Gå til innhold
Hundesonen.no

Godbit til hest

tm100001

Recommended Posts

Bestas trenes vanligvis med pellets som han liker godt, men epler og gulrøtter er bedre enn det igjen.

Sukkerbiter er det og noen som bruker, fordi det ikke er skadelig på tennene til hester slik som hos oss. Men de heller har ikke godt av for mye sukker for resten av kroppen da :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hestepasser for en hest når jeg var liten, og den elsket agurk.. ikke vet jeg hvorfor!

Ellers brukte vi mye polomints når jeg bodde i Skottland og red der. Ellers får man jo veldig bra godbiter på hesteforretninger. Men som hundegodbiter, så koster de mye i forhold til hva man får.

Har sett en type som fører "lakris"-smak, i sånn store pellets form. Og det fungerer kjempefint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hos oss har diverse hestesnop aldri vært tema. Hverken sukkerbiter eller diverse annet. Her kjører vi standard. Hestene får en gulrot innimellom om vi har med oss poser med det, og vi har ofte gulrøtter i foret(får ofte svære sekker i massevis med gulrøtter i fra bønder i "gulrottiden":getlost:). Har aldri hatt behov for å gi hestene noe "snadder". Vi er kanskje litt gammeldags, men sånn er det :) Ser ikke ut som de lider noen nød.

Derimot syns jeg de kan skryte av de beste middags-måltidene. I tillegg til kraftfor, så får de kligrøt som er blandet ut i melassevann. Som sagt, noen ganger med gulrøtter i. Det ser så godt ut at jeg ofte vurderer å smake!:) Tror også hestene setter mer pris på gode måltider, enn godbiter her og der :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge min hestetannlege bør man ikke gi hestene brød. Det blir som sement i/mellom tennene, og kan gjøre mye skade. Han ga aldri brød selv. Jeg bruker gulrøtter, det er knaskens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også hestene setter mer pris på gode måltider, enn godbiter her og der :rolleyes2:

Fra naturen har jo hester fri tilgang på mat, så sånn sett er det ikke noe mer naturlig med gode måltider i forhold til godbiter.

Og man kan bruke godbiter ganske så effektivt i trening på hest, slik som på hund :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra naturen har jo hester fri tilgang på mat, så sånn sett er det ikke noe mer naturlig med gode måltider i forhold til godbiter.

Og man kan bruke godbiter ganske så effektivt i trening på hest, slik som på hund :)

Greit nok det. Men når vi trener hest, så trener vi. Da er vi ute å kjører eller rir. Om det er fjell, intervaller, ridebane. Sitter ikke klar med godisene oppå eller bak da, har ingen behov for det og ei heller er det så sunt. Intensitetsnivået er for høyt til det. Ser såklart dette med godiser hvis man trener slik som med hund. Fri tilgang på mat har de fra naturen ja, men hvorvidt det er sunt å småfore hestene i vårt bruk kan diskuteres(nå snakker jeg kraftfor, som jeg gjorde i første innlegget mitt). Kraftforet vi forer på fikk de heller ikke i naturen, så sånn sett blir det feil å ta det innunder naturens side syns jeg. Høy står de fritt til å spise ubegrenset av, med mindre de ikke begrenser seg selv. Nå har vi veldig aktive sportshester(løpshester), og foring(hvilke, hvordan osv) er noe vi er veldig nøye på for å få en tilfreds hest som kan yte maksimalt uten problemer.

Jeg sa heller ikke at det var mer naturlig med gode måltider i forhold til godbiter. Med det jeg sa, så mente jeg at våre hester ser mer tilfreds ut når de blir tilbudt et ordentlig godt måltid, fremfor en håndfull med hestesnop fra f.eks dyrebutikken. Vi gir såklart mer naturlige former for godis selv, i form av gulrøtter. Ofte i for-sammenheng, men også noenganger mens vi steller og koser, eller bare omgås fra bakken og vil gi de noe godt.

