Gå til innhold
Hundesonen.no

Tar dere bånd på hunden når dere møter mennesker/hunder?


Renate A

Recommended Posts

Jeg komanderer Blondie på plass når andre mennesker går forbi. Kommer det hunder tar jeg henne som oftest i bånd da hun mest sannsynlig løper bort til dem eller provoserer dem på et vis.

Jeg kjenner jeg blir irritert og forbannet av å tenke på det jeg også. Jeg missliker sterkt at folk ikke respekterer andre.

Enig der! Jeg gikk på tur i nabolaget her og det var den perioden da Blondie var redd hunder, og jeg prøvde å bare la henne møte vennlige hunder slik at hun kunne bli tryggere. Jeg kom ut fra en snarvei og ut i den vanlige veien da en stor golden kommer løpende mot oss for å hilse på. Mannen fortsetter å gå i normalt tempo uten å vise noen tegn til å gjøre noe med hunden. Jeg hadde da allerede ropt å spurt om mannen kunne ta hunden i bånd, og han reagerte ikke. Så jeg spente rett og slett foten min ut og blokkerte veien for hunden og deretter tok tak i hunden og holdt den i ro. Dette kunne jo Blondie like så godt tolke som noe skummelt som om jeg hadde latt hunden brå hilse på henne, så tap-tap situasjon for meg. Grrr da ble jeg irritert!

Jo for det skaper irritasjon hos fører, eller kanskje fører selv går med en hund som ikke er "helt god" i bånd. Den motsatte part er ikke tankeleser og vet overhode ikke om du har kontroll eller ikke før dem faktisk har passert.

Etter ett par slike opplevelser med så kalte snille hunder så stoler man faktisk ikke på noen som kommer med løse hunder. I bånd kan man faktisk hindre hunden i å fullføre det dem begynner slik at det slipper bli en "rund dans" om uhellet skulle være ute.

Det spiller da liten rolle om hunden er løs eller i bånd om hunden er så pass stor og ulydig I BÅND at eier ikke har kontroll! Vi har noen i nabolaget med Irsk ulvehund, og jeg har opplevd at eieren har sluppet båndet fordi han ikke har kontroll. Og da føler ikke jeg at om en stor hund kommer forbi I BÅND, så er jeg tryggere, nettopp fordi jeg har opplevd hunder som river seg løs eller eiere som slipper båndet. Da mener jeg at det er tryggere at en liten hund går fint på plass ved siden av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar
Det spiller da liten rolle om hunden er løs eller i bånd om hunden er så pass stor og ulydig I BÅND at eier ikke har kontroll! Vi har noen i nabolaget med Irsk ulvehund, og jeg har opplevd at eieren har sluppet båndet fordi han ikke har kontroll. Og da føler ikke jeg at om en stor hund kommer forbi I BÅND, så er jeg tryggere, nettopp fordi jeg har opplevd hunder som river seg løs eller eiere som slipper båndet. Da mener jeg at det er tryggere at en liten hund går fint på plass ved siden av!

Jo det gjør det! Først og fremst for om hunden fortsatt har båndet på seg så er det enklere å skille om dem skulle sloss.

Og jeg har vært i den situasjonen du beskriver med en rottis og løpetispe jeg. Der jeg komanderte hundene min i sitt, og fikk tak i hunden som skulle ta meg. Om den da ikke hadde hatt line på seg så hadde jeg nok blitt bitt.

Istedet kunne jeg dra den med meg tilbake til eier, fortelle dem at kanskje dresur kurs var tingen. Imens hundene mine, som da var å bånd, hadde fått beskjed om å bli, satt å ventet på at jeg skulle komme tilbake.

Mulig jeg er maks uheldig eller noe, men jeg har hatt mine runder når jeg bodde i Oslo med store hunder uten kontroll og hunder folk mener "aldri har gjort slik" og det måtte være pga dem var tisper eller pga løpetid eller pga jeg syklet så fort osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig her. Hvis jeg hører barn, eller er i område med barn i nærheten tar jeg på Dina båndet. Dina går aldri bort til folk som har store hunder, så da lar jeg henne gå løs. Hun går sjeldent bort til folk hvis vi går i marka og møter på folk. Jeg ser det alltid an. Hvor hun er i forhold til meg, hvor vi er, hvilke folk som kommer, om de har hund eller ikke, osv. Jeg er påpasselig med at hun ikke skal være til bry for andre. Jeg tror det er lettere å kreve båndtvang hele året hvis folk til stadighet møter løse hunder som hopper opp og hilser på alle som går forbi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsten blir satt i bånd uansett hva vi møter, han er usikker og det overdøver innimellom lydigheta.. Eldstemann derimot blir sjeldent satt i bånd overhodet, han må sitte på plass om vi møter hunder i bånd(Noen ganger blir han satt i bånd og), men i møte med folk eller løse hunder blir han som regel ikke kalt inn engang..

