Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

En annen ting når det gjelder det svenske regelverket kan man lese her:

"Rastning

Alla hundar behöver daglig motion och regelbunden rastning. Du bör rasta din hund åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare."

Hvordan kan man klare dette med en full arbeidsdag på 8 timer pluss reisevei. Her står ikke noe om bur, men hunder som må være inne på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar

Tilbake til artikkelen. Så tror jeg det var snakk om jakthunder som sannsynligvis bor ute. Kanskje han bare har dem løse i hagen hele tiden (evt. har noe hundehus eller noe uten dør eller noen måte å lukke på). Så hvis en mann skal gå rundt der og inspisere kan det jo være greit å sette de vekk, og om man ikke har hundene innendørs så kan umulig bur være noe feil. Forutsatt at det bare er mens han inspiserer (altså den lille timen).

Men hvis det er sånn at han satte dem i bur før han dro på jobb og ikke tok dem ut før han kom hjem.. ja, det er en heeelt annen sak. Da syntes ihvertfall jeg det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første bør man være hjemme når det kommer håndverkere, eller inspisienter, eller hva det nå var. Du setter da ikke hunden din i et bur på verandaen og reiser fra den hele dagen. Uansett. Du lærer hunden din å la vær å hilse på alt som kommer gjennom døra, eller putt den på et rom til du har avklart med besøkende om de vil at hunden skal komme inn. Det er da det samme om det er tanta di eller en tilfeldig fremmed. Lær hunden å takle besøk.

Hvor kom det fra? Kjører ikke bil jeg, iallfall og har absolutt ingen erfaring med å ha dem i en bil hele dagen. Men det hender da vi sitter på med Ane. Selv på en toogenhalv times biltur til Lillehammer lufter og vanner vi bikkjene.

Takle besøk er en ting. Men å ha besøk av folk som ikke takler hunder er en annen ting ;)

Og ikke ta deg nær av noe når det ikke gjelder deg.

What? :)Hvor kreves det? De som arrangerer det kurset kan umulig ha lagt opp kurset for hundefolk! Hvis det er snakk om manglende overnattingsplass for hunder, så er det enten arrangøren sin oppgave å finne passende steder for folk å sove med hund, eller så må eieren selv finne passende sted. Mine hunder ligger i senga mi når vi er på kurs, leier rom, hytte, hotel, osv. Og de har aldri, aldri sovet i bilen. Hva når det er vinter og kaldt, når de ikke kan ligge i bilen? Blir det krevd da også? Dette hørtes helt snålt ut..

Og hvis det kreves at hunden "må" ligge i bilen flere timer om dagen, så kan man som eier legge opp til at man kan lufte hunden ofte, kanskje binde den et passende sted, eller gjøre andre tiltak for å gjøre livet bedre for hunden. Det gjør jeg ofte selv, og det er enkelt.

Vi hadde faktisk besøk av en inspeksjonsfyr for sopp eller noe i den duren i dag. Jeg har ikke bur hjemme, og jeg ante ikke hvor fyren skulle kikke, så hundene var løse. Jeg sa at jeg hadde hunder, det var okei sa han. De hilste mer eller mindre fint, så gikk vi rundt i huset på inspeksjonsrunde. Hundene tuslet etter, stakk hodet i sekken til mannen, lurte fælt på hva lommelykta var til (kanskje var det en leke?), og i det hele tatt var det veldig nysgjerrige på hva han drev med. Men bortsett fra et lite boff idet han kom, og et par pip da de så han ute i hagen (de ville ut og holde han med selskap) var de stille og snille, og jeg vil påstå relativt veloppdragne. :) Og det helt uten bur..

Vet om flere steder det blir krevd. Så veldig uvanlig er det nok ikke.

og er jo fint at inspeksjonsfyren (som du kaller han) syns det var greit, det er jo bare flott. Men (desverre) finnes det noen som ikke syns det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kurs hos Terje Østlie ihvertfall... Noen jeg kjenner var der på ukeskurs i sommer.

