Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Jeg bruker ikke bur til vanlig, men jeg har med meg bur på utstillinger og stevner osv. Når jeg setter ned buret og åpner døra - hvem er det da som vil gå inn? Hundene mine foretrekker faktisk å være inni buret når de ikke skal "jobbe" på utstilling/agilitykonkurranse, de liker å slappe av der, og kjenner seg trygge i buret. De slipper ganske bra unna det å ta stilling til alle mulige folk og hunder som passerer, de kan bare ligge der og slappe av og vente på at det blir deres tur i ringen. Når det er sagt, har jeg ofte hundene ute av buret også (hvis de vil det), og da legger de seg også ned og slapper av, eller står og får litt kos og kløing. Men Tulla spesielt syns det er fint å ha et bur å trekke seg tilbake til når det blir for mye styr rundt henne.

Hvorfor er dette relevante argument i denne settingen ? Ikke snakk om at det er et godkjent argument når buret står hjemme ?

Eller har du burdøra åpen på arrangement ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar
Hvorfor er dette relevante argument i denne settingen ? Ikke snakk om at det er et godkjent argument når buret står hjemme ?

Vet du.. Om jeg hadde hatt like mye sure, maste bikkjer og folk i stua mi som det er på utstillinger, da skulle mine hunder også fått sove i bur 2 tredjedeler av døgnet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når jeg er tilstede, hender det jeg har burdøren åpen. :) Men jeg har den også igjen fordi jeg vil skjerme hundene; sånn at andre hunder ikke tar seg en tur inn til de.

Det er et relevant argument fordi hundene velger buret selv; de lokkes ikke inn, og de tvinges ikke inn. Dessuten - og det er vel dette flere andre har skrevet - man skjermer hunden fra ting, ikke ting (det være seg andre hunder, møbler, inventar osv) fra hunden.

Det er også et relevant argument, fordi burbruk under stevner er okei. Det er snakk om så få timer av livet deres totalt, at det er nesten ikke av betydning. Men, hvis du leser hele tråden, så har jeg skrevet om burbruk under stevner før jeg, og at jeg gjerne lar være å bruke bur hvis jeg kan det og hundene er komfortable med det. Jeg har også stilt spørsmålstegn ved burbruk i forbindelse med stevner/utstillinger; for jeg ser det er SÅ mye mer burbruk enn akkurat de få timene en utstilling/konkurranse varer. All bilkjøringen krever bur, og så skal man gjerne overnatte og kanskje noen bruker bur da også. Så skal man spise og da putter man hunden i bur, osv. Det jeg skulle frem til da, var at under en slik stevnehelg, så er hunden i bur STORE deler av tiden, og DET er ikke JEG komfortabel med. Har sett hva en lang biltur kan gjøre med en hund som må ligge i bur da; hun ble stiv og støl og løp ikke bra. Sikkert helt susen i hodet av all kjøringen også. Og av de grunnene er jeg ikke for utstrakt burbruk under stevner. Men jeg vet at jeg har samvittighet nok til å begrense det; ta oftere luftepauser under kjøring så de får strekt på seg, ikke ha de i bur når vi skal spise/sove/når de må være alene på et hotellrom, ha de ute av buret flere ganger i løpet av selve konkurransen, og å varme godt opp og gå ned hunden skikkelig. Men innimellom alt det der; når vi kommer til stolene og buret vårt etter å ha luftet litt; hvis hunden vil inn i buret, så nekter jeg ikke hunden det. Kan hende lukker jeg døra, men den står også oppe hvis vi sitter sånn til at det går an (ikke alt for mange hunder som må passere trangt).

Jeg har også brukt bur på natt/alene hjemme, som jeg skrev i forrige innlegg. På dagtid stod buret åpent, og det var faktisk problematisk for meg: jeg mente hunden søkte alt for ofte til buret. Jeg stengte døren så hun ikke skulle ha tilgang til det om dagen, og til slutt fjernet jeg det helt - det ble bare i veien. Dette har jeg også skrevet om før, om hvorfor det var problematisk, og hva jeg gjorde. :| Slik jeg ser det, er det ikke bare bra at hunden trekker inn i buret, eller på død og liv vil inn dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et relevant argument fordi hundene velger buret selv; de lokkes ikke inn, og de tvinges ikke inn. Dessuten - og det er vel dette flere andre har skrevet - man skjermer hunden fra ting, ikke ting (det være seg andre hunder, møbler, inventar osv) fra hunden.

