Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Da bør/kan/burde vi kunne konkludere med : utstilling og bruks er en mer legitim hobby enn det meste annet.

I slike samenheng, men KUN i slike sammenheng, er bur et pluss og til dels et must.

Amen.

Nei. Jeg gjentar så gjerne:

Bur er et pluss der det er til hundens beste og hvor det ikke er bedre alternativer:

1) Under transport

2) Ved sykdom skade

3) På utstillinger/prøver, o.l

Bur er et minus der det brukes for at eieren skal slippe å ta tak i/løse "problemer"/utfordringer eller "vanskeligheter":

1) Valpebiting (på møbler, ledninger, hender, potteplanter)

2) Renslighets"trening" (fordi eier er bekymret for tisseflekker, at valpen ikke blir renslig fort nok uten bur)

3) Oppdragelse (der eier tror at hunden blir "oppdratt" og lærer å ikke hoppe på bestemor, stjele mat fra kjøkkenbenken, bjeffe på nabokatta)

4) Separasjonsangst

5) "Vokting"

6) "Over"aktivitet

etc

etc

etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar
Guest Gråtass
Da tror jeg ikke du er helt representativ for hverdagsbrukerne. Ser du gjennom tråden her, finner du utallige eksempler på den typen argumentasjon.

Nei jeg ser noen få mennesker som får "huden full" fordi de velger å bruke bur, at man da prøver å argumentere (om noe enkelt) for at det man gjør føles riktig i sitt hundehold, så blir det rene utdriting av folk og det de mener er riktig, av de som har svarene og idioterklærer enhver hundeeier som ikke kan forstå (eller ønsker å følge) deres argumentasjon.

Jeg tror at om an hadde spurt folk på en normal høflig måte slik man gjerne gjør irl hvorfor de bruker bur og hvilke fordeler de ser med det, ville man fått saklige gode svar (om man er enig i svarene er noe helt annet) men på nett, så kan folk legge fra seg det de måtte ha av hemninger i ett ansikt til ansikt møte, fordi kommunikasjonen foregår langt mer upersonlig og da er det lettere å diskutere med konflikter.

Jeg ser ingen forskjell på det å bruke bur på stevne/utstilling/bil/etc. Jeg vet mange av de som er arge burmotstandere i denne tråden som eks har eller har periodevis hatt hunden sin i bilen mens de er på jobb, de fleste hunder slik jeg forstår det her, har jo bur i bilen ergo ligger de i bilen en arbeidsdag. Det er jo for de fleste 7-8 timer og kanskje litt reise vei fram og tilbake, så ikke noe mindre enn det jeg har min valp i bur en natt. Ja dere luftet sikkert hunden i lunsjen, men gjett hva? Min hund blir også luftet ca halveis i sin "burtid".

Så for meg er det helt tydelig at argumentene om burbruk er blitt en viktig arena til markere sin posisjon framfor å nå igjennom med sine synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg ser noen få mennesker som får "huden full" fordi de velger å bruke bur, at man da prøver å argumentere (om noe enkelt) for at det man gjør føles riktig i sitt hundehold, så blir det rene utdriting av folk og det de mener er riktig, av de som har svarene og idioterklærer enhver hundeeier som ikke kan forstå (eller ønsker å følge) deres argumentasjon.

Jeg tror at om an hadde spurt folk på en normal høflig måte slik man gjerne gjør irl hvorfor de bruker bur og hvilke fordeler de ser med det, ville man fått saklige gode svar (om man er enig i svarene er noe helt annet) men på nett, så kan folk legge fra seg det de måtte ha av hemninger i ett ansikt til ansikt møte, fordi kommunikasjonen foregår langt mer upersonlig og da er det lettere å diskutere med konflikter.

Jeg ser ingen forskjell på det å bruke bur på stevne/utstilling/bil/etc. Jeg vet mange av de som er arge burmotstandere i denne tråden som eks har eller har periodevis hatt hunden sin i bilen mens de er på jobb, de fleste hunder slik jeg forstår det her, har jo bur i bilen ergo ligger de i bilen en arbeidsdag. Det er jo for de fleste 7-8 timer og kanskje litt reise vei fram og tilbake, så ikke noe mindre enn det jeg har min valp i bur en natt. Ja dere luftet sikkert hunden i lunsjen, men gjett hva? Min hund blir også luftet ca halveis i sin "burtid".