OT: Tror du kan velge å bo i telt/campingvogn med bikkja om du ikke ønsker å ha den i bilen.

--------------------------------------------

Jeg ser egentlig ikke problemet med å ha hunden i bur når den er alene hjemme, en er på trening, elektrikern/rørleggern/soppmannen/you get the picture kommer osv. Men det bør selvsagt ikke være over innmari lang tid. 8-9 timer begynner å bli på kanten i mine øyne.

Men det er vel kanskje nok burdiskusjonstråder her inne alt...? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I henhold til artikkelen står det ingen steder at han putta de i bur for så å reise fra de. Han sier jo faktisk at han bruker hundene sine i jobben... Så dette var nok en nødløsning for en person som muligens har hunden boende ute i hagen, og ville da ha de i bur mens denne andre personen var der... Jeg har sjøl puttet mine i bur i forbindelse med f.eks besøk av elektriker,takstmenn o.l. Man kan faktisk ikke forvente at alle som kommer er like begeistra for hunder som vi sjøl der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra det jeg leser i artikkelen, så syns jeg det er tåpelig at han har blitt anmeldt.

Ellers så syns jeg faktisk at den svenske loven om burbruk/hundehold er veldig ok. Det er ikke en menneskerett å ha hund...

Det eneste jeg stusser litt ved er hvordan det skal bli mulig å drive med trekkhunder. De bor enten i hundegård, eller står festet med kjetting. :) Dersom hundegårder er lov, så går det jo selvsagt an å sette opp flere gårder, slik at ingen blir nødt til å stå i kjetting, men en hundegård er jo et bur det og, på en måte..

Så syns jeg også det er litt merkelig at folk syns det er bedre å ha hunden i bur i bilen i flere timer, kontra å ha hund i bur hjemme. Det er jo ingen forskjell på det, så lenge hunden blir luftet regelmessig.. Jeg syns det å sitte i bur i bilen (eller hjemme for den sakens skyld) en hel arbeidsdag er alt for lenge, selv om hunden blir luftet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jeg jo påstå at størrelsen på buret har en del å si også.Min hund ligger i buret hjemme i ca 4 timer mens jeg er på jobb,og han har det ikke vondt der.Buret er såpass stort at han har masse plass til å bevege seg rundt,og han har allt han trenger.Han trives så bra der at han går og legger seg der for å sove når vi er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette rett og slett blir hysteri.

ENIG!

Og til dette med kurs og hund i bur/ bil så opplever jeg også det som vanlig praksis. At hundene ideelt skal ligge i bur (noen legger de da i bil) på rommet.

Å ta dem i senga når man leier ett rom synes jeg blir lite hensynsfullt i forhold til andre gjester som kommer til hotellet/ camping/ hytte senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglementet kan leses her: link

Ellers ville jeg jo slitet katastrofalt. Om Norge innførte slike regler veit jeg ikke hvordan det ville gått med Zaira. Hun trives ikke i ett rom/hele leiligheten når hun er alene, det har hun gjort tydelig opp til flere ganger. Så hun ligger i bur. Selvfølgelig jobber vi med dette da jeg ikke trives med det, men om jeg ikke får det bort så skal jegj aggu med ikke tvinge bikkja mi til anna enn det hu vil altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper Norge får samme loven jeg :) Eller, aller helst skulle jeg sett at Norge ikke trengte å få samme loven.

Følgene for denne hundeeieren blir neppe de helt store, men en liten bot kan nå være helt på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det vil bli vanskelig for svenske myndigeter (eller hvem det nå er som styrer dette) og holde kontroll på hvem som har hundene sine i bur i huset hjemme.

De kan jo ikke akkurat dra hjem til alle hus med hunder og kreve å se inne for å se om den er i bur :)

Synes han som satt hunden sin i bur bare var ansvarsfull jeg. Ville bindt min egen selv jeg. Da noen er redd hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENIG!

