Gå til innhold
Hundesonen.no

Greyhounds (og andre mynder) og vaktinstinkt?


Rosin

Recommended Posts

Hvordan er det egentlig med mynder og vokterinstinkt?

Mange sier de ikke hadde brydd seg hvis det kom truende mennesker bort til eiern, mens i et par av hundebøkene jeg har står det at de er "vaktsome" (hva nå enn definisjonen på vaktsom er.. )

Tror dere en mynde ville forsvart eiern i en truende situasjon?

(jeg er klar over at variasjonene er store mellom individene, men det finnes sikkert en oppfatning om flertallet av mynder..?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kan jo fortelle deg hvordan jeg opplever min ulvehund? Annet enn det vet jeg ikke så mye om :?

Hun har aldri bjeffet på et menneske som har kommet.. Ikke om hun ligger og sover og det er kvelden en gang.

Forrige helg hadde mamma rullet sammen gulvteppet og satt det på trappa, rett utenfor glasset. Det syntes ikke at det var et teppe, det var bare en stor og mørk kladd. Da lusket Mona seg bort til døra og snuste på dørstokken, føe hun begynte å boffe. Jeg tror hun fikk øye på teppet som var stort og mørkt, men ikke visste hva det var.

Noen ganger om kvelden har hun også boffet når hun har hørt hestene nede på jordet, men det er vel heller fordi hun kun ser og ikke hører, hun gjør det ikke når det er lyst.

Biler er hun heller ikke interessert i annet enn at det kommer mennesker ut av dem som hun kan hilse på.

Det jeg er veldig glad for, er at hun er "typisk" mynde på punktet ved at hun ikke er overivrig på å hilse på folk. Byen er det stedet hun går aller penest i bånd, selv om det kanskje ikke har så mye med vokterinstinkt å gjøre.

MEN nå folk kommer inn i huset skal de hilses veldig ordentlig på :) Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger mynder :)

Azawakh er blitt brukt til vokteroppgaver, trolig også sloughi.

Klarte å somle bort den beste linken min, men dette er KOPIERT fra

www.mynde.info:

"Azawakh er en svært primitiv hunderase og kan ikke regnes for fullt domistisert <javascript:;>. Rasen har fortsatt mange av villhundens instinkter bevart. De forsvarer flokkens interesser på ulvers vis. Fremmede må regne med å bli møtt med høylydt snerring og glinsende hvite tenner om de våger seg inn på dens enemerker. Om den føler seg eller flokkens interesser truet, vil den angripe med livet som innsats. Gemytt og framferd må på ingen måte sidestilles med vanlig aggresjon hos hunder, da det er en naturlig følge av manglende domistisering. Det høres og ser værre ut enn det er, som følge av rasens tydelige kroppsspråk. Man skal allikevel ta slike signaler meget seriøst."

På en annen myndeinfo side sto det at azawakh tross det spede utseendet var fysisk og psykisk meget sterk og ville f.eks ha lite problem med å drepe (!det sto faktisk det :? :-o ) en større, men ikke-primitiv hund ala schæfer eller dobermann hvis den ble angrepet (men at de generelt prøver å unngå bråk med hunder).

Har sett flere oppdrettere som skriver at azawakhen ikke er førstegangshunder/hunder for gjennomsnittseiere pga det litt vel sterke vokterinstinktet. (i tillegg til jakt da..)

Utifra det jeg har lest om mynder (som ikke er all verdens) viker det som det er mindre vaktinstinkt jo mindre primitiv myndetype det er, mao. at de "vanlige" myndene har lite, mens de "eksotiske" har mer. (?)

Har ingen erfaring med mynder da, annet enn har noen myndekompiser til hundene mine, bare liker dem. :)

På mynde klubbens sider står det oversikt over mange "ukjente" mynderaser. Fine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en annen myndeinfo side sto det at azawakh tross det spede utseendet var fysisk og psykisk meget sterk og ville f.eks ha lite problem med å drepe (!det sto faktisk det ) en større, men ikke-primitiv hund ala schæfer eller dobermann hvis den ble angrepet (men at de generelt prøver å unngå bråk med hunder).

:-o Det hadde jeg ikke trodd. (Og ja, det var jo en nokså uvanlig ting å skrive i en rasebeskrivelse :) )

Men det kan jo tenkes at det stemmer. :)

Azawakh er kjempeflotte. Men tør ikke å satse på en slik som førstegangshund tror jeg.. så det får vente ^^

(Planlegger hund til året en gang)

Azawakh er en svært primitiv hunderase og kan ikke regnes for fullt domistisert Rasen har fortsatt mange av villhundens instinkter bevart. De forsvarer flokkens interesser på ulvers vis

Jeg har lest en del om saarlos wolfhound.. som også går for å være en rase med sterke instinkter. Og på de fleste sidene har det stått at de er IKKE egnet til vakthunder siden de, på ulvers vis, vil søke trygghet hos eiern/ledern istedetfor å ta initiativ til forsvar selv.

Så om primitive hunder/hunder med "ur-instinkt"/hunder med ulveaktig adferd er gode vakthunder tror jeg er omdiskutert...

Hadde vært intressant å hørt fra noen med erfaringer fra en slik rase. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheh Ja jeg skvatt litt. :)

Her sto det visst også litt om vaktegenskapene til azawakh :

http://www.canis.no/redirect.php?target=/index.php

Ja.. Har møtt en ulvehybridhann (ulv-malamute), og den hadde lite vaktinstinkt virket det som. Men veldig selvsikker. Og var ekstremt tolerant mot hyper-unghunden min. :)

Har selv en urhund. (Stor type xoloitzcuintle). Står litt om de på f.eks svenske urhundklubben eller her http://user.tninet.se/~kmr888m/homeeng.htm. De oppdretterne jeg snakket med sa det ikke var førstegangshund og det tror jeg nok stemmer. Disse har vaktinstinkt (og jakt), men er myke og følsomme hunder, vil tro de ligner litt på mynder i psyken.

Syns Sloughiene er fine også, tror de er en del mildere enn azawakhen.

Men jeg tror at hvis det er en mellomstor/ stor hund som kan bjeffe litt, og kanskje ikke er av de rasene som er vidt kjent som håpløse ift. (ikke-)vokting, så holder det sikkert for å være trygg, ikke noe vits å gå rundt med skarpere hunder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan jo fortelle om whippeten min da. han er slettes ingen vakthund! :) .når det kommer besøk er det ikke bestandig han gidder å gå å hilse en gang,og hvis han gjør det så lukter han bare,å går å legger seg igjen. han bjeffer omtrent aldri, og hvis det hadde kommet noen inn døra har om natta,hadde ihvertfall ikke Ike vært grunnen til at jeg hadde våkna for å si det sånn... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

hehe:p det er litt sånn små krangling hvor de hører til:p

Vel, Serchaj har veldig vokterinstinkt, har opptil flere ganger opplevd når det er skumle folk(Narkomaner og sånne:p) Så kan Serchaj boffe litt og sånt før vi er der, engang, rett ved den skogen vi var på, var det en blotter, han nekta å gå inn, bjeffa knurra og visste ikke hva han skulle gjøre får å beskytte meg(siden dumme meg ikke skjønte noe og kjefta på han:p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...