Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Guest Per Olav
Det er ingen som må "stå skolerett" her...dette er et debattforum, hvor vi diskuterer alt mulig innen hundehold..for eller imot.
Et debattforum er det utvilsomt.
[--] Det er heller ingen som MÅ forklare seg..de gjør det vel frivillig...men det er klart at motstanderene gjerne vil at de som bruker bur i hjemmet skal ha en god grunn til det..og på samme tid gjerne vil "omvende" dem.. De fleste vil vel bare komme med gode råd, og forklare at det finnes andre metoder.
Vås. De som føler at de forklare seg har vel oppfattet at "de andre" sidestiller deres burbruk med grov dyremishandling og ønsker kanskje å gi et mer nyansert bilde enn motstandernes "skjære alle over samme kam"-framstilling.
Hvis en som bruker bur til hunden sin ikke vil ha kritikk for det her, så kan h*n jo la være å fortelle om sitt burbruk.

Man setter seg lagelig til for hogg når man kaster seg inn i en sånn diskusjon...sånn er det bare..

At man skal stole på seg selv, er vel og bra, men alt man gjør trenger ikke å være "riktig" likevel...det er mange ganger man innser at ting kan gjøres bedre/på en annen måte, bare man får øynene opp for det.

Ting kan alltid gjøres bedre/på en annen måte men diskusjonen behøver vel ikke gjøres til et korstog mot enkeltpersoner av den grunn?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar
Et debattforum er det utvilsomt.

Ergo får man tåle at det debatteres.

Vås. De som føler at de forklare seg har vel oppfattet at "de andre" sidestiller deres burbruk med grov dyremishandling og ønsker kanskje å gi et mer nyansert bilde enn motstandernes "skjære alle over samme kam"-framstilling.

Ad debatteknikker og "skoleretter" så er dette av de mest uspiselige jeg ser... Her har vi beveget oss fra at burmotstanderne stiller seg kritiske, til at de kaller det "dyremishandling" (hvilket det utvilsomt er i mange tilfeller, forøvrig) - til at man skal ha kalt det "grov dyremishandling"... Gidder noen - gjerne du PO - å vise et eneste eksempel på at en burmotstander har kalt burbruk GROV dyremishandling - eller kan vi være enige om at du smører tjukt på "for the sake of argument" (i mangel av noe bedre, antagelig, eller bare fordi du igjen har fått lyst til å leke nettpoliti...?)

- Og siden du nå tydelig har motforestillinger mot "at alle blir skåret over samme kam", he, he - du synes ikke muligvis selv at du tenderer bittelittegranne mot å generalisere medlemmer av gruppen "burmotstandere", kanskje?

Ting kan alltid gjøres bedre/på en annen måte men diskusjonen behøver vel ikke gjøres til et korstog mot enkeltpersoner av den grunn?

Tilbake til FAKTA... Å bruke begreper som "korstog" om en liten norsk nettdebatt om hundebur er overkill, hverken mer eller mindre - men gjerne for meg - rent faktisk gir jeg dog en lang og god dag i enkeltpersoner i sakens anledning, det er uansett latskap, inkompetanse og manglende ressurser som gjør at folk bruker bur som hverdagsløsning til vanlige norske hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

At jeg kunne glemme deg :icon_redface: God påske Lotta :happy:

Jeg har vel ikke i denne diskusjonen skrevet noe om at "burmotstanderne" har brukt ord som "grov dyresmishandlig", men at de som bruker bur kan ha oppfattet argumentasjonen dithen?

Ellers er jeg vel stort sett enig i argumentene mot burbruk som du framfører i siste avsnittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt med på denne tråden fra tid til annen og jeg må si jeg beundrer Lottas utrettelige engasjement i bursaken. :icon_redface:

Det er også gledelig å se at det finnes hundeeiere som snur i bursaken og tar sitt burbruk opp til ny vurdering, all honnør til de. :blink:

Hvorvidt burbruk (dvs stenge hunden inne i buret på natterstid og når det ellers måte passe) kvalifiserer som grov dyremishandling?