Så for meg er det helt tydelig at argumentene om burbruk er blitt en viktig arena til markere sin posisjon framfor å nå igjennom med sine synspunkter.

(Vi har det med å diskutere ot i tråder...)

Tja, jeg søkte på "hule" i denne tråden, og fant fire stykker (da sluttet jeg å telle) som uavhengig av hverandre og i fullt alvor brukte akkurat det argumentet.

Jeg er ikke uenig i at tonen til tider kan bli litt hard i tråden. Samtidig tror jeg faktisk at alle som skriver i tråden har et oppriktig engasjement i forhold til temaet, jeg opplever det ikke som om det dreier seg om noen maktkamp. Og at de når igjennom vet vi jo - jeg leste hele tråden grundig før jeg kjøpte yngstemann her og ble overbevist om at det ikke var noe for meg. Andre har lignende historier. At ikke alle blir overbevist, betyr ikke nødvendigvis at det ikke fungerer.

At diskusjonen blir mer tilspisset enn i rl, er jeg enig i. Men det gjelder fra begge sider. Du finner gode doser med usakligheter fra begge sider her (og gjerne når argumentene blir tilbakevist).

Når det gjelder oppbevaring i bil, er jeg enig med deg - den tilsynelatende store aksepten for det har ofte overrasket meg.

Edit: fjernet en klønete setning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man aldri bruker bur, hvordan kan man da forvente at hunden skal roe seg i buret om du kun skal bruke det under disse omstendighetene? Mine erfaringer rundt dette er at hunden blir mer stressa inni buret og vil ut "der det skjer" og derfor stresser enda mer en hva den ville gjort utfor buret.

Hvis den er stressa inni buret, kan man kanskje anta den er rolig utenfor buret da? Og da trenger man jo ikke bur? :)

Jeg lurer også på det.. Hvorfor er det så GREIT å bruke bur på ALT annet enn i hjemmet? Spesielt på utstillinger og arrangermenter.. Skjønner jo greia med transport... :D

Nei, hunden står ikke like mye i bur som den ville ha gjort hvis det var vanlig hverdagsbruk, men uansett..? Det er en hel dag i bur omtrent.. Hvorfor MÅ man liksom ha bur på utstilling?? Hvorfor ikke bare passe på hundene ved å ha de i bånd hvis de absolutt skal stilles?

Jeg bruker ikke bur til vanlig, men jeg har med meg bur på utstillinger og stevner osv. Når jeg setter ned buret og åpner døra - hvem er det da som vil gå inn? Hundene mine foretrekker faktisk å være inni buret når de ikke skal "jobbe" på utstilling/agilitykonkurranse, de liker å slappe av der, og kjenner seg trygge i buret. De slipper ganske bra unna det å ta stilling til alle mulige folk og hunder som passerer, de kan bare ligge der og slappe av og vente på at det blir deres tur i ringen. Når det er sagt, har jeg ofte hundene ute av buret også (hvis de vil det), og da legger de seg også ned og slapper av, eller står og får litt kos og kløing. Men Tulla spesielt syns det er fint å ha et bur å trekke seg tilbake til når det blir for mye styr rundt henne.