Man skjermer hunden ved å bruke bur, fra å spise møbler, ledninger, blomster og så videre. Det er faktisk farlig for hunden det :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skjermer hunden ved å bruke bur, fra å spise møbler, ledninger, blomster og så videre. Det er faktisk farlig for hunden det :|

Derfor fjerner man ting valper kan komme til å spise på når den er alene - og OPPDRAR den (det er FORTSATT hva denne tråden handler om). Dersom verden til daglig er så farlig for hunden å oppholde seg i, så får man la være å skaffe seg hund.

Det er ikke like enkelt å fjerne omgivelsene og maset på et hundearrangement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når jeg er tilstede, hender det jeg har burdøren åpen. :) Men jeg har den også igjen fordi jeg vil skjerme hundene; sånn at andre hunder ikke tar seg en tur inn til de.

Det er også et relevant argument, fordi burbruk under stevner er okei. Det er snakk om så få timer av livet deres totalt, at det er nesten ikke av betydning. Men, hvis du leser hele tråden, så har jeg skrevet om burbruk under stevner før jeg, og at jeg gjerne lar være å bruke bur hvis jeg kan det og hundene er komfortable med det. Jeg har også stilt spørsmålstegn ved burbruk i forbindelse med stevner/utstillinger; for jeg ser det er SÅ mye mer burbruk enn akkurat de få timene en utstilling/konkurranse varer. All bilkjøringen krever bur, og så skal man gjerne overnatte og kanskje noen bruker bur da også. Så skal man spise og da putter man hunden i bur, osv. Det jeg skulle frem til da, var at under en slik stevnehelg, så er hunden i bur STORE deler av tiden, og DET er ikke JEG komfortabel med. Har sett hva en lang biltur kan gjøre med en hund som må ligge i bur da; hun ble stiv og støl og løp ikke bra. Sikkert helt susen i hodet av all kjøringen også. Og av de grunnene er jeg ikke for utstrakt burbruk under stevner. Men jeg vet at jeg har samvittighet nok til å begrense det; ta oftere luftepauser under kjøring så de får strekt på seg, ikke ha de i bur når vi skal spise/sove/når de må være alene på et hotellrom, ha de ute av buret flere ganger i løpet av selve konkurransen, og å varme godt opp og gå ned hunden skikkelig. Men innimellom alt det der; når vi kommer til stolene og buret vårt etter å ha luftet litt; hvis hunden vil inn i buret, så nekter jeg ikke hunden det. Kan hende lukker jeg døra, men den står også oppe hvis vi sitter sånn til at det går an (ikke alt for mange hunder som må passere trangt).

Jeg har også brukt bur på natt/alene hjemme, som jeg skrev i forrige innlegg. På dagtid stod buret åpent, og det var faktisk problematisk for meg: jeg mente hunden søkte alt for ofte til buret. Jeg stengte døren så hun ikke skulle ha tilgang til det om dagen, og til slutt fjernet jeg det helt - det ble bare i veien. Dette har jeg også skrevet om før, om hvorfor det var problematisk, og hva jeg gjorde. :| Slik jeg ser det, er det ikke bare bra at hunden trekker inn i buret, eller på død og liv vil inn dit.

Da har nok vi mye av det samme synet på burbruk :)

Alt med måte, rett og slett ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei skal gi meg på den. Regnet med at det faktisk var lover mot sånt.

Men alle ser forskjellen på normal bur bruk og dyre sex?? Det kan ikke

sammenlignes..

Siden det er OK å bruke bur på hunder som liker å være i buret, så er det vel ok om en jente har sex med en hannhund som mer en villig "bedekker" henne? Det er jo frivillig fra begges side, ingen tvang og han kommer jo ikke til skade heller. Lovlig er det og. Så hvorfor legge seg opp i det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er OK å bruke bur på hunder som liker å være i buret, så er det vel ok om en jente har sex med en hannhund som mer en villig "bedekker" henne? Det er jo frivillig fra begges side, ingen tvang og han kommer jo ikke til skade heller. Lovlig er det og. Så hvorfor legge seg opp i det da?

Veldig flott sammenligning. Og nå er jeg ironisk.

De fleste vil nok ha mer problem med dyresex enn med burbruk. Det involverer endel sosiale tabu å ha dyresex, det er forbundet med skam. Men det forekommer.

