Gå til innhold
Hundesonen.no

Kasterering av hann hund


Ina

Recommended Posts

Hva mener dere om dette?

Har begynt å fundere på om jeg skal kasterere Eso, siden han uansett aldri skal brukes i avl. Synspunkter?

Noen spørsmål:

- Når er den beste alderen å kasterere en hannhund?

- Endrer oppførsel og gemytt seg?

- Pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør gjøre det når hunden er rundt et år fordi da er den kjønnsmoden og hvis du gjør det når hunden er eldre så er det ikke sikkert det har så mye effekt untatt at den kan bli latere.

Men jeg råder deg til ikke å gjøre det hvis du ikke har noen spesiel grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ikke gjort det viss du ikke har en spesiell grunn. Vi gjorde det pga at han hadde en testikkel som lå i buken å hadde derfor stor fare for å utvikle kreft, og fordi denne skapet masse mer hormoner...

Kastreing fører til at hunden mister sin mannlige lukt og det fører til at mangen andre hunder er usikker på hva en kastrert hund er...

Får jeg hann hund senere og den har begge testiklene på plass kommer jeg ikke til å kastrere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo egentlig ikke lov.. Uten særskilt grunn. Men de fleste dyrleger gjør det vel allikevel. Vil ikke anbefale uten at det er en grunn som at hunden er veldig utagerende mot andre hannhunder, sykdom, eventuelt blandingshund. Jeg mener det blir litt feil å la hunden gå gjennom det kun fordi han ikke skal brukes i avl. De har nemlig som regel ganske vondt etterpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du kastrere ham? Er det kun fordi han ikke skal brukes i avl? Jeg hadde ikke gjort det på det grunnlaget. Men om du bestemmer deg for dette så prøv kemisk kastrering først, da får du en liten peikepinn på om det har noe for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forbudt ved norsk lov å kasterere en hann hund uten medisinsk grunn.De fleste dyrleger kastererer allikevel hannhunder hvis det er en god grunn.

Dvs hunder som blir plaget av sin egen kjønnsdrift.

Jeg har selv kasterert en hannhund og han fikk et mye bedre liv etterpå.Han sov ikke om nettene hvis det var løpetisper i en mils omkrets.(forrige eier hadde hatt et uhell med han og BCtispa si ,så han visste veldig godt hva det dreide seg om :wink: )

Jeg vet veldig mange anbefaler kasterering veldig lett.Jeg ble anbefalt av "alle" å kasterere Pan men jeg nektet.Hos en usikker hund kan det nemlig øke usikkerheten.Jeg vet bla om en manchester terrier som ble angstbiter etter kasterering,eieren hadde hørt at "alle" terriere bør kastereres..

Hvis Eso ikke viser noe unormalt høyt kjønnsdrift eller er veldig lettstresset så hadde jeg absolutt ikke gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ikke gjort det viss du ikke har en spesiell grunn. Vi gjorde det pga at han hadde en testikkel som lå i buken å hadde derfor stor fare for å utvikle kreft' date=' og fordi denne skapet masse mer hormoner...[/quote']

Anbefaler vetrinærer å kastrere hannhunder som har den ene testikkelen i buken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for alle svar :)

Da får han fortsette å være 100% hannhund, så får jeg se hvordan han oppfører seg når han begynner å fatte interesse for løpetisper :) Var ikke noe spesiell grunn til å kasterere han nei, annet enn at han ikke skal brukes i avl da.

Jeg viste ikke at det var så strengt å kasterere hunder, trodde det var som med katter, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja de vetrinærer jeg kjenner annbefaler det for det at det lett utvikler seg kreft i den testikkelen som ligger i buken og ikke minst det kan bli litt vell mye hormoner ute å går og da er det gjerne bedre med en rolig frisk hannhund enn en hannhund som kan bli litt overdrevent hormonell og ikke minst få kreft.