Det merkelige er: jeg har ikke trent på at hunden skal være vant til å være i bur (snakker om Aynï), men hun syns det er helt i orden, hun lager ikke en lyd og legger seg ned og slapper av - ergo ingen burtilvenning nødvendig. Med Tulla har jeg syndet, og jeg brukte bur på henne frem til hun var ca 9 mnd. Jepp - samme dårlige argument som de fleste andre her. Hun var i buret om natta og om dagen når jeg var borte (var arb.ledig da, heldig for henne). Så Tulla er altså den med "mest" trening på burbruk, men hun er faktisk den som takler bur verst av begge to! :) Jeg overnattet på hotell en gang i forbindelse med et stevne, og skulle på et lite ærend. Jeg stappet de i buret i frykt for at de skulle hoppe opp i sengen på hotellrommet, men hvem var det som holdt et leven uten like? Det var Tulla.. Aynï, som ikke hadde burtrening, holdt kjeft og var rolig. Så argumentet med at burtrening er nødvendig (i den utstrekning som dag og natt innebærer) er verdiløs. Neste gang jeg skulle ut et ærend, fikk de gå løse på rommet. Gjett hvem som var rolige og lå og slappet av når jeg kom tilbake? :) Så, moralen min er: man trenger ikke å trene på burbruk. Hvis hunden har behov for bur på utstilling/stevne, vil den takle å være i bur den tiden den er der. Hvis den ikke liker å være i bur, vil den mest sannsynlig være mer rolig utenfor buret enn inni, og da er bur unødvendig. Det er forresten takket være denne tråden jeg ikke bruker bur mer, og aldri kommer til å gjøre det heller. :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, når du skriver følgende: "Mine erfaringer rundt dette er at hunden blir mer stressa inni buret og vil ut "der det skjer" og derfor stresser enda mer en hva den ville gjort utfor buret" så antar jeg selvsagt at du snakker om egne hunder (jeg aner ikke hvordan andres hunder er jeg, men jeg vet at MINE hunder ikke stresser ved å være i bur selv om vi ikke har trent på det).

Siden alle som ikke har lest denne tråden skikkelig ( inkludert deg) får hets så kan jeg IGJENN nevne at mine hunder er vandt med å ligge i bur. De ligger i åpent bur inne i hver sin 1*1 m stor garde i stua når vi ikke er om natta og når vi ikke er hjemme. sånn, nå gidder jeg ikke skrive det flere ganger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke bur til vanlig, men jeg har med meg bur på utstillinger og stevner osv. Når jeg setter ned buret og åpner døra - hvem er det da som vil gå inn? Hundene mine foretrekker faktisk å være inni buret når de ikke skal "jobbe" på utstilling/agilitykonkurranse, de liker å slappe av der, og kjenner seg trygge i buret. De slipper ganske bra unna det å ta stilling til alle mulige folk og hunder som passerer, de kan bare ligge der og slappe av og vente på at det blir deres tur i ringen. Når det er sagt, har jeg ofte hundene ute av buret også (hvis de vil det), og da legger de seg også ned og slapper av, eller står og får litt kos og kløing. Men Tulla spesielt syns det er fint å ha et bur å trekke seg tilbake til når det blir for mye styr rundt henne.

Hvorfor er dette relevante argument i denne settingen ? Ikke snakk om at det er et godkjent argument når buret står hjemme ?

Eller har du burdøra åpen på arrangement ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dette relevante argument i denne settingen ? Ikke snakk om at det er et godkjent argument når buret står hjemme ?

Vet du.. Om jeg hadde hatt like mye sure, maste bikkjer og folk i stua mi som det er på utstillinger, da skulle mine hunder også fått sove i bur 2 tredjedeler av døgnet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når jeg er tilstede, hender det jeg har burdøren åpen. :) Men jeg har den også igjen fordi jeg vil skjerme hundene; sånn at andre hunder ikke tar seg en tur inn til de.

Det er et relevant argument fordi hundene velger buret selv; de lokkes ikke inn, og de tvinges ikke inn. Dessuten - og det er vel dette flere andre har skrevet - man skjermer hunden fra ting, ikke ting (det være seg andre hunder, møbler, inventar osv) fra hunden.

