Gå til innhold
Hundesonen.no

Sheltie og vokting.


Carma

Recommended Posts

Et enkelt (eller??) spørsmål:

Er det mye vokt i sheltien?

Bakgrunnen for spørsmålet er en diskusjon hvor en annonse fra finn ble trukket frem. Der ble blandingsvalper av bc/sheltie avertert som "gode vakthunder"... Etter min erfaring er ikke bc noen spesielt god vakthund iallefall (de jeg har hatt har vært direkte elendige) og jeg trodde liksom ikke sheltien skulle være det heller...? Men jeg har aldri hatt sheltie så derfor spør jeg eder! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vil varsle, en god del, men tror de færreste ville ha forsvart deg på noen måte, min har det ihvertfall kun i kjeften!

Ligger det i en god vakthund at den skal forsvare hus og hjem egentlig? Eller er det nok at den varsler og "har det i kjeften"...? Ble litt usikker jeg plutselig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger det i en god vakthund at den skal forsvare hus og hjem egentlig? Eller er det nok at den varsler og "har det i kjeften"...? Ble litt usikker jeg plutselig...

De er i allefall gode ringeklokker. Litt for gode i blant :icon_redface:

*Skule på pelsen som setter i gang konsert når det banker på døra*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger det i en god vakthund at den skal forsvare hus og hjem egentlig? Eller er det nok at den varsler og "har det i kjeften"...? Ble litt usikker jeg plutselig...

Den eller de som har skrevet om vakthunder på Wikipedia skiller mellom avskrekkende og skarpe vakthunder, og det er vel et bra skille. Vil anta at sheltien er av den mer avskrekkende sorten (i den forstand at de varsler - utseende og størrelse er vel ikke blant de mest avskrekkende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm skjønner! Så en sheltie varsler, men gjør ikke mer? En bc vil vel forsåvidt også varsle (Buffy mmmmff'er og det er jo en slags lyd...), men heller neppe gjøre noe mer. Men kan man da si at en blanding av disse blir en godt vakthund? De aller fleste hunder vil vel si fra om at det kommer noen, er alle da vakthunder... Føler meg plutselig veldig blond og forvirret her... :icon_redface:

Falco er en blanding av flat, springer spaniel og dalmatiner. Ingen av disse er vel heller utpregede vakthunder (??), men han er en MYE bedre vakthund enn Buffy! Han kan faktisk høres litt skummel ut når folk kommer og kanskje han tom ville forsvart huset om noen kom inn vinduet...? Buffy er meget lite imponerende på den måten... Men mulig en sheltie er tøffere enn utseendet tilsier og ville oppveie for mangelfulle egenskaper i bc...?

...oh, skikkelig forvirrende skrevet dette her ser jeg.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm skjønner! Så en sheltie varsler, men gjør ikke mer? En bc vil vel forsåvidt også varsle (Buffy mmmmff'er og det er jo en slags lyd...), men heller neppe gjøre noe mer. Men kan man da si at en blanding av disse blir en godt vakthund? De aller fleste hunder vil vel si fra om at det kommer noen, er alle da vakthunder... Føler meg plutselig veldig blond og forvirret her... :icon_redface:

Nei, slett ikke alle hunder sier fra om det kommer noen. En del mynder har veldig lite lyd (ikke min...), og om jeg ikke tar helt feil kan en del bullehunder og fuglehunder være nokså tause når de tar imot fremmedfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, slett ikke alle hunder sier fra om det kommer noen. En del mynder har veldig lite lyd (ikke min...), og om jeg ikke tar helt feil kan en del bullehunder og fuglehunder være nokså tause når de tar imot fremmedfolk.

