Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan regne opptakspoeng?


Benedicte

Recommended Posts

Opptakspoeng, konkurransepoeng, poeng... Hva det enn heter. Hvordan regner man dette ut?

Jeg har prøvd å sette meg inn i det, men noe er uklart.

Det er alle avsluttende fag som gjelder? Uansett hvor mange fag man har? Er det slik at dersom man har mer fag enn nødvendig (jeg tar f.eks kveldskurs i tillegg til vanlig VGS og har derfor hatt mange flere skoletimer enn andre VGS-elever), så kan man f.eks stryke en karakter (ett fag) på vitnemålet?

Dersom jeg til neste år tar biologi og fysikk som privatist, som jeg ikke har hatt før, kan jeg få dette på primærvitnemålet? Og kan jeg da stryke noe andre fag fra vitnemålet?

Hvordan er det med eksamen? Teller eksamen fra 2.året også (hadde ikke eksamen 1.året) med i snittet? Både muntlig og skriftlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opptakspoeng, konkurransepoeng, poeng... Hva det enn heter. Hvordan regner man dette ut?

Jeg har prøvd å sette meg inn i det, men noe er uklart.

Det er alle avsluttende fag som gjelder? Uansett hvor mange fag man har? Er det slik at dersom man har mer fag enn nødvendig (jeg tar f.eks kveldskurs i tillegg til vanlig VGS og har derfor hatt mange flere skoletimer enn andre VGS-elever), så kan man f.eks stryke en karakter (ett fag) på vitnemålet?

Dersom jeg til neste år tar biologi og fysikk som privatist, som jeg ikke har hatt før, kan jeg få dette på primærvitnemålet? Og kan jeg da stryke noe andre fag fra vitnemålet?

Hvordan er det med eksamen? Teller eksamen fra 2.året også (hadde ikke eksamen 1.året) med i snittet? Både muntlig og skriftlig?

Rett meg om jeg tar feil, for jeg hører egentlig til på reform 94, og kan ikke helt dette kunnskapsløftegreiene.

Alle avsluttende fag teller. Dvs. ikke gym og norsk fra 1. kl f.eks.

De ekstra fagene vil bli ekstra karakterer på vitnemålet, og du kan ikke stryke andre fag. (Jeg har også flere fag enn nødvendig)

Eksamen fra 2. året teller med i snittet. Standpunktkarakterer og eksamenskarakterer teller for seg, og slås ikke sammen til én karakter.

Det med primærvitnemål er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Men kjæresten til broren min, som har søkt seg inn på medisin nå, sier at hun har strøket ett fag fordi hun hadde ett "for mye", men at det var få som visste at det var mulig?

Jeg hører også at noen fag kan telle mer enn andre, altså ha en annen koeffisient enn andre fag. Gjelder dette veterinær, vet du? At f.eks fysikk og kjemi teller mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Men kjæresten til broren min, som har søkt seg inn på medisin nå, sier at hun har strøket ett fag fordi hun hadde ett "for mye", men at det var få som visste at det var mulig?

Jeg hører også at noen fag kan telle mer enn andre, altså ha en annen koeffisient enn andre fag. Gjelder dette veterinær, vet du? At f.eks fysikk og kjemi teller mer?

What? Dette her må sjekkes opp i skjønner jeg. Trodde jeg hadde tatt nok telefoner til privatistkontorer og andre herlige steder til å ha fått med meg det meste :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What? Dette her må sjekkes opp i skjønner jeg. Trodde jeg hadde tatt nok telefoner til privatistkontorer og andre herlige steder til å ha fått med meg det meste :)

Jeg ble også litt sånn :wub: . Det er ingen andre som har nevnt det, eller som jeg har hørt det fra, og de fleste sier at det ikke er mulig. Men hun påstår jo at det er det, og jeg skulle gjerne ha strøket noen karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring Bjørknes og bestill en time hos en veileder der. Det kosta hvertfall ikke noe før så jeg tror ikke det gjør det nå heller. Så tar du med deg alt du har av karakterer etc. De vet alle regler og hva som er mest lønnsomt å gjøre etter hvilket studie du vil inn på.