Det er også et relevant argument, fordi burbruk under stevner er okei. Det er snakk om så få timer av livet deres totalt, at det er nesten ikke av betydning. Men, hvis du leser hele tråden, så har jeg skrevet om burbruk under stevner før jeg, og at jeg gjerne lar være å bruke bur hvis jeg kan det og hundene er komfortable med det. Jeg har også stilt spørsmålstegn ved burbruk i forbindelse med stevner/utstillinger; for jeg ser det er SÅ mye mer burbruk enn akkurat de få timene en utstilling/konkurranse varer. All bilkjøringen krever bur, og så skal man gjerne overnatte og kanskje noen bruker bur da også. Så skal man spise og da putter man hunden i bur, osv. Det jeg skulle frem til da, var at under en slik stevnehelg, så er hunden i bur STORE deler av tiden, og DET er ikke JEG komfortabel med. Har sett hva en lang biltur kan gjøre med en hund som må ligge i bur da; hun ble stiv og støl og løp ikke bra. Sikkert helt susen i hodet av all kjøringen også. Og av de grunnene er jeg ikke for utstrakt burbruk under stevner. Men jeg vet at jeg har samvittighet nok til å begrense det; ta oftere luftepauser under kjøring så de får strekt på seg, ikke ha de i bur når vi skal spise/sove/når de må være alene på et hotellrom, ha de ute av buret flere ganger i løpet av selve konkurransen, og å varme godt opp og gå ned hunden skikkelig. Men innimellom alt det der; når vi kommer til stolene og buret vårt etter å ha luftet litt; hvis hunden vil inn i buret, så nekter jeg ikke hunden det. Kan hende lukker jeg døra, men den står også oppe hvis vi sitter sånn til at det går an (ikke alt for mange hunder som må passere trangt).

Jeg har også brukt bur på natt/alene hjemme, som jeg skrev i forrige innlegg. På dagtid stod buret åpent, og det var faktisk problematisk for meg: jeg mente hunden søkte alt for ofte til buret. Jeg stengte døren så hun ikke skulle ha tilgang til det om dagen, og til slutt fjernet jeg det helt - det ble bare i veien. Dette har jeg også skrevet om før, om hvorfor det var problematisk, og hva jeg gjorde. :| Slik jeg ser det, er det ikke bare bra at hunden trekker inn i buret, eller på død og liv vil inn dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et relevant argument fordi hundene velger buret selv; de lokkes ikke inn, og de tvinges ikke inn. Dessuten - og det er vel dette flere andre har skrevet - man skjermer hunden fra ting, ikke ting (det være seg andre hunder, møbler, inventar osv) fra hunden.

Man skjermer hunden ved å bruke bur, fra å spise møbler, ledninger, blomster og så videre. Det er faktisk farlig for hunden det :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skjermer hunden ved å bruke bur, fra å spise møbler, ledninger, blomster og så videre. Det er faktisk farlig for hunden det :|

Derfor fjerner man ting valper kan komme til å spise på når den er alene - og OPPDRAR den (det er FORTSATT hva denne tråden handler om). Dersom verden til daglig er så farlig for hunden å oppholde seg i, så får man la være å skaffe seg hund.

Det er ikke like enkelt å fjerne omgivelsene og maset på et hundearrangement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når jeg er tilstede, hender det jeg har burdøren åpen. :) Men jeg har den også igjen fordi jeg vil skjerme hundene; sånn at andre hunder ikke tar seg en tur inn til de.

Det er også et relevant argument, fordi burbruk under stevner er okei. Det er snakk om så få timer av livet deres totalt, at det er nesten ikke av betydning. Men, hvis du leser hele tråden, så har jeg skrevet om burbruk under stevner før jeg, og at jeg gjerne lar være å bruke bur hvis jeg kan det og hundene er komfortable med det. Jeg har også stilt spørsmålstegn ved burbruk i forbindelse med stevner/utstillinger; for jeg ser det er SÅ mye mer burbruk enn akkurat de få timene en utstilling/konkurranse varer. All bilkjøringen krever bur, og så skal man gjerne overnatte og kanskje noen bruker bur da også. Så skal man spise og da putter man hunden i bur, osv. Det jeg skulle frem til da, var at under en slik stevnehelg, så er hunden i bur STORE deler av tiden, og DET er ikke JEG komfortabel med. Har sett hva en lang biltur kan gjøre med en hund som må ligge i bur da; hun ble stiv og støl og løp ikke bra. Sikkert helt susen i hodet av all kjøringen også. Og av de grunnene er jeg ikke for utstrakt burbruk under stevner. Men jeg vet at jeg har samvittighet nok til å begrense det; ta oftere luftepauser under kjøring så de får strekt på seg, ikke ha de i bur når vi skal spise/sove/når de må være alene på et hotellrom, ha de ute av buret flere ganger i løpet av selve konkurransen, og å varme godt opp og gå ned hunden skikkelig. Men innimellom alt det der; når vi kommer til stolene og buret vårt etter å ha luftet litt; hvis hunden vil inn i buret, så nekter jeg ikke hunden det. Kan hende lukker jeg døra, men den står også oppe hvis vi sitter sånn til at det går an (ikke alt for mange hunder som må passere trangt).