Burbruk innebærer ikke et slikt sosialt tabu. Kanskje du mener det burde være omfattet av tabu - men det er det ikke hos folk flest.

Sammenligningen mellom dyresex og burbruk vil nok av de fleste oppfattes som skikkelig på sidelinja. Men du ønsker kanskje å promotere dyresex ? Er det din agenda ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig flott sammenligning. Og nå er jeg ironisk.

De fleste vil nok ha mer problem med dyresex enn med burbruk. Det involverer endel sosiale tabu å ha dyresex, det er forbundet med skam. Men det forekommer.

Burbruk innebærer ikke et slikt sosialt tabu. Kanskje du mener det burde være omfattet av tabu - men det er det ikke hos folk flest.

Sammenligningen mellom dyresex og burbruk vil nok av de fleste oppfattes som skikkelig på sidelinja. Men du ønsker kanskje å promotere dyresex ? Er det din agenda ?

Det var veldig ironisk ment, men ser ikke ut som du oppfattet det. Men alt kan jo vinkles på den måten at det er OK bare hunden "synes det er ok" (den legger seg jo der frivillig liksom). For veldig mange synes det faktisk er OK å oppbevare hunden sin 16 timer + i bur. Det er jo faktisk ikke alltid at vår egen oppfattelse av hva som er et riktig hundehold som er det korrekte. En hver person med en halv tøddel empati for levende vesner hadde nok ikke hatt hunden sin i bur 2/3 av livet dens, men nå er ikke empati et krav for å kjøpe hund dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du.. Om jeg hadde hatt like mye sure, maste bikkjer og folk i stua mi som det er på utstillinger, da skulle mine hunder også fått sove i bur 2 tredjedeler av døgnet..

Da synes jeg du burde skåne hundene dine for utstillinger jeg....

Ved neste familiehappening vil det være både masete unger og sure kjerringer, da er det ok med bur?

Skjønner utmerket godt at det er mye enklere å ha hunder i bur på utstilling, men jeg, som tilogmed har brukt bur både hjemme og på ferie, klarer faktisk det helt greit uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg du burde skåne hundene dine for utstillinger jeg....

Ved neste familiehappening vil det være både masete unger og sure kjerringer, da er det ok med bur?

Skjønner utmerket godt at det er mye enklere å ha hunder i bur på utstilling, men jeg, som tilogmed har brukt bur både hjemme og på ferie, klarer faktisk det helt greit uten.

Tja.. Vi har vært på, skal vi se.. 3 utstillinger i år.. Om så de lå hele dagen (7-10 timer) i bur de 3 dagene, så ville det fortsatt bare vært 21-30 timer, fordelt på 8 mnd..

Men for all del, jeg kan gi deg noe du faktisk KAN bruke som argument.. Sølenkurset.. Der ligger hundene i bilen hele tiden, bortsett fra når vi trener eller går tur med de (minus natta - mine hunder kan ligge løs om natta de). Da ble det fort 12 timer i bur i løpet av dagen, i 7 dager.. Det er 84 timer på ei uke det..

Så kan man jo regne på det.. 8 timer natt, 7 dager i uka er 56 timer. Legg på 8 timer arbeidsdag også, så har du 112 timer i uka.. 52 uker i året.. Da er vi oppe i 2912 timer om man bare har natt eller dag, 5824 timer om man har natt og dag..

Så kan jo du fortelle meg om det virkelig er sammenlignbart at jeg har hatt mine hunder i bur i kanskje 300 timer (Sølenkurs og stevner) iløpet av et år (utenom transport, men da har jo du din hund i bur også, ikke sant?), eller en som har hunden sin i buret hver natt og kommer opp i nesten 3000 timer iløpet av et år? Legg på arbeidsdager, så har de bikkja i bur 6000 timer pr år..

EDIT: Ved familiehappeninger så er vi ytterst sjeldent i f.eks Vikingskipet, og vi er ikke 5000 stk.. Det pleier å være plass til bikkjene uten at vi må putte de i bur av den grunn.. Men jeg er åpen for at vi har en liten (og veldig veloppdragen) familie, altså :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Vi har vært på, skal vi se.. 3 utstillinger i år.. Om så de lå hele dagen (7-10 timer) i bur de 3 dagene, så ville det fortsatt bare vært 21-30 timer, fordelt på 8 mnd..