Nå skal det sies at jeg bor laaangt utti skauen, eneste stedet vi møter folk er på skogsveien her, hvor det finnes tre hus, vårt, naboen med en BC som går løs 24/7, og hytta til en oppdretter som også har sine bikkjer løs på tur, så det er ingen sjanse for å plage naboene, og folk som går tur forbi her er allerede fullt klar over at her er løshunder som må passeres, så jeg tviler på at det kommer mange hunderedde forbi her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid. Det handler om respekt for andre. Jeg misliker intenst å få fremmede hunder busende bort til min, og jeg syns ikke det er artig med fremmede hunder som hopper på meg eller bjeffer på meg uten at jeg har noe interesse av å hilse på dem, så da gir jeg andre samme respekten. Untaket er på sånne hundesteder - ene stranda på vestlandet, der tar jeg ikke inn hunden om jeg møter andre hunder som er løse - er den andre i bånd så tar jeg inn min. Folk som går uten hund får gå i fred.

Enig!

Jeg skulle gjerne ønske at jeg kunne hatt min løs hele tiden, og drite i andre rundt meg.

Men det kan jeg ikke, og det må jeg bare godta :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig!

Jeg skulle gjerne ønske at jeg kunne hatt min løs hele tiden, og drite i andre rundt meg.

Men det kan jeg ikke, og det må jeg bare godta :twisted:

Men driter man i andre rundt seg om man ber hunden gå fot? Selvfølgelig inneforstått at den kan dette bra.. Hvis jeg ber om fvf, så går ikke hunden min bort fra benet mitt. Den er godt vandt til forstyrrelser, og jeg har dessuten alltid med godbit og det vet hun! Hvis jeg f.eks. ikke hadde godbit en dag, så ville jeg nok kanskje tatt den sikringen og festet båndet på henne.

Nå er jeg jo veldig sånn at hvis en annen hund kommer i bånd, da er jeg ekstra nøye med at min også skal være i bånd. Men kommer personen med hunden løs (ikke fvf eller noe) så lar jeg de hilse (som sagt, så kjenner jeg de fleste hunder i naboområdet) og jeg går lite tur på ukjente steder, eller møter ihvertfall ikke andre hunder der.

Møter jeg en hund alene på tur, nei da gidder jeg ihvertfall ikke å sette bånd på henne. Når eierene åpnet døra for hunden sin, så håper jeg ikke de ventet at alle skulle ta hundene sine vekk. (Og ja, vi har noen av disse her i området som bare lar hunden sin gå løs utendørs uten å engang følge etter!) Dette er noe jeg syntes her helt tåpelig da. Har selv prøvd å trene på å gå pent før, også kommer en av disse og "erter" hunden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar alltid hundene mine i bånd dersom jeg møter noen på tur. Jeg har såpass "skumle" hunder for noen som allerede er redd for hunder, at jeg tenker at alle jeg møter på tur er redd hunder.

En gang jeg gikk tur, hadde jeg de løse. Jeg så det kom noen i møte, og koblet de, også stoppet jeg på siden av stien, siden vi måtte over noen tømmerstokker. Da paret vi møtte kom gående, så sa jeg til de at de bare kunne gå først. Så sa de et eller annet, og da sa jeg som jeg sier her, at jeg alltid tar hundene i bånd, for jeg tenker at alle jeg møter er redde for hunder, og mine hunder har ikke behov for å gå bort for å hilse på alle for å bevise at de er snille. Da sa damen "Oi, det syns jeg var veldig fint, for jeg er nemlig redd for hunder!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er i skogen med løse hunder gjør jeg følgende:

1) Om det kommer mennesker uten hund som ikke ser redd/nervøs/engestelig ut så lar jeg mine hunder være løse. Om menneskene viser tegn på å være redd hund kobler jeg mine med engang. Nå løper de ikke bort til folk, de bare løper forbi ( ofte er de utenfor stien så menneskene ikke ser de heller ).

2) Om det kommer hund som er i bånd eller bli koblet så kobler jeg mine

3) Om det kommer hund som eier lar være løs lar jeg mine være løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart ikke. Nå tenkte jeg mest på løse hunder som gjerne kan finne på å løpe bort til andre mennesker og hunder -noe min gjør :ahappy:

Da er vi enige. Min løper ikke bort til mennesker uten tillatelse (som regel). Men hunder er enda litt usikkert, så der kobler vi som regel hunden på.

Og har man en hund som er litt sosial, er det jo bedre å klikke på båndet enn å få sure miner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig om en ferdes i områder fritatt fra båndtvang eller i en periode hvor båndtvangen er middlertidig opphevet, treffer en mennesker med eller uten hund, kaller en inn sin hund/sine hunder ! Dette handler om normale folkeskikk ! :ahappy:

Word!! :ahappy:

Kan vel egentlig ikke sies enklere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig om en ferdes i områder fritatt fra båndtvang eller i en periode hvor båndtvangen er middlertidig opphevet, treffer en mennesker med eller uten hund, kaller en inn sin hund/sine hunder ! Dette handler om normale folkeskikk ! :ahappy:

Jupp! Det er helt sant.. men om man tar bånd på hunden sin, ber om fvf, holder i halsbåndet, tar den på armen, ber den sitte eller noe annet.. det har ikke noe å si, syntes jeg, så lenge hunden ikke forstyrrer det andre mennesket eller hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...