Og til dette med kurs og hund i bur/ bil så opplever jeg også det som vanlig praksis. At hundene ideelt skal ligge i bur (noen legger de da i bil) på rommet.

Å ta dem i senga når man leier ett rom synes jeg blir lite hensynsfullt i forhold til andre gjester som kommer til hotellet/ camping/ hytte senere...

Vel, når det er lov å ha hunden i senga, så forstår jeg ikke hvorfor jeg ikke skulle ha den der? Kravet for å ha hund i senga er at man tar med eget sengetøy, noe jeg alltid gjør; både laken og dyne/pute. Faktisk tar jeg med meg min egen dyne og pute også, og ikke bare trekk.

Når det gjelder hotellrom, så betaler jeg ekstra for at de skal vaske etter hunden min, for vaske må de uansett. Om hunden er i senga eller ei, så kommer det hår i den. Det er ikke spesielt mye mer dersom hun er i den i forhold til om hun ikke er i den (og cairnen røyter jo ikke, så av henne blir det ikke hår uansett). Så lenge hotellet ikke setter krav til bur, må de anta at hunden tidvis oppholder seg i sengen. :) Jeg vet om de som setter krav til bur, så der leier jeg ikke rom. Nå har det seg også slik at min hund er roligere dersom hun får gå fritt på rommet og gjerne ligge i senga, enn om hun skulle vært i bur. Hvis jeg skulle hatt henne i bur, kunne jeg knapt gått fra henne, jeg kunne ikke gått og spist, jeg kunne ikke forlatt henne mer enn max fem minutter. Går hun løs, kan jeg være borte fra henne i timesvis. Og joda, dette er en hund som var vant til å ligge i bur da hun var ung (opp til ett år ca), men da jeg sluttet å ha henne i bur, var det tydelig hvor hun helst vil være - nemlig løs og utenfor buret! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Armagnac: "Jeg tror det vil bli vanskelig for svenske myndigeter (eller hvem det nå er som styrer dette) og holde kontroll på hvem som har hundene sine i bur i huset hjemme"

Ja - det er nærmest umulig for politiet (myndighet) å stoppe smugling av dop, folk som kjører for fort, innbruddstyver, ranere etc også. Men det er ikke dermed sagt at man like gjerne kan tillate det.

Det er mye som er ulovlig - og det er alltid opp til OSS mennesker å forholde oss til lovverket slik det er. Dessuten vil et slikt forbud kanskje være holdningsskapende i det lange løp?

Det er vel fordi det ikke er lov å stjele at vi faktisk gidder å betale når vi handler på Rimi også? Jeg tviler på at noen av de som jobber der ville risikert helsa si på en slosskamp for å forsvare litt matvarer, liksom. Ergo kunne vi sikkert hentet det, gått ut uten å betale - og ganske lett kommet unna med det også.

Men de ringer troligvis politiet, og anmelder det. På samme måte som at jeg hadde gjort det samme hvis jeg hadde sett nabo'n mishandle hunden sin, kona eller ungene.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg virker det som regelen er til for å hindre mennesker i å bytte hunden i bur store deler av døgnet, rett og slett fordi det er lettere for dem.

Det syntes jeg er helt greit, for det er ikke rettferdig at en hund tilbringer største delen av livet sitt i bur. Men nå er det ikke så mange som benytter seg av dette da, men det er heller ikke såå mange som smugler og selger dop (i forhold til hvor mange som ikke gjør det).

Det å ha hunden sin i bur et par timer om dagen, og evt. 6 timer den dagen en fyr kommer for å gjøre en undersøkelse, ja greit! (hvor ofte har dere sånne inspeksjonstype folk innom liksom???)

