Gå til innhold
Hundesonen.no

Bonde avlivet en Harehund


Taz

Recommended Posts

Har jegere/hundeeier lov å trene med jaktbikkja si løs i ett område hvor det er helårig båndtvang?

Syns det er litt drastisk å skyte hunden, og syns det er skummelt hvor mange hunder som i den siste tiden har blitt avlivet.

http://www.aftenbladet.no/lokalt/sandnes/1...livet_hund.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jegere/hundeeier lov å trene med jaktbikkja si løs i ett område hvor det er helårig båndtvang?

Syns det er litt drastisk å skyte hunden, og syns det er skummelt hvor mange hunder som i den siste tiden har blitt avlivet.

http://www.aftenbladet.no/lokalt/sandnes/1...livet_hund.html

Så vidt jeg har fosrstått det kan du få jaktkort oppi der hvor han jaktet/trente og da har han lov å ha bikkja løs.

eller har jeg litt delte meninger ang det at den ble avlivet. Om den virkelig jaget sau/skremte dyra og bonden prøvde alt før han skjøt så hadde han sin fulle rett til å skyte hunden, men om det bare ble skutt varselskudd før han skøyt hunden så syntes jeg det er for lite.(i og med det er jaktbikkja og da skal den jo ikke reagere på skudd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller har jeg litt delte meninger ang det at den ble avlivet. Om den virkelig jaget sau/skremte dyra og bonden prøvde alt før han skjøt så hadde han sin fulle rett til å skyte hunden, men om det bare ble skutt varselskudd før han skøyt hunden så syntes jeg det er for lite.(i og med det er jaktbikkja og da skal den jo ikke reagere på skudd)

Hva ville du gjort da? Løpt etter bikkja?

Trist er det uansett... Uansett hva som egentlig skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du gjort da? Løpt etter bikkja?

Trist er det uansett... Uansett hva som egentlig skjedde.

Det er jeg ikke helt sikker på. Har aldri vært i en slik situasjon.

Men nå vet jeg jo ikke hva denne bonden gjorde da jeg ikke var der og derfor dømmer jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste det som stod i avisen, og der stod det at hunden hadde "løpt GJENNOM saueflokken og skremt sauene". Jaha. Så den var ikke på jakt etter sauer da altså? Den måtte tilfeldigvis passere sauene for å løpe etter haren? I tillegg hadde hunden GPSpeiler på seg, og den viste at hunden aldri var i nærheten av sauene en gang. Det sier jegerne at de kan bevise. Hvem som har rett eller ikke, vil vise seg. Hundeeier har anmeldt bonden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på det som står i avisen bir det påstand mot påstand og det må bli opp til rettsystemet å avgjøre skyld. Diskusjonen som raser på avisens hjemmesider er iallefall helt bak mål og utrolig usaklig.

Jeg føler med eieren som mistet bikkja si, men veit og hvor fælt det er å ha lausbikkjer etter sauene så om hunden var etter sauene forstår jeg bonden.

Fælt for begge, men utifra denne avisartikkelen kan en ikke dømme den ene eller andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...