Vi trener ikke på noen måte hvor godbiter kan virke effektivt og positivt, desverre. Men såklart, med målrettet trening og bruk av godis så ser jeg ikke bort i fra at man kan oppnå mye. Dyr er dyr :)

edit:

Vil bare tilføye noe om hesten fra naturens side. Vi mennesker har selv tatt de ut av naturens levemåte, og tilpasset dem vår levemåte. Vi har selv satt stopper for mye av det som skjer fra naturens side, og kan ikke alltid gjemme oss bak "dette gjør de jo i naturen, som villhester". Noen ganger ER det faktisk ikke lengre som i naturen, og det kan vi takke oss selv for.

Våre hester hadde aldri blitt trent til toppidrettsutøvere i naturen, og dermed er det mye som forandres i og rundt hesten generelt nå når de blir det...

Litt OT, men måtte bare tilføye det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, MarteV du vet jo hva jeg mener når jeg skriver at vi gir hestene snop ved enkelte anledninger? Vi snakker ikke om å stoppe i intervallene og fore epler og gulliser liksom, haha....! :)

Neidu, her er det mer snakk om å trene småtriks, få dem helskinnet fra en luftegård til en annen (det er ikke alltid like lett har jeg erfart), når vi skor en skikkelig idiot, eller når doktor dyregod kommer for å smøre maskineriet... Da er det veldig greit med litt snacks.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja, det forstår jeg duuuuu..!

Men poenget mitt kom visst ikke frem isted, og da må man forklare det dobbelt opp. Easy and great!

Men for å være ærlig, så har jeg faktisk ikke smisket gulrot i en hest på veldig lenge, uansett om det er krangel med smeden, dyrlegen, eller luftegården. Gærningen i luftegården får seg en beskjed, ellers kan man likesågodt ligge seg på bakken og veive med det hvite flagget. You know :) De andre klarer seg utmerket med litt kos og klapp, faktisk. Må helt ærlig innrømme at godisen har jeg glemt vekk :P

De fikk ikke godis av hestevennene sine i naturen når de ble redd eller ikke ville samarbeide, fikk de vel? :)

Hahah, nei nå er det snart natt ser jeg. Syns diskusjoner om hest nesten er enda verre enn om hund. Tror nok desverre ikke det er en perfekte fasit på hva som er rett og galt med hest. Rett og slett fordi lite av det vi lar de gå gjennom i vår "varetekt" er naturlig for dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i det!:) Er ikke some kind of nazi-woman altså :) . Epler, gulrøtter og alt sånn er stas. Gir gjerne det innimellom. For kosen sin skyld.

MEN nødvendigheten av det kan diskuteres :P Det er poenget mitt når alt kommer til alt :)

(for det fins unntak, enkelte hester er faktisk tvers igjennom sær)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salat er også veldig godt i tillegg til alt annet dere har nevnt. Naboens hester får ikke brød fordi de kan bli så ville av det :) Det har nok ikke hestene "våre" hørt om. Skal huske på det med at brød blir til lim, forresten. Det hadde jeg ikke hørt før. Ikke hestene heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit:

Vil bare tilføye noe om hesten fra naturens side. Vi mennesker har selv tatt de ut av naturens levemåte, og tilpasset dem vår levemåte. Vi har selv satt stopper for mye av det som skjer fra naturens side, og kan ikke alltid gjemme oss bak "dette gjør de jo i naturen, som villhester". Noen ganger ER det faktisk ikke lengre som i naturen, og det kan vi takke oss selv for.

Våre hester hadde aldri blitt trent til toppidrettsutøvere i naturen, og dermed er det mye som forandres i og rundt hesten generelt nå når de blir det...

Litt OT, men måtte bare tilføye det :ahappy:

Øøh.. du misforstod innlegget mitt :twisted:

Det var akkurat det du skrev her jeg mente :whistle:

Derfor er det ikke noe forskjell for hesten med 'gode måltider' eller godbiter, begge deler er like lite naturlig :aww:

Utfra resten av det du skriver om å smiske i hesten godbiter osv, ser jeg at du egentlig ikke har skjønt hvordan man kan bruke det effektivt, men jeg lar den ligge.

Ikke alle vil trene med godbiter, og ikke all trening er best med godbiter uansett så det respekterer jeg.

Tipper hestene dine / deres motiveres av å få løpe og bruke seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...