Gå til innhold
Hundesonen.no

Slankefor fra dyrlegen


MonicaT

Recommended Posts

Hei.

Jeg sliter med vekta på tispa. Hun får nesten ikke mat, vi har tatt blodprøver hos dyrlegen for å sjekke stoffskiftet. Men hun blir ikke mindre/slankere. Tenkte derfor å prøve diettfor hos dyrlegen for å se om dette gjør noe.

Blir helt frustert jeg :)

Er vel tre merker å velge mellom, Hill's, RC og Eukanuba.

Noen som har erfaringer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å eliminere karbohydrater helt fra kosten (inkl godbiter) og heller fôre på en diett med mye fett? For veldig mange er det inntak av karbohydrater som gir vektoppgang og overvekt siden karbohydrater (via insulinproduksjon) stimulerer fettlagring.

En fettrik kost uten karbo gir en veldig effektiv og god fettforbrenning, det betyr gjerne også at man ikke trenger å redusere så fryktelig på mengden mat man får i seg. Fettrik mat uten karbohydrater stimulerer fettfrigjøring, og er i aller høyeste grad vektstabiliserende. Fett gir i tillegg en god metthetsfølelse som varer, og det er jo litt deilig for samvittigheten. :)

Har du forsøkt å gi kun v&h (f.eks)? Du kan gjerne tilsette rent fett i tillegg (enten animalsk eller fra en god kvalitetsolje) siden jeg har inntrykk av at hun er en aktiv hund.

Jeg vet dette er helt motsatt fra tradisjonell tenking alá fett=fedme og mindre mat+mer trim=slank, men det er ikke alltid så enkelt altså. Noe jeg har inntrykk av at du selv også har erfart? Det handler i stor grad om hva man spiser, ikke hvor mye man spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte Hills slankefor og er kjempefornøyd. Gutten gikk ned i underkant av en kilo pr.uke .

Foret luktet godt (erhmm :lol: ) og han spiste godt.Ikke alltid han orket all maten heller.

Har også bruke HILLS r/d med gode resultater, anbefaler den :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ei særdeles overvektig tispe, jobbet mye med det i mange år uten resultater ( ja, jeg vet hun spiste mat jeg ikke hadde kontroll på ).

For oss ble redningen et nytt middel på legemiddelmarkedet, Yarvitan. I starten endret jeg ingenting på forinntaket ( hun brukte seniorfor ). Så etter tre uker med Yarvitan skulle man ta 14 dager pause hvor man startet med slankefor ( jeg brukte Hills r/d ). Etter 14 dager var det en periode på tre uker med Yarvitan og r/d før man skulle slutte med yarvitan og fortsette bare med slankeforet. Og guuud som vi fikk effekt! I løpet av denne 8 ukers perioden gikk hun ned hele 10 kg, og i løpet av noen mnd til på slankefor gikk hun ned ytterligere 6 kg. Nå har hun vært stabil på ca 30 kg i snart 2 år! Og hun har fortsatt samme tilgang til 'alt det andre', samt at hun spiser j/d reduced calorie fordi hun har forkalkninger i knær og rygg etter overvekten.

Så ja, jeg har god erfaring med slankefor! Men min personlige erfaring er at man ( i allefall på Hills ) skal holde litt tilbake for dagsmengden som står anbefalt på sekken. Ita fikk vel bare halvparten av anb mengde i starten, og så gikk jeg litt opp. Er enda et stykke unna anb mengde, og dette fungerer fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Mari. Slet med et par kilo for mye på min godt voksne tispe. La om foringen til minst mulig karbohydrater, bruker såkallt energifôr (V&H er sikkert bedre altern. enn tørrfôr) kombinert med råforing med kjøtt og fisk og etterhvert var matchvekten der. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roma sliter med å holde vekten nede, uansett hvor mye mosjon og trening hun får. Får hun ordinært fór smeller hun på seg et par kg ekstra in no time... Og spesielt nå etter at hun hadde valper.

Hun har fungert veldig greit på RC Light tidligere, får sånn ca. 1,5-2 målebeger om dagen (har veid det hun får til ca. 230-250 g), og spiser greit bra, og ikke alltid hun spiser opp alt heller (heller sjelden men... :lol: ) Merker at hun har gått ned litt nå og, etter vi satte henne på light fóret igjen. (hun fikk kanskje litt vel mye mat under svangerskap og de første 5 ukene med valpene... men men... hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...