Men for all del, jeg kan gi deg noe du faktisk KAN bruke som argument.. Sølenkurset.. Der ligger hundene i bilen hele tiden, bortsett fra når vi trener eller går tur med de (minus natta - mine hunder kan ligge løs om natta de). Da ble det fort 12 timer i bur i løpet av dagen, i 7 dager.. Det er 84 timer på ei uke det..

Så kan man jo regne på det.. 8 timer natt, 7 dager i uka er 56 timer. Legg på 8 timer arbeidsdag også, så har du 112 timer i uka.. 52 uker i året.. Da er vi oppe i 2912 timer om man bare har natt eller dag, 5824 timer om man har natt og dag..

Så kan jo du fortelle meg om det virkelig er sammenlignbart at jeg har hatt mine hunder i bur i kanskje 300 timer (Sølenkurs og stevner) iløpet av et år (utenom transport, men da har jo du din hund i bur også, ikke sant?), eller en som har hunden sin i buret hver natt og kommer opp i nesten 3000 timer iløpet av et år? Legg på arbeidsdager, så har de bikkja i bur 6000 timer pr år..

EDIT: Ved familiehappeninger så er vi ytterst sjeldent i f.eks Vikingskipet, og vi er ikke 5000 stk.. Det pleier å være plass til bikkjene uten at vi må putte de i bur av den grunn.. Men jeg er åpen for at vi har en liten (og veldig veloppdragen) familie, altså :|

Innrømmer glatt at jeg nå bare var teit og barnslig.... :)

Men jeg blir litt sånn :) over argumentene, kan godt finne frem den haugen med pepper jeg fikk fordi Toiwo lå i bur den uka på ferie i fjor og all den pepperen jeg har fått nå for noe som endte opp med 5 netter i bur for småen her...

Blir litt vanskelig å skjønne at Sølen/bruks/utstillinger/div.kurs og bur er greit, men om man bruker bur i kortere perioder hjemme eller på ferier er man BURBRUKER, selv om antall timer går opp i opp.

Hvorfor skal man behøve å bli stemplet som uvitende, ubrukelig, lat, håpløs hundeeier som bør revurdere hundeholdet sitt fordi man bruker buret i kortere perioder som et hjelpemiddel ?

I mine tilfeller er det attpåtil snakk om valper i store bur, masse plass osv.

Bur er vel bur for bikkja, uansett hva slags formildende omstendigheter vi 2bente klarer å koke samme ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på utstilling igår og ventet i 4 - 5 timer på gruppen og det regnet.

Hadde ikke bur. De fleste andre hundene var i bur enten i telt eller med paraplyer over seg.

De hadde det mye bedre enn min hund desverre, som ble våt og kald.

I denne situasjonen hadde hundene i bur det klart best ihvertfall.

Syntes det er litt forskjell på situasjonene og hjemme verken regner det eller er sterk sol o.l

Men ja inrømmer at det ikke var til hundens beste å være i den situasjonen, og kunne jeg valgt om igjen hadde vi dratt hjem.

Ellers har det gått fint å være på utstilling uten bur tidligere, men hun blir sliten av alle inntrykkene og maset.

Enig med Huldra og 2ne sine siste innlegg btw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innrømmer glatt at jeg nå bare var teit og barnslig.... :|

Men jeg blir litt sånn :) over argumentene, kan godt finne frem den haugen med pepper jeg fikk fordi Toiwo lå i bur den uka på ferie i fjor og all den pepperen jeg har fått nå for noe som endte opp med 5 netter i bur for småen her...

Blir litt vanskelig å skjønne at Sølen/bruks/utstillinger/div.kurs og bur er greit, men om man bruker bur i kortere perioder hjemme eller på ferier er man BURBRUKER, selv om antall timer går opp i opp.

Hvorfor skal man behøve å bli stemplet som uvitende, ubrukelig, lat, håpløs hundeeier som bør revurdere hundeholdet sitt fordi man bruker buret i kortere perioder som et hjelpemiddel ?

I mine tilfeller er det attpåtil snakk om valper i store bur, masse plass osv.

Bur er vel bur for bikkja, uansett hva slags formildende omstendigheter vi 2bente klarer å koke samme ?

