenke: ”jippi, i dag har jeg jammen et ubendig ønske om å straffe hunden min!”?

Å forresten glemmer du ikke å slenge på at det er din mening i noen av innleggene? (f eks i punktet over det jeg quotet) Eller sitter du med fasiten? Jeg er ikke så flink til å quote så jeg fikk frem bare det ene punktet.

Det var alt for denne gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man behøves ikke at læse hundrede og ørti indlæg i hver tråd for at skrive i en, men det er en god ide når man nu lægger ud i debatkælderen, for at kunne uddybe det man mener og ikke lægge andre ord i munden som man tror de mener, folk har argumenteret her nede og ønsker ikke at skulle uddybe de samme begrundelser ørti gange fordi nogle hopper ind i debatten, der hvor de mener den er.

Så alle back to topic!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint du tok opp akkurat det der, for det er slikt som dette jeg mener er gjennomgående i denne debatten. Bruker du bur så må du ha en grunn. Hva med de som bruker straff i trening med sin hund. Velger de straff fordi de vil bruke det, eller velger de straff fordi de må?

Kan du forklare meg hvordan oppegående, normalt intelligente mennesker plutselig kan våkne opp en morgen å tenke: ”jippi, i dag har jeg jammen et ubendig ønske om å straffe hunden min!”?

Mange bruker straff i trening fordi det virker. Enkelt og greit. Det blir en helt annen diskusjon, men straff aka fysisk straff funker som bare juling det, pun intended, om man timer riktig. Fysisk straff har også en psykisk virkning på eier, nemlig, man får ut frustrasjon der og da. La oss ikke skape dette om til en straff/ikkestraff diskusjon da.

Men jeg lurer fremdeles på hva som ligger bak utsagnet om at noen bruker bur fordi de har lyst. Jeg håper folk har en mer eller mindre god grunn for å bruke bur i mange timer i døgnet. Umotivert burbruk må jo være det absolutt verste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa i mitt siste innlegg at jeg skulle gi meg men ser nå at det er mange som trodde jeg hadde lest alle innleggene i denne tråden (men jeg har lest mange, det må jeg innrømme). Det var ment som ironi men jeg skjønner nå at jeg ikke er noe særlig flink på det.

Der er vi ihvertfall enige.

Det som bekymrer meg litt er at ingen tenkte tanken ironi når jeg sier jeg har lest alle 1189 innlegg og sammenligner denne tråden med en annen som er på noen-og-tretti-tusen innlegg.

Har man ikke større bekymringer enn at folk tar på alvor det man sier, så er man heldig stilt, synes jeg.

Men jeg skjønner jo nå at jeg traff godt hos noen. For regelen er som jeg ser; skal man skrive innlegg i en tråd må man ha lest alle innleggene først. Og man får vel ikke lirket nesen så langt fra PC-skjermen hvis man skal lese noen-og-tretti-tusen innlegg og i tillegg skrive selv :)

Nei, - hvis man har vanvittig lyst å SKRIVE at man har lest alle innleggene - så er det en ide å faktisk ha gjort nettopp det. Hvem som forøvrig har lest hva, er mindre interessant, synes jeg, da min erfaring ofte er at folk ikke får med seg det de leser allikevel...

Fint du tok opp akkurat det der, for det er slikt som dette jeg mener er gjennomgående i denne debatten. Bruker du bur så må du ha en grunn.

Selvsagt må du ha en grunn! 99,9999999% av alle grunnene folk har er i tillegg dårlige - hvis det viser seg at de gjør det helt bevisstløst og uten en eneste klar tanke bak, så er ikke det særlig smart heller.

Nei.

Å forresten glemmer du ikke å slenge på at det er din mening i noen av innleggene? (f eks i punktet over det jeg quotet) Eller sitter du med fasiten?

Det er min mening, og jeg mener det er fasiten på bakgrunn av den informasjonen, kunnskapen og erfaringen jeg innehar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening altfor komplisert og helt unødvendig :o

Stemmer dette, så er det jo utrolig skremmende :)

Nå har ikke jeg lest noen bøker av denne dama, men har jo fått med meg at det hun skriver anbefales som nyttig lesing.. Men dette var jo bare trist :)

Hvor ble det av hundene som tusler rundt i huset, og som lærer å oppføre seg?

Husker første gang jeg var borte i en hund som lå i bur når eierene ikke var inne. Jeg hadde selv to hunder den gang (som aldri var i bur) og ble litt sjokkert over at det gikk ann å bruke bur innendørs. Den gangen ble det mye prat om dette, type; vet du hva! De har hunden i bur inne - riste på hode - nei det går vel ikke ann?