Men er da alle hunder som sier fra om at det kommer noen gode vakthunder...?? Er det kriteriet liksom...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm skjønner! Så en sheltie varsler, men gjør ikke mer? En bc vil vel forsåvidt også varsle (Buffy mmmmff'er og det er jo en slags lyd...), men heller neppe gjøre noe mer. Men kan man da si at en blanding av disse blir en godt vakthund? De aller fleste hunder vil vel si fra om at det kommer noen, er alle da vakthunder... Føler meg plutselig veldig blond og forvirret her... :icon_redface:

Falco er en blanding av flat, springer spaniel og dalmatiner. Ingen av disse er vel heller utpregede vakthunder (??), men han er en MYE bedre vakthund enn Buffy! Han kan faktisk høres litt skummel ut når folk kommer og kanskje han tom ville forsvart huset om noen kom inn vinduet...? Buffy er meget lite imponerende på den måten... Men mulig en sheltie er tøffere enn utseendet tilsier og ville oppveie for mangelfulle egenskaper i bc...?

...oh, skikkelig forvirrende skrevet dette her ser jeg.. :icon_redface:

Dalmatineren er en god vakthund, og det var jo det som var deres opprinnelige bruksområde, å være med som vakthund for hestevogner. Min er en super vakthund, føler meg veldig trygg med ham :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalmatineren er en god vakthund, og det var jo det som var deres opprinnelige bruksområde, å være med som vakthund for hestevogner. Min er en super vakthund, føler meg veldig trygg med ham :icon_redface:

Men hva legger du i at han er en super vakthund da? Hadde han stopper innbruddstyver f.eks? Mine hadde sikkert skremt dem ved å bjeffe, men hadde tyvene vært hundevant og hatt vett nok til å kaste inn en biff (når man først er så dumme at man gjør innbrudd, så må man jo ha litt vett på andre ting :icon_redface: ) så hadde ikke hundene mine stoppet dem akkurat.

Og hvor går skillet mellom en hund som varsler/vokter og er stabil, og en hund som varsler/vokter fordi den er usikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva legger du i at han er en super vakthund da? Hadde han stopper innbruddstyver f.eks? Mine hadde sikkert skremt dem ved å bjeffe, men hadde tyvene vært hundevant og hatt vett nok til å kaste inn en biff (når man først er så dumme at man gjør innbrudd, så må man jo ha litt vett på andre ting :icon_redface: ) så hadde ikke hundene mine stoppet dem akkurat.

Og hvor går skillet mellom en hund som varsler/vokter og er stabil, og en hund som varsler/vokter fordi den er usikker?

Ja hva en super vakthund er, er vel relativt. Men han har en fin balanse på vaktingen sin, han ser ann situasjon. Hvis han er ute, og det kommer noen opp oppkjørselen mot huset, buser han frem med dyp stemme og med kropp som er i "vaktmodus". Er det noen han kjenner kutter han ut med en gang han gjenkjenner, men om det ikke er det fortsetter han å bjeffe til jeg sier det er greit. Inget anngrep, men det ville såklart ikke vært en super vakthund for meg iallefall.

Jeg skal ikke påstå at han er ubestikkelig, men han er faktisk en sucker for mennesker og kos, men når han er "på alerten", og folk godsnakker til ham over porten, holder han seg litt unna, varsler, og venter til jeg har sagt det er ok.

Absolutt ingen gneldring når det ringer på døren og sånn, men dyp og konsentrert varsling/knurring som jeg ville syntes hørtes ganske skummelt ut om jeg ikke kjente ham.

Var alene omtrent hele sommerferien, i stort gammelt hus og jeg synes det er litt ubehagelig. Etter jeg hadde lagt meg hører vi et knirk nede, og casper reiser bust og knurrer mot døren. Jeg blir jo nervøs såklart, og tenker at jeg bare får gå og undersøke (slik de som dør først i skrekkfilmer gjør). Så tar med meg casper ned, han i vaktmodus, og tenker jeg får titte på stuen. Døren er lukket, så jeg gjør meg klar, åpner, og pusser casper inn dit. Han undersøker hele huset, men finner ingenting. Men hadde det vært noen der, så hadde nok ikke Casper latt seg lure av en biff, ikke om jeg hadde vært i den sinnstemningen jeg var. Han hadde ikke angrepet, men jeg tror nok at en eventuell tyv ville holdt seg på god avstand.