Jeg har også brukt bur på natt/alene hjemme, som jeg skrev i forrige innlegg. På dagtid stod buret åpent, og det var faktisk problematisk for meg: jeg mente hunden søkte alt for ofte til buret. Jeg stengte døren så hun ikke skulle ha tilgang til det om dagen, og til slutt fjernet jeg det helt - det ble bare i veien. Dette har jeg også skrevet om før, om hvorfor det var problematisk, og hva jeg gjorde. :| Slik jeg ser det, er det ikke bare bra at hunden trekker inn i buret, eller på død og liv vil inn dit.

Da har nok vi mye av det samme synet på burbruk :)

Alt med måte, rett og slett ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei skal gi meg på den. Regnet med at det faktisk var lover mot sånt.

Men alle ser forskjellen på normal bur bruk og dyre sex?? Det kan ikke

sammenlignes..

Siden det er OK å bruke bur på hunder som liker å være i buret, så er det vel ok om en jente har sex med en hannhund som mer en villig "bedekker" henne? Det er jo frivillig fra begges side, ingen tvang og han kommer jo ikke til skade heller. Lovlig er det og. Så hvorfor legge seg opp i det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er OK å bruke bur på hunder som liker å være i buret, så er det vel ok om en jente har sex med en hannhund som mer en villig "bedekker" henne? Det er jo frivillig fra begges side, ingen tvang og han kommer jo ikke til skade heller. Lovlig er det og. Så hvorfor legge seg opp i det da?

Veldig flott sammenligning. Og nå er jeg ironisk.

De fleste vil nok ha mer problem med dyresex enn med burbruk. Det involverer endel sosiale tabu å ha dyresex, det er forbundet med skam. Men det forekommer.

Burbruk innebærer ikke et slikt sosialt tabu. Kanskje du mener det burde være omfattet av tabu - men det er det ikke hos folk flest.

Sammenligningen mellom dyresex og burbruk vil nok av de fleste oppfattes som skikkelig på sidelinja. Men du ønsker kanskje å promotere dyresex ? Er det din agenda ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig flott sammenligning. Og nå er jeg ironisk.

De fleste vil nok ha mer problem med dyresex enn med burbruk. Det involverer endel sosiale tabu å ha dyresex, det er forbundet med skam. Men det forekommer.

Burbruk innebærer ikke et slikt sosialt tabu. Kanskje du mener det burde være omfattet av tabu - men det er det ikke hos folk flest.

Sammenligningen mellom dyresex og burbruk vil nok av de fleste oppfattes som skikkelig på sidelinja. Men du ønsker kanskje å promotere dyresex ? Er det din agenda ?

Det var veldig ironisk ment, men ser ikke ut som du oppfattet det. Men alt kan jo vinkles på den måten at det er OK bare hunden "synes det er ok" (den legger seg jo der frivillig liksom). For veldig mange synes det faktisk er OK å oppbevare hunden sin 16 timer + i bur. Det er jo faktisk ikke alltid at vår egen oppfattelse av hva som er et riktig hundehold som er det korrekte. En hver person med en halv tøddel empati for levende vesner hadde nok ikke hatt hunden sin i bur 2/3 av livet dens, men nå er ikke empati et krav for å kjøpe hund dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du.. Om jeg hadde hatt like mye sure, maste bikkjer og folk i stua mi som det er på utstillinger, da skulle mine hunder også fått sove i bur 2 tredjedeler av døgnet..

Da synes jeg du burde skåne hundene dine for utstillinger jeg....

Ved neste familiehappening vil det være både masete unger og sure kjerringer, da er det ok med bur?

Skjønner utmerket godt at det er mye enklere å ha hunder i bur på utstilling, men jeg, som tilogmed har brukt bur både hjemme og på ferie, klarer faktisk det helt greit uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg du burde skåne hundene dine for utstillinger jeg....