Anders Hallgren skriver følgende:

...Det finnes hunder som holdes bundet eller i bur innendørs, dag ut og dag inn. I begynnelsen bjeffer de og gjør andre forsøk på å påvirke sin unaturlige situasjon. Men de forstår snart at ingenting hjelper, og de glir da inn i passivitet og hjelpesløshet. En del kennelhunder har det slik. Det er psykisk dyreplageri som burde bekjempes med alle midler. Kilde: Lykkelige lydige hunder, s 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du fant frem det sitatet, LivB, og forøvrig skrev vel Anders Hallgren det for atskillige år siden - før burbruk ble så overdrevent utbredt her, at unge førstegangskjøpere som gleder seg til hund også gleder seg til å kjøpe hundeutstyr allerede før hunden er i hus... og der nevnes bur i samme setning som bånd og griseører. Idag er Hallgren enda mer aktiv motstander, og skjønner ikke hvorfor konkurransefolk innser at med burbruk så passiviserer de hunden mer enn nødvendig.

Noen vil ikke ha dårlig samvittighet, eller se at de gjør gale eller unødvendige ting mot hunden sin, nærmest uansett - fordi man er flinke til å rasjonalisere sine egne avgjørelser. "Akkurat min hund er så spesiell" etc. Derfor vil jeg si at nei, folk bør ikke stole på seg selv - eller på en oppdretter med et skeivt hundehold - for å finne ut om bur er greit. De fleste velger den mest lettvinte løsningen, enda mer så i vår quick fix-tid, der alt skal skje prompte.

USA, foregangslandet for bur, er også landet der rubb og stubb kastreres, der omplasseringshunder som viser det minste tegn til matvokting erklæres som livsfarlige og avlives, og der katter fjernes klørne på og hunder mister stemmebåndet. Det er også landet der veskehundmoten blomstret opp blant mistilpassede unge kjendisjenter, for noe så praktisk - bare å sette fra seg vesken, så vet man hvor man har bikkja.

Der brukes også elektrisk strøm som treningsmetode i bruksmiljøer, helt uten å blunke. Det har jo vært sagt at det er derfor klikkertreningsmetodikken også ble utformet for hundeeiere flest der - fordi pendelen svinger så langt i en retning i USA, at den også går langt andre veien som svar.

Men NOEN later til å ha klart å få det til at "bur er bra" også her i Skandinavia - på en måte som gjør at bur er blitt standardutstyr for valpekjøpere å kjøpe med en gang. DERFOR trengs det et motsvar - for å si det mildt. Hvis burbrukere synes det er så slitsomt og fælt å få fokus på seg og sin burbruk at de føler seg "hengt ut som dyreplagere", så synes jeg egentlig det er helt greit.

Bruker man bur på en måte som er alment godtatt blant gode hundefolk, slik det har vært nevnt ørten ganger tidligere i tråden, så kan man - som Molly er inne på - bare heve seg over det, da vet man jo at det ikke gjelder en selv. Vet man derimot, innerst inne, at man bruker bur på grunn av sin egen latskap, manglende treningsinteresse og dette Lotta beskriver, så er det klart... da blir man nok grinete <_<

Velger man å bruke det "tvangsmiddelet" som bur er, så får man pikadø stå for det - og hvis man vil fremstå som seriøs og hundeempatisk, får man kanskje gå litt i tenkeboksen og se om det er slik man EGENTLIG bruker buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er riktig å sammenligne utstillingshunder som ligger i bur noen få timer noen helger i året, med hunder som ligger i bur både om natta og på dagtid når eierene er på jobb, eller vil ha fred for hundene..

Vel... Nå er ikke jeg på så utrolig mange utstillinger, men var på NKK Tromsø i fjor. Da var det folk som hadde kommet kjempetidlig for å kapre "bra plasser" rundt sin ring, hvor hundene lå i bur på denne plassen. De satt i dette buret stort sett hele dagen, med unntak av en liten tur utenfor hallen, før de skulle i ringen. Det var altså ikke snakk om "noen få timer noen helger i året". Selvfølgelig var det de som var mye ute med hundene sine, og hadde dem mye ute, men syntes det var mange som hadde hunden i bur store deler av dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Nå er ikke jeg på så utrolig mange utstillinger, men var på NKK Tromsø i fjor. Da var det folk som hadde kommet kjempetidlig for å kapre "bra plasser" rundt sin ring, hvor hundene lå i bur på denne plassen. De satt i dette buret stort sett hele dagen, med unntak av en liten tur utenfor hallen, før de skulle i ringen. Det var altså ikke snakk om "noen få timer noen helger i året". Selvfølgelig var det de som var mye ute med hundene sine, og hadde dem mye ute, men syntes det var mange som hadde hunden i bur store deler av dagen...