Tja.. Om du blar tilbake i diskusjonen, så finner du ut at jeg har brukt bur til begge mine siste to unghunder for en periode, uten at jeg føler meg som noen burbruker eller dyremishandler av den grunn. Så jeg tror at det er mer det at man går i forsvarsposisjon og blir nærtagen som er problemet, enn at man faktisk blir kalt dyremishandler og burbruker (skjellsordet sitt det, tenker jeg).

Jeg regner med at det er en skrivefeil i siste setningen din - bur er vel stort sett for mennesket, ikke bikkja, samme hva slags formidlende omstendigheter man klarer å koke sammen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Om du blar tilbake i diskusjonen, så finner du ut at jeg har brukt bur til begge mine siste to unghunder for en periode, uten at jeg føler meg som noen burbruker eller dyremishandler av den grunn. Så jeg tror at det er mer det at man går i forsvarsposisjon og blir nærtagen som er problemet, enn at man faktisk blir kalt dyremishandler og burbruker (skjellsordet sitt det, tenker jeg).

Jeg regner med at det er en skrivefeil i siste setningen din - bur er vel stort sett for mennesket, ikke bikkja, samme hva slags formidlende omstendigheter man klarer å koke sammen? :|

Ikke for å gjøre dette til noe som ligner på "snille mot slemme", men jeg personlig tror du slipper unna pepper fordi du er du...

Ikke skrivefeil nei, et bur er et bur for bikkja, uansett hvor buret står. Bikkja driter vel blankt i årsaken til at den er i bur. Sånn ekstra klønete forklart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å gjøre dette til noe som ligner på "snille mot slemme", men jeg personlig tror du slipper unna pepper fordi du er du...

Jeg holder fortsatt en knapp på at jeg ikke får pepper fordi jeg ikke får ømme tær fordi at jeg bruker bur i en periode :| Jeg VET at mine hunder ikke kommer til å tilbringe mesteparten av sitt liv i bur, jeg.. Samme hvor mange Sølenkurs eller stevner jeg er på - selv om unghund 1 ble satt i bur når de måtte være alene hjemme for en periode, og unghund 2 måtte sove i bur i en periode.. Jeg tar meg ikke nær av at andre mener at det er fordi jeg er lat at buret blir brukt - jeg er faktisk helt enig i at det er derfor.. Ikke for bikkjas skyld, men fordi at jeg foretrekker at det er skumgummi inni madrassen min, ikke utover hele gulvet :)

Ikke skrivefeil nei, et bur er et bur for bikkja, uansett hvor buret står. Bikkja driter vel blankt i årsaken til at den er i bur. Sånn ekstra klønete forklart :)

Nja. Om en hund ikke klarer eller kan slappe av ordentlig uten å bli putta i bur, hver dag resten av dens liv, så feiler det den muligens noe annet enn valpe- og/eller unghund-fakter? Jeg ville faktisk bli bekymra om jeg måtte bruke bur om natta eller når jeg var borte på mine to hunder - de burde ha lært seg å sove om natta når de er 6 og 1 år gamle, og de burde klare å være noen timer alene hjemme når de er 6 og 1 år gamle..

Og jeg tror ikke det er ett fett for bikkja om den står - bare for å bruke eksemplet fra forrige innlegg - 300 timer i bur, eller 3000 timer i bur i løpet av et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder fortsatt en knapp på at jeg ikke får pepper fordi jeg ikke får ømme tær fordi at jeg bruker bur i en periode :| Jeg VET at mine hunder ikke kommer til å tilbringe mesteparten av sitt liv i bur, jeg.. Samme hvor mange Sølenkurs eller stevner jeg er på - selv om unghund 1 ble satt i bur når de måtte være alene hjemme for en periode, og unghund 2 måtte sove i bur i en periode.. Jeg tar meg ikke nær av at andre mener at det er fordi jeg er lat at buret blir brukt - jeg er faktisk helt enig i at det er derfor.. Ikke for bikkjas skyld, men fordi at jeg foretrekker at det er skumgummi inni madrassen min, ikke utover hele gulvet :)

Nja. Om en hund ikke klarer eller kan slappe av ordentlig uten å bli putta i bur, hver dag resten av dens liv, så feiler det den muligens noe annet enn valpe- og/eller unghund-fakter? Jeg ville faktisk bli bekymra om jeg måtte bruke bur om natta eller når jeg var borte på mine to hunder - de burde ha lært seg å sove om natta når de er 6 og 1 år gamle, og de burde klare å være noen timer alene hjemme når de er 6 og 1 år gamle..