Jeg har ikke helt oversikt på alt (og har vel kanskje blitt for gammel :wub: til å vite hva som gjelder nå). Men jeg har hørt du skal kunne stryke enkelte fag hvis det er lønsomt. Du skal også kunne få fag du tar som privatist inn på vitnemålet som du ikke har tatt før(hvis det ikke er forandra, men er ikke så lenge siden jeg hørte noen gjøre det). Uansett, jeg hadde bestilt en time hos en veileder på Bjørknes, fikk veldig god hjelp der selv.

Lykke til, det er så slitsomt å sitte å regene seg frem og tilbake osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å stryke ett fag har jeg aldri hørt om.. Men kan jo hende det går :)

Om du tar fag hos privatist/kveldskurs innen du går ut av tredje tror jeg dette kommer på primærvitnemålet ditt, tar du de senere kommer de på ordinærvitnemålet. (Tror jeg)

Ja, det var vel egentlig det jeg kunne svare på :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til rådgiver på sonans i morgen :)

Det med å stryke ett fag har jeg aldri hørt om.. Men kan jo hende det går :)

Om du tar fag hos privatist/kveldskurs innen du går ut av tredje tror jeg dette kommer på primærvitnemålet ditt, tar du de senere kommer de på ordinærvitnemålet. (Tror jeg)

Ja, det var vel egentlig det jeg kunne svare på :wub:

Mjaa, sikker på det? For jeg skal gå flere fag neste år, selv om jeg er ferdig med vgs, men tror jeg skal få fagene inn på primærvitnemålet sålenge det ikke er fag jeg tar opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjaa, sikker på det? For jeg skal gå flere fag neste år, selv om jeg er ferdig med vgs, men tror jeg skal få fagene inn på primærvitnemålet sålenge det ikke er fag jeg tar opp?

Det tror jeg også. Så lenge du er under en viss alder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Nå måtte jeg søke det opp, og dere har visst rett.

Nye fag som du tar etter at du har fått primærvitnemålet ditt, kan telle med i poengberegningen i primærvitnemålskvoten. Forutsetningen er at fagene oppfyller spesielle opptakskrav og/eller gir deg ekstra fordypningspoeng eller realfagspoeng. (inntil man er 21 år)

Men etter 2009 heter det altså Førstegangsvitnemål, må bytte navn må skjønne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nokså bestemt at det skal gå an å stryke fag om man har flere enn 2563 timer (eller noe sånt) på vitnemålet. Jeg hadde i alle fall ei venninne som fikk strøket kjemikarakteren sin fra andreklassen fordi hun i tredje hadde fulgt undervisningen i geofag 2 samt tatt geofag 1 som privatist, slik at kjemi1 ble et overflødig fag hun kunne stryke (og hun takket ikke nei til å stryke den toeren :)). Nå er det på sett og vis nokså enkelt på studiespesialisering, fordi du enkelt kan bytte ut fag og slikt. Hvordan det blir om du som går naturbruk "erstatter" naturbruksfagene med realfag, det veit jeg ikke. Som noen har nevnt tidligere - de beste svarene får du hos de som kan det, altså privatistkontor, studieveiledere også videre. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal se nå om jeg får strøket noen fag. Tror de få karakterene jeg kan stryke er gode nok til at jeg vil beholde de.

Men fant ut at jeg får 0,5 poeng for matematikk R1, Kjemi1 og Kjemi2 som jeg har nå. Ikke bare får poeng Kjemi2 som jeg leste tidligere.

Men rådgiveren min på skolen (vgs, ikke der hvor jeg går privatist, som jeg skal prøve å få snakket med i dag) sier at dersom jeg skal ta noen flere fag og allikevel få det på primærvitnemålet, så må jeg ta det før jeg ender disse 3 årene på VGS. Altså kan jeg ikke ta de neste år! Grøss og gru! :wub: Jeg som hadde tenkt å ta biologi og fysikk til neste år, men da får jeg det jo ikke på primærvitnemålet. Dette var visst nytt fra 2009/2010. Da må jeg altså ta biologi og fysikk etter jul, men det kan jeg ikke, da har jeg altfor mye å gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oia, da var det som jeg trodde. Mente jeg hadde fått høre det på skolen skjønner du. Men de fleste studier trenger du ikke Bio og Fy til, så der kan du jo søke med primær. Skal du søke på studier som krever disse to kan du jo søke med ordinærvitnemålet ditt der, selv om det blir vanskeligere enn om du hadde hatt disse fagene på primærvitnemålet.. Håper du finner ut av det! Skal ikke være enkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke fysikk eller biologi, nei, men har lyst på å heve snittet og få realfagspoeng.

