Gå til innhold
Hundesonen.no

Alternativ 2: Rasefunderinger


mokken

Recommended Posts

Når jeg en gang skal ha ny hund så blir det muligens en ny pyrre, meeen:

Godt mentalt utrustede pyrrer vokser ikke på trær og derfor vil jeg ha en alternativ rase.

Har lest endel, men har ingen klare andrevalg enda.

Så langt har jeg komt frem til disse

Belger, langhår:

En hund som tiltaler meg veldig, men er noe usikker på denne brain& beauty delen. Ja takk begge deler!

Spansk Vannhund:

Har møttt få, på papiret ser det ut som en rase som kunne passe, men nå er det jo sånn at teori og praksis ikke alltid henger sammen...

Kooiker:

Har foreløpig kun møtt 2 med nok driv (treningsmessig). Er litt redd for at rasens "beskjdenhet" vil ødelegge for treningsviljen? Enligthen me!

Aussie:

Er litt usikker på voktingen, hvor mye og kan den kontrolleres?

Shelti:

Også en hund som passer i teorien, litt liten kanskje...

Kelpie:

Veldig usikker her ift aktivitetsbehov.

Hundeholdet mitt er variert, jeg synes det er gøy med både trening og konkurranse men har ingen behov om å bli verdensmester i noe som helst (foreløpig) :whistle:

Jeg trener hovedsakelig agility, også blir det litt lydighet og spor ved siden av.

Finne familemedlemmer og andre bekjente i skogen liker vi også :banana:

Vi tar stort sett med oss det som er av utstillinger i nærheten, så ingen reinspikka brukslinjer av noe slag.

Jeg liker hunder som er aktiv når det skjer noe, hvor man kan bruke stresset på en positiv måte, samtidig som man finner av-knappen ved behov.

Hunder bør ha en funksjonell og sunn kropp, Ved siden av trening blir det turer i variert terreng, litt sykling og skigåing.

Pelsstell er helt ok, maks 1-2 t pr uke, men vil helst ikke ha napperase.

Hunder med mye hundeaggresjon er ikke ønskelig.

Bør være grei ift barn.

Hundene mine er stort sett med rundt omkring så det bør være en hund som fikser forskjellige miljøer.

Kort og greit, jeg vil ha en frisk og grei altmulig hund som kan jobbe :cheer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm det skulle vel vært en rau en, Roma :whistle:

Trenger virkelig å få se noen arbeidene og pene belgere etterhvert, får bare sett disse dollyene på utstilling.

Belger står høyt i utgangspunktet, send meg gjerne linker til hvor man finner hunder både med utstillings- og arbeidsresultater :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm det skulle vel vært en rau en, Roma :whistle:

Trenger virkelig å få se noen arbeidene og pene belgere etterhvert, får bare sett disse dollyene på utstilling.

Belger står høyt i utgangspunktet, send meg gjerne linker til hvor man finner hunder både med utstillings- og arbeidsresultater :banana:

Ein raue en e riktigt :jump:

Her har du en video med Norges vakreste terv i 2008, som er lykkelig i skogen på rundering:

http://www.youtube.com/watch?v=tNrz6VWEuGk

http://www.youtube.com/watch?v=xkIUun8zAQs

Grimmendans Eamon (helbror til pappaen til mine valper)

http://grimmendans.be/eamon/eamon-atwork.htm

Grimmendans Fourlan (pappa til mine valper)

http://grimmendans.be/fourlan/fourlan-atwork.htm

Gjeting med noen Amerikanske hunder av europeiske linjer (samme sted som Stellar fra mitt kull bor)

http://winjammer.net/Terv%20Herding.htm

AG

http://winjammer.net/TervAgility.htm

Gjelder også AG, deler historien med dere :cheer:

http://winjammer.net/saga_of_a_Golden_Child.htm

Her er en kennel i Tsjekkia som driver med litt av hvert med sine hunder:

http://www.deabei.com/bb_ang/vycvikk.htm

http://www.deabei.com/bb_ang/agility.htm

http://www.deabei.com/bb_ang/frisbee.htm

http://www.deabei.com/bb_ang/tanec.htm

Noe mer du vil ha?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du leve med aktivitetsnivået til en langhårsbelger så kan du også leve med en Australsk Kelpie.

Takk for oppklaring!

Har alltid forestilt meg at A.K er en hund som krever mer, noe ala en malle... Var visst på viddene der :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg en gang skal ha ny hund så blir det muligens en ny pyrre, meeen:

Godt mentalt utrustede pyrrer vokser ikke på trær og derfor vil jeg ha en alternativ rase.

