Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar
Jeg synes dette rett og slett blir hysteri.

ENIG!

Og til dette med kurs og hund i bur/ bil så opplever jeg også det som vanlig praksis. At hundene ideelt skal ligge i bur (noen legger de da i bil) på rommet.

Å ta dem i senga når man leier ett rom synes jeg blir lite hensynsfullt i forhold til andre gjester som kommer til hotellet/ camping/ hytte senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglementet kan leses her: link

Ellers ville jeg jo slitet katastrofalt. Om Norge innførte slike regler veit jeg ikke hvordan det ville gått med Zaira. Hun trives ikke i ett rom/hele leiligheten når hun er alene, det har hun gjort tydelig opp til flere ganger. Så hun ligger i bur. Selvfølgelig jobber vi med dette da jeg ikke trives med det, men om jeg ikke får det bort så skal jegj aggu med ikke tvinge bikkja mi til anna enn det hu vil altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper Norge får samme loven jeg :) Eller, aller helst skulle jeg sett at Norge ikke trengte å få samme loven.

Følgene for denne hundeeieren blir neppe de helt store, men en liten bot kan nå være helt på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det vil bli vanskelig for svenske myndigeter (eller hvem det nå er som styrer dette) og holde kontroll på hvem som har hundene sine i bur i huset hjemme.

De kan jo ikke akkurat dra hjem til alle hus med hunder og kreve å se inne for å se om den er i bur :)

Synes han som satt hunden sin i bur bare var ansvarsfull jeg. Ville bindt min egen selv jeg. Da noen er redd hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENIG!

Og til dette med kurs og hund i bur/ bil så opplever jeg også det som vanlig praksis. At hundene ideelt skal ligge i bur (noen legger de da i bil) på rommet.

Å ta dem i senga når man leier ett rom synes jeg blir lite hensynsfullt i forhold til andre gjester som kommer til hotellet/ camping/ hytte senere...

Vel, når det er lov å ha hunden i senga, så forstår jeg ikke hvorfor jeg ikke skulle ha den der? Kravet for å ha hund i senga er at man tar med eget sengetøy, noe jeg alltid gjør; både laken og dyne/pute. Faktisk tar jeg med meg min egen dyne og pute også, og ikke bare trekk.

Når det gjelder hotellrom, så betaler jeg ekstra for at de skal vaske etter hunden min, for vaske må de uansett. Om hunden er i senga eller ei, så kommer det hår i den. Det er ikke spesielt mye mer dersom hun er i den i forhold til om hun ikke er i den (og cairnen røyter jo ikke, så av henne blir det ikke hår uansett). Så lenge hotellet ikke setter krav til bur, må de anta at hunden tidvis oppholder seg i sengen. :) Jeg vet om de som setter krav til bur, så der leier jeg ikke rom. Nå har det seg også slik at min hund er roligere dersom hun får gå fritt på rommet og gjerne ligge i senga, enn om hun skulle vært i bur. Hvis jeg skulle hatt henne i bur, kunne jeg knapt gått fra henne, jeg kunne ikke gått og spist, jeg kunne ikke forlatt henne mer enn max fem minutter. Går hun løs, kan jeg være borte fra henne i timesvis. Og joda, dette er en hund som var vant til å ligge i bur da hun var ung (opp til ett år ca), men da jeg sluttet å ha henne i bur, var det tydelig hvor hun helst vil være - nemlig løs og utenfor buret! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Armagnac: "Jeg tror det vil bli vanskelig for svenske myndigeter (eller hvem det nå er som styrer dette) og holde kontroll på hvem som har hundene sine i bur i huset hjemme"

Ja - det er nærmest umulig for politiet (myndighet) å stoppe smugling av dop, folk som kjører for fort, innbruddstyver, ranere etc også. Men det er ikke dermed sagt at man like gjerne kan tillate det.

Det er mye som er ulovlig - og det er alltid opp til OSS mennesker å forholde oss til lovverket slik det er. Dessuten vil et slikt forbud kanskje være holdningsskapende i det lange løp?

