Gå til innhold
Hundesonen.no

Godbit til hest

tm100001

Recommended Posts

Bestas trenes vanligvis med pellets som han liker godt, men epler og gulrøtter er bedre enn det igjen.

Sukkerbiter er det og noen som bruker, fordi det ikke er skadelig på tennene til hester slik som hos oss. Men de heller har ikke godt av for mye sukker for resten av kroppen da :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hestepasser for en hest når jeg var liten, og den elsket agurk.. ikke vet jeg hvorfor!

Ellers brukte vi mye polomints når jeg bodde i Skottland og red der. Ellers får man jo veldig bra godbiter på hesteforretninger. Men som hundegodbiter, så koster de mye i forhold til hva man får.

Har sett en type som fører "lakris"-smak, i sånn store pellets form. Og det fungerer kjempefint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hos oss har diverse hestesnop aldri vært tema. Hverken sukkerbiter eller diverse annet. Her kjører vi standard. Hestene får en gulrot innimellom om vi har med oss poser med det, og vi har ofte gulrøtter i foret(får ofte svære sekker i massevis med gulrøtter i fra bønder i "gulrottiden":getlost:). Har aldri hatt behov for å gi hestene noe "snadder". Vi er kanskje litt gammeldags, men sånn er det :) Ser ikke ut som de lider noen nød.

Derimot syns jeg de kan skryte av de beste middags-måltidene. I tillegg til kraftfor, så får de kligrøt som er blandet ut i melassevann. Som sagt, noen ganger med gulrøtter i. Det ser så godt ut at jeg ofte vurderer å smake!:) Tror også hestene setter mer pris på gode måltider, enn godbiter her og der :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge min hestetannlege bør man ikke gi hestene brød. Det blir som sement i/mellom tennene, og kan gjøre mye skade. Han ga aldri brød selv. Jeg bruker gulrøtter, det er knaskens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også hestene setter mer pris på gode måltider, enn godbiter her og der :rolleyes2:

Fra naturen har jo hester fri tilgang på mat, så sånn sett er det ikke noe mer naturlig med gode måltider i forhold til godbiter.

Og man kan bruke godbiter ganske så effektivt i trening på hest, slik som på hund :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra naturen har jo hester fri tilgang på mat, så sånn sett er det ikke noe mer naturlig med gode måltider i forhold til godbiter.

Og man kan bruke godbiter ganske så effektivt i trening på hest, slik som på hund :)

Greit nok det. Men når vi trener hest, så trener vi. Da er vi ute å kjører eller rir. Om det er fjell, intervaller, ridebane. Sitter ikke klar med godisene oppå eller bak da, har ingen behov for det og ei heller er det så sunt. Intensitetsnivået er for høyt til det. Ser såklart dette med godiser hvis man trener slik som med hund. Fri tilgang på mat har de fra naturen ja, men hvorvidt det er sunt å småfore hestene i vårt bruk kan diskuteres(nå snakker jeg kraftfor, som jeg gjorde i første innlegget mitt). Kraftforet vi forer på fikk de heller ikke i naturen, så sånn sett blir det feil å ta det innunder naturens side syns jeg. Høy står de fritt til å spise ubegrenset av, med mindre de ikke begrenser seg selv. Nå har vi veldig aktive sportshester(løpshester), og foring(hvilke, hvordan osv) er noe vi er veldig nøye på for å få en tilfreds hest som kan yte maksimalt uten problemer.

Jeg sa heller ikke at det var mer naturlig med gode måltider i forhold til godbiter. Med det jeg sa, så mente jeg at våre hester ser mer tilfreds ut når de blir tilbudt et ordentlig godt måltid, fremfor en håndfull med hestesnop fra f.eks dyrebutikken. Vi gir såklart mer naturlige former for godis selv, i form av gulrøtter. Ofte i for-sammenheng, men også noenganger mens vi steller og koser, eller bare omgås fra bakken og vil gi de noe godt.

Vi trener ikke på noen måte hvor godbiter kan virke effektivt og positivt, desverre. Men såklart, med målrettet trening og bruk av godis så ser jeg ikke bort i fra at man kan oppnå mye. Dyr er dyr :)

edit:

Vil bare tilføye noe om hesten fra naturens side. Vi mennesker har selv tatt de ut av naturens levemåte, og tilpasset dem vår levemåte. Vi har selv satt stopper for mye av det som skjer fra naturens side, og kan ikke alltid gjemme oss bak "dette gjør de jo i naturen, som villhester". Noen ganger ER det faktisk ikke lengre som i naturen, og det kan vi takke oss selv for.

