Gå til innhold
Hundesonen.no

Godbit til hest

tm100001

Recommended Posts

Skrevet
gulrøtter og epler er alltid knall på mine;)

Jeg kutter opp gulrøtter jeg. :innocent: Hesten elsker de!

Nå har jeg funnet ut at små, norske epler ikke var noen godt, men det var derimot brød og gulrøtter :)

Skrevet

Bestas trenes vanligvis med pellets som han liker godt, men epler og gulrøtter er bedre enn det igjen.

Sukkerbiter er det og noen som bruker, fordi det ikke er skadelig på tennene til hester slik som hos oss. Men de heller har ikke godt av for mye sukker for resten av kroppen da :innocent:

Skrevet

Var hestepasser for en hest når jeg var liten, og den elsket agurk.. ikke vet jeg hvorfor!

Ellers brukte vi mye polomints når jeg bodde i Skottland og red der. Ellers får man jo veldig bra godbiter på hesteforretninger. Men som hundegodbiter, så koster de mye i forhold til hva man får.

Har sett en type som fører "lakris"-smak, i sånn store pellets form. Og det fungerer kjempefint!

Skrevet

Du kan ikke bruke det når du trener osv. men hvis du vil gi hesten din noe ekstra godt en gang i blandt er det mange som gir dem Melasse. :innocent:

• 2 weeks later...
Skrevet

Hos oss har diverse hestesnop aldri vært tema. Hverken sukkerbiter eller diverse annet. Her kjører vi standard. Hestene får en gulrot innimellom om vi har med oss poser med det, og vi har ofte gulrøtter i foret(får ofte svære sekker i massevis med gulrøtter i fra bønder i "gulrottiden":getlost:). Har aldri hatt behov for å gi hestene noe "snadder". Vi er kanskje litt gammeldags, men sånn er det :) Ser ikke ut som de lider noen nød.

Derimot syns jeg de kan skryte av de beste middags-måltidene. I tillegg til kraftfor, så får de kligrøt som er blandet ut i melassevann. Som sagt, noen ganger med gulrøtter i. Det ser så godt ut at jeg ofte vurderer å smake!:) Tror også hestene setter mer pris på gode måltider, enn godbiter her og der :rolleyes2:

Skrevet

I følge min hestetannlege bør man ikke gi hestene brød. Det blir som sement i/mellom tennene, og kan gjøre mye skade. Han ga aldri brød selv. Jeg bruker gulrøtter, det er knaskens!

Skrevet
Tror også hestene setter mer pris på gode måltider, enn godbiter her og der :rolleyes2:

Fra naturen har jo hester fri tilgang på mat, så sånn sett er det ikke noe mer naturlig med gode måltider i forhold til godbiter.

Og man kan bruke godbiter ganske så effektivt i trening på hest, slik som på hund :getlost:

Skrevet
Fra naturen har jo hester fri tilgang på mat, så sånn sett er det ikke noe mer naturlig med gode måltider i forhold til godbiter.

Og man kan bruke godbiter ganske så effektivt i trening på hest, slik som på hund :)

Greit nok det. Men når vi trener hest, så trener vi. Da er vi ute å kjører eller rir. Om det er fjell, intervaller, ridebane. Sitter ikke klar med godisene oppå eller bak da, har ingen behov for det og ei heller er det så sunt. Intensitetsnivået er for høyt til det. Ser såklart dette med godiser hvis man trener slik som med hund. Fri tilgang på mat har de fra naturen ja, men hvorvidt det er sunt å småfore hestene i vårt bruk kan diskuteres(nå snakker jeg kraftfor, som jeg gjorde i første innlegget mitt). Kraftforet vi forer på fikk de heller ikke i naturen, så sånn sett blir det feil å ta det innunder naturens side syns jeg. Høy står de fritt til å spise ubegrenset av, med mindre de ikke begrenser seg selv. Nå har vi veldig aktive sportshester(løpshester), og foring(hvilke, hvordan osv) er noe vi er veldig nøye på for å få en tilfreds hest som kan yte maksimalt uten problemer.

Jeg sa heller ikke at det var mer naturlig med gode måltider i forhold til godbiter. Med det jeg sa, så mente jeg at våre hester ser mer tilfreds ut når de blir tilbudt et ordentlig godt måltid, fremfor en håndfull med hestesnop fra f.eks dyrebutikken. Vi gir såklart mer naturlige former for godis selv, i form av gulrøtter. Ofte i for-sammenheng, men også noenganger mens vi steller og koser, eller bare omgås fra bakken og vil gi de noe godt.

