Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelhoste etter NKK Hamar?


PsychoLynx

Recommended Posts

Da vi var på Hamar på søndagen, fikk vi beskjed om å vise vaksinasjonsattest fordi det hadde blitt oppdaget kennelhoste der på lørdagen. Vi hørte også en hund som hostet mistenkelig like i nærheten av der vi satt.

Nå hoster halve gjengen oppe hos oppdretter, og vi mistenker jo at Pinto kanskje kan ha fått noe med seg hjem fra Hamar. Nå rakk det jo ikke komme noen symptomer på henne ( :ahappy: ), men 4 av de andre hundene der oppe hoster.

Har ikke merket noe som kan minne om host på Bridie, eller de andre jeg har spurt.

Men er det noen der ute som har fått med seg noe hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå hoster resten av gjengen hos Hanne.... Og Sheriffen også...

Så egentlig er det vel bare et spørsmål om når Bridie begynner. Var jo i skipet både lørdag og søndag vi, og har jo vært med Sheriffen flere ganger etterpå. OG ilste på gry hos Hanne på lørdag. Så slipper hu unne nå, er det godt gjort.

Vi kommer iallefall ikke til å avlyse hyttetur med Sheriff i helga om HAN fortsatt vil dit :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arok har en litt mystisk harking...men han var ikke på Vikingskipet.. Gross var jo der,men han harkehoster ikke.

To ganger før har Gross hatt kennelhoste etter utstillinger,men Arok har aldri blitt smittet. Kan den tjukke ha smittet Arok uten å hoste selv denne gangen? Ingen av de andre vi var i samme bil som hoster.... Ingen av de vi var med sist helg heller.

;Mystisk og "orntlig" rart er det.

Jaja,gir det seg ikke til over helga tar vi nok en tur til vet. han har matlyst og er i topp form ellers så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT,men blir hunder immune mot kennelhoste etter å ha hatt det en gang? Var noen som påsto det her, men da kan jeg ikke helt skjønne at man fortsetter å vaksinere mot det etterpå :innocent:

Jeg veit i alle fall om flere hunder som har hatt kennelhoste mer enn én gang. Forøvrig er det vel en god del hunder som har fått kennelhoste selv om de er vaksinerte, så man kan vel kanskje diskutere hvor effektiv den er?

Arok har en litt mystisk harking...men han var ikke på Vikingskipet.. Gross var jo der,men han harkehoster ikke.

To ganger før har Gross hatt kennelhoste etter utstillinger,men Arok har aldri blitt smittet. Kan den tjukke ha smittet Arok uten å hoste selv denne gangen? Ingen av de andre vi var i samme bil som hoster.... Ingen av de vi var med sist helg heller.

;Mystisk og "orntlig" rart er det.

Jaja,gir det seg ikke til over helga tar vi nok en tur til vet. han har matlyst og er i topp form ellers så...

Hunder kan bære smitte selv om de ikke blir syke selv. Når det er sagt, er det jo en stund siden NKK Hamar, så det kan jo hende at han har fått smitte fra andre hunder nå nylig?

Uansett er det vel neppe nødvendig å dra til veterinæren for litt harking. Er det kennelhoste, går det som oftest over av seg selv, i alle fall hvis man lar hunden få litt ro. Så lenge hunden har utmerket allmenntilstand ellers, syns jeg det høres litt "overkill" ut å dra til veterinæren bare fordi hunden kanskje har kennelhoste. (Det kan jo nesten gjøre mer skade, ved at han da får mulighet til å smitte andre hunder som besøker veterinærkontoret - om ikke via direkte hilsing, så gjennom dråpesmitte fra sikling og snusing.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke hatt noe hosting etter Hamar, foreløpig! Vi bor på dyrehotell, men har ikke hørt noen som hoster hos oss heller - men om det er ute og går fra Hamar, så kan det nok godt tenkes at det dukker opp.

Det finnes mange ulike kennelhoste-virus, og vaksina tar bare mot 7-8 av dem, så selv om man har vaksinert er man aldri 100% sikra på å at man ikke skal få det. Men har man det, og innen rimelig tid - så er det mindre sjanse for at kennelhosten rammer så hardt som den kunne ha gjort. Så den hjelper jo, men aldri kan man være helt sikker. Men nå takler jo de fleste litt kennelhoste i ny og ne også, bare vi passer på at almenntilstanden er god og fin og at de får i seg vann og mat. Mest valper og eldre hunder som kennelhosten kanskje kan videreutvikle seg og ramme lunger etc. på, fordi de gjerne har litt dårligere immunforsvar.

