Gå til innhold
Hundesonen.no

Liker å løpe etter bil


Monaa

Recommended Posts

Hei.

Hunden min, Nala, har et lite problem. Hun elsker å løpe etter biler. Noe som kan bli utrolig farlig.

Seinest 3 dager siden kom hun seg løs og løp først vedsiden av bilen, og når den stoppet stilte hun seg foran og bjeffet. Hjalpt ikke å rope på henne eller noe. Hun var i sin egen verden lixom :S

Også når vi går på tur, drar hun veldig i båndet når det kommer biler forbi.

Noe måte å lære av henne dette?

Har prøvd å få henne til å fokusere på andre ting, prøvd å ignorere osv. Men ingen ting hjelper =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som det er en del hunder som har denne gjetingen på biler.. Jeg har slitt VELDIG med det fra vofsen var valp, og prøvd forskjellige ting.. Det har blitt veldig mye bedre, mye mindre stress. Men han kan fortsatt gjøre utfall mot biler en gang i blant (og syklister og joggere).

Det jeg endte opp med å gjøre, og som har funket er å hver gang han begynner å stresse/trekke i båndet/bjeffe på biler/gjøre utfall er å stoppe opp og stå i ro til han har roet seg HELT ned (har vanlig pust og ikke peser). Da belønner jeg og går videre. Før han har roet seg ignorer jeg han. Jeg var veldig konsekvent på dette da jeg startet med det, og det er det som har funket best. De første gangene tok det selvfølgelig en evighet før han roet seg (jeg har jo en terrier), men det tok raskt kortere og kortere tid. Og nå er det så og si helt bra. Biler kan godt kjøre forbi uten han bryr seg.

Men det er jo ikke sikkert dette funker på din hund.. Det finnes flere ting man kan prøve, så man må vel bare finne ut hva som passer for seg. Feks er det denne. Vi prøvde ut det først, men det funket ikke noe særlig for oss, måtte liksom begynne på nytt hver eneste gang, og jeg syntes nesten det ble verre en stund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Geir Maring anbefalte oss når vi var på et foredrag med han, var å ta med oss campingstol, kaffe og en avis eller to, og sette oss ved en trafikkert vei. Rett og slett lese avisa og kose seg m kaffe og ignorere bikkja fullstendig. Tl slutt vil den bli så sliten av å gjete biler at det stuper av trøtthet, og da kan man belønne!

Har ikke prøvd metoden da Lucas ga seg av seg sjøl, men har hørt om flere som har prøvd dem med hell.

Lykke til :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første hunden min gjetet trikken, hun. Eller det som vel heter Østeråsbanen, nå. Dessuten gjetet hun hestene fra Øvrevoll som hadde sin ridesti rett forbi blokka vår. Jeg hadde ikke bedre vett enn at jeg pælma nøkleknippet mitt i skinka på henne et par ganger i det hun stakk. Dermed sluttet hun med denslags. Hestene fra Øvrevoll ordnet opp selv etter en liten møljehilsing på min lille prinsesse. Neste gang jeg møtte dem, lot hunden som hun ikke så hestene, mens den ene jockyen spurte: "How is your dog?" Jeg tror hunden hadde litt flaks som prøvde seg på hester med dyktige ryttere. Den hunden gikk forresten løs i hele sitt tolvårige liv.

Nå kan jeg ikke lenger anbefale mine metoder fra tidenes morgen, men heller ikke denne metningsmetoden de anbefaler lenger opp. Innen bikkja blir lei, er den sannsynligvis dau. Jeg går for en absolutt innkalling og stoppkommando, jeg. Det vil si trening, trening og atter trening. Her har vi en rimelig absoøutt innkalling, slik at hundene kan være løse selvom "teite" ting dukker opp. Fibi sladrer også. Det vil si at hun kommer av seg selv når det er noe frammi der hun kan komme til å ha utfall mot, hvis det kommer for nær.

EDIT: Trening av utfall i bånd, blir jo en annen greie enn trening av løs hund i frislepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...