Har lest endel, men har ingen klare andrevalg enda.

Så langt har jeg komt frem til disse

Belger, langhår:

En hund som tiltaler meg veldig, men er noe usikker på denne brain& beauty delen. Ja takk begge deler!

Spansk Vannhund:

Har møttt få, på papiret ser det ut som en rase som kunne passe, men nå er det jo sånn at teori og praksis ikke alltid henger sammen...

Kooiker:

Har foreløpig kun møtt 2 med nok driv (treningsmessig). Er litt redd for at rasens "beskjdenhet" vil ødelegge for treningsviljen? Enligthen me!

Aussie:

Er litt usikker på voktingen, hvor mye og kan den kontrolleres?

Shelti:

Også en hund som passer i teorien, litt liten kanskje...

Kelpie:

Veldig usikker her ift aktivitetsbehov.

Hundeholdet mitt er variert, jeg synes det er gøy med både trening og konkurranse men har ingen behov om å bli verdensmester i noe som helst (foreløpig) :banana:

Jeg trener hovedsakelig agility, også blir det litt lydighet og spor ved siden av.

Finne familemedlemmer og andre bekjente i skogen liker vi også :whistle:

Vi tar stort sett med oss det som er av utstillinger i nærheten, så ingen reinspikka brukslinjer av noe slag.

Jeg liker hunder som er aktiv når det skjer noe, hvor man kan bruke stresset på en positiv måte, samtidig som man finner av-knappen ved behov.

Hunder bør ha en funksjonell og sunn kropp, Ved siden av trening blir det turer i variert terreng, litt sykling og skigåing.

Pelsstell er helt ok, maks 1-2 t pr uke, men vil helst ikke ha napperase.

Hunder med mye hundeaggresjon er ikke ønskelig.

Bør være grei ift barn.

Hundene mine er stort sett med rundt omkring så det bør være en hund som fikser forskjellige miljøer.

Kort og greit, jeg vil ha en frisk og grei altmulig hund som kan jobbe :cheer:

Jeg ser vi ser etter noen lunde det samme, så jeg tror jeg skal følge med i denne tråden på hvilke raser du får som forslag :jump: Jeg liker de fleste rasene du har skrevet opp her bortsett fra belgeren :) vet lite om den spanske vannhunden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det enklere å finne en brukandes kelpie som også gjør det greit på utstilling enn å finne en belger som gjør det samme. Skulle jeg hatt en kombiterv er det èn kennel her i Norge jeg hadde våget å kjøpe fra, men jeg kjenner overhodet ikke til alle kennelene, bare så det er sagt. Når det gjelder groenendael vet jeg ikke helt hvor jeg skulle henvendt meg her i landet for å få alt i en pakke, var vel derfor jeg reiste til Sverige.

Det jeg sier her betyr ikke at det ikke finnes slike belgere her i landet, men det føles litt som å lete etter nåla i høystakken. Nesten ingen oppdrettere mentaltester eller bruker hundene sine. Da blir det jo fryktelig vanskelig å finne frem i jungelen liksom.

Jeg ville ikke latt meg imponere så veldig av noen bilder eller kortkorte filmer (beklager Iselin) fordi alle kan få til at hundene ser "bra" ut på det. Den "runderingen" som er lagt ut på de filmene sier jo overhodet ingenting om arbeidsevnen til hunden. Heller ikke noen IPO-bilder, man vet ikke hva slags arbeid som ligger bak å ha fått hunden til å bite eller om den tåler leken når belastningen blir større. Vi hadde en instruktør, Oliver Neubrand, i Stavanger på IPO-kurs som ble veldig overrasket over at Cane hadde bitt fra første økt for de tervene som var der nede hadde de gjerne brukt et år på bare for å få til å gå i armen. Så bilder sier egentlig fryktelig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet lite om den spanske vannhunden da.

Gjør et søk på spansk vannhund, jeg har skrevet litt der. Dog vil jeg nå legge til at det nå har blitt en ganske stor variasjon på de to spanske vannhundene jeg kjenner. De er henholdsvis nesten 1 og 2 år, den ene fra Norge, den andre fra Spania. Variasjonen går ikke så mye på trenbarhet, men hvordan de takler miljøet rundt seg, hvilken type reservasjoner de har for folk/dyr, litt intensitet (altså... hvilken måte de gir gass på, en er mer direkte og frampå mens den andre er mer "skal jeg gjøre sånn og sånn?" - intensitetsnivået er likt, men "utlevelsen" er forskjellig) og kroppsfasong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det enklere å finne en brukandes kelpie som også gjør det greit på utstilling enn å finne en belger som gjør det samme. Skulle jeg hatt en kombiterv er det èn kennel her i Norge jeg hadde våget å kjøpe fra, men jeg kjenner overhodet ikke til alle kennelene, bare så det er sagt. Når det gjelder groenendael vet jeg ikke helt hvor jeg skulle henvendt meg her i landet for å få alt i en pakke, var vel derfor jeg reiste til Sverige.