Det er vel fordi det ikke er lov å stjele at vi faktisk gidder å betale når vi handler på Rimi også? Jeg tviler på at noen av de som jobber der ville risikert helsa si på en slosskamp for å forsvare litt matvarer, liksom. Ergo kunne vi sikkert hentet det, gått ut uten å betale - og ganske lett kommet unna med det også.

Men de ringer troligvis politiet, og anmelder det. På samme måte som at jeg hadde gjort det samme hvis jeg hadde sett nabo'n mishandle hunden sin, kona eller ungene.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg virker det som regelen er til for å hindre mennesker i å bytte hunden i bur store deler av døgnet, rett og slett fordi det er lettere for dem.

Det syntes jeg er helt greit, for det er ikke rettferdig at en hund tilbringer største delen av livet sitt i bur. Men nå er det ikke så mange som benytter seg av dette da, men det er heller ikke såå mange som smugler og selger dop (i forhold til hvor mange som ikke gjør det).

Det å ha hunden sin i bur et par timer om dagen, og evt. 6 timer den dagen en fyr kommer for å gjøre en undersøkelse, ja greit! (hvor ofte har dere sånne inspeksjonstype folk innom liksom???)

Det er altså stor forskjell på å ha hunden i bur om natten (8timer) og når man er på jobb (8timer til). Og å kun ha den i bur mens man er på jobb, ihvertfall i en periode.. f.eks. mens den er valp eller lignende. Allikevel så syntes jeg man kan klare å valpesikre en del av huset/leiligheten med evt. valpegrind.

Hva er det hunden skal ha mulighet til å gjøre når den er hjemme alene?

Personlig syntes jeg den skal kunne legge seg på forskjellig underlag, ettersom den syntes det er varmt eller kaldt. Den skal kunne rusle litt, og gå bort til en vannskål. Evt. også kunne leke litt med en av lekene dens uten at den velter vannskålen fordi det er for trangt.

For en hund av min sin størrelse (6kg) så holder en 4kvm til dette. Men for en større hund vil jo størrelses behovet bli større. Allikevel burde det være ganske greit å få sikret et område av den størrelsen med en valpegrind f.eks. eller et eget rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i grunne interresant å lese den svenske artikkelen om han som er anmeldt for hunder i bur. http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/S...plagerianmalan/

Interresant lesning, litt mer nyansert og detaljert omkring saken.

Jeg tenker fortsatt at hunder bør kunne læres å være alene hjemme uten å rasere huset med mindre de er i bur, men jeg ser virkelig ikke problemet med litt burbruk ved spesielle anledninger. Reglene omkring lufting er også for restriktive slik jeg ser det. Det bør legges opp til ett regelverk som muliggjør at normale folk kan ha hund. Om hundene skal ha lufting hver 3.time er det jo til slutt bare trygdevenner, hjemmeværende og de som får ha med hund på jobb som kan ha hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hundene skal ha lufting hver 3.time er det jo til slutt bare trygdevenner, hjemmeværende og de som får ha med hund på jobb som kan ha hund...

Rett meg om jeg tar feil her, men jeg trodde denne hver 3. time regelen gjaldt hvis hunden var i bur? Fordi den da har svært begrensede bevegelsesmuligheter og ikke mulighet til å gjøre fra seg andre steder enn i sin egen seng. Om hunden er løs i et hus f.eks., så burde vel saken stille seg annerledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interresant lesning, litt mer nyansert og detaljert omkring saken.

Jeg tenker fortsatt at hunder bør kunne læres å være alene hjemme uten å rasere huset med mindre de er i bur, men jeg ser virkelig ikke problemet med litt burbruk ved spesielle anledninger. Reglene omkring lufting er også for restriktive slik jeg ser det. Det bør legges opp til ett regelverk som muliggjør at normale folk kan ha hund. Om hundene skal ha lufting hver 3.time er det jo til slutt bare trygdevenner, hjemmeværende og de som får ha med hund på jobb som kan ha hund...

Den kan uansett ikke sitte i bilen lenger enn 3 timer når den står i ro.. ergo kan du ikke ta med hunden på jobb i bilen. Se utheving:

Så här säger föreskrifterna

Paragraf 14. Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid följande tillfällen:

1) Hundar och katter får förvaras i bur på utställning, tävling och prov samt vid träning inför tävling. Buren ska då vara täckt på minst två sidor och hundar ska rastas minst varannan timma.

