Gå til innhold
Hundesonen.no

Påstander om råforing/V&H

linniogamy

Recommended Posts

Jeg tror det er viktig å skille mellom V&H og generell råforing her. V&H er for eksempel tilsatt vitaminer og sånt som hunden trenger. Dersom man råforer og selv legger opp måltidene til hunden med slakteavfall osv., så kan hunden finne på å få mangelsykdommer (engelsk syke) hvis den ikke får vitamintilskudd.

Men altså, hovedpoenget, V&H er råfôring, mens råfôring er ikke synonymt med V&H. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig da at trekkhundkjørere har andre erfaringer...?

http://www.smistuahusky.com/content/Foring.asp

Men her er det vel snakk om tørrfor hvor ca 80 % av foret består av kjøttproteiner. Om man ser på de vanligste og mest poppulære tørrfor på markedet så inneholder de vel rundt 20 % kjøttproteiner, så artikkelen omhandler ikke de vanlige typene tørrfor som den vanlige hundeeier benytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her er det vel snakk om tørrfor hvor ca 80 % av foret består av kjøttproteiner. Om man ser på de vanligste og mest poppulære tørrfor på markedet så inneholder de vel rundt 20 % kjøttproteiner, så artikkelen omhandler ikke de vanlige typene tørrfor som den vanlige hundeeier benytter.

Og det er vanskelig å sammenligne europeiske tørrfôrmerker med amerikanske. Over There er det nå flere merker med 40-65 % protein av rent kjøtt/fisk/fugl, samme med fettet og null korn. Dvs at all karbo kommer fra frukt og grønt. Det vil bli utrolig høyenergisk, og man trenger utrolig små mengder for å gi hunden rett kaloriinntak i forhold til ytelse. (og de har dessverre fôr som f.eks Ol`Roy.. Jeg skal love dere at dere at lukta er til å spy av, skikkelig harskt fett, og om jeg ikke husker feil kun 8 % animalsk protein *grøss* )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er vanskelig å sammenligne europeiske tørrfôrmerker med amerikanske. Over There er det nå flere merker med 40-65 % protein av rent kjøtt/fisk/fugl, samme med fettet og null korn. Dvs at all karbo kommer fra frukt og grønt. Det vil bli utrolig høyenergisk, og man trenger utrolig små mengder for å gi hunden rett kaloriinntak i forhold til ytelse. (og de har dessverre fôr som f.eks Ol`Roy.. Jeg skal love dere at dere at lukta er til å spy av, skikkelig harskt fett, og om jeg ikke husker feil kun 8 % animalsk protein *grøss* )

Slike for fines også i europa og norden. I svergie finnes feks Standart som består av 80 % kjøttproteiner. Standart er ikke utviklet først og fremst for sledehunder, men brukshunder generelt.

Noen som vet om Standart selges noen plasser i Norge forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike for fines også i europa og norden. I svergie finnes feks Standart som består av 80 % kjøttproteiner. Standart er ikke utviklet først og fremst for sledehunder, men brukshunder generelt.

Noen som vet om Standart selges noen plasser i Norge forresten?

Har du link til det? Finner ikke på google. Jeg vet at Orijen selges i Sverige, et veldig godt fôr i mine øyne, har hatt etpar prøveposer på det, og det går ned på høykant hos begge mine. Neste tur til USA skal jeg ta med meg prøver på TOTW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du link til det? Finner ikke på google. Jeg vet at Orijen selges i Sverige, et veldig godt fôr i mine øyne, har hatt etpar prøveposer på det, og det går ned på høykant hos begge mine. Neste tur til USA skal jeg ta med meg prøver på TOTW

http://www.standardt.se/

Jeg tok kontak med TOTW for noen år siden med spørsmål om å importere foret til norge. Etter 3 mail uten å få svar ga jeg opp... men et utrolig interesant for. Standart har et for hvor proteinkilden er hjort...også et tørrfor jeg er utrolig interessert i år prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.standardt.se/

Jeg tok kontak med TOTW for noen år siden med spørsmål om å importere foret til norge. Etter 3 mail uten å få svar ga jeg opp... men et utrolig interesant for. Standart har et for hvor proteinkilden er hjort...også et tørrfor jeg er utrolig interessert i år prøve.

Jeg ser vi har snakket litt rundt hverandre. Standart har 43 % karbo og 23 % protein i ferdig produkt. (altfor mye karbo etter mitt syn, og iallefall når det kommer fra ris (fyllmasse i mine øyne))

Orijen har 40 % protein (100 % animalsk) og under 20 % karbo, TOTW 32% protein (92 % animalsk) og dessverre finner jeg ikke karbo %, men er kornfri, karbo kommer fra stivelse i grønnsaker og frukt.

Men at standart bruker hjort Er int, spes for hunder med proteinsensitivitet, da endel reagerer på "tam"kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng er at tørrför generelt er undervurdert. At Lance Mackey bruker den gamle vinneroppskriften til Rick Swenson er nok et bevis på det.

Jeg tror ikke föret jeg har referert til er noe bedre enn mange av de beste förene som selges over disk. Regner en på det, og ser på energinivået, så er de beste ganske like.

Er et lite tankekors at de aller beste bruker Eucanuba og Pro Plan, istedet for det fôret jeg først refererte til..

Skal bli utrolig spennende å følge med Arnt Ola Skjerve i år, en av de få som fortsatt foretrekker råföring på hundene sine. Både under oppstalling, trening og løp.

Dette kontra Sørlie, Andersen, Haaland, Johansen, Ekran, Skramstad, Monsen som er svorne tørrförbrukere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette går veldig vekk ifra svarene vi ønsker å få da... altså at det blir diskutert tørrfor vs råfor/V&H, det er ikke det tråden går ut på... Vi ønsker å få svar på dette ihnt til å få slutt på en del baksnakking, feilinformasjon og i det hele tatt stoppe arrogansen på noen personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter å diskuterer ang. helforing av V&H/Råforing og jeg lurte på om noen av dere med mye mere kunnskap og viten kunne svart meg på noen av disse påstandene, gjerne med litt utypning "

- Er det farlig for små raser å råfores/fores med V&H ?

- Er proteinet i V&H/ved råforing annerledes enn i tørrfor?

- Finnes det bøker som står at foring av Vom & Hundemat er farlig for annet enn sledehunder?

- Kan man få Engelsk Syke ved råforing/foring av V&H ?

- er det allmenn kunnskap at små hunder ikke skal ha for mye protein?

- hvis en liten hund får for mye av det, spiser proteinet opp kalsiumet i kroppen og fører til benskjørhet?

- Finnes det bøker hvor det står råforing er farlig? (med forutantagelsen at man har kunnskapen til det)."

Tusen takk på forhånd :)

-Ikke farlig for små raser.

-Proteinene er animalske, i motsetning til tørrfôr hvor mye er vegetabilsk.

-Ikke som jeg vet om..

-Nei. V/H er et balansert fullfôr. Engelsk syke hvis en f.eks. kun forer med kjøttdeig.

-Protein er generelt ikke farlig. Det er det ulven lever av...

-Nei

-Ikke meg bekjent. Råfôring kan være uheldig hvis en ikke har kunnskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Ikke farlig for små raser.

-Proteinene er animalske, i motsetning til tørrfôr hvor mye er vegetabilsk.

-Ikke som jeg vet om..

-Nei. V/H er et balansert fullfôr. Engelsk syke hvis en f.eks. kun forer med kjøttdeig.

-Protein er generelt ikke farlig. Det er det ulven lever av...

-Nei

-Ikke meg bekjent. Råfôring kan være uheldig hvis en ikke har kunnskapen.

Takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...