Gå til innhold
Hundesonen.no

Feltsøk

charlotte

Recommended Posts

Noen her som trener eller har trent feltsøk? Jeg trener såkalt jakt-feltsøk, dvs 30x30 meter med dummies - noen synlige og noen gjemt. Mener å huske at redning-feltsøk er 50x50 meter, hvor de bruker forskjellige gejnstander, klær og lignende og graver ned noe av dette. Og at bruks-feltsøk er annerledes fra dette igjen. Noen som kan bekrefte noe av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feltsøk for brukskonkurranser er 50 x 50 m og her finner du mer info på Nkk sin hjemmeside.

For redningshunder ( ettersøkshunder) i NRH er feltsøket på 30 x 30 m, ca 2 timer gammelt, 4 gjenstander av fyrstikkeskes størrelse eller mindre, søkstid er 10 min. Feltsøket er en liten øvelse som tas mellom B-godkjenning og A- godkjenning.

For lavinehunder A - godkjenning er feltet ca 150 x 150 m, 1 - 3 figuranter, minst en grav med 1,5 m ned til taket av graven Dvs at fig. ligger på ca 2 m., søkstiden er 30 min fra hunden settes i søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feltsøk er 50 x 50 meter og hunden skal finne 4 gjenstander iløpet av 10 minutter. :D

Jeg kjører 30 x 30, det er det vi bruker i jakt, hvor det er lagt ut forskjellig type vilt. Har ikke noen tidsbegrensning, men man vi selvsagt ha så god fart og så dekkende søk som mulig. 5 vilt på 10 minutter, i 30x30 er barnemat hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 50x50' date=' men har aldri tatt tiden på hvor lang tid hun skal finne gjenstandene (legger ikke alltid ut 4)[/quote']

Hvordan styrer du henne til å søke innefor området? Jeg har pleid å tråkke over området og hvis hun beveger seg utenfor så peker jeg inn i firkantet igjen. Regner med dette går av seg selv ettersom hun får mer erfaring.. Bruker du dummies eller andre gjenstander?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det på en måte jeg leste i canis bladet en gang. Forklaringen stod på flere sider, så jeg kan si deg at det tok lang tid å lære henne det, og hun har ennå ikke lært seg det skikkelig (mye å trene på vettø!). Men det går altså ut på at jeg peker ut, og hun søker på en rett linje ca 50 meter, og snur og søker tilbake, og dersom hun ikke har funnet noe sender jeg henne ut på nytt (en rute på 50x50 som jeg har tråkket opp). Vi har ikke planer om å konkurrere innen felt (i hvert fall ikke ennå!), så vi bare gjør det slik akkurat nå... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
    • Er det noen som har kompetanse når det gjelder forvask av spisebestikk og servise før man setter det inn i maskin med kort vaskesyklus (steamer). Skal man vaske med håndoppvaskmiddel først, eller bare bruke rent vann? Finner ingen spesifikk beskrivelse hos mattilsynet. Har bare hørt at det kan ødelegge maskinen. Hvis noen har en link å vise til, helst fra produsent (Miele, Hobart el.lign.) hadde det vært fint.  
    • Huken multisele eller Troll nomesele. 
    • Avstand? Om hun kjefter, ta henne bort fra ham. Eller ham bort fra henne.  Dette er en prosess som tar mye tid, så jeg tenker at det kan være hun har større behov for rom og avstand en god stund til. Å ta igjen et par år med sosialisering som skulle skjedd fra valpestadiet vil ta lang tid og mye tålmodighet tror jeg.
    • Nå har frøken Lilje, usikker omplasseringshund, bodd hos meg i 3,5 mnd. Hun begynner å bli ganske husvarm og trygg på meg, men andre hunder og fremmede mennesker som tar kontakt er skumle, så de prøver hun å skremme bort. Det er greit nok, jeg skjønner at det har vært hennes eneste forsvar så langt i livet. Men så har vi en veldig grei og trivelig nabohund som vi har gått litt turer med, og han kjefter hun voldsomt på. I begynnelsen var det helt sikkert usikkerhet, hun ville gjerne følge etter og være nær han på tur, men så snart han snudde seg og så på henne ble det skummelt = bjeffing. Men nå synes jeg nesten det bikker over i bølling fra hennes side, for nå kjefter hun på han nesten uansett hva han gjør. Han er verdens snilleste og lar henne være helt i fred, så det er absolutt ikke noen grunn til at hun skal holde på sånn. Og ikke minst er det fryktelig urettferdig at han skal få så mye kjeft for ingenting. Hva gjør man? Hun er helt klart fryktelig dårlig sosialisert og har godt av å være sammen med snille hunder, men denne oppførselen synes jeg er uakseptabel.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...