2) Vid transport i samband med tävling samt vid träning inför tävling, får hundar på tävlings- respektive träningsplatsen samt till och från tävlings- och träningsplatsen övernatta i transportmedlet.

3) I samband med jakt får hundar förvaras i bur max åtta timmar per dygn om de rastas minst var tredje timme.

4) I samband med transport får hundar och katter förvaras i bur. Förvaringen får dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla.

Dessuten kan det vel knappest kalles "transport" når man har hunden med på jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett meg om jeg tar feil her, men jeg trodde denne hver 3. time regelen gjaldt hvis hunden var i bur? Fordi den da har svært begrensede bevegelsesmuligheter og ikke mulighet til å gjøre fra seg andre steder enn i sin egen seng. Om hunden er løs i et hus f.eks., så burde vel saken stille seg annerledes?

Skal den da liksom gjøre fra seg i huset da? Nei takk!

En normal voksen hund skal kunne holde seg i 8 timer, hvis den har blitt skikkelig luftet først. Og jeg vil ikke tro at hunden må mer på do av å ligge i bur, tvert imot. Hvis den er løs går den kanskje enda mer rundt, evt. leker og herjer. Da blir den tørst og drikker mer vann.

Jeg syntes altså ikke mangel på lufting skal være et argument for ikke å bruke bur, for den luftingen får den ikke gående løs i huset heller. Men man skal derimot se på hvor mye man begrenser hunden bevegelsesmessig. Det finnes sikkert rom (eks små bad) som er mindre i areal enn de største burene, og i det tilfellet ville det jo vært bedre med bur. Men da kunne man igjen bare satt opp en slags valpegrind som var stor nok, evt. med tak hvis hunden hopper ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En normal voksen hund skal kunne holde seg i 8 timer, hvis den har blitt skikkelig luftet først. Og jeg vil ikke tro at hunden må mer på do av å ligge i bur, tvert imot. Hvis den er løs går den kanskje enda mer rundt, evt. leker og herjer. Da blir den tørst og drikker mer vann.

Jeg syntes altså ikke mangel på lufting skal være et argument for ikke å bruke bur, for den luftingen får den ikke gående løs i huset heller. Men man skal derimot se på hvor mye man begrenser hunden bevegelsesmessig. Det finnes sikkert rom (eks små bad) som er mindre i areal enn de største burene, og i det tilfellet ville det jo vært bedre med bur. Men da kunne man igjen bare satt opp en slags valpegrind som var stor nok, evt. med tak hvis hunden hopper ut.

Det handler ikke om at hunden skal luftes for å få tisse og gjøre fra seg - friske hunder trenger ikke å gå på do mange gange ri løpet av en dag. Det handler derimot om at hunden faktisk skal få røre på seg, strekke seg og få i gang blodomløpet - og nei - det finnes ikke store nok bur til at det er mulig for en middels-stor hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om at hunden skal luftes for å få tisse og gjøre fra seg - friske hunder trenger ikke å gå på do mange gange ri løpet av en dag. Det handler derimot om at hunden faktisk skal få røre på seg, strekke seg og få i gang blodomløpet - og nei - det finnes ikke store nok bur til at det er mulig for en middels-stor hund.

Sier ikke jeg det her da? "Men man skal derimot se på hvor mye man begrenser hunden bevegelsesmessig."

Tror ikke det finnes store nok bur for en liten hund heller jeg. Tinka hadde en periode et av de største burene som finnes (gigantisk). Men det var jo bare plass til senga hennes to ganger der, altså litt tumleplass.. men absolutt ikke nok til å kunne flytte særlig på seg, legge seg på et annet underlag osv.

Når jeg er hjemme, ser jeg ihvertfall at hunden min bytter mellom å ligge på gulvet, i vinduskarmen, i sofaen sin (på saueskinnet eller utenom), i skye-senga si, i senga si med teddy-trekk. Plutselig står hun og ser ut, så går hun og spiser litt på kjøkkenet. Så legger hun seg på teppet i gangen.