Gitt at disse hundene ikke ligger i bur til hverdags hjemme så ligger de i bur bare en brøkdel av tiden i forhold til hunder som ligger i bur hver natt, hver dag når eier er på jobb, lager middag, vasker, baker boller, dusjer osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg også prøvd å få frem, men det var visst ikke så mange som hørte på meg.. :rolleyes: Var vel en her inne som reagerte og mente at hunder IKKE lå så mye i bur på utstilling, Siri tror jeg det var. Men som du sier; det finnes de som knapt har hundene ute av buret ellers, og OGSÅ den måten å bruke bur på synes jeg er for ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er de som har hunden sine mye i bur på utstillinger også...og som kanskje er på utstillinger de fleste helgene i året...man skal ikke lukke øynene for det..

MEN det blir ikke riktig å måle det opp imot de som putter hundene i bur de fleste av døgnets tider 365 dager i året.. unntatt i ferier da, hvor vovsen mulignes får litt mere tid utenfor buret, sammen med flokken sin.

Og for riktig å sette det på spissen, så kan det jo hende at disse utstillerne, som har hundene i bur fra de ankommer utstillinga til de drar, også har hundene mesteparten i bur når de er hjemme, midt i uka.. De trenger virkelig å omvendes..

Ei jeg kjenner har nettopp vært i USA og henta hjem et eksemplar av sin rase...en rase som "over there" lever i "expence" (bur som står i egne kennelanlegg) hele sitt liv hos mange oppdrettere der borte. Hundene bor i bur som er bare litt større enn dem selv og blir bare tatt ut når de skal på utstilling. De er som revebur, med nettingunderlag, så de gjør fra seg inni burene. De bor sånn pga pelsen sin skyld, og når de endelig kommer ut, så er de ivrige, og raser framover, og har akkurat den "attituden" som de vil ha i utstillingsringen. Muskler trenger de ikke, det er det ingen dommere som ser på likevel. Det er pelsen som teller.

Tispa som ho henta seg er 2 år gammel, men har aldri gått utendørs, på asfalt, grus eller gress. Hunden hadde bare vært på innendørs utstillinger, og blitt trilla i bur til utstillingsplassen. Ho fikk ikke hunden til å gjøre fra seg før de skulle ta flyet hjem, for hunden var ikke vant til underlaget...så hunden holdt seg i 16 timer den, før den endelig fikk gjort sitt fornødne..

Jeg så bilder fra sånne kennelanlegg, der hundene sto i små bur, på rekke og rad...og jeg hadde bare lyst til å grine..

Sammenligna med sånne tilstander, så er jo burbruken her til lands bare en bagatell...men jeg synes ikke man skal sammenligne seg med det verste scenariet likevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Hvorvidt burbruk (dvs stenge hunden inne i buret på natterstid og når det ellers måte passe) kvalifiserer som grov dyremishandling?

Anders Hallgren skriver følgende:

...Det finnes hunder som holdes bundet eller i bur innendørs, dag ut og dag inn. I begynnelsen bjeffer de og gjør andre forsøk på å påvirke sin unaturlige situasjon. Men de forstår snart at ingenting hjelper, og de glir da inn i passivitet og hjelpesløshet. En del kennelhunder har det slik. Det er psykisk dyreplageri som burde bekjempes med alle midler. Kilde: Lykkelige lydige hunder, s 12.

