Gå til innhold
Hundesonen.no

Slankefor fra dyrlegen

MonicaT

Recommended Posts

Skrevet

Hei.

Jeg sliter med vekta på tispa. Hun får nesten ikke mat, vi har tatt blodprøver hos dyrlegen for å sjekke stoffskiftet. Men hun blir ikke mindre/slankere. Tenkte derfor å prøve diettfor hos dyrlegen for å se om dette gjør noe.

Blir helt frustert jeg :)

Er vel tre merker å velge mellom, Hill's, RC og Eukanuba.

Noen som har erfaringer ?

Skrevet

Har du forsøkt å eliminere karbohydrater helt fra kosten (inkl godbiter) og heller fôre på en diett med mye fett? For veldig mange er det inntak av karbohydrater som gir vektoppgang og overvekt siden karbohydrater (via insulinproduksjon) stimulerer fettlagring.

En fettrik kost uten karbo gir en veldig effektiv og god fettforbrenning, det betyr gjerne også at man ikke trenger å redusere så fryktelig på mengden mat man får i seg. Fettrik mat uten karbohydrater stimulerer fettfrigjøring, og er i aller høyeste grad vektstabiliserende. Fett gir i tillegg en god metthetsfølelse som varer, og det er jo litt deilig for samvittigheten. :)

Har du forsøkt å gi kun v&h (f.eks)? Du kan gjerne tilsette rent fett i tillegg (enten animalsk eller fra en god kvalitetsolje) siden jeg har inntrykk av at hun er en aktiv hund.

Jeg vet dette er helt motsatt fra tradisjonell tenking alá fett=fedme og mindre mat+mer trim=slank, men det er ikke alltid så enkelt altså. Noe jeg har inntrykk av at du selv også har erfart? Det handler i stor grad om hva man spiser, ikke hvor mye man spiser.

Skrevet

Vi brukte Hills slankefor og er kjempefornøyd. Gutten gikk ned i underkant av en kilo pr.uke .

Foret luktet godt (erhmm :lol: ) og han spiste godt.Ikke alltid han orket all maten heller.

Skrevet
Vi brukte Hills slankefor og er kjempefornøyd. Gutten gikk ned i underkant av en kilo pr.uke .

Foret luktet godt (erhmm :lol: ) og han spiste godt.Ikke alltid han orket all maten heller.

Har også bruke HILLS r/d med gode resultater, anbefaler den :lol:

Skrevet

Jeg har prøvd Eukanuba med godt resultat.

Da tispen ble ca 6 år prøvde jeg Specific geriatril, også med godt resultat.

Skrevet

Jeg hadde ei særdeles overvektig tispe, jobbet mye med det i mange år uten resultater ( ja, jeg vet hun spiste mat jeg ikke hadde kontroll på ).

For oss ble redningen et nytt middel på legemiddelmarkedet, Yarvitan. I starten endret jeg ingenting på forinntaket ( hun brukte seniorfor ). Så etter tre uker med Yarvitan skulle man ta 14 dager pause hvor man startet med slankefor ( jeg brukte Hills r/d ). Etter 14 dager var det en periode på tre uker med Yarvitan og r/d før man skulle slutte med yarvitan og fortsette bare med slankeforet. Og guuud som vi fikk effekt! I løpet av denne 8 ukers perioden gikk hun ned hele 10 kg, og i løpet av noen mnd til på slankefor gikk hun ned ytterligere 6 kg. Nå har hun vært stabil på ca 30 kg i snart 2 år! Og hun har fortsatt samme tilgang til 'alt det andre', samt at hun spiser j/d reduced calorie fordi hun har forkalkninger i knær og rygg etter overvekten.

Så ja, jeg har god erfaring med slankefor! Men min personlige erfaring er at man ( i allefall på Hills ) skal holde litt tilbake for dagsmengden som står anbefalt på sekken. Ita fikk vel bare halvparten av anb mengde i starten, og så gikk jeg litt opp. Er enda et stykke unna anb mengde, og dette fungerer fint.

Skrevet

Helt enig med Mari. Slet med et par kilo for mye på min godt voksne tispe. La om foringen til minst mulig karbohydrater, bruker såkallt energifôr (V&H er sikkert bedre altern. enn tørrfôr) kombinert med råforing med kjøtt og fisk og etterhvert var matchvekten der. :lol:

Skrevet

Roma sliter med å holde vekten nede, uansett hvor mye mosjon og trening hun får. Får hun ordinært fór smeller hun på seg et par kg ekstra in no time... Og spesielt nå etter at hun hadde valper.

Hun har fungert veldig greit på RC Light tidligere, får sånn ca. 1,5-2 målebeger om dagen (har veid det hun får til ca. 230-250 g), og spiser greit bra, og ikke alltid hun spiser opp alt heller (heller sjelden men... :lol: ) Merker at hun har gått ned litt nå og, etter vi satte henne på light fóret igjen. (hun fikk kanskje litt vel mye mat under svangerskap og de første 5 ukene med valpene... men men... hehe)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...