Dette er veldig mange forskjellig underlag, og jeg har ikke sjans til å la henne prøve det i et bur. Derfor så er hun løs hjemme, og fordi hun da får heveget på seg.

Og har man en valp er det ihvertfall mye bedre om den gjør fra seg et annet sted i huset, enn i sengen sin og ligger i det. For eieren er det også bedre, for det blir mindre å vaske også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal den da liksom gjøre fra seg i huset da? Nei takk!

Hehe :whistle: Jeg lurte på om jeg skulle utdype den, og ser visst at jeg burde gjort det. Det var ikke ment som at de skal gå på do i huset som de lyster, men om nå uhellet skulle være ute(løs mage?) så slipper de i hvert fall å ligge i det etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså en svensk hund som ligger i bur under "lovlige" omstendigheter, skal ikke ligge der mer enn tre timer. Den er grei. En svensk hund som ikke ligger i bur, skal luftes minst hver sjette time. Her har jeg et spørsmål. Hva hvis turen er på et par timer, med trening og frislepp, kontra en runde rundt kvartalet? Er det noen som kan finne nyansene i regelverket på dette punktet? I går fikk mine hunder to turer på et døgn, de. Den første var på en time i bånd. Den neste var på to og en halv time med trening, frislepp i skogen og tilsyn av hester inkludert. Vi var hjemme halv tolv i natt og de sover fremdeles. Kan gjerne vekke dem og de takker nok ikke nei til tur. Det gjør de skjelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså en svensk hund som ligger i bur under "lovlige" omstendigheter, skal ikke ligge der mer enn tre timer. Den er grei. En svensk hund som ikke ligger i bur, skal luftes minst hver sjette time. Her har jeg et spørsmål. Hva hvis turen er på et par timer, med trening og frislepp, kontra en runde rundt kvartalet? Er det noen som kan finne nyansene i regelverket på dette punktet? I går fikk mine hunder to turer på et døgn, de. Den første var på en time i bånd. Den neste var på to og en halv time med trening, frislepp i skogen og tilsyn av hester inkludert. Vi var hjemme halv tolv i natt og de sover fremdeles. Kan gjerne vekke dem og de takker nok ikke nei til tur. Det gjør de skjelden...

Det står vel ikke at de skal luftes hver sjette time, men at de bør det. Eneste nyanseforskjellen jeg ser.

Her er forresten begrunnelsen/utdypelsen svenskene har lagt ut for sine burregler:

"I den nuvarande författningen finns ett allmänt råd som säger att man bara bör förvara hundar och katter tillfälligt i bur. Det har tolkats av Jordbruksverket i ett flertal yttranden att med tillfälligt menas ca en timma och inte regelbundet återkommande. Det har dock visat sig vara svårt för djurskyddsinspektörer att avgöra om hunden bara sitter i buren tillfälligt eller om den sitter där nästan jämt, därför regleras nu vid vilka tillfällen det kan anses vara tillåtet att använda bur som förvaring till hund.

Man får enligt 4 punkten ha med hunden när man handlar förutsatt att hunden inte ska behöva sitta i bilen mer än tre timmar när bilen står stilla. Det är dock inte meningen att man ska ha hunden i bilen medan man arbetar. Man måste ordna det bättre för hunden under den tiden.

Enligt 2 punkten får man övernatta hundar och katter i bur i bilen på väg till och under tiden man är på utställning, tävling och prov samt vid träning inför tävling. De behöver inte rastas under natten, som vissa remissinstanser har befarat.

3 punkten har kommit till för att det finns ett krav på eftersökshund vid jakt av björn, lo, älg, hjort, rådjur, mufflonfår och vildsvin i 17 § andra stycket jaktförordningen (1987:905).

Djur ska ha möjlighet till rörelsefrihet, möjlighet att reglera temperatur genom att lägga sig på olika ytor samt möjlighet att utföra naturliga beteenden. Detta blir omöjligt vid burförvaring. Det finns forskning som visar att hundar i burförvaring får abnorma beteenden (Suzanne Hetts et. al. 1991, Robert C. Hubrecht et al 1992; Bonnie Beerda et al 1999). Det har också visat sig att hundar som sitter i en transportbur (som tar upp halva utrymmet i en ”normal” kombibil) har högre hjärtfrekvens än vad som är normalt enligt en nyligen gjord studie (Agneta Ljungqvist, 2006). Detta indikerar att hundar känner en viss stress när de har så liten rörelseyta.

