Gå til innhold
Hundesonen.no

få hundene til å slutte å bjeffe når de er alene hjemme


softis

Recommended Posts

siden søndag har jeg hatt en wheaten terrier her på prøve om jeg kunne ha han. hun som eide han ble tvunget til å omplassere han fordi han hadde "prøvd å bite" ungen til naboen (han er bare ett år, og det var helt klart valpebiting).

det har gått mye bedre forventet med han og vanilla, intill jeg skulle prøve å ha dem alene hjemme. De bjeffet nesten hele tiden, og vi bor i rekkehus der naboen jobber natta. Mamma er heller ikke heelt med på at vi skal ha han enda, fordi hun er redd for at det blir mere jobb på henne, noe jeg ikke tror det vil bli.

Det jeg egentlig vil frem til er et desperat forsøk på å få tips om en eller annen løsning innen i morgen, for ellers blir han sendt til charlottes omplassering.

så finnes det noen som har tips til meg om hva jeg kan gjøre, eller noen løsninger som jeg ikke har tenkt på? en kjapp måte for å lære dem til å ikke bjeffe alene hjemme, eller noen som vet om noen som kan passe hund på dagtid rundt hamar? Eller rett og slett en smart måte for å overtale mamma til å kjøre dem til pappa hver dag før jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes nesten ut som en tispe jeg hadde før. Hadde den gamle hunden min (som nå er borte) og ei tispe på 1 år, og hver gang vi gikk ut av leiligheten begynte hu å bjeffe. Det virker litt som om han ikke liker at du går ifra han og når han begynner å bjeffe så skaper det kjedereaksjon, så den andre også begynner å bjeffe.. Det som er at når du får inn en fremmed hund (selv om den er vant til å være alene) så må du lære den det på nytt fordi det er nye og fremmede omgivelser.

Prøv å gå ut av døren og så inn igjen, gi begge ros og godt. Etter å ha gjort dette noen dager så øker du lengden på hvor lenge du er utenfor døren og de er alene inne.. Etterhvert kan du være borte flere timer.

Hunder har ikke tidsbegrep, så er ingen forskjell for dem om du er borte 10 min eller 8 timer. Men de er vanedyr, så når de blir vandt til at du går ut av huset så burde det gå ganske greit :whistle:

Er hvertfall verdt å prøve. Dette har funket på den jeg har nå :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at det må læres inn på nytt når de skifter hjem har jeg faktisk ikke tenkt på, så tusen takk for tipset!

hadde jeg fått det garantert at jeg hadde klart det i løpet av ferien til de må være alene igjen, så hadde det vært enkelt, men problemet er at jeg må bestemme meg innen i morgen :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
:whistle: han ligger allerede ute på nettsidene til charlottes omplassering, så er ikke sikkert det er mulig at jeg kan få mere tid, desverre

se på datoen på når han ble lagt ut. HVis du har den jeg tror så har dem ikke tatt den ned fra nette enda for der står det at hunden ble lagt ut 20.09.2009 og da kan du sikkert få forlenget prøvetiden hvis du forhører deg litt. Det er da forsøket verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...