Slik jeg leser Hallgren skriver han om overdreven bruk av bur, om hunder som holdes i bur dag ut og dag inn, og at slikt kan sammenlignes med det stresset som enkelte kennelhunder opplever og som bør "bekjempes med alle midler". Hallgren er også en sterk forkjemper for bruk av hundesele istedet for halsbånd fordi, som han skriver i "Problemhund och hundproblem" at kraftig rykk i lenken kan påføre hunden alvorlig skade på hals- og ryggvirvler. Slik jeg forstår det er det den overdrevne bruken av lettvinte "hjelpemidler" Hallgren advarer mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn oppsumert: Jeg ser ingen store grunner til å bruke bur, men går ikke av skaftet om noen bruker det.

Men jeg liker ikke burbruk jeg, i huset mest da, for jeg skjønner at noen kan synes det er greit når man er på ulike samlinger selv om jeg ikke gjør det selv. Da har jeg heller hunden løs i bilen faktisk, han elsker å sitte i førersetet å late som han kjører bil :ahappy:

Nei, bur er jammen meg ikke nødvendig for min del ;)

Ja da, ikke nødvendig for din del, men hva med hunden ?? Løs hund i bil er like ille som løse barn i bil- rett og slett ansvarsløs hunde eier. :drool: Du har tydlig vis ingen aning om hva som skjer med en løs hund ved en kollisjon ????? Trodde alle mennesker visste at dyr og barn må sikres i bil :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg også prøvd å få frem, men det var visst ikke så mange som hørte på meg.. :rolleyes: Var vel en her inne som reagerte og mente at hunder IKKE lå så mye i bur på utstilling, Siri tror jeg det var. Men som du sier; det finnes de som knapt har hundene ute av buret ellers, og OGSÅ den måten å bruke bur på synes jeg er for ille.

Tja.. Det ble vel regnet på og, så vidt jeg kan huske, hvor mange timer et evt. burbruk "bare på utstillinger" ville være mot "bare om natta" eller "bare når eier er på jobb".. Det er rett nok noen sider siden, så jeg quoter det igjen jeg - så ser dere kanskje at det er svart på akkurat dette med "bur på utstilling"?

Skal vi regne litt på dette med timer i bur, forresten?

La oss nå si da at man er på utstilling HVER lørdag og søndag hele året (noe som ikke er mulig, fordi det ikke er utstillinger hver eneste helg hele året, men bare for å ha et tall). Det er 52 uker i året, 2 x 52 = 104. La oss si at man er på utstilling i 5 timer HVER gang - 104 x 5 = 520 timer i året.

La oss si at en hund sover i bur hver natt et år. 365 døgn i året x 8 timer (som er anbefalt for voksne folk, liksom) = 2920 timer i året. Det er FEM ganger mer tid i buret det, på et år.

La oss si at den samme hunden sover i buret når eieren er på jobb, og la oss for all enkelhets skyld si at eieren er borte i 8 timer. 8 x 5 arbeidsdager i uka = 40 timer bur i uka. Man jobber 48 uker i året - 48 x 40 = 1920 timer i bur i året. Det er 3 ganger mer tid i buret i året enn den som sitter i buret på utstillinger.

La oss si at hunden er "heldig" og får være i sin trygge hule når eier er på jobb OG når eier sover? 2920 + 1920 = 4840 timer i buret i året. La oss si at denne hunden stilles ut alle helgene i året: 4840 + 520 = 5360 timer i bur i året.

La oss si at hunden blir 10 år gammel - da har hunden sittet 53.600 timer i bur i hele sitt liv, sånn ca. Det er 6 år det (53600 dele på 8760 timer pr år). 6 av 10 år..

Men for all del, burbruk på utstilling er helt sikkert like ille som "bare om natta" (7-8 timer pr døgn) eller "bare når eier er på jobb" (opptil 10 timer pr døgn med reisevei), det er helt sammenlignbart det *sarkasmevarsel* :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest alle 1189 innlegg som strekker seg over 60 sider så konkluderer jeg med at dette må vel være den beste tråden på dette forumet hittil (foruten ”Akkurat nå…” da). Ser at det finnes kun to alternativer når det gjelder burbruk, enten er du helt anti bur eller så har du hunden din i bur minimum 20 timer i døgnet. En annen ting som slår meg er at de fleste som deltar i debatten er i mot bruk av bur. Når jeg går inn på profilene deres så ser jeg mange har innlegg på forumet ca hver halve time, så når blir det tid til aktivisering av hunden? For dere er jo uten tvil fantastisk mye flinkere med hundene deres enn alle andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tar feil nå, men jeg syns det kan virke som dette med bur på utstilling ble et tema etter at jeg nevnte det her... Jeg sammenlignet IKKE det å ha hunden i bur p åutstilling med det å ha den i bur hele tiden hjemme...

