Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har erfaring med det svenske våtforet Klass?

SiriogDiego

Recommended Posts

Haha - så morsomt navn! Klass - kliss- er det ikke nettopp det V&H er?? :lol:

Men nei, jeg har aldri hørt om det en gang. Er det nytt?

I følge hjemmesiden deres har de holdt på i mange år. Det var foreldrene mine som så det når de var innom dyrebutikken på Nordby. Det var en del rimligere enn v&h, og med svenskegrensa rett i nærheten er det interessant og se om det er like bra som v&h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel ikke helt sammenlignes. Klass inneholder en del korn, og er heller ikke rått, så vidt jeg vet. Tror det er ganske poppis i Sverige, men vet ikke så mye mer om det. Synes i grunnen ikke VH er så dyrt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel ikke helt sammenlignes. Klass inneholder en del korn, og er heller ikke rått, så vidt jeg vet. Tror det er ganske poppis i Sverige, men vet ikke så mye mer om det. Synes i grunnen ikke VH er så dyrt uansett.

Nei, v&h er ikke så dyrt. Men er det tilsvarende v&h, så har jeg ikke noe i mot å betale 10 kr for 500g pølse i stedet for 19 kr. Er det ikke tilsvarende, noe det virker som det ikke er så kjøper jeg heller v&h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, v&h er ikke så dyrt. Men er det tilsvarende v&h, så har jeg ikke noe i mot å betale 10 kr for 500g pølse i stedet for 19 kr. Er det ikke tilsvarende, noe det virker som det ikke er så kjøper jeg heller v&h.

Men du bor jo ikke akkurat langt unna Trøgstad heller da slik at du kan hente ett lass til 10-12kr 500gr pølse (som forsåvidt blir billigere ihnt til hvor mange du kjøper å.)

Men for å svare på dit spørsmål, nei det er ikke tilsvarene V&H, det er mere likt NP før det blir varmebehandlet. :lol:

Men jeg ser og qoute:

"Hållbarheten i kylskåp efter upptining är max 24 timmar."

Det synes jeg er rettere labert jeg altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du bor jo ikke akkurat langt unna Trøgstad heller da slik at du kan hente ett lass til 10-12kr 500gr pølse (som forsåvidt blir billigere ihnt til hvor mange du kjøper å.)

Men for å svare på dit spørsmål, nei det er ikke tilsvarene V&H, det er mere likt NP før det blir varmebehandlet. :lol:

Men jeg ser og qoute:

"Hållbarheten i kylskåp efter upptining är max 24 timmar."

Det synes jeg er rettere labert jeg altså...

Nei, er ikke langt unna Trøgstad, men med den lille fryseren jeg har er det ikke plass til så mye mer enn 10 pølser av 500 gram. Får høre om jeg kan ta litt plass i fryseren til foreldrene mine :lol:

Da vet jeg i hvertfall at det ikke er tilsvarende v&h, så da fortsetter jeg å bruke det i stedet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å variere mellom Klassfoder og VH, som vi gir sammen med tørrfor. Tror vi betaler omkring 150-170 svenske for tikilos esker. Mitt inntrykk er at dette foret er like populært i Sverige som VH er i Norge. Har ingenting å utsette på kvaliteten og selv mine kresne hunder er villig til å spise det, i alle fall hvis de slipper å få det så lenge om gangen.

Eneste ulempen jeg kan komme på, er at foret har kort holdbarhet etter opptining - bare ett døgn. Til forskjell fra VH, råder produsentene også at man fjerner plastemballasjen før opptining, for oksideringen inne i emballasjen fører til at næringsstoffene i foret ødelegges.

For oss har for såvidt ikke holdbarheten vært noe problem, da to store dyr trenger en del mat. Det er litt styr å ta av plasten på de frosne pølsene, men man blir jo vant til det. :thumbs: Pølsene forandrer helt konsistens hvis de tiner med plasten på, så det anbefales virkelig ikke.

Greier hunden din å få i seg minst én pølse om dagen, ser jeg ingen grunn til å la være og prøve det. Forbytte burde uansett ikke være noe stor avgjørelse - man må finne det hunden liker og fungerer på, og som også er praktisk for eieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Jag och ngr av mina vänner har användt klass och är absolut nöjda med det, jag tycker personligen att klass är ett bättre produkt än den norska vom, klassen verkar ha en högre smaklighet och en annan typ av konsistens som gör det lättare att blanda ut den och den kan även ges frusen till hunden.

Priset på klass är ca 150 kr för 10 kg, man kan också beställa direkt från producenten om man ska ha mycket och får det då hemkört med lastbil inom Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...