Ikke så bra forklart, men i mine øyne er han en trygg og pålitelig vakthund (til mitt bruk), som jeg føler meg veldig trygg med. Min er absolutt ikke en usikker hund, så han varsler, og er stabil.

I forhold til de hundene jeg har bodd med, og kjenner av forskellige raser, så er det helt tydelig at Casper har dette mer i seg, fks. gordon setteren jeg hadde bjeffet et bjeff om det ringte på døren, men brydde seg ikke mer om det. Det virker som om c er forhåndsprogramert til å beskytte litt, om dere skjønner. Og det var vel det jeg mente med at han er en god vakthund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt sånn at en hund som varsler blir en vakthund i det øyeblikket vi definerer den som det. De færreste som skaffer seg hund i dag gjør vel det for å få seg en vakthund - det er vel bare noe som følger med på kjøpet for de fleste - enten de vil eller ei. Men "vakthund" er jo et finere ord enn "gneldrebikkje", da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er i allefall gode ringeklokker. Litt for gode i blant :icon_redface:

*Skule på pelsen som setter i gang konsert når det banker på døra*

hørtes kjent ut :icon_redface:

Aldri opplevd annet enn at en Sheltie varsler, aldri noe mer. Ser det for meg som helt utenktelig at mi kunne gjort noe mer enn å bruke kjeftamentet gitt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden ble Papillon brukt som "vakthund" i den forstand at de varslet og vekket de "ekte" vakthundene. Jeg vil tippe det er noe lignende med Sheltie :icon_redface: Så jeg har en "vakthund" her i hus som varler, men ikke noe vakthund som tar tyvene som kommer. Men de syns sikkert hun er så skummel bare de ser på henne at de løper ut av huset med en gang! :whistle: Hun kan tross alt knurre på komandoen "drepe" :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, slett ikke alle hunder sier fra om det kommer noen. En del mynder har veldig lite lyd (ikke min...), og om jeg ikke tar helt feil kan en del bullehunder og fuglehunder være nokså tause når de tar imot fremmedfolk.

De fuglehundene vi har hatt(irsksetter, gordonsetter, korthåret vorsteh) har alle varslet når fremmedfolk har kommet. Og lusker det folk rundt sent om kvelden så sier de ifra. Har i grunnen inntrykk av at det er slik med de fuglisene jeg kjenner til også. Varsler gjør de, men veldig skumle er de jo ikke, hehe. :icon_redface:

Men dette var ot. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden ble Papillon brukt som "vakthund" i den forstand at de varslet og vekket de "ekte" vakthundene. Jeg vil tippe det er noe lignende med Sheltie :whistle: Så jeg har en "vakthund" her i hus som varler, men ikke noe vakthund som tar tyvene som kommer. Men de syns sikkert hun er så skummel bare de ser på henne at de løper ut av huset med en gang! :whistle: Hun kan tross alt knurre på komandoen "drepe" :icon_redface:

Hehe, Tara hopper frem og bjeffer på kommandoen "ta!" :icon_redface: Skikkelig farlig pitbullsheltie :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Flatene jeg har hatt i huset har faktisk vært dem som har skremt folk mest. Hihi en stor svart klomp som hopper opp og ned og brumler han er skummel han. Men det hunden egentlig sier er jo jippi det kommer folk. Har også diskutert med dem som virkelig skulle ha vakthund for å føle seg trygg når dem var hjemme alene. Jeg sa at med min flat så varslet han at det kom folk. Han sa ikke pass deg men han sa jippi til de folkene og jeg fikk da beskjed om at dem kom og det var da en mye morsomere måte. Vorsteh hun har ikke varslet annet enn at jeg kommer men nå bor vi på en gård hvor det komemr og går folk ofte. Border collien til sønnen min mmmmbof ca to ganger så går den over i jippi du er jo et menneske jeg kan hilse på. DA vi hadde vorsteh og borderen så varslet borderen til vorsteh om hvor jeg gikk så det ut til hihi dem var da rare. De fleste hundene jeg ahr hatt har faktisk sakt i fra om at det komemr folk men med en forventning om noe hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...