Og jeg tror ikke det er ett fett for bikkja om den står - bare for å bruke eksemplet fra forrige innlegg - 300 timer i bur, eller 3000 timer i bur i løpet av et år.

Nå var det ikke 24/7 bruk av bur jeg snakket om, vet du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det ikke 24/7 bruk av bur jeg snakket om, vet du...

Det er mulig det, men når hunden sover i bur hver natt, så er det faktisk snakk om 3000 timer i året. Om den sover i bur når eieren er på jobb, så er det også rundt 3000 timer i året. Og når fler og fler helt ukritisk bruker bur til hund både om natta og om dagen så er det faktisk på tide at man reagerer.

Det ER grunn til bekymring når man må forby burbruk over et visst antall timer i døgnet (i Sverige, ja), når burbruk er en annerkjent metode for å få husrein på, når bur er en del av valpepakka - OG en del av interiøret hos de aller fleste hundeeiere. Og man må tydeligvis bruke store ord som "dyremishandling" og krasse formuleringer for å nå gjennom - for det er ingen som syns at de mishandler hunden sin selv, sant? Om du spør nabo Karlsen med elgbikkja i hundegård/løpestreng hele året, så vil han vel påstå at bikkja trives med det livet den har? Den logrer jo, den går i hundegården/til løpestrengen frivillig - da lider den jo ikke? Men merkelig nok så er det større enighet om at hundegårds-bikkjer har det vondt og leit, enn at burhunder har det. De bor jo tross alt inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på utstilling igår og ventet i 4 - 5 timer på gruppen og det regnet.

Hadde ikke bur. De fleste andre hundene var i bur enten i telt eller med paraplyer over seg.

De hadde det mye bedre enn min hund desverre, som ble våt og kald.

I denne situasjonen hadde hundene i bur det klart best ihvertfall.

Pfft, Baghera ligger i dommerteltet med meg mens jeg skriver, uten bur, han. Har dere ikke SÅ lydige bikkjer at dere kan gjøre DET, så kanskje dere ikke bør ha hund? Ja, selvfølgelig tuller jeg. :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra NUH av skal retninglinjer følges, og OT-prat skal holdes innen rimelige grenser.

Alle personangrep vil bli belønnet med advarsler!

Følges ikke retningslinjene vil tråden stenges.

Dette innlegget er OT og skal ikke kommenteres, eventuelle tilbakemeldinger tas som vanlig på PM.

MVH

Moderator Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det, men når hunden sover i bur hver natt, så er det faktisk snakk om 3000 timer i året. Om den sover i bur når eieren er på jobb, så er det også rundt 3000 timer i året. Og når fler og fler helt ukritisk bruker bur til hund både om natta og om dagen så er det faktisk på tide at man reagerer.

Det ER grunn til bekymring når man må forby burbruk over et visst antall timer i døgnet (i Sverige, ja), når burbruk er en annerkjent metode for å få husrein på, når bur er en del av valpepakka - OG en del av interiøret hos de aller fleste hundeeiere. Og man må tydeligvis bruke store ord som "dyremishandling" og krasse formuleringer for å nå gjennom - for det er ingen som syns at de mishandler hunden sin selv, sant? Om du spør nabo Karlsen med elgbikkja i hundegård/løpestreng hele året, så vil han vel påstå at bikkja trives med det livet den har? Den logrer jo, den går i hundegården/til løpestrengen frivillig - da lider den jo ikke? Men merkelig nok så er det større enighet om at hundegårds-bikkjer har det vondt og leit, enn at burhunder har det. De bor jo tross alt inne..

Og vips er vi tilbake til 24/7 bruken....

Det ER mange hunder i Norge som ikke har et verdig liv, sad but true.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder fortsatt en knapp på at jeg ikke får pepper fordi jeg ikke får ømme tær fordi at jeg bruker bur i en periode :|

Du er peppermø god som noen, det er bare tråden som er så gammal - nesten like gammal som deg... så du har bare GLEMT at du faktisk har fått pepper! He, he!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå regnet heller ikke jeg med at du var i mot bur på arrangementer (jeg så poengene dine *ler*), men jeg vil nok holde en knapp på at det faktisk OGSÅ er til fordel for hundene når man er på en innedørs utstilling tjåke full av andre folk, hunder og unger at man skjermer dem fra alt ståket de ellers vil bli utsatt for en hel dag (ja, du vet - noen av oss må ofte være igjen til gruppebedømmelsen også *host* :whistle:), og samme hvor rolig og avbalansert hund man har, vil den neppe greie å slappe av en hel dag i et slikt miljø uten å bli sliten av det (og igjen - man vil vel gjerne at hunden skal yte sitt beste også i finalerundene).

