Gå til innhold
Hundesonen.no

Greyhounds (og andre mynder) og vaktinstinkt?

Rosin

Recommended Posts

Skrevet

Hvordan er det egentlig med mynder og vokterinstinkt?

Mange sier de ikke hadde brydd seg hvis det kom truende mennesker bort til eiern, mens i et par av hundebøkene jeg har står det at de er "vaktsome" (hva nå enn definisjonen på vaktsom er.. )

Tror dere en mynde ville forsvart eiern i en truende situasjon?

(jeg er klar over at variasjonene er store mellom individene, men det finnes sikkert en oppfatning om flertallet av mynder..?)

Skrevet

Vel, jeg kan jo fortelle deg hvordan jeg opplever min ulvehund? Annet enn det vet jeg ikke så mye om :?

Hun har aldri bjeffet på et menneske som har kommet.. Ikke om hun ligger og sover og det er kvelden en gang.

Forrige helg hadde mamma rullet sammen gulvteppet og satt det på trappa, rett utenfor glasset. Det syntes ikke at det var et teppe, det var bare en stor og mørk kladd. Da lusket Mona seg bort til døra og snuste på dørstokken, føe hun begynte å boffe. Jeg tror hun fikk øye på teppet som var stort og mørkt, men ikke visste hva det var.

Noen ganger om kvelden har hun også boffet når hun har hørt hestene nede på jordet, men det er vel heller fordi hun kun ser og ikke hører, hun gjør det ikke når det er lyst.

Biler er hun heller ikke interessert i annet enn at det kommer mennesker ut av dem som hun kan hilse på.

Det jeg er veldig glad for, er at hun er "typisk" mynde på punktet ved at hun ikke er overivrig på å hilse på folk. Byen er det stedet hun går aller penest i bånd, selv om det kanskje ikke har så mye med vokterinstinkt å gjøre.

MEN nå folk kommer inn i huset skal de hilses veldig ordentlig på :) Hehe.

Skrevet

Digger mynder :)

Azawakh er blitt brukt til vokteroppgaver, trolig også sloughi.

Klarte å somle bort den beste linken min, men dette er KOPIERT fra

www.mynde.info:

"Azawakh er en svært primitiv hunderase og kan ikke regnes for fullt domistisert <javascript:;>. Rasen har fortsatt mange av villhundens instinkter bevart. De forsvarer flokkens interesser på ulvers vis. Fremmede må regne med å bli møtt med høylydt snerring og glinsende hvite tenner om de våger seg inn på dens enemerker. Om den føler seg eller flokkens interesser truet, vil den angripe med livet som innsats. Gemytt og framferd må på ingen måte sidestilles med vanlig aggresjon hos hunder, da det er en naturlig følge av manglende domistisering. Det høres og ser værre ut enn det er, som følge av rasens tydelige kroppsspråk. Man skal allikevel ta slike signaler meget seriøst."

På en annen myndeinfo side sto det at azawakh tross det spede utseendet var fysisk og psykisk meget sterk og ville f.eks ha lite problem med å drepe (!det sto faktisk det :? :-o ) en større, men ikke-primitiv hund ala schæfer eller dobermann hvis den ble angrepet (men at de generelt prøver å unngå bråk med hunder).

Har sett flere oppdrettere som skriver at azawakhen ikke er førstegangshunder/hunder for gjennomsnittseiere pga det litt vel sterke vokterinstinktet. (i tillegg til jakt da..)

Utifra det jeg har lest om mynder (som ikke er all verdens) viker det som det er mindre vaktinstinkt jo mindre primitiv myndetype det er, mao. at de "vanlige" myndene har lite, mens de "eksotiske" har mer. (?)

Har ingen erfaring med mynder da, annet enn har noen myndekompiser til hundene mine, bare liker dem. :)

På mynde klubbens sider står det oversikt over mange "ukjente" mynderaser. Fine :)

Skrevet
På en annen myndeinfo side sto det at azawakh tross det spede utseendet var fysisk og psykisk meget sterk og ville f.eks ha lite problem med å drepe (!det sto faktisk det ) en større, men ikke-primitiv hund ala schæfer eller dobermann hvis den ble angrepet (men at de generelt prøver å unngå bråk med hunder).