I ett sådant litet utrymme som en bur har hunden och katten väldigt liten möjlighet att kontrollera sin situation. Många forskare har argumenterat för att kontroll är viktig för djurens välfärd (e.g. Friend 1991; O’Neill 1989). Vissa forskare anser att om djuren har kontroll över åtminstone några aspekter i deras omgivning så är det en livsviktig faktor som främjar den psykologiska välfärden hos djur i fångenskap (Bloomsmith et al 2000;

Jordbruksverket 2008-03-14 Dnr 31-6478/07 6(34)

Markowitz 1979; Novak och Drewson 1989; Snowdon och Savage 1989). En sådan aspekt kan vara att komma undan något som stressar djuret, t.ex. närgångna människor eller djur.I en bur blir det också omöjligt att gömma sig. Förmågan att gömma sig är en nödvändighet för katter när de utsätts för en stressfaktor (e.g. McCune 1994; Smith et al 1994; Rochlitz 2000).

Möjlighet finns dock fortfarande att avgränsa ett rum med t.ex. kompostgaller, förutsatt att man uppfyller boxytan i tabellen för hundar. Det är lite svårare att avgränsa ett utrymme i ett rum när det gäller katter eftersom de klättrar eller hoppar över avgränsningar på ett helt annat sätt än hundar." Klippet fra jordbruksverket.se - motiv til föreskrifter om hållande av hund och katt

Mulig det står noe om 6 timers regelen om lufting også, har ikke sett etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har också visat sig att hundar som sitter i en transportbur (som tar upp halva utrymmet i en ”normal” kombibil) har högre hjärtfrekvens än vad som är normalt enligt en nyligen gjord studie (Agneta Ljungqvist, 2006). Detta indikerar att hundar känner en viss stress när de har så liten rörelseyta.

Jeg må innrømme at jeg stiller et lite spørsmålstegn ved den undersøkelsen fordi jeg lurer på hva som er testet her... Har man sett på forskjellen mellom hunder som ligger i bur i bil og hunder som ligger løs i bil - kontra normal hjertefrekvens hos hunder som ikke kjører bil - for det er jo viktig å se på om det er BURET i bilen som bidrar til økt hjertefrekvens eller om det er bilkjøringen i seg selv som er årsaken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg må innrømme at jeg stiller et lite spørsmålstegn ved den undersøkelsen fordi jeg lurer på hva som er testet her... Har man sett på forskjellen mellom hunder som ligger i bur i bil og hunder som ligger løs i bil - kontra normal hjertefrekvens hos hunder som ikke kjører bil - for det er jo viktig å se på om det er BURET i bilen som bidrar til økt hjertefrekvens eller om det er bilkjøringen i seg selv som er årsaken...

Hvor lav kan hjertefrekvensen hos en hund bli tenker jeg..... Noah ligger å sover med beina oppetter burveggen når vi kjører bil han, og virker tilsynelatende avslappet.

Forøvrig så tror jeg ikke at denne undersøkelsen tar høyde for at svært mange hunder har store forventninger til at det skal skje noe gøy når de kjører bil, og den forventningen er vel nok til å øke hjertefrekvensen hos ganske mange hunder tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det lurer jeg også på. Hva er undersøkt, hvordan, og hvor. De samme hundene i samme bilen, på samme veiene med størrelsesforskjell på burene? Hva er bilkjøringen og hva er buret skyld i.

Hvor lav kan hjertefrekvensen hos en hund bli tenker jeg... Noah ligger å sover med beina oppetter burveggen når vi kjører bil han, og virker tilsynelatende avslappet.

Forøvrig så tror jeg ikke at denne undersøkelsen tar høyde for at svært mange hunder har store forventninger til at det skal skje noe gøy når de kjører bil, og den forventningen er vel nok til å øke hjertefrekvensen hos ganske mange hunder tror jeg.