Ser ut til at jeg tar opp naturfag fra og med jul og prøver å få 6er der (har en 4-er fra 1.året som jeg ikke visste var avsluttende!). Går resten som jeg håper ligger jeg da på like over 55 poeng. Er det mulig å få flere poeng og allikevel beholde primærvitnemålet? Folkehøyskole neste år (siden jeg uansett hadde tenkt å ta et friår), etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke fysikk eller biologi, nei, men har lyst på å heve snittet og få realfagspoeng.

Ser ut til at jeg tar opp naturfag fra og med jul og prøver å få 6er der (har en 4-er fra 1.året som jeg ikke visste var avsluttende!). Går resten som jeg håper ligger jeg da på like over 55 poeng. Er det mulig å få flere poeng og allikevel beholde primærvitnemålet? Folkehøyskole neste år (siden jeg uansett hadde tenkt å ta et friår), etc?

Både ja og nei. For å være i primærvitnemålkvota, kan du kun telle med karakterene + realfagspoeng (eventuelt kjønnspoeng på enkelte studier - det er vel hovedsaklig ingeniørstudiene, tror jeg). Med en gang man begynner å legge til alderspoeng eller tilleggspoeng (militæret, folkehøgskole eller høyere utdanning) havner man i ordinærkvota. Men om man har primærvitnemål, og i tillegg har gått på f.eks. folkehøgskole, vil du vurderes i begge kvotene, og bli regnet med i den hvor du gjør det best i forhold til andre.

Altså: Om du får 55 skolepoeng etter vgs, og så tar et årsstudium så du får 2 tilleggspoeng + 2 alderspoeng = 59 konkurransepoeng. La oss så si at det studiet du skal inn på har grense på 54,9 skolepoeng i førstegangsvitnemålkvota og 59,1 poeng i ordinærkvota, vil du da bli tatt opp i førstegangskvota til tross for at du har gått et år på universitetet.

Så er det et par ting det kan være lurt å huske på:

- Du får uansett bare to tilleggspoeng. Et årsstudium tilsvarer 60 studiepoeng, noe som blir 2 tilleggspoeng. Da nytter det ikke å gå enda et årsstudium for å få flere tilleggspoeng, men hvis du fremdeles mangler poeng kan du jo vente et år for å få to alderspoeng til.

- Hvis du forbedrer naturfagkarakteren fra første, har du vel ikke lenger førstegangsvitnemål? Du forbedrer jo en karakter du har fra før av? Dette skal jeg ikke si helt for sikkert altså, siden du forbedrer karakteren før du går ut av videregående, men du bør i alle fall dobbeltsjekke at du beholder førstegangsvitnemålet selv om du forbedrer naturfagskarakteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Etter den nye reformen fra 09/10 så er det visst ikke mulig å ta flere fag etter endt VGS (til tross for at jeg er under 21 år osv) og få det på primærvitnemålet. Men jeg tror også at jeg da kan forbedre karakterer sålenge det skjer før jeg slutter på VGS. Så jeg kan forbedre karakteren min i naturfag, men jeg må gjøre det før jeg slutter på VG3 (og må derfor begynne etter jul og ta halvtårskurs). Men skal dobbeltsjekke dette såklart :whistle: Håper det er slik - så får jeg noen fordeler hvertfall (siden jeg ikke får fordeler lenger med at jeg kan ta flere fag senere og allikevel få det inn på primærvitnemålet).

Også tror jeg at jeg får 0,5 eller 1 ekstra poeng fordi jeg går naturbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...