:-o Det hadde jeg ikke trodd. (Og ja, det var jo en nokså uvanlig ting å skrive i en rasebeskrivelse :) )

Men det kan jo tenkes at det stemmer. :)

Azawakh er kjempeflotte. Men tør ikke å satse på en slik som førstegangshund tror jeg.. så det får vente ^^

(Planlegger hund til året en gang)

Azawakh er en svært primitiv hunderase og kan ikke regnes for fullt domistisert Rasen har fortsatt mange av villhundens instinkter bevart. De forsvarer flokkens interesser på ulvers vis

Jeg har lest en del om saarlos wolfhound.. som også går for å være en rase med sterke instinkter. Og på de fleste sidene har det stått at de er IKKE egnet til vakthunder siden de, på ulvers vis, vil søke trygghet hos eiern/ledern istedetfor å ta initiativ til forsvar selv.

Så om primitive hunder/hunder med "ur-instinkt"/hunder med ulveaktig adferd er gode vakthunder tror jeg er omdiskutert...

Hadde vært intressant å hørt fra noen med erfaringer fra en slik rase. :)

Skrevet

Heheh Ja jeg skvatt litt. :)

Her sto det visst også litt om vaktegenskapene til azawakh :

http://www.canis.no/redirect.php?target=/index.php

Ja.. Har møtt en ulvehybridhann (ulv-malamute), og den hadde lite vaktinstinkt virket det som. Men veldig selvsikker. Og var ekstremt tolerant mot hyper-unghunden min. :)

Har selv en urhund. (Stor type xoloitzcuintle). Står litt om de på f.eks svenske urhundklubben eller her http://user.tninet.se/~kmr888m/homeeng.htm. De oppdretterne jeg snakket med sa det ikke var førstegangshund og det tror jeg nok stemmer. Disse har vaktinstinkt (og jakt), men er myke og følsomme hunder, vil tro de ligner litt på mynder i psyken.

Syns Sloughiene er fine også, tror de er en del mildere enn azawakhen.

Men jeg tror at hvis det er en mellomstor/ stor hund som kan bjeffe litt, og kanskje ikke er av de rasene som er vidt kjent som håpløse ift. (ikke-)vokting, så holder det sikkert for å være trygg, ikke noe vits å gå rundt med skarpere hunder. :)

Skrevet

jeg kan jo fortelle om whippeten min da. han er slettes ingen vakthund! :) .når det kommer besøk er det ikke bestandig han gidder å gå å hilse en gang,og hvis han gjør det så lukter han bare,å går å legger seg igjen. han bjeffer omtrent aldri, og hvis det hadde kommet noen inn døra har om natta,hadde ihvertfall ikke Ike vært grunnen til at jeg hadde våkna for å si det sånn... :)

Skrevet

Hehe, ja har inntrykk av at flertallet av mynder kanskje er litt sånn... :)

Noen som vet hvordan faraohund og podenco ibicenco er mht vokting? :) (de går vel under mynder de også.. ? Eller? :oops: )

