Gå til innhold
Hundesonen.no

Må hunden være NUCH for å bli SUCH?


Blondiemamma

Recommended Posts

Jeg er autorisert ringsekretær, så jeg skal jo kunne mye av dette.

Også er jeg litt over gjennomsnittlig interessert i utstilling, og har vært på et par i løpet av årene... :)

Men, godt at kunnskapen kan videreformidles forståelig, takk for tilbakemelding på det!

Absolutt forståelig! :)

Og veldig hyggelig at du alltid tar deg tid til å svare på alt mulig rart vi litt mindre innsatte ( :) ) lurer på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du...

Svenske hunder må jo ta et stort cert for at det skal telle til N UCH hvis de allerede er S UCH. Vi nordmenn kan jo bare ta et cert på en hvilken som helst utst i Sverige og det vil telle til S UCH (så lenge alderskravet er oppnådd seff).

Hva da om en norskeid hund tar S UCH først og så etterpå får et lite i Norge, vil det da telle til N UCH?

Nei. Om den er S u Ch (uansett hvor eier er bosatt) må den ta stor-certet for å ta det norske championatet.

Enkel regel: Ingen (hverken norske eller utenlandske) vil kunne bli N u Ch uten det norske "stor" certet.

What she said.

På en måte urettferdig at hvilket som helst svensk cert goes - men samtidig så har jo svenskene betydelig færre utstillinger i løpet av et år enn vi i Norge har, i hvert fall på min rase. Og de får jo ikke certsankere i samme skala, siden certsamlere uansett blir champion bare de blir gamle nok. I Norge kan jo en hund få 20 og 30 cert uten å bli champion og være seks-syv år, fordi det store certet henger så inni gampehampen høyt... Men, en tittel skal bety noe, så systemet er nok greit som det er. Trur eg.

jeg var sikker på at de ikke var hvilende jeg! Så om jeg nå skulle dratt på utstilling i Sverige med Marco (som er 2 år) og han hadde fått CERT så hadde han blitt svensk champion når han får det norske championatet? Han har et stor-CERT.

Jupp, men kanskje du blander med en endring som var for noen år siden - før var det svenske certet hvilende uansett når det var oppnådd, nå må hunden være to år. Mens for utlendinger er det norske storcertet hvilende uansett om det er tatt i junior eller veteran.

Ok jeg har IKKE en fullcertet hund, og hun har IKKE alle certene hun trenger :) Kan jaggu mye du Emma *Imponert* :)

Håper du kan være like glad i hunden din etter at jeg ødela verden for deg... :)

Absolutt forståelig! ;)

Og veldig hyggelig at du alltid tar deg tid til å svare på alt mulig rart vi litt mindre innsatte ( :lol: ) lurer på! ;)

Tja, det er mange tråder jeg aldri svarer i fordi jeg ikke føler meg kompetent, men når det gjelder utstilling har jeg innmari mye selvtillit på at jeg kan en del, og når folk lurer må en jo spørre - jeg blir veldig glad når folk svarer på ting jeg lurer på og ikke kan. Give and take in the forum world :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder svenske cert har det blitt en forandring for mange raser (vet ikke om det gjelder alle). Nå må du ta 1 av certene på en rase-spesial.

Ganske sikker dog at det ikke gjelder hunder som er champions i andre land - da holder det med et SKK-cert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder svenske cert har det blitt en forandring for mange raser (vet ikke om det gjelder alle). Nå må du ta 1 av certene på en rase-spesial.

Ganske sikker dog at det ikke gjelder hunder som er champions i andre land - da holder det med et SKK-cert.

Har du en link til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt :ahappy:

Men du...

Svenske hunder må jo ta et stort cert for at det skal telle til N UCH hvis de allerede er S UCH. Vi nordmenn kan jo bare ta et cert på en hvilken som helst utst i Sverige og det vil telle til S UCH (så lenge alderskravet er oppnådd seff).

Hva da om en norskeid hund tar S UCH først og så etterpå får et lite i Norge, vil det da telle til N UCH?

Jeg vrir på den og spør, hvis en norskeid hund tar SUCH først, og etterpå får et stort i Norge, vil det da telle til NUCH?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vrir på den og spør, hvis en norskeid hund ta SUCH først, og etterpå får et stort i Norge, vil det da tille til NUCH?