Jeg mente at de som er p utstilling automatisk får trent sine hunder i burbruk fra de er små, slik at hunden lærer å være i bur. For de fleste som kun bruker bur på utstilling her, sier at enhver hund skal tåle å bare bli plassert i et bur selv om den ikke har fått trent på dette før... De tenker ikke på at de selv i mange tilfeller "ubevisst" har trent hunden på å være i bur fra den er liten når den er på utstillinger...

I tilegg hadde jeg vel et lite spørsmål om dette bak mitt innlegg, om dette var noe jeg antok eller at det ER sånn?

Som sagt... Jeg har aldri stilt en hund i det hele tatt.. Jeg har vært på utstilling med hund for å titte 3 ganger eller så,og den ene gangen vi slo oss til ro ved en ring da, så lå Bridie på ryggen i fanget midt ringside for å kose hele tiden...

Men jeg sammenlignet vel denne evnt burtilvenningen med feks sånn JEG trente min valp til å være i bur... (altså, at jeg satte valpen i bur kanskje 5 min pr dag, bare for å venne hu til at det gikk ann å slappe av I bur også... For av erfaring gjorde ikke min første hund dette, da hu aldri hadde vært i bur annet enn i bilen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for all del, burbruk på utstilling er helt sikkert like ille som "bare om natta" (7-8 timer pr døgn) eller "bare når eier er på jobb" (opptil 10 timer pr døgn med reisevei), det er helt sammenlignbart det *sarkasmevarsel* :rolleyes:

Så det er greit med bur så lenge det er under 520 timer i året? Så det er ok med 5 timer om dagen, så lenge det ikke er 8-10?

Personlig kjenner jeg ingen "dødlige" hundeeiere (som i familiehundeeiere) som har hunden i bur på natten, eller større deler av dagen, så trodde ikke det var så vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er greit med bur så lenge det er under 520 timer i året? Så det er ok med 5 timer om dagen, så lenge det ikke er 8-10?

Hvis du ser en gang til, så ser du at det er 520 timer i året kontra 1920/2920 timer i året - og de 520 timene på utstilling er OM man er på utstilling HVER helg og er der FEM timer HVER GANG hele året, det er det svært få som er. Det er heller ikke snakk om fem timer om dagen, men fem timer 2 ganger i uka - fortsatt OM man er på utstilling HVER dag hele året.

- Og nei, det er ikke "mer greit" så lenge det er under 520 timer i året, men argumentet om at burbruk på utstilling er like "ille" som burbruk hele dagen og/eller hele natta er ikke holdbart, vi snakker om tre og fem ganger flere timer i året når det "bare er om natta og/eller når man jobber".

Personlig kjenner jeg ingen "dødlige" hundeeiere (som i familiehundeeiere) som har hunden i bur på natten, eller større deler av dagen, så trodde ikke det var så vanlig.

Nå vet ikke jeg hva du mener med "dødlige" hundeeiere, men burbruk blir mer og mer vanlig generelt, det anbefales både av oppdrettere og i dyrebutikker, ergo er det en grunn til å rope et lite varsko. Det burde ikke være en del av valpepakka å ha bur til innendørsbruk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser en gang til, så ser du at det er 520 timer i året kontra 1920/2920 timer i året - og de 520 timene på utstilling er OM man er på utstilling HVER helg og er der FEM timer HVER GANG hele året, det er det svært få som er. Det er heller ikke snakk om fem timer om dagen, men fem timer 2 ganger i uka - fortsatt OM man er på utstilling HVER dag hele året.

- Og nei, det er ikke "mer greit" så lenge det er under 520 timer i året, men argumentet om at burbruk på utstilling er like "ille" som burbruk hele dagen og/eller hele natta er ikke holdbart, vi snakker om tre og fem ganger flere timer i året når det "bare er om natta og/eller når man jobber".