Ved neste familiehappening vil det være både masete unger og sure kjerringer, da er det ok med bur?

Skjønner utmerket godt at det er mye enklere å ha hunder i bur på utstilling, men jeg, som tilogmed har brukt bur både hjemme og på ferie, klarer faktisk det helt greit uten.

Tja.. Vi har vært på, skal vi se.. 3 utstillinger i år.. Om så de lå hele dagen (7-10 timer) i bur de 3 dagene, så ville det fortsatt bare vært 21-30 timer, fordelt på 8 mnd..

Men for all del, jeg kan gi deg noe du faktisk KAN bruke som argument.. Sølenkurset.. Der ligger hundene i bilen hele tiden, bortsett fra når vi trener eller går tur med de (minus natta - mine hunder kan ligge løs om natta de). Da ble det fort 12 timer i bur i løpet av dagen, i 7 dager.. Det er 84 timer på ei uke det..

Så kan man jo regne på det.. 8 timer natt, 7 dager i uka er 56 timer. Legg på 8 timer arbeidsdag også, så har du 112 timer i uka.. 52 uker i året.. Da er vi oppe i 2912 timer om man bare har natt eller dag, 5824 timer om man har natt og dag..

Så kan jo du fortelle meg om det virkelig er sammenlignbart at jeg har hatt mine hunder i bur i kanskje 300 timer (Sølenkurs og stevner) iløpet av et år (utenom transport, men da har jo du din hund i bur også, ikke sant?), eller en som har hunden sin i buret hver natt og kommer opp i nesten 3000 timer iløpet av et år? Legg på arbeidsdager, så har de bikkja i bur 6000 timer pr år..

EDIT: Ved familiehappeninger så er vi ytterst sjeldent i f.eks Vikingskipet, og vi er ikke 5000 stk.. Det pleier å være plass til bikkjene uten at vi må putte de i bur av den grunn.. Men jeg er åpen for at vi har en liten (og veldig veloppdragen) familie, altså :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Vi har vært på, skal vi se.. 3 utstillinger i år.. Om så de lå hele dagen (7-10 timer) i bur de 3 dagene, så ville det fortsatt bare vært 21-30 timer, fordelt på 8 mnd..

Men for all del, jeg kan gi deg noe du faktisk KAN bruke som argument.. Sølenkurset.. Der ligger hundene i bilen hele tiden, bortsett fra når vi trener eller går tur med de (minus natta - mine hunder kan ligge løs om natta de). Da ble det fort 12 timer i bur i løpet av dagen, i 7 dager.. Det er 84 timer på ei uke det..

Så kan man jo regne på det.. 8 timer natt, 7 dager i uka er 56 timer. Legg på 8 timer arbeidsdag også, så har du 112 timer i uka.. 52 uker i året.. Da er vi oppe i 2912 timer om man bare har natt eller dag, 5824 timer om man har natt og dag..

Så kan jo du fortelle meg om det virkelig er sammenlignbart at jeg har hatt mine hunder i bur i kanskje 300 timer (Sølenkurs og stevner) iløpet av et år (utenom transport, men da har jo du din hund i bur også, ikke sant?), eller en som har hunden sin i buret hver natt og kommer opp i nesten 3000 timer iløpet av et år? Legg på arbeidsdager, så har de bikkja i bur 6000 timer pr år..

EDIT: Ved familiehappeninger så er vi ytterst sjeldent i f.eks Vikingskipet, og vi er ikke 5000 stk.. Det pleier å være plass til bikkjene uten at vi må putte de i bur av den grunn.. Men jeg er åpen for at vi har en liten (og veldig veloppdragen) familie, altså :|

Innrømmer glatt at jeg nå bare var teit og barnslig.... :)

Men jeg blir litt sånn :) over argumentene, kan godt finne frem den haugen med pepper jeg fikk fordi Toiwo lå i bur den uka på ferie i fjor og all den pepperen jeg har fått nå for noe som endte opp med 5 netter i bur for småen her...

Blir litt vanskelig å skjønne at Sølen/bruks/utstillinger/div.kurs og bur er greit, men om man bruker bur i kortere perioder hjemme eller på ferier er man BURBRUKER, selv om antall timer går opp i opp.