Det jeg sier her betyr ikke at det ikke finnes slike belgere her i landet, men det føles litt som å lete etter nåla i høystakken. Nesten ingen oppdrettere mentaltester eller bruker hundene sine. Da blir det jo fryktelig vanskelig å finne frem i jungelen liksom.

Jeg ville ikke latt meg imponere så veldig av noen bilder eller kortkorte filmer (beklager Iselin) fordi alle kan få til at hundene ser "bra" ut på det. Den "runderingen" som er lagt ut på de filmene sier jo overhodet ingenting om arbeidsevnen til hunden. Heller ikke noen IPO-bilder, man vet ikke hva slags arbeid som ligger bak å ha fått hunden til å bite eller om den tåler leken når belastningen blir større. Vi hadde en instruktør, Oliver Neubrand, i Stavanger på IPO-kurs som ble veldig overrasket over at Cane hadde bitt fra første økt for de tervene som var der nede hadde de gjerne brukt et år på bare for å få til å gå i armen. Så bilder sier egentlig fryktelig lite.

Har fått flere hyggelige pmer ang langhårsbelger og selv om jeg har fått en viss "pekepinn" så er jeg dessverre ikke helt overbevist enda når det kommer til brains & beauty i samme pakke...

At Fido er flink til å gjøre triks på stuegulvet eller finne familiemedlemmer i skogen er ikke nok "bevis" for meg.

Jeg vil ha resultater fra konkurranse, så der er jeg helt enig med deg :wub:

Kelpien har jeg lenge beundret på avstand men vært redd for at de krever for mye, altså en rase for hardbarka bruksfolk :whistle:

Fint med en oppklaring der fra Jeanette, førsteinntrykket mitt var at det stadig skjer noe der i gården, veldig myyyye aktivitet! :whistle:

Gjør et søk på spansk vannhund, jeg har skrevet litt der. Dog vil jeg nå legge til at det nå har blitt en ganske stor variasjon på de to spanske vannhundene jeg kjenner. De er henholdsvis nesten 1 og 2 år, den ene fra Norge, den andre fra Spania. Variasjonen går ikke så mye på trenbarhet, men hvordan de takler miljøet rundt seg, hvilken type reservasjoner de har for folk/dyr, litt intensitet (altså... hvilken måte de gir gass på, en er mer direkte og frampå mens den andre er mer "skal jeg gjøre sånn og sånn?" - intensitetsnivået er likt, men "utlevelsen" er forskjellig) og kroppsfasong.

De 2 jeg har møtt har begge vært importer fra Spania, den ene var litt mer tilbakeholden en den andre men begge så ut til å tåle forskjellige miljøer bra :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med en oppklaring der fra Jeanette, førsteinntrykket mitt var at det stadig skjer noe der i gården, veldig myyyye aktivitet! :whistle:

Her i gården ja, men det betyr ikke at alle er som meg. Om jeg hadde hatt Belger, Labbis. Schäfer eller Aussi så hadde jeg hatt det samme aktivitets nivået alikavel. :whistle:

Jeg regner med at du kanskje har sett meg skrive nok om rasen rundt omkring her, men du må gjerne spørre om det er noe du lurer på. Evt spørre andre, det fins jo minst en til med AK her inne :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i gården ja, men det betyr ikke at alle er som meg. Om jeg hadde hatt Belger, Labbis. Schäfer eller Aussi så hadde jeg hatt det samme aktivitets nivået alikavel. :whistle:

Jeg regner med at du kanskje har sett meg skrive nok om rasen rundt omkring her, men du må gjerne spørre om det er noe du lurer på. Evt spørre andre, det fins jo minst en til med AK her inne :whistle:

Ok, da kan jo AK taes med i vurderingen og jo :wub:

Har lest endel, både av det du har skrevet og på et par svenske hjemmesider.

Dukker det opp noe, skal jeg spørre ja, foreløpig er det veldig tidlig i titte/lure på - fasen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...