Nå vet ikke jeg hva du mener med "dødlige" hundeeiere, men burbruk blir mer og mer vanlig generelt, det anbefales både av oppdrettere og i dyrebutikker, ergo er det en grunn til å rope et lite varsko. Det burde ikke være en del av valpepakka å ha bur til innendørsbruk..

Hvor har du det fra at jeg syntes det er like ille med bur på utstilling som burbruk hele natten/dagen? Jeg bare fortalte at jeg har observert flere hunder som satt lenge i bur på en utstilling jeg var på, som en kommentar til en som mente utstillingshunder kun satt i bur noen få timer noen få helger...

Hva jeg mener med "dødelige" hundeeiere ble forsøkt beskrevet i forrige innlegg. Det ble da siktet til hundeeiere som lever med familiehunder hjemme, og som har hund for kosens skyld, og som ikke er aktive med utstillinger, lydighetskonkurranser eller annen hundesport...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, dette skreiv du:

Og jeg svarte på dette ved å quote det jeg har skrevet for noen sider siden om antall timer, hvorpå du repliserer med dette:

Da blir det vel litt underforstått at:

Hvor har du det fra at jeg syntes det er like ille med bur på utstilling som burbruk hele natten/dagen? Jeg bare fortalte at jeg har observert flere hunder som satt lenge i bur på en utstilling jeg var på, som en kommentar til en som mente utstillingshunder kun satt i bur noen få timer noen få helger...

Eller? Hvorfor skulle du ellers ta opp dette med burbruk du har sett EN helg (var det ikke?)

Hva jeg mener med "dødelige" hundeeiere ble forsøkt beskrevet i forrige innlegg. Det ble da siktet til hundeeiere som lever med familiehunder hjemme, og som har hund for kosens skyld, og som ikke er aktive med utstillinger, lydighetskonkurranser eller annen hundesport...

*flir* Ah, så når folk forteller at bikkja sitter i bur hele natta, så går du ut fra at de er "aktive med utstillinger, lydighetskonkurranser eller annen hundesport"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser Hallgren skriver han om overdreven bruk av bur, om hunder som holdes i bur dag ut og dag inn, og at slikt kan sammenlignes med det stresset som enkelte kennelhunder opplever og som bør "bekjempes med alle midler".

Problemet - PO - er at vi er svært uenige i hva som er "overdreven" bruk av bur...

Hallgren er også en sterk forkjemper for bruk av hundesele istedet for halsbånd fordi, som han skriver i "Problemhund och hundproblem" at kraftig rykk i lenken kan påføre hunden alvorlig skade på hals- og ryggvirvler. Slik jeg forstår det er det den overdrevne bruken av lettvinte "hjelpemidler" Hallgren advarer mot.

Øhhh, det er, som vanlig, sikkert meg det er noe galt med :icon_confused: - men et har man motforestillinger mot et "hjelpemiddel" som gir "alvorlig skade på hals- og ryggvirvler" så er det ikke akkurat "lettvintheten" man er bekymret for...

Etter å ha lest alle 1189 innlegg som strekker seg over 60 sider så konkluderer jeg med at dette må vel være den beste tråden på dette forumet hittil (foruten ”Akkurat nå…” da).

Det er ihvertfall uten tvil den viktigste, spør du meg...

Ser at det finnes kun to alternativer når det gjelder burbruk, enten er du helt anti bur eller så har du hunden din i bur minimum 20 timer i døgnet. En annen ting som slår meg er at de fleste som deltar i debatten er i mot bruk av bur. Når jeg går inn på profilene deres så ser jeg mange har innlegg på forumet ca hver halve time, så når blir det tid til aktivisering av hunden? For dere er jo uten tvil fantastisk mye flinkere med hundene deres enn alle andre?

Ha, ha! Dersom du skal bruke ironi og retoriske virkemidler på en slik måte, så bør du ihvertfall være etterettelig, Skybert. Denne tråden har vært aktiv siden 2006 - og har + 1000 innlegg fordelt på "fjørti" skribenter - hvor mange halvtimer er det i halvannet år, liksom??? (Og for egen del må jeg bare ile til å tilføye - jeg har ikke hund i heimen i det hele tatt p.t, så jeg har ingenting annet å foreta meg enn å hamre løs på alle burmisbrukerne i landet!) :ahappy:

- Og da vet du selvsagt at de hundene du har observert 1 søndag var på utstilling både lørdagen før, og alle påfølgende helger - og satt i bur fra kl 8 til 17 hver utstillingsdag... Hvis ikke er jo ikke argumentasjonen din særlig relevant, er den vel???