Jeg ser heller ikke problemet med å ha hunden ute i tida før, under og etter runden i ringen, men skal man være på utstillingen over lengre tid, og ønsker en opplagt hund i finaleringen, så skjermer man den fra all "støyen" rundt slik at den får slappet av (men joda, selvsagt er det av eierens interesse - man vil jo helst vise fram hunden fra dens beste side). Du har vel antakelig ikke vært på utstilling en hel dag og opplevd hva det gjør med en hund som skal i gruppefinalen, f eks ? Vel - jeg merker godt på mine hunder om de har fått slappet av eller ikke før en finale...

Vel, om du er på et stevne annet enn på egen klubb (det hender jo man er det), så skal du antakeligvis ikke gjøre annet enn å delta - har du hunden ute hele dagen da ?

Slemme dame! :) Cane har vel vært på tre utstillinger og blitt igjen til BIS i to av dem.

Og nei, jeg har ikke hunden ute hele dagen når jeg er på bruksstevne, og det er det to grunner til. 1: Hunden blir faktisk fryktelig trøtt av et bruksstevne, det koster mye mer av han å gå et A-spor, felt og lydighet enn å være på utstilling en hel dag. 2: Det er enklest for meg at han ligger i bilen når han ikke skal i ilden. Og tro meg, det første veier myemye tyngre enn det andre argumentet for jeg kunne glatt hatt ham sammen med meg mesteparten av tiden. Han trenger hvile i mellom øktene. :)

Til majoriteten (for ikke å si SAMTLIGE) problemstillinger som "hverdagsburbrukerne" har skissert, finnes det et uttall velprøvde, velfungerende, og fornuftige alternativer som IKKE er til skade for hunden, og som løser problemene EFFEKTIVT og permanent.

Javel? Du har en valp som spiser opp veggene i huset, klatrer på/river ned kompostbinger og ellers kommer seg ut av alt som heter binger osv. Hva gjør du? Har du i det hele tatt hatt en sånn valp?

Hvis man nå forutsetter at det er legitimt å gå på hundeutstillinger, lydighetsprøver og agilitystevner, f eks - og at det er en OK hobby å drive med - så er det min velfunderte påstand at det er til HUNDENS beste at den får ligge i bur/innhegning skjermet for ståk, masete besøkere, andres "snille" hunder, og uroen i størst mulig grad, og jeg kan ikke se at det er kommet noen innspill her som tilbakeviser eller motbeviser dette i det hele tatt.

Ehh, hvordan har du da bevist (i ordets rette forstand) at hunden har best av å ligge innestengt på en utstilling?

De som vil må så gjerne diskutere om det er nødvendig å avholde hundeutstillinger og andre arrangementer hvor store mengder mennesker og hund samles på små arealer over lang tid - men det er altså ikke hva vi diskuterer her. Vi diskuterer hva som er bra/gavnlig for hunden i de livene de lever.

Er ikke utstillinger en del av livet til hundene da? Eller teller ikke de timene i det hele tatt?

Igjen - utstillinger og prøver er - i tillegg til artige hobbier for dem som liker slikt - måleverktøy man har til rådighet mht avlsarbeid.

Nettopp, og vi gjør det i hovedsak ikke for hundens del, men for vår egen.

Jeg er lutter øre - klar til å ta imot og videreformidle gode råd om hvordan hunder får det bedre på utstillinger uten bur/innhegning slik at de får fred og kan koble av på en hundeutstilling.

Det er jo bare en treningssak? Det finnes flust av hunder som slapper helt fint av på store utstillinger uten å være innesperret. Hvis hundematerialet er så dårlig at de ikke kan lære seg å slappe av selv om det skjer mye rundt dem, så har du kanskje større problemer enn om du skal bruke bur på utstilling eller ikke.

Det blir ikke mindre folk og hunder, eller mindre trangt, på en utstilling selv om jeg har medutstillere (eller medhjelpere) til å holde i snøret til hunden min mens jeg er på toalettet...