• 4 weeks later...
Skrevet

hehe:p det er litt sånn små krangling hvor de hører til:p

Vel, Serchaj har veldig vokterinstinkt, har opptil flere ganger opplevd når det er skumle folk(Narkomaner og sånne:p) Så kan Serchaj boffe litt og sånt før vi er der, engang, rett ved den skogen vi var på, var det en blotter, han nekta å gå inn, bjeffa knurra og visste ikke hva han skulle gjøre får å beskytte meg(siden dumme meg ikke skjønte noe og kjefta på han:p)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Etter å ha kranglet med vår golden retriever hanhund nesten hver dag i ett år så oppdaget jeg dette forumet! Skal prøve å gjøre en lang historie kort. Vi har en golden gutt på 14 mnd som vi plages med. Han er en nydelig hund på alle mulige måter men siden vi fikk han har vi slitt med et og samme problem. Han klikker totalt på tur. Å ikke sånn "han biter i båndet å bjeffer på hunder osv" men ut av det blå så ser han totalt svart å flyr på oss i full kraft. Vi kan gå en kort tur, lang tur, sent eller tidlig, spiller ingen rolle. Ca 85% av turene våre ender i ganske heftige basketak. Vi har vært på valpekurs og grunnkurs og i tillegg hatt 3 ulike hundetrenere hjemme hos oss for å prøve å hjelpe oss. Ingen av de har klart det. Instruktørene på hundekursene fikk også sett noe av adferden hans å mente de kjente det igjen men at han ville vokse det av seg. Trenerne vi har hatt på hjemmebesøk har hatt forskjellige teorier om hvorfor og hvordan det kan løses men ikke noe som har løst problemet.  Vi har forsøkt en hver korrigering vi kan komme over. Vi har avledet, flyttet fokus, godbit søk, distrahere han med leker for å få han til å snappe ut av det. You name it, we've tried it. Vi har også forsøkt å "ta han" ved å fysisk sette han mellom beina våre å holde han fast, men han legger seg ned å biter oppover. Vi har tatt han i nakken, vi har nesten satt oss på han. Ikke for å skvise han men for å få kontroll på han. Vi ser at alle fysiske metoder gjør bare vondt verre. Han eskalerer å blir verre. Problemet er at vi ser ingen mønster i angrepene hans, vi kan gå på fine turer å tro at dette blir en vellykket tur men på 0,5 sekunder så snur han å flyr på oss. Han er 40kg å biter oss i armer, bein, hetten på jakken oppi nakken. Vi har prøvd å stå på båndet men til ingen nytte, han hugger tak i legger og ankler. Den eneste metoden som "funker" er å få bindt han i en lyktestolpe og skape avstand melllom oss å bli stående. Der kan vi bli stående lenge. Til vi tror han har roet seg, forsøker å gå videre å så begynner han igjen å vi binder han på nytt. Har vi ikke en stolpe tilgjengelig så har vi et større problem. Vi har tatt opp dette med flere og de fleste svarer at han vil vokse det av seg å vi må være tålmodige osv, og det kan jeg forstå og være enig i til en viss grad. Men ingen har egentlig sett hvor ille det er til tider. Kan forstå at mye av tullet en unghund gjør er pga alder og umodenhet, men dette er et ekstremt nivå. Å vi kan nesten ikke forstå at dette skal gå over med alderen da det ikke har blitt noe endring i oppførselen hans på ett år, det har bare blitt verre etterhvert som han har blitt eldre. Vi får nye blåmerker å skader på hud og klær hver dag å har ikke "tid" til å vente han ut mer - vi er desperate etter noe som funker kvikt. Det eneste "verktøyet" vi har som faktisk snapper han ut av anfallet er en kompostgrind som han fikk respekt for da han var liten, fordi den veltet. Så om han klikker inne så trengs ikke mer enn å ta i den før han snapper ut av det. Men kan naturligvis ikke gå rundt med den på tur..   Nå ble dette veldig langt, å jeg vet at det er mange ting og detaljer som kunne vært med, men da blir dette en liten novelle. Det vi lurer på er om noen har opplevd lignende å har råd å komme med? Eller eventuelle adferdskonsulenter å anbefale som har ordentlige metoder og erfaringer med denne typen oppførsel? Det er helt tydelig at positiv forsterkning ol. ikke har noen effekt i dette tilfellet. Her må det til en metode som trenger igjennom utbruddet hans.  Håper med dette at noen har kan dele erfaringer eller råd, eller bare en dialog. Å spørr gjerne om noen tenker at detaljer som ikke er med i teksten min er relevant 🙂 Som sagt kunne teksten vært x5 så lang, men frykter at folk ikke gidder å lese da   Legger til at han har vært til flere vetrinærtimer, både kontrolltimer og øvrig, ingenting å bemerke. Vi har begge vokst opp med Golden Retriever og ingen av oss (eller familiene våre) har vært borti den samme adferden. Ikke i denne graden i hvertfall. 
    • Ja, ingen av de du nevner er spesielt enkle å trene eller har lite lyd ihvertfall. Med unntak av whippet og basenji som ikke bjeffer mye, men basenji har ulingen sin. Spanieler luker nok mer hund, og de fleste hunder med underull vil lukte mer enn en puddel. Du kan jo se på de andre vannhundene? Lagotto har hatt mye dårlig gemytt, men portugisisk vannhund er en av mine favoritter som jeg så en del av da jeg drev aktivt med hundesport.
    • Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...