Det er jo nettopp DISSE som kjøper bur før de henter valpen, kjære deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha, ha! Dersom du skal bruke ironi og retoriske virkemidler på en slik måte, så bør du ihvertfall være etterettelig, Skybert. Denne tråden har vært aktiv siden 2006 - og har + 1000 innlegg fordelt på "fjørti" skribenter - hvor mange halvtimer er det i halvannet år, liksom??? (Og for egen del må jeg bare ile til å tilføye - jeg har ikke hund i heimen i det hele tatt p.t, så jeg har ingenting annet å foreta meg enn å hamre løs på alle burmisbrukerne i landet!) :icon_confused:

Fikk egentlig med meg at denne tråden ikke ble startet i går :ahappy: Det som slo meg var at de som her debatterer mot bur også engasjerer seg i andre tråder her på forumet. Hvor de forteller uten blygsel at de er mye flinkere med hund enn andre (og det er mulig det). Det har blitt meg fortalte en gang at de som må fremheve at de er flike, ikke alltid er de flinkeste. Men det er godt mulig jeg tar feil der da :rolleyes: Noen skriver at de trener og går tur med hund flere timer pr dag, men for all del er man flink så tar mann fort en totimers økt på et kvarter :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Problemet - PO - er at vi er svært uenige i hva som er "overdreven" bruk av bur...

Tjah, ikke vet jeg - jeg har ikke nevnt noe om hva jeg mener er overdreven bruk men at Hallgren, slik jeg oppfatter teksten, ikke mener at all bruk av bur nødvendigvis er skadelig.

Øhhh, det er, som vanlig, sikkert meg det er noe galt med :icon_confused: - men et har man motforestillinger mot et "hjelpemiddel" som gir "alvorlig skade på hals- og ryggvirvler" så er det ikke akkurat "lettvintheten" man er bekymret for...

Jeg satte lettvinthet i hermetegn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest alle 1189 innlegg som strekker seg over 60 sider så konkluderer jeg med at dette må vel være den beste tråden på dette forumet hittil (foruten ”Akkurat nå…” da). Ser at det finnes kun to alternativer når det gjelder burbruk, enten er du helt anti bur eller så har du hunden din i bur minimum 20 timer i døgnet. En annen ting som slår meg er at de fleste som deltar i debatten er i mot bruk av bur. Når jeg går inn på profilene deres så ser jeg mange har innlegg på forumet ca hver halve time, så når blir det tid til aktivisering av hunden? For dere er jo uten tvil fantastisk mye flinkere med hundene deres enn alle andre?

Så du har brukt påska til å lese i denne tråden om burbruk..? :icon_confused:

Da har nok øynene dine missa en hel del, for det er ikke enten/eller...for eller imot.

Du har iallefall missa mine innlegg, for jeg har flere ganger uttrykt at jeg skjønner at bur i visse situasjoner er det beste for noen. Hvis hunden MÅ ha bur for å roe seg...ja så må den vel det...og da kan ikke jeg sette meg på den høye hest og påstå noe annet.

Jeg for min del er imot unødvendig burbruk...så kan man jo diskutere hva som er nødvendig og ikke..

De fleste burmotstanderene her er imot at bur skal bli en lettvint løsning mot div. problemer og skader som valpen/hunden kan medføre/påføre.

Det som går igjen som argument mot burbruk, er at det går an å trene hunden til å være i huset uten bur. Man kan heller sikre møbler, ledninger og annet som hunden kan skade/bli skada av, og la være å bure inn hunden.

Bur kan fort bli en sovepute for hundeeiere som ikke gidder å jobbe med hunden. Men for all del...jeg mener ikke at alle som bruker bur ikke jobber med hunden sin, men det kan fort bli for lettvint for noen.