Nei, men hundene slipper iallefall å ligge innesperret i timesvis bare fordi du ikke gidder å finne bedre løsninger til dem.

- Og selvsagt kunne jeg latt være å fått vurdert avlmaterialet mitt i konkurranse med andre, hvem ville tjent på det?

Man behøver ikke å få vurdert avlsmaterialet sitt 100 ganger i året. Og hundene hadde tjent på å gå seg en god tur i fjellet i stedet for å ligge i bur på utstilling.

Nei, jeg skjønner at du ikke har vært på mange utstillinger eller hatt særlig mange hunder. Det er antagelig derfor du argumenterer som du gjør. Det var det der med teori og praksis, en liten detalj som det er fort gjort å glemme...

Derfor jeg argumenterer hvordan? Jeg sier jo faktisk akkurat det samme som blant andre du har gjort, jeg bare snur det tilbake på "dere utstillere". Og da er plutselig ikke argumentene gode lenger, fordi det er jo ikke dere som kommer med dem men en "nybegynner" som bare har hatt tre hunder av krevende rase? Hvor mye erfaringer har du egentlig med å ha brukshunder i hus? Eller vil du ikke svare på det denne gangen heller?

He, he - neida, erfaring og kunnskap er ikke noe argument, det vet vi jo etter over 100 sider med burdebatt...

God dag, mann. Økseskaft?

Du kan jo google litt, i mangel av annen input, og fortelle meg hva en hund, uansett rase, LÆRER av å ligge i bur.

Mangler ikke annen input i det hele tatt, jeg har førstehåndserfaring med en krevende valp helt utenom det vanlige. Hun lærte å slappe av ved hjelp av buret, faktisk i så stor grad at vi heldigvis kunne kutte det ut etter relativt kort tids bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
    • 4 år gammel engelsk setter vil tidvis ikke gå på tur... Selv i svært sakte gå-tempo kan han finne på å sette seg ned midt i turløypa og setter frembeina i bakken demonstrativt. Hvis jeg kobler han løs og begynner å gå - dilter han til slutt etter på god avstand. Når han setter seg ned og jeg ber han komme, kommer han tuslende saaakte med bøyd hode. Så kan vi kanskje gå 100m i svært sakte tempo før det samme skjer igjen... Det pussige er at andre dager kan han ligge i selen og dra 2t på tur uten problemer. Akkurat som hodet er skrudd på den ene dagen, og ikke den andre. Han er undersøkt av veterinær og det er ikke noe galt fysiologisk. Så problemet sitter nok i toppetasjen... Noen som har vært borti noe liknende?
    • Wow, det er så flott å se at de får selvtillit av arbeidet. Gratulerer med debuten!
    • I helgen deltok Lilje på sin aller første blodsporprøve, etter å ha gått to-tre treningsspor 😅 Her har vi virkelig skyhøye ambisjoner Vi deltok egentlig mest for turen sin del, hun er en utrolig usikker hund både når det gjelder fremmede mennesker og andre hunder, og jeg tenkte en sånn setting kunne være en fin trening for henne. Det jeg var mest redd for var at hun skulle utagere på dommer og sporlegger, men hun kunnen virkelig ikke brydd seg mindre. Når sporsela kommer på er hun på jobb, og å gå spor er tydeligvis morsommere enn usikkerheten på fremmede. Virkelig morsomt å se selvtilliten komme frem i sporet, og vanskelig terreng er heller ingen hindring, selv om hun er en ganske liten hund. Hun brøyter seg frem gjennom tette kratt og nærmest svømmer over myr for å få følge sporet 😅 Treningssporene har bare vært rundt en time gamle, 50-100 meter uten vinkel og opphold, så et prøvespor ble som forventet litt i vanskeligste laget for henne. Men super trening, og fine kritikker: Kritikk lørdag: "Trivelig hund med stor motor. Dessverre går ekvipasjen av sporet i blodoppholdet." Kritikk søndag: "Meget god start. Følger sporet godt frem til vinkel. Tempo fint innledende, men øker gradvis. Ekvipasjen brytes av dommer når de går av og ikke finner tilbake."  Så her er det absolutt noe å jobbe videre med  Søndag var det for så vidt ingen andre i åpen klasse som kom til sporslutt heller, så vi var i godt selskap 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...