Det er altså stor forskjell på å ha hunden i bur om natten (8timer) og når man er på jobb (8timer til). Og å kun ha den i bur mens man er på jobb, ihvertfall i en periode.. f.eks. mens den er valp eller lignende. Allikevel så syntes jeg man kan klare å valpesikre en del av huset/leiligheten med evt. valpegrind.

Hva er det hunden skal ha mulighet til å gjøre når den er hjemme alene?

Personlig syntes jeg den skal kunne legge seg på forskjellig underlag, ettersom den syntes det er varmt eller kaldt. Den skal kunne rusle litt, og gå bort til en vannskål. Evt. også kunne leke litt med en av lekene dens uten at den velter vannskålen fordi det er for trangt.

For en hund av min sin størrelse (6kg) så holder en 4kvm til dette. Men for en større hund vil jo størrelses behovet bli større. Allikevel burde det være ganske greit å få sikret et område av den størrelsen med en valpegrind f.eks. eller et eget rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i grunne interresant å lese den svenske artikkelen om han som er anmeldt for hunder i bur. http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/S...plagerianmalan/

Interresant lesning, litt mer nyansert og detaljert omkring saken.

Jeg tenker fortsatt at hunder bør kunne læres å være alene hjemme uten å rasere huset med mindre de er i bur, men jeg ser virkelig ikke problemet med litt burbruk ved spesielle anledninger. Reglene omkring lufting er også for restriktive slik jeg ser det. Det bør legges opp til ett regelverk som muliggjør at normale folk kan ha hund. Om hundene skal ha lufting hver 3.time er det jo til slutt bare trygdevenner, hjemmeværende og de som får ha med hund på jobb som kan ha hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hundene skal ha lufting hver 3.time er det jo til slutt bare trygdevenner, hjemmeværende og de som får ha med hund på jobb som kan ha hund...

Rett meg om jeg tar feil her, men jeg trodde denne hver 3. time regelen gjaldt hvis hunden var i bur? Fordi den da har svært begrensede bevegelsesmuligheter og ikke mulighet til å gjøre fra seg andre steder enn i sin egen seng. Om hunden er løs i et hus f.eks., så burde vel saken stille seg annerledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interresant lesning, litt mer nyansert og detaljert omkring saken.

Jeg tenker fortsatt at hunder bør kunne læres å være alene hjemme uten å rasere huset med mindre de er i bur, men jeg ser virkelig ikke problemet med litt burbruk ved spesielle anledninger. Reglene omkring lufting er også for restriktive slik jeg ser det. Det bør legges opp til ett regelverk som muliggjør at normale folk kan ha hund. Om hundene skal ha lufting hver 3.time er det jo til slutt bare trygdevenner, hjemmeværende og de som får ha med hund på jobb som kan ha hund...

Den kan uansett ikke sitte i bilen lenger enn 3 timer når den står i ro.. ergo kan du ikke ta med hunden på jobb i bilen. Se utheving:

Så här säger föreskrifterna

Paragraf 14. Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid följande tillfällen:

1) Hundar och katter får förvaras i bur på utställning, tävling och prov samt vid träning inför tävling. Buren ska då vara täckt på minst två sidor och hundar ska rastas minst varannan timma.

2) Vid transport i samband med tävling samt vid träning inför tävling, får hundar på tävlings- respektive träningsplatsen samt till och från tävlings- och träningsplatsen övernatta i transportmedlet.

3) I samband med jakt får hundar förvaras i bur max åtta timmar per dygn om de rastas minst var tredje timme.

4) I samband med transport får hundar och katter förvaras i bur. Förvaringen får dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla.

Dessuten kan det vel knappest kalles "transport" når man har hunden med på jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett meg om jeg tar feil her, men jeg trodde denne hver 3. time regelen gjaldt hvis hunden var i bur? Fordi den da har svært begrensede bevegelsesmuligheter og ikke mulighet til å gjøre fra seg andre steder enn i sin egen seng. Om hunden er løs i et hus f.eks., så burde vel saken stille seg annerledes?