Våre hester hadde aldri blitt trent til toppidrettsutøvere i naturen, og dermed er det mye som forandres i og rundt hesten generelt nå når de blir det...

Litt OT, men måtte bare tilføye det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, MarteV du vet jo hva jeg mener når jeg skriver at vi gir hestene snop ved enkelte anledninger? Vi snakker ikke om å stoppe i intervallene og fore epler og gulliser liksom, haha....! :)

Neidu, her er det mer snakk om å trene småtriks, få dem helskinnet fra en luftegård til en annen (det er ikke alltid like lett har jeg erfart), når vi skor en skikkelig idiot, eller når doktor dyregod kommer for å smøre maskineriet... Da er det veldig greit med litt snacks.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja, det forstår jeg duuuuu..!

Men poenget mitt kom visst ikke frem isted, og da må man forklare det dobbelt opp. Easy and great!

Men for å være ærlig, så har jeg faktisk ikke smisket gulrot i en hest på veldig lenge, uansett om det er krangel med smeden, dyrlegen, eller luftegården. Gærningen i luftegården får seg en beskjed, ellers kan man likesågodt ligge seg på bakken og veive med det hvite flagget. You know :) De andre klarer seg utmerket med litt kos og klapp, faktisk. Må helt ærlig innrømme at godisen har jeg glemt vekk :P

De fikk ikke godis av hestevennene sine i naturen når de ble redd eller ikke ville samarbeide, fikk de vel? :)

Hahah, nei nå er det snart natt ser jeg. Syns diskusjoner om hest nesten er enda verre enn om hund. Tror nok desverre ikke det er en perfekte fasit på hva som er rett og galt med hest. Rett og slett fordi lite av det vi lar de gå gjennom i vår "varetekt" er naturlig for dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i det!:) Er ikke some kind of nazi-woman altså :) . Epler, gulrøtter og alt sånn er stas. Gir gjerne det innimellom. For kosen sin skyld.

MEN nødvendigheten av det kan diskuteres :P Det er poenget mitt når alt kommer til alt :)

(for det fins unntak, enkelte hester er faktisk tvers igjennom sær)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salat er også veldig godt i tillegg til alt annet dere har nevnt. Naboens hester får ikke brød fordi de kan bli så ville av det :) Det har nok ikke hestene "våre" hørt om. Skal huske på det med at brød blir til lim, forresten. Det hadde jeg ikke hørt før. Ikke hestene heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit:

Vil bare tilføye noe om hesten fra naturens side. Vi mennesker har selv tatt de ut av naturens levemåte, og tilpasset dem vår levemåte. Vi har selv satt stopper for mye av det som skjer fra naturens side, og kan ikke alltid gjemme oss bak "dette gjør de jo i naturen, som villhester". Noen ganger ER det faktisk ikke lengre som i naturen, og det kan vi takke oss selv for.

Våre hester hadde aldri blitt trent til toppidrettsutøvere i naturen, og dermed er det mye som forandres i og rundt hesten generelt nå når de blir det...

Litt OT, men måtte bare tilføye det :ahappy:

Øøh.. du misforstod innlegget mitt :twisted:

Det var akkurat det du skrev her jeg mente :whistle:

Derfor er det ikke noe forskjell for hesten med 'gode måltider' eller godbiter, begge deler er like lite naturlig :aww:

Utfra resten av det du skriver om å smiske i hesten godbiter osv, ser jeg at du egentlig ikke har skjønt hvordan man kan bruke det effektivt, men jeg lar den ligge.

Ikke alle vil trene med godbiter, og ikke all trening er best med godbiter uansett så det respekterer jeg.

Tipper hestene dine / deres motiveres av å få løpe og bruke seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
    • Hei! Vi har nå fått svar fra dyrlegen - han hadde ikke kronisk betennelse i bukspyttkjertelen. Rart med det, for jeg ble nesten litt skuffet. Nå vet vi jo ikke hvorfor han stadig har slimete avføring, men kan kanskje utelukke at det har noe med fettinnholdet i maten å gjøre.  Skal snakke med dyrlege om vi kanskje kan sjekke for IBD. Vil jo i alle fall prøve å ha mest riktig tørrfor. Han har jo ikke hatt noen "alvorlige" hendelser med tørrforet han går på nå (gastrointestinal low fat), men det er stadig ganske løs og slimete avføring. Kanskje vi skulle forsøkt å bytte...
    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...