Får man hunden som 8 ukers valp, så er det bare å sette igang og gjøre hverdagen til valpen så fri som mulig. Det betyr trening, trening og atter trening.

Overtar man en unghund/voksen hund som er vant til bur, så kan man jo la den beholde buret, men la døra stå åpen så den fritt kan velge hvor den vil sove. Må den ha døra lukket for å roe seg når den skal sove, så lukker man døra...eller jobber med saken hvis man vil ha en hund som kan sove uten bur.

Jeg føler at jeg blir litt belærende her...jeg, som bare har hatt rolige valper...derav en som har gnagd litt histen og pisten, men ikke verre enn at vi har tålt det.

Det er også veldig betenkelig at det skal være mer nødvendig med bur til hunden nå, enn det var før..

Er det avlen som har slått feil i enkelte raser, sånn at framtidas eksemplarer må være mest mulig i bur for at det skal være mulig å eie dem..? Eller er det hundeeierene som ikke har tid eller tålmodighet...til tross for at tilbudene om kurs står i kø i de fleste hundeklubber..?

Hvorfor kan noen eie utallige hunder i år etter år uten å bruke bur, mens for andre er det tvingende nødvendig..?

Man kan saktens lure..

...og så vil jeg gjerne at du Skybert, skal legge fram fakta om hvem som har innlegg her hver halvtime...hele døgnet.

De aller fleste her er aktive hundefolk, som driver med trening av ymse slag, eller er ivrige turgåere med hundene sine, alle dager i uken.

Du ser rett som det er i innlegga deres at de skal/har vært på trening/tur med hunden...og det ofte i flere timer.

Den påstanden din har du ikke belegg for, men du må så gjerne overbevise meg...med fakta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som aldri hører noe om/ifra disse som synes bur er en kjempeting,og at de bruker det titt og ofte, ta dere en titt rundt på andre forum også.. Og snakk med "hvermansen" i gata når dere er på tur. Jeg har snakket med ganske mange jeg,som bruker bur både natt og dag,og som går rundt å ANBEFALER andre å gjøre det samme,uansett hva slags hund de har, for trygge huler må jo alle hunder ha forstås.

Og btw Skybert: Du har det vel ikke akkurat travelt du heller,som klarer å finne ut at alle burmotstanderne poster innlegg hver halvtime...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det vel litt underforstått at:

Eller? Hvorfor skulle du ellers ta opp dette med burbruk du har sett EN helg (var det ikke?)

*flir* Ah, så når folk forteller at bikkja sitter i bur hele natta, så går du ut fra at de er "aktive med utstillinger, lydighetskonkurranser eller annen hundesport"?

Nå syntes jeg at du "underforstår" mye. Nei, jeg tror ikke folk som er aktive i hundesporter nødvendigvis har hunden i buret 24/7. Det jeg mente var at jeg ikke har møtt slike som jeg antar dere omtaler som "hvermansen", som da kjøper disse burene som florerer overalt.

Og jeg syntes ikke det er lite å sitte i et bur i seks timer to dager på rad.

- Og da vet du selvsagt at de hundene du har observert 1 søndag var på utstilling både lørdagen før, og alle påfølgende helger - og satt i bur fra kl 8 til 17 hver utstillingsdag... Hvis ikke er jo ikke argumentasjonen din særlig relevant, er den vel???

Selvfølgelig fotfulgte jeg disse menneskene og så hva de gjorde helgen før og etter. Nei, men jeg observerte dem jo i 2 dager. Poenget er at jeg observerte hunder som var mye i bur i flere timer to dager på rad på en utstilling og syntes det var mye (samt at det så kjedelig ut for hundene), og dette kommenterte jeg fordi det var en kommentar i tråden om at hunder på utstilling kun satt noen timer i buret noen helger...

Det er jo nettopp DISSE som kjøper bur før de henter valpen, kjære deg...

Så det er altså disse vanlige menneskene som kjøper bur? Det jeg prøvde å si var at jeg ikke kjenner igjen dette. De fleste som "bare" har en familiehund har vel bilbur og kanskje en flykasse. Men da har jeg åpenbart ikke sett noe som er representativt på landsbasis (verken hos hvermannsen eller på utstilling...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...