Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere med Dachs eller Bassethound?


dropsen88

Recommended Posts

Ja vi er altså på utskikk etter en jakthund, men også en familie hund. Vi har en mops fra før som er skikkelig sofahund men også veldig glad i barn og andre mennesker han treffer på.

Så dere som har enten dachs eller basset hound, kan dere fortelle litt positive/negative sider ved dem? Er litt usikker på hvilken vi skal velge. Har lyst på en liten hund til, vet dachsen ikke er så veldig stor, men er bassethounden så mye større?

Og hvilken type jakt kan de brukes på?

Mannen går både på rådyrjakt, hjortejakt og småvillt.

Vet dachsen kan bjeffe en del, hvordan er det med bassethounden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo flere aktuelle raser enn bare basset hound og dachs. Basset fauve de bretagne, grand basset griffon vendeen, petit basset griffon vendeen og andre basset- og griffonraser er større enn dachs og mindre enn basset hound (som ikke nødvendigvis er så høy, men veldig svær allikevel). Jeg har inntrykk av at disse rasene er omgjengelige, trygge, sjarmerende og fine familiehunder, samtidig som de er aktive og egner seg godt til de jaktformene de er avlet fram til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dachsen er en morsom hund som kan brukes til det meste!

Vi går ikke på jakt selv, men dachsen brukes til både rådyr, hjort og småvilt her i landet. I utlandet også villsvin og annet, så det er en ordentlig tøffing.

Våre dachser liker seg ute på tur og holder fint følge hele dagen så lenge det er gå-tempo, dvs sykkelturer og skiturer må tilpasses de korte bena!

De liker å få oppgaver å jobbe med; gjerne sportrening, lydighet eller agility. Bryr seg nok ikke så mye om andre hunder (kan ha en favoritt venn eller to), men er veldig glad i mennesker og mye kos. Siden de i utgangspunktet er en hihund har de ingen problemer med å ligge under en varm dyne! :)

De to vi har er veldig forskjellige som typer (og i størrelse); en har mye temperament - den andre rolig og godmodig, en klarer seg godt alene - den andre vil ha hele flokken samlet, en er kresen på mat - den andre tenker stort sett bare på mat! Mulig det er typisk for dachs at det kan være stor forskjell på de!

:)

Du kan lese mer om dachser på dette forumet (må registrere deg for å lese innleggene):

http://www.makephpbb.com/dachshund/index.p...forum=dachshund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tar feil, men jeg innbiller meg at moderne basset hounds egentlig er litt for ekstreme til at de skal være noe særlig på jakt? De er temmelig tunge og kortbente i hvert fall. Tror vel de andre basset-variantene er mer vanlige blant jegere i hvert fall. Uansett har jeg inntrykk av at basset hounds er noe mer godmodige enn dachser, men det skal du ta med en klype salt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har selv dachs og er veldig fornøyd med det valget.

En dachs er nok kjent for å være sta og lytte når den selv vil lytte til sin eier, må vel innrømme at det kanskje stemmer litt.

Hun har jaktinstinktet inne selv om vi ikke har begynt å jakte med henne enda, da vi først skal få henne godkjent som ettersøkshund.

Dachs er en god familiehund og hvertfall våres og min kjærestes foreldre sin er veldig glad i kos og fang.

Vår erfaring er at tisper kan ha en tendens til å bjeffe litt mer enn hannbikkjer. Men det er kanskje en treningssak og hvor mye en bryr seg om det.

Vår hund skal fortrinnsvis brukes til rådyr, men de kan også brukes til hjort, rev, grevling, mink, hare.

De kan også være veldig glad i andre hunder og hilser mer enn gjerne på. Dette gjelder også mennesker, men dette er også noe som kan trenes til at de ikke gjør det unødvendig mye.

Dachs kan komme i flere høyder, slik som våres og min kjærestes foreldre sin er det ca 3-5 cm høydeforskjell på. Dette er da en hanhund og en tispe.

Det er hvertfall en ting jeg vet for sikkert og det er det at de er veldig glad i å bli gått tur med og gjerne lengre turer også. Og de kan gjerne ha like mye energi når de kommer tilbake fra turen, selv hvor tung, lang og hard den har vært. Men de roer seg som regel fort igjen etter et mindre "utbrudd" av energi.

Lykke til med valg av hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså.. Basset hound er ikke noe reellt alternativ som jakthund. Den har for lengst blitt en ekstremavlet utstillings/selskapshund, med en bygning som tillater lite bruk i skogen...

Alternativene dine blir heller:

Dachs (kort eller striåret standard fra jaktlinjer)

Drever

Beagle

En av de andre Basset variantene (Fauwe, Petit, Artesiend, bleu gascogne)

Alpinsk dachsbrache (kortdrivende i forhold til de andre, da..)

Størrelsesmessig er Dachsen minst, så beagle. De andre er i grunn ganske store hunder med korte bein.

Lykke til med valget:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan:)

Skal bare si litt om den rasen jeg har erfaring med, så blir dårlig sammenligening da fra min side..

Jeg har hatt Basset Hound for noen år siden (den var født i -99) og jeg må si meg enig i at utstillingsvarianten desverre har tatt en trist vei mht utseendet og bruksmuligheten. Tispen jeg hadde var da en typsisk variant av utseendet og gjorde det svært godt på utstiling. Hun var MYE lettere enn de man ser i dag, og hun var faktisk like rask til bens som min unge dalmatiner. Hun hadde ingen problmer i terreng og spor, og beveget seg raskt og effektivt, og ble aldri sliten. De jeg ser i dag på utstilling er ofte alt for lavstilte, for mye hud og rett og slett feite. De kan ikke sammenligens med typen som min tispe var. Så om du skulle velge Basset Hound, så velg fra oppdrettere som selv bruker til jakt og prioriterer gemytt, helse og bruksegeksaper fremfor utstilling- tipper Sverige/Finland er å foretrekke fremfor Norge med tanke på hvor du skal lete etter en slik oppdretter.

Så finner du rett hund kan de være flotte til kombinasjonen familie/jakt. Str.messig er de er stor hund med korte ben. Tispen min veiderundt 27-28 kg om jeg ikke husker feil, og den var slank og fin:)

Basset Hound er ikke de letteste hundene, da de lett kan missforståes. De er myke hunder som tåler hardt behandling svært dårlig, men siden de er så sta og seige, oppfattes de lett som ulydige og vanskelige. Så de passer best for folk med stor tålmodighet, god humor og som bruker positive, men konsekvente metoder:) Hvordan denne rasen er i dag mht tilgjengelighet og mentalitet er jeg faktisk ikke sikker på, går jo ann å ta en titt på MH fra genetica for å se hva som er mentalbeskrevet i Sverige hvertfall. En god og trygg Basset Hound skal være tilgjengelig mot mennesker og gen. lage lite lyd i hverdagen.

Helsemessig vet jeg ikke hvordan rasen ligger ann i dag, men jeg mener å huske at det er en del allergi og hudproblemer på enkelte linjer. Øyene og ører er også lett utsatt for infeksjoner ol.

Jeg har de siste årene hatt en del av Artesiend på kurs, og må si jeg liker det jeg har sett svært godt. De er lettere og virker som bruksegenskapene er mer i behold og prioritert i avl enn hos Bassset Hound. Så det er jo kanskje noe å sjekke ut...

Lykke til med valg av hund:)

mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...