Nå for tiden er det jo heller regelen enn untaket.. Har hundene virkelig blitt så mye vanskeligere nå enn før? Eller hva er greia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bruker straff i trening fordi det virker. Enkelt og greit. Det blir en helt annen diskusjon, men straff aka fysisk straff funker som bare juling det, pun intended, om man timer riktig. Fysisk straff har også en psykisk virkning på eier, nemlig, man får ut frustrasjon der og da. La oss ikke skape dette om til en straff/ikkestraff diskusjon da.

Men jeg lurer fremdeles på hva som ligger bak utsagnet om at noen bruker bur fordi de har lyst. Jeg håper folk har en mer eller mindre god grunn for å bruke bur i mange timer i døgnet. Umotivert burbruk må jo være det absolutt verste?

Det er ingen som reagerer på at noen fritt kan velge å straffe hunden sin fordi man bare vil det (ennå flere og flere begynner å innse at dette mulig er feil). Men velger man bur så er det utelukkende fordi man må gjøre det, ikke fordi man vil. Og det er det jeg mener er den gjennomgående tonen i denne tråden. Prøver ikke å blande inn noen debatt om straff av hund, bare brukt som eksempel.

De som trener en eller annen form for hundesport har ofte erfart at det i enkelte tilfeller kan være greit å putte pelsdotten i bur. Blir litt vanskelig å trene hvis alle hundene går fritt omkrig. Det dukker stadig vekk opp noen som aldri har prøvd bur før de skal prøve det på trening, med resultatet høylydte protester i de tre timene treningen pågår. Dette til forergrelse for de andre deltakerne, men for all del det har jo ingen betydning for eier av pelsdotten for det er jo ingen som forstyrrer når denne trener. Så hvis denne hadde brukt litt tid i forkant på å venne hunden sin på bur, og gjerne også fått hunden til å føle at buret er et trygt og godt tilholdssted, så hadde det muligens gått litt bedre. Hvis hunden får sove i buret sitt og opplever dette som en trygg god plass vil de ofte slå seg til ro i buret når man er på diverse tilstelninger. Og for de som konkurrer på høyt nivå har kanskje også erfart at en rolig uthvilt hund yter bedre enn en som ikke slår seg til ro i buret sitt. (Til deg Lotta: ser du har er debatt-teknikk med utstrakt bruk av quoting, dette avsnittet er men å bli oppfattet i sin helhet, og tolkes deretter. Med andre ord vennligst spar meg og alle andre for din personlige tolkning av hver setning i dette avsnittet, se det mer som en helhet hvis mulig)

Så for de som ikke har en hund som går mye i søvne så går det greit at hunden sover i buret sitt.

Og ikke fordi den må det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybert: Hvor har du vært i de siste tja... la oss si 10 åra, om du tror at folk ikke reagerer på folk som straffer hundene sine? Det har jo vært stridens kjerne i hundetrening de siste ørten åra.

Nå er det vel ingen som sier at noen timer bur på konkuranser/trening er drepen for hunden, heller ikke noen få timer her og der. Som Lotta med flere har prøvd å påpeke i 62 sider nå, så er det overdreven unødvendig burbruk man vil til livs. Man finner faktisk folk i dette landet som bruker bur om natta (gjennomsnittlig 8 timer hver natt) når de er på jobb (også gjennomsnittlig 8 timer + reise) og når de bare skal ute en tur, dusje, vaske huset, når unga har besøk osv. Det blir endel timer det. Hver ENESTE dag. De fleste burmotstanderene her har tilogmed sagt at burbruk som et treningsredskap i en periode er helt i orden, så lenge det overordnede målet er å ikke bruke bur som en permanent løsning hjemme. Da har man allerede dekket inn det å vende bikkja til bur om det skulle være nødvendig.

Hvorfor er det greit at en hund som ikke vandrer om natten sover i buret sitt? Vandrer den ikke så er det jo ikke noe problem med at den holder eier våken? Kan den ikke da ligge med åpen dør eller ha en hundeseng? I just don't get it.

Jeg har forøvrig en hund som kan sove helt fint i bur en natt eller to, og kan ligge i bur på jobb når det er nødvendig, bur i bil tåler hun også greit så lenge jeg er der, men stakkars henne om jeg går fra henne hos vet. i bur. DET liker hun ikke. Og jada, jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...