Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva bør jeg gjøre med adferdsspekteret hennes?

Ingvild

Recommended Posts

Tinka er en hund som liker at det skjer noe. Det trenger ikke å være så veldig mye som skal skje, men det bør skje noe med mindre hun er sliten og syns det er veldig behagelig å bare slappe av.

Men når jeg f.eks. er på utstilling med henne og vi bare står og ser på de andre hundene, eller jeg stopper opp på tur og setter meg ned på en benk og bare sitter der litt, da blir det for kjedelig for henne, og hun stresser seg opp og begynner enten å ri på meg eller å hoppe opp.

Samtidig har hun ikke så veldig stort adferdsspekter. Hun er ganske passiv, i alle fall mer passiv enn det jeg vil at hun skal være. Bruker jeg ball som belønning får hun opp farta og intensiteten, men hun får ikke fram noen flere adferder, og det blir vanskeligere for meg å plukke opp adferder, forsterke dem og sette på kommandoer på dem eller shape dem videre.

Mye av dette tror jeg kommer av at jeg har trent på at hun skal være roligere (altså mer passiv og mindre stressa) i sammenhenger som hun tidligere har stresset seg opp/kjedet seg i, hvor jeg selv har vært passiv. Denne treningen tror jeg har mye å si for hvorfor hun ikke har så stort adferdsspekter når jeg trener med henne. Når jeg trener med henne og skal ha fram nye adferder står jeg jo ikke og lokker og lurer og maser osv, jeg står ganske passiv selv - og hun kjenner kanskje igjen situasjonen (jeg er passiv = hun skal være passiv også). Dette har jeg jo overhodet ikke tenkt på når jeg har trent på at hun skal roe seg ned i situasjoner hvor jeg vil at hun skal roe seg ned.

Spørsmålet er egentlig hva dere syns - bør jeg fortsette å trene på at hun skal være rolig når jeg vil det, og at variasjonen av adferder ikke akkurat går opp - eller bør jeg klikke og belønne "alt og ingenting" i en periode for å få opp adferdsspekteret og få en hund som ikke akkurat kjeder seg mindre i situasjoner hvor jeg helst vil at hun skal være rolig?

Det er nemlig ganske irriterende med en hund som ikke orker å sitte stille når jeg ser på f.eks. en utstilling, men samtidig er det veldig frustrerende å klikkertrene en hund som ikke har så veldig mange adferder man kan ta av... Uff, jeg er egentlig ganske rådløs når det gjelder ikke bare dette, men all treninga vår i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk begge deler .Det er fullt mulig å trene disse atferdene samtidig. Om du shaper lengre og lengre perioder med ro (Feks enkel/fellesdekk ) kan du utløse hunden med å få jobbe med "hva den måtte ønske". Om hunden begynner å kjede seg ( viser andre atferder ) er det jo et tegn på at du har gått litt fort frem på akkurat det punktet ( eller at du forlanger for mye ).

For å få frem atferder må du legge de ytre rammene på plass med tanke på distraksjoner. Klikkertrening er jo å legge forholdene til rette slik at atferder naturlig skjer eller ved targeting eller litt lokking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg synes det virker rart. Skjønner hun ikke at nå er det trening? For meg er det sånn at når vi trener så har jeg full fokus på henne, mens når hun skal være rolig, så overser jeg henne! Selv om jeg kanskje er passiv på begge områdene, så er det forskjellig setting. Når jeg har fokus på henne, så er jeg med henne 100%, mens når jeg holder på med noe annet, så holder jeg på med noe annet. Sikkert veldig viktig og belønne henne ofte også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
    • Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
    • Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...