Hvorfor skal man behøve å bli stemplet som uvitende, ubrukelig, lat, håpløs hundeeier som bør revurdere hundeholdet sitt fordi man bruker buret i kortere perioder som et hjelpemiddel ?

I mine tilfeller er det attpåtil snakk om valper i store bur, masse plass osv.

Bur er vel bur for bikkja, uansett hva slags formildende omstendigheter vi 2bente klarer å koke samme ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på utstilling igår og ventet i 4 - 5 timer på gruppen og det regnet.

Hadde ikke bur. De fleste andre hundene var i bur enten i telt eller med paraplyer over seg.

De hadde det mye bedre enn min hund desverre, som ble våt og kald.

I denne situasjonen hadde hundene i bur det klart best ihvertfall.

Syntes det er litt forskjell på situasjonene og hjemme verken regner det eller er sterk sol o.l

Men ja inrømmer at det ikke var til hundens beste å være i den situasjonen, og kunne jeg valgt om igjen hadde vi dratt hjem.

Ellers har det gått fint å være på utstilling uten bur tidligere, men hun blir sliten av alle inntrykkene og maset.

Enig med Huldra og 2ne sine siste innlegg btw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innrømmer glatt at jeg nå bare var teit og barnslig.... :|

Men jeg blir litt sånn :) over argumentene, kan godt finne frem den haugen med pepper jeg fikk fordi Toiwo lå i bur den uka på ferie i fjor og all den pepperen jeg har fått nå for noe som endte opp med 5 netter i bur for småen her...

Blir litt vanskelig å skjønne at Sølen/bruks/utstillinger/div.kurs og bur er greit, men om man bruker bur i kortere perioder hjemme eller på ferier er man BURBRUKER, selv om antall timer går opp i opp.

Hvorfor skal man behøve å bli stemplet som uvitende, ubrukelig, lat, håpløs hundeeier som bør revurdere hundeholdet sitt fordi man bruker buret i kortere perioder som et hjelpemiddel ?

I mine tilfeller er det attpåtil snakk om valper i store bur, masse plass osv.

Bur er vel bur for bikkja, uansett hva slags formildende omstendigheter vi 2bente klarer å koke samme ?

Tja.. Om du blar tilbake i diskusjonen, så finner du ut at jeg har brukt bur til begge mine siste to unghunder for en periode, uten at jeg føler meg som noen burbruker eller dyremishandler av den grunn. Så jeg tror at det er mer det at man går i forsvarsposisjon og blir nærtagen som er problemet, enn at man faktisk blir kalt dyremishandler og burbruker (skjellsordet sitt det, tenker jeg).

Jeg regner med at det er en skrivefeil i siste setningen din - bur er vel stort sett for mennesket, ikke bikkja, samme hva slags formidlende omstendigheter man klarer å koke sammen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Om du blar tilbake i diskusjonen, så finner du ut at jeg har brukt bur til begge mine siste to unghunder for en periode, uten at jeg føler meg som noen burbruker eller dyremishandler av den grunn. Så jeg tror at det er mer det at man går i forsvarsposisjon og blir nærtagen som er problemet, enn at man faktisk blir kalt dyremishandler og burbruker (skjellsordet sitt det, tenker jeg).

Jeg regner med at det er en skrivefeil i siste setningen din - bur er vel stort sett for mennesket, ikke bikkja, samme hva slags formidlende omstendigheter man klarer å koke sammen? :|

Ikke for å gjøre dette til noe som ligner på "snille mot slemme", men jeg personlig tror du slipper unna pepper fordi du er du...

Ikke skrivefeil nei, et bur er et bur for bikkja, uansett hvor buret står. Bikkja driter vel blankt i årsaken til at den er i bur. Sånn ekstra klønete forklart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å gjøre dette til noe som ligner på "snille mot slemme", men jeg personlig tror du slipper unna pepper fordi du er du...