Vi er blitt anbefalt av veterinær å anbefale våre kunder som er hos oss ofte på jevnlig basis over året å kanskje vaksinere litt oftere enn 1 gang i året, da vaksinen er sterk nok i de første 4-5 månedene (om jeg ikke husker heeeelt feil).

Hos oss får vi kennelhoste sånn som regel 1 gang om året på dyrehoteller, gjerne i forbindelse med store hundeutstillinger rundt om i land og nærmiljø. Vi har vært heldige å ikke hatt det en eneste gang i år og jubler over det. Men nå ser det kanskje ut som om vi blir å vente det etter Hamar? Njæ, vi krysser fingrene og satser på null hosting i 2009 :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit i alle fall om flere hunder som har hatt kennelhoste mer enn én gang. Forøvrig er det vel en god del hunder som har fått kennelhoste selv om de er vaksinerte, så man kan vel kanskje diskutere hvor effektiv den er?

Hunder kan bære smitte selv om de ikke blir syke selv. Når det er sagt, er det jo en stund siden NKK Hamar, så det kan jo hende at han har fått smitte fra andre hunder nå nylig?

Uansett er det vel neppe nødvendig å dra til veterinæren for litt harking. Er det kennelhoste, går det som oftest over av seg selv, i alle fall hvis man lar hunden få litt ro. Så lenge hunden har utmerket allmenntilstand ellers, syns jeg det høres litt "overkill" ut å dra til veterinæren bare fordi hunden kanskje har kennelhoste. (Det kan jo nesten gjøre mer skade, ved at han da får mulighet til å smitte andre hunder som besøker veterinærkontoret - om ikke via direkte hilsing, så gjennom dråpesmitte fra sikling og snusing.)

Neinei,ikke til vetrinær p.g.a. mulig kennelhoste :) Til vet. fordi det kan kanskje være nesemidd eller noe annet mystisk,har vært borti det før og det gikk ikke over sånn som kennelhoste har gjort. Men som sagt,vi ser det an litt til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei,ikke til vetrinær p.g.a. mulig kennelhoste :) Til vet. fordi det kan kanskje være nesemidd eller noe annet mystisk,har vært borti det før og det gikk ikke over sånn som kennelhoste har gjort. Men som sagt,vi ser det an litt til...

Ååh, da så. :P Begynte å lure. Men ja, så lenge han er frisk, sulten og rask, er det vel ikke noen bråhast enda uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My fikk kennelhoste en gang, men etter under en uke med litt roligere dager enn hun er "vant" til og hvor jeg passet på at hun fikk i seg en god del mat og væske, så var hun frisk som en fisk igjen. :) Hun hostet til hun brekte seg de første dagene, men det gikk kjapt over til en snillere hoste.

Minner meg igrunn ganske mye om meg selv når jeg blir forkjøla og får hoste. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit i alle fall om flere hunder som har hatt kennelhoste mer enn én gang. Forøvrig er det vel en god del hunder som har fått kennelhoste selv om de er vaksinerte, så man kan vel kanskje diskutere hvor effektiv den er?

Ja du sier noe der. Ike fikk en kraftig kennelhoste for to år siden som varte i fire uker,enda så vaksinert han var..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennelhoste kan man få opptil flere ganger. Årsaken til at man vaksinerer imot kennelhosten er at den kan bli verre og ettersom jeg har skjønt tilogmed dødelig uten antistoffer. En av årsakene til at vi i Norge stadig får kennelhoste er fordi en av ingridiensene som brukes i utlandet mot dette ikke er tilatt i Norge. Dette fikk jeg vite fra min forrige vetrinær på lørenskog :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheriffen fikk jo antibiotika og hostedempende på torsdag, fredag var han mye bedre og lørdag hørte vi ikke mye til hosten hans. Bridie og han har storkost seg på fjellet i helga, og fortsatt kan det se ut som Bridie slipper unna. Selv om hun har vært utsatt for alle smittekildene som Sheriffen.

Gjenstår vel bare å følge med de neste par ukene nå da, kommer det ikke noe da, så blir jeg imponert. Da er det nok ikke meningen hun skal ha noe sånn:P

Trodde hun var igang i natt, men da var det nok bare noe som satt fast et sted, har iallefall ikke hørt noe siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...