Skal den da liksom gjøre fra seg i huset da? Nei takk!

En normal voksen hund skal kunne holde seg i 8 timer, hvis den har blitt skikkelig luftet først. Og jeg vil ikke tro at hunden må mer på do av å ligge i bur, tvert imot. Hvis den er løs går den kanskje enda mer rundt, evt. leker og herjer. Da blir den tørst og drikker mer vann.

Jeg syntes altså ikke mangel på lufting skal være et argument for ikke å bruke bur, for den luftingen får den ikke gående løs i huset heller. Men man skal derimot se på hvor mye man begrenser hunden bevegelsesmessig. Det finnes sikkert rom (eks små bad) som er mindre i areal enn de største burene, og i det tilfellet ville det jo vært bedre med bur. Men da kunne man igjen bare satt opp en slags valpegrind som var stor nok, evt. med tak hvis hunden hopper ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En normal voksen hund skal kunne holde seg i 8 timer, hvis den har blitt skikkelig luftet først. Og jeg vil ikke tro at hunden må mer på do av å ligge i bur, tvert imot. Hvis den er løs går den kanskje enda mer rundt, evt. leker og herjer. Da blir den tørst og drikker mer vann.

Jeg syntes altså ikke mangel på lufting skal være et argument for ikke å bruke bur, for den luftingen får den ikke gående løs i huset heller. Men man skal derimot se på hvor mye man begrenser hunden bevegelsesmessig. Det finnes sikkert rom (eks små bad) som er mindre i areal enn de største burene, og i det tilfellet ville det jo vært bedre med bur. Men da kunne man igjen bare satt opp en slags valpegrind som var stor nok, evt. med tak hvis hunden hopper ut.

Det handler ikke om at hunden skal luftes for å få tisse og gjøre fra seg - friske hunder trenger ikke å gå på do mange gange ri løpet av en dag. Det handler derimot om at hunden faktisk skal få røre på seg, strekke seg og få i gang blodomløpet - og nei - det finnes ikke store nok bur til at det er mulig for en middels-stor hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om at hunden skal luftes for å få tisse og gjøre fra seg - friske hunder trenger ikke å gå på do mange gange ri løpet av en dag. Det handler derimot om at hunden faktisk skal få røre på seg, strekke seg og få i gang blodomløpet - og nei - det finnes ikke store nok bur til at det er mulig for en middels-stor hund.

Sier ikke jeg det her da? "Men man skal derimot se på hvor mye man begrenser hunden bevegelsesmessig."

Tror ikke det finnes store nok bur for en liten hund heller jeg. Tinka hadde en periode et av de største burene som finnes (gigantisk). Men det var jo bare plass til senga hennes to ganger der, altså litt tumleplass.. men absolutt ikke nok til å kunne flytte særlig på seg, legge seg på et annet underlag osv.

Når jeg er hjemme, ser jeg ihvertfall at hunden min bytter mellom å ligge på gulvet, i vinduskarmen, i sofaen sin (på saueskinnet eller utenom), i skye-senga si, i senga si med teddy-trekk. Plutselig står hun og ser ut, så går hun og spiser litt på kjøkkenet. Så legger hun seg på teppet i gangen.

Dette er veldig mange forskjellig underlag, og jeg har ikke sjans til å la henne prøve det i et bur. Derfor så er hun løs hjemme, og fordi hun da får heveget på seg.

Og har man en valp er det ihvertfall mye bedre om den gjør fra seg et annet sted i huset, enn i sengen sin og ligger i det. For eieren er det også bedre, for det blir mindre å vaske også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal den da liksom gjøre fra seg i huset da? Nei takk!

Hehe :whistle: Jeg lurte på om jeg skulle utdype den, og ser visst at jeg burde gjort det. Det var ikke ment som at de skal gå på do i huset som de lyster, men om nå uhellet skulle være ute(løs mage?) så slipper de i hvert fall å ligge i det etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...