Vi trener ikke på noen måte hvor godbiter kan virke effektivt og positivt, desverre. Men såklart, med målrettet trening og bruk av godis så ser jeg ikke bort i fra at man kan oppnå mye. Dyr er dyr :)

edit:

Vil bare tilføye noe om hesten fra naturens side. Vi mennesker har selv tatt de ut av naturens levemåte, og tilpasset dem vår levemåte. Vi har selv satt stopper for mye av det som skjer fra naturens side, og kan ikke alltid gjemme oss bak "dette gjør de jo i naturen, som villhester". Noen ganger ER det faktisk ikke lengre som i naturen, og det kan vi takke oss selv for.

Våre hester hadde aldri blitt trent til toppidrettsutøvere i naturen, og dermed er det mye som forandres i og rundt hesten generelt nå når de blir det...

Litt OT, men måtte bare tilføye det :)

Skrevet

Haha, MarteV du vet jo hva jeg mener når jeg skriver at vi gir hestene snop ved enkelte anledninger? Vi snakker ikke om å stoppe i intervallene og fore epler og gulliser liksom, haha....! :)

Neidu, her er det mer snakk om å trene småtriks, få dem helskinnet fra en luftegård til en annen (det er ikke alltid like lett har jeg erfart), når vi skor en skikkelig idiot, eller når doktor dyregod kommer for å smøre maskineriet... Da er det veldig greit med litt snacks.. :)

Skrevet

Haha, ja, det forstår jeg duuuuu..!

Men poenget mitt kom visst ikke frem isted, og da må man forklare det dobbelt opp. Easy and great!

Men for å være ærlig, så har jeg faktisk ikke smisket gulrot i en hest på veldig lenge, uansett om det er krangel med smeden, dyrlegen, eller luftegården. Gærningen i luftegården får seg en beskjed, ellers kan man likesågodt ligge seg på bakken og veive med det hvite flagget. You know :) De andre klarer seg utmerket med litt kos og klapp, faktisk. Må helt ærlig innrømme at godisen har jeg glemt vekk :P

De fikk ikke godis av hestevennene sine i naturen når de ble redd eller ikke ville samarbeide, fikk de vel? :)

Hahah, nei nå er det snart natt ser jeg. Syns diskusjoner om hest nesten er enda verre enn om hund. Tror nok desverre ikke det er en perfekte fasit på hva som er rett og galt med hest. Rett og slett fordi lite av det vi lar de gå gjennom i vår "varetekt" er naturlig for dem. :)

Skrevet

Er enig i det!:) Er ikke some kind of nazi-woman altså :) . Epler, gulrøtter og alt sånn er stas. Gir gjerne det innimellom. For kosen sin skyld.

MEN nødvendigheten av det kan diskuteres :P Det er poenget mitt når alt kommer til alt :)

(for det fins unntak, enkelte hester er faktisk tvers igjennom sær)

Skrevet

Salat er også veldig godt i tillegg til alt annet dere har nevnt. Naboens hester får ikke brød fordi de kan bli så ville av det :) Det har nok ikke hestene "våre" hørt om. Skal huske på det med at brød blir til lim, forresten. Det hadde jeg ikke hørt før. Ikke hestene heller :)

Skrevet
Du kan ikke bruke det når du trener osv. men hvis du vil gi hesten din noe ekstra godt en gang i blandt er det mange som gir dem Melasse. :twisted:

Og man kan bruke godbiter ganske så effektivt i trening på hest, slik som på hund :whistle:

Enig med Marie :ahappy:

Skrevet
edit:

Vil bare tilføye noe om hesten fra naturens side. Vi mennesker har selv tatt de ut av naturens levemåte, og tilpasset dem vår levemåte. Vi har selv satt stopper for mye av det som skjer fra naturens side, og kan ikke alltid gjemme oss bak "dette gjør de jo i naturen, som villhester". Noen ganger ER det faktisk ikke lengre som i naturen, og det kan vi takke oss selv for.

Våre hester hadde aldri blitt trent til toppidrettsutøvere i naturen, og dermed er det mye som forandres i og rundt hesten generelt nå når de blir det...

Litt OT, men måtte bare tilføye det :ahappy:

Øøh.. du misforstod innlegget mitt :twisted:

Det var akkurat det du skrev her jeg mente :whistle:

Derfor er det ikke noe forskjell for hesten med 'gode måltider' eller godbiter, begge deler er like lite naturlig :aww:

Utfra resten av det du skriver om å smiske i hesten godbiter osv, ser jeg at du egentlig ikke har skjønt hvordan man kan bruke det effektivt, men jeg lar den ligge.

Ikke alle vil trene med godbiter, og ikke all trening er best med godbiter uansett så det respekterer jeg.

Tipper hestene dine / deres motiveres av å få løpe og bruke seg :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...