Jeg holder fortsatt en knapp på at jeg ikke får pepper fordi jeg ikke får ømme tær fordi at jeg bruker bur i en periode :| Jeg VET at mine hunder ikke kommer til å tilbringe mesteparten av sitt liv i bur, jeg.. Samme hvor mange Sølenkurs eller stevner jeg er på - selv om unghund 1 ble satt i bur når de måtte være alene hjemme for en periode, og unghund 2 måtte sove i bur i en periode.. Jeg tar meg ikke nær av at andre mener at det er fordi jeg er lat at buret blir brukt - jeg er faktisk helt enig i at det er derfor.. Ikke for bikkjas skyld, men fordi at jeg foretrekker at det er skumgummi inni madrassen min, ikke utover hele gulvet :)

Ikke skrivefeil nei, et bur er et bur for bikkja, uansett hvor buret står. Bikkja driter vel blankt i årsaken til at den er i bur. Sånn ekstra klønete forklart :)

Nja. Om en hund ikke klarer eller kan slappe av ordentlig uten å bli putta i bur, hver dag resten av dens liv, så feiler det den muligens noe annet enn valpe- og/eller unghund-fakter? Jeg ville faktisk bli bekymra om jeg måtte bruke bur om natta eller når jeg var borte på mine to hunder - de burde ha lært seg å sove om natta når de er 6 og 1 år gamle, og de burde klare å være noen timer alene hjemme når de er 6 og 1 år gamle..

Og jeg tror ikke det er ett fett for bikkja om den står - bare for å bruke eksemplet fra forrige innlegg - 300 timer i bur, eller 3000 timer i bur i løpet av et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder fortsatt en knapp på at jeg ikke får pepper fordi jeg ikke får ømme tær fordi at jeg bruker bur i en periode :| Jeg VET at mine hunder ikke kommer til å tilbringe mesteparten av sitt liv i bur, jeg.. Samme hvor mange Sølenkurs eller stevner jeg er på - selv om unghund 1 ble satt i bur når de måtte være alene hjemme for en periode, og unghund 2 måtte sove i bur i en periode.. Jeg tar meg ikke nær av at andre mener at det er fordi jeg er lat at buret blir brukt - jeg er faktisk helt enig i at det er derfor.. Ikke for bikkjas skyld, men fordi at jeg foretrekker at det er skumgummi inni madrassen min, ikke utover hele gulvet :)

Nja. Om en hund ikke klarer eller kan slappe av ordentlig uten å bli putta i bur, hver dag resten av dens liv, så feiler det den muligens noe annet enn valpe- og/eller unghund-fakter? Jeg ville faktisk bli bekymra om jeg måtte bruke bur om natta eller når jeg var borte på mine to hunder - de burde ha lært seg å sove om natta når de er 6 og 1 år gamle, og de burde klare å være noen timer alene hjemme når de er 6 og 1 år gamle..

Og jeg tror ikke det er ett fett for bikkja om den står - bare for å bruke eksemplet fra forrige innlegg - 300 timer i bur, eller 3000 timer i bur i løpet av et år.

Nå var det ikke 24/7 bruk av bur jeg snakket om, vet du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det ikke 24/7 bruk av bur jeg snakket om, vet du...

Det er mulig det, men når hunden sover i bur hver natt, så er det faktisk snakk om 3000 timer i året. Om den sover i bur når eieren er på jobb, så er det også rundt 3000 timer i året. Og når fler og fler helt ukritisk bruker bur til hund både om natta og om dagen så er det faktisk på tide at man reagerer.

Det ER grunn til bekymring når man må forby burbruk over et visst antall timer i døgnet (i Sverige, ja), når burbruk er en annerkjent metode for å få husrein på, når bur er en del av valpepakka - OG en del av interiøret hos de aller fleste hundeeiere. Og man må tydeligvis bruke store ord som "dyremishandling" og krasse formuleringer for å nå gjennom - for det er ingen som syns at de mishandler hunden sin selv, sant? Om du spør nabo Karlsen med elgbikkja i hundegård/løpestreng hele året, så vil han vel påstå at bikkja trives med det livet den har? Den logrer jo, den går i hundegården/til løpestrengen frivillig - da lider den jo ikke? Men merkelig nok så er det større enighet om at hundegårds-bikkjer har det vondt og leit, enn at burhunder har det. De bor jo tross alt inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...