Hadde de målt hjertefrekvensen til Decoy når vi kjører velkjente grusveier som ender opp i jakttreningsområdene våre, så hadde mildt sagt gjennomsnittet blitt dratt opp ganske kraftig. ;) Da er det en som er ørlittegranne forventningsfull kan man si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde de målt hjertefrekvensen til Decoy når vi kjører velkjente grusveier som ender opp i jakttreningsområdene våre, så hadde mildt sagt gjennomsnittet blitt dratt opp ganske kraftig. :P Da er det en som er ørlittegranne forventningsfull kan man si.

Eller at angsten for matmors kjøreegenskaper slår ut i full galopp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man leser denne svenske forskriften, ser man jo at man faktisk kan oppbevare hunden sin i "bur" hvis den ikke greier å leve uten. Bare "buret" er stort nok - dvs tilsvarende regelverket en kennel/hundepensjonat også har.

For en av mine hunder (50-55 cm i mankehøyde) ville den behøve et bur/"box" (som de kaller det i Sverige) på 3,5 kvadratmeter, og ha normal takhøyde, for to hunder holder det med 4,5 kv.m, og så økes det med 2 kv.m. pr hund etter det. For mine 4 = 8,5 kv.meter og vips så kan de bures inne så mye jeg gidder.

Til sammenligning - et "diiiigert" bur her i Norge er 107x80 cm (største jeg har sett i salg her). Det tilsvarer 0,85 kvadratmeter, dvs ca en fjerdedel av området som hadde vært tillatt i Sverige (ser bort ifra høyden akkurat nå).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
    • 4 år gammel engelsk setter vil tidvis ikke gå på tur... Selv i svært sakte gå-tempo kan han finne på å sette seg ned midt i turløypa og setter frembeina i bakken demonstrativt. Hvis jeg kobler han løs og begynner å gå - dilter han til slutt etter på god avstand. Når han setter seg ned og jeg ber han komme, kommer han tuslende saaakte med bøyd hode. Så kan vi kanskje gå 100m i svært sakte tempo før det samme skjer igjen... Det pussige er at andre dager kan han ligge i selen og dra 2t på tur uten problemer. Akkurat som hodet er skrudd på den ene dagen, og ikke den andre. Han er undersøkt av veterinær og det er ikke noe galt fysiologisk. Så problemet sitter nok i toppetasjen... Noen som har vært borti noe liknende?
    • Wow, det er så flott å se at de får selvtillit av arbeidet. Gratulerer med debuten!
    • I helgen deltok Lilje på sin aller første blodsporprøve, etter å ha gått to-tre treningsspor 😅 Her har vi virkelig skyhøye ambisjoner Vi deltok egentlig mest for turen sin del, hun er en utrolig usikker hund både når det gjelder fremmede mennesker og andre hunder, og jeg tenkte en sånn setting kunne være en fin trening for henne. Det jeg var mest redd for var at hun skulle utagere på dommer og sporlegger, men hun kunnen virkelig ikke brydd seg mindre. Når sporsela kommer på er hun på jobb, og å gå spor er tydeligvis morsommere enn usikkerheten på fremmede. Virkelig morsomt å se selvtilliten komme frem i sporet, og vanskelig terreng er heller ingen hindring, selv om hun er en ganske liten hund. Hun brøyter seg frem gjennom tette kratt og nærmest svømmer over myr for å få følge sporet 😅 Treningssporene har bare vært rundt en time gamle, 50-100 meter uten vinkel og opphold, så et prøvespor ble som forventet litt i vanskeligste laget for henne. Men super trening, og fine kritikker: Kritikk lørdag: "Trivelig hund med stor motor. Dessverre går ekvipasjen av sporet i blodoppholdet." Kritikk søndag: "Meget god start. Følger sporet godt frem til vinkel. Tempo fint innledende, men øker gradvis. Ekvipasjen brytes av dommer når de går av og ikke finner tilbake."  Så her er det absolutt noe å jobbe videre med  Søndag var det for så vidt ingen andre i åpen klasse som kom til sporslutt heller, så vi var i godt selskap 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...