Selvfølgelig - forutsatt at det ikke er andre krav, eller andre krav er oppfylt (jakt-/brukspremiering).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når den da er SUCH, stiller den i åpenklasse eller i championklassen i Norge?

Det kan du velge selv, alle hunder som har en championtittel har lov til å stille i norsk championklasse, og certet går jo uansett til den hunden med CK som er best og ikke allerede norsk champion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder svenske cert har det blitt en forandring for mange raser (vet ikke om det gjelder alle). Nå må du ta 1 av certene på en rase-spesial.

Ganske sikker dog at det ikke gjelder hunder som er champions i andre land - da holder det med et SKK-cert.

Jepp, det stemmer, iaf for min gruppe (tenk, det visste jeg *hihi*).

Og etter å ha skummet igjennom regelverket ser det ut til at det også gjelder for flere grupper.

Gr. 1 og gr. 2: Tre certifikat i Sverige utdelade av minst två domare. Ett certifikat ska ha utdelats vid officiell utställning inom SBKs organisation.

Gr. 5: Ett av certifikaten ska vara utdelat vid officiell utställning inom SÄK.

Gr. 6: Ett av certifikaten ska vara utdelat vid officiell utställning inom SDK

Gr. 8: Ett av certifikaten ska vara utdelat vid officiell utställning inom SWK.

Gr. 10: Ett certifikat ska vara utdelat vid en officiell utställning inom SvVKs organisation.

Dette gjelder for S UCH, jeg har ikke sjekket om det gjelder for UCH fra andre land.

Gr. 10 kan iaf ta hvorsomhelst bare hunden er over 24 mnd.

Har du en link til dette?

Svenske regelverket: http://kennet.skk.se/skk/?id=723&sprak=sv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det stemmer, iaf for min gruppe (tenk, det visste jeg *hihi*).

Og etter å ha skummet igjennom regelverket ser det ut til at det også gjelder for flere grupper.

Gr. 1 og gr. 2: Tre certifikat i Sverige utdelade av minst två domare. Ett certifikat ska ha utdelats vid officiell utställning inom SBKs organisation.

Gr. 5: Ett av certifikaten ska vara utdelat vid officiell utställning inom SÄK.

Gr. 6: Ett av certifikaten ska vara utdelat vid officiell utställning inom SDK

Gr. 8: Ett av certifikaten ska vara utdelat vid officiell utställning inom SWK.

Gr. 10: Ett certifikat ska vara utdelat vid en officiell utställning inom SvVKs organisation.

Dette gjelder for S UCH, jeg har ikke sjekket om det gjelder for UCH fra andre land.

Gr. 10 kan iaf ta hvorsomhelst bare hunden er over 24 mnd.

Svenske regelverket: http://kennet.skk.se/skk/?id=723&sprak=sv

Hvor finner du det i regelverket? For det kan da ikke gjelde hele gruppene, hvis SBK er cirka Svensk BrukshundsportsForbund - nekter å tro at de fleste i gruppe 2 skal ha cert gjennom bruksarrangør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner du det i regelverket? For det kan da ikke gjelde hele gruppene, hvis SBK er cirka Svensk BrukshundsportsForbund - nekter å tro at de fleste i gruppe 2 skal ha cert gjennom bruksarrangør...

Scroll ned under de respektive grupper og championat under hver gruppe.

Men du har rett, for jeg skummet bare igjennom og ser nå at det er rasebetinget i gr. 2 og da sikkert i flere også.

*hilsen frøken effektiv :ahappy: *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scroll ned under de respektive grupper og championat under hver gruppe.

Men du har rett, for jeg skummet bare igjennom og ser nå at det er rasebetinget i gr. 2 og da sikkert i flere også.

*hilsen frøken effektiv :ahappy: *

Da kan jeg senke skuldrene!

I Sverige har de faktisk bruksklasse for berner og egen konkurransegren de må gjennom for å få gå i bruksklasse, så jeg fryktet et øyeblikk at det var blitt brukskrav for championatet også. Høyst usannsynlig for sofasliterne, tror jeg hadde sett positivt på det - men likevel blitt særdeles overrasket!

Konkurransegrenen for berner i Sverige er snytt ut av deres opprinnelige bruksoppgaver, så det hadde vært litt gøy om det var krav at de skal kunne gjøre noe... Men, det hadde nok blitt ramaskrik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...