Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpesosialisering i høst


Mistra

Recommended Posts

Det er jo ikke like mange som er ute på lange turer med hunden i marka i november som andre tider på året, så jeg tenker det er lurt å prøve å avtale møter med andre med hund for å få sosialisert valpen vi henter ca 3. november. Vi har fortsatt ikke bestemt oss for om vi skal på valpekurs eller om vi skal ta oss av sosialiseringen helt selv, og heller gå hverdagslydighet etterhvert når det er mer konkrete ting vi må jobbe med. Så om det ikke blir valpekurs blir det jo ekstra viktig å treffe mange andre snille hunder :lol: Jeg har vært inne på siden til treffene på Rotvoll, men siden jeg bor ved Voll blir det ganske langt å reise med en liten valp. Er det noen som bor her i området som kunne tenke seg å ta noen turer sammen etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldige dere er som venter på valp. Vil bare si at det er kjempelurt med valpekurs (som jo ikke er et sosialiseringskurs, men et grunnleggende treningskurs. Bør iallfall være.). Hverdagslydighetskurs kan man jo likevel gå på siden. Lurt det også. Men det erså viktig å få inn teknikker for hvordan man på best mulig måte kan trene hunden sin til de aller mest elementære ferdighetene. Slik kan man jo selv viderføre det man har lært og igrunne nlære hunden hva som helst siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldige dere er som venter på valp. Vil bare si at det er kjempelurt med valpekurs (som jo ikke er et sosialiseringskurs, men et grunnleggende treningskurs. Bør iallfall være.). Hverdagslydighetskurs kan man jo likevel gå på siden. Lurt det også. Men det erså viktig å få inn teknikker for hvordan man på best mulig måte kan trene hunden sin til de aller mest elementære ferdighetene. Slik kan man jo selv viderføre det man har lært og igrunne nlære hunden hva som helst siden.

Nå skal vi vel ikke gjøre dette til en tråd om valpekurs-ikke valpekurs, men vil bare kommentere litt. Vi har fortsatt ikke bestemt oss for om vi skal ta valpekurset. Jeg har selv vokst opp med to hunder og hatt ganske mye ansvar for treningen av dem, og vi har begge lest veldig mye om hundetrening de siste årene, så jeg vet ikke om vi lærer så mye på et valpekurs til at det er verdt 1500 kr. Jeg tenker vi ser an hvordan det går når vi får henne hjem :lol: Men går vi ikke valpekurs blir det jo desto viktigere å møte og trene med andre hunder.

Kristin: Da må vi avtale å treffes etterhvert :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan vi :lol:

Men jeg vill anbefale valpekurs jeg også. God start og sosialiering for valpen pluss at valpekurs er kjempe koslig! Vill anbefale deg Sporthunder. (Sportshunder.no) Dyktige og koslige instrukører som akkurat har startet for seg selv, men har blitt utrolig populære i løpen av sin korte tid :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportshunder virker bra, takk for tipset! Jeg ringer både dem og Trondheim hundeskole i morgen, nå heller vi mer mot å gå valpekurs igjen. Så gjelder det bare at de har kurs ikke altfor langt unnå og til rett tid, på nettsiden til Sportshunder er det ikke satt opp valpekurs resten av året :thumbs:

Ingen fler i området her som kunne tenke seg å treffes framover for sosialisering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da har vi hatt Mistra her er par uker, og syns det er på tide å sosialisere henne mer. Er det noen som kunne tenke seg å møtes en gang i helgen (søndag på formiddagen eller lørdag) for å sosialisere og trene litt? Hun er nå ti og en halv uker og vi har fortsatt ikke opplevd at hun har vært skeptisk til andre hunder, men fint om vi får møte andre hunder som ikke er alt for ville så vi kan prøve å trene litt kontakt og slikt med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal vi vel ikke gjøre dette til en tråd om valpekurs-ikke valpekurs, men vil bare kommentere litt. Vi har fortsatt ikke bestemt oss for om vi skal ta valpekurset. Jeg har selv vokst opp med to hunder og hatt ganske mye ansvar for treningen av dem, og vi har begge lest veldig mye om hundetrening de siste årene, så jeg vet ikke om vi lærer så mye på et valpekurs til at det er verdt 1500 kr. Jeg tenker vi ser an hvordan det går når vi får henne hjem :) Men går vi ikke valpekurs blir det jo desto viktigere å møte og trene med andre hunder.

Er vel ikke bare for dere egen skyld at det lønner seg å gå valpekurs? Vi har gått på mange kurs, bl.a. valpekurs, selv om jeg har vokst opp med hunder og har "endel" kunnskaper, så er valpekurs noe vi deltar på med hver hund. Sporkurs, ja det har vi vel deltatt på mange forskjellige (og med samme hund flere ganger). 1500,- for valpekurs er vel ikke så ille?

Vi har ingen valper nå, så vi kan ikke hjelpe til med "valpesosialisering".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke bare for dere egen skyld at det lønner seg å gå valpekurs? Vi har gått på mange kurs, bl.a. valpekurs, selv om jeg har vokst opp med hunder og har "endel" kunnskaper, så er valpekurs noe vi deltar på med hver hund. Sporkurs, ja det har vi vel deltatt på mange forskjellige (og med samme hund flere ganger). 1500,- for valpekurs er vel ikke så ille?

Vi har ingen valper nå, så vi kan ikke hjelpe til med "valpesosialisering".

Nå skulle jo ikke denne tråden handle om kurs/ikke kurs, men jeg kan jo nevne at vi har meldt oss på og går kurs med henne nå.

Med "valpesosialisering" mente jeg at vi vil sosialisere valpen vår, ikke at vi bare vil treffe valper, voksne hunder som ikke er altfor ville når de leker vil vi også gjerne treffe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...