kjenner 2 hunder som ble avlivet på grunn av kreft i den stenen som ikke datt ned i pungen og en som ikke har blitt gjort noe med enda men som er veldig hissig på hannhunder og den er vell 3-4år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok kastrert hvis jeg hadde en hannhund som ikke skulle brukes i avl :) Det er jo veldig vanlig i andre land, Norge er bare litt etter. Du vet jo hvor gale de blir når de kjenner løpetid, jeg mener det er bedre for dem å få slippe det. Dessuten slipper man uønskede parringer! Det er mye mindre sjans for at han stikker av, han kan bli lettere å få kontakt med. Det er jo helt vanlig og kastrere katter og hester i Norge også, så hvorfor ikke hunder? Fordi menn har et veldig spesielt forhold til kastrasjon, fordi de kjenner seg mer igjen i hunden enn i andre dyr, og fordi menn har lagd loven...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok kastrert hvis jeg hadde en hannhund som ikke skulle brukes i avl :) Det er jo veldig vanlig i andre land' date=' Norge er bare litt etter. Du vet jo hvor gale de blir når de kjenner løpetid, jeg mener det er bedre for dem å få slippe det. Dessuten slipper man uønskede parringer! Det er mye mindre sjans for at han stikker av, han kan bli lettere å få kontakt med. Det er jo helt vanlig og kastrere katter og hester i Norge også, så hvorfor ikke hunder? Fordi menn har et veldig spesielt forhold til kastrasjon, fordi de kjenner seg mer igjen i hunden enn i andre dyr, og fordi menn har lagd loven...[/quote']

Er nok ikke helt enig med deg her.... Du har ingen garanti for at de ikke vil reagere mer på tisper med løpetid selv om de er kastrert. Og det med uønskede parringer... jaja, det er jo eierenes ansvar synes jeg... har selv opplevd dette med kastrerte hanner og sett andre sine kastrerte hanner, og det er ingen mal i at alle drifter forsvinner fordi de blir kastrerte. Derfor er det greit å prøve kemisk kastrering først, er det ikke forskjell på hunden da så er det lite sannsynlig at der blir forskjell med operativt inngrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjemisk kasterering gir et uriktig bilde av hvodan hunden blir når den er kasterert.Jeg prøvde kjemisk først på min og det var noe helt annet enn hvordan han ble ved vanlig kasterering.Dette fikk jeg også beskjed om da jeg forhørte meg litt ang kasterering på Pan.Faktisk så stiller min nåværende dyrlege seg skeptisk til kjemisk kasterering (bortsett fra på avlshunder)pga mulige bi-effekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. det at hundene ikke ragerer på tisper om de er kastrert så er ikke det helt riktig. De fleste hannhundene jeg kjenner reagerer nesten like mye på løpetisper som alle andre hannhunder, det er bare det at det ikke kan skje noe.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. det at hundene ikke ragerer på tisper om de er kastrert så er ikke det helt riktig. De fleste hannhundene jeg kjenner reagerer nesten like mye på løpetisper som alle andre hannhunder' date=' det er bare det at det ikke kan skje noe.. :wink:[/quote']

Uansett hvor tidlig eller sent den blir kastrert? Sammenligner alt med hest jeg nå vettu..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke noe om hvordan det er med hest og kastrering... men du lurte på det med kemisk kastrering og det er en sprøyte som du får hos vetrinæren.

Loke: Tror det er forskjellige meninge om dette blandt vetrinærer... jeg har berre hørt at det er lurt med den kemiske først for å sjå om det er noe endring på hunden... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom den ligger der, men ikke faller ut kan du kanskje prøve akupunktur først? Det har hjulpet veldig mange hunder. Hunden min ble født med bare èn testikkel, og da var faren for kreft veldig stor, og det var god nok grunn til å få han kastrert. Og han ble ikke akkurat mindre gal når nabotispene hadde løpetid! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal ha en hann hund som ikke skal brukes til avl eller utstilling..

så kommer jeg til å katrere han..

Har hatt en han hund som var helt GAL etter tisper... åååå han var så over kåt.. det var slitsomt...

Man vet aldri om hunden blir slik.. men de har løpe tid hele året.

Det beste tiden å kastrere er ved 1 års alderen.. før de blir slik så snusen på damene..

Mico er kastrert.. han liker lukten av Tini, vasker henne og innimellom prøver han seg litt.. ikke slik som det hadde vært hvis han ikke var kastrert..

så jeg ville nok kastrert.. men dette er jo min mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...