Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det noen som vet litt om hva de forskjellige premieringene (?) schäferhunder har?


SiriogDiego

Recommended Posts

Det kommer jo selvfølgelig helt an på øyet som ser... De beste HD indexene jeg har sett ligger på 64 -65, men jeg vil si alt opp mot 80 er akseptabelt ( i mine øyne og det kommer også selvfølgelig an på hvordan tispelinje man har) Selv har den hannhunden jeg har brukt som har hatt dårligst index hatt 82...jeg syntes egentlig indexen var for dårlig, men ved nøye gjennomgang av avkom etter han så jeg at han hadde blitt brukt på mange tisper med dårlig index og at det var der HD avkommene hans lå. Og med normalt gode tisper var det veldig lite HD etter han, i og med at han hadde så mange bra kvalliteter valgte jeg å gå for den hanhunden. Noe som i ettertid viste seg å være en bra avgjørelse og kullet ble 100 % fritt. for HD.

En HD index på 100 tilsvarer gjenomsnittet på rasen, dvs at en hund med index på 100 vil gi ca 65 % fri avkom etter seg. Om indexen på mor og far tilsammen blir 200 kan man regne med at dette kullet blir som gjenomsnittet av rasen og at avkommene vil få 35 % HD.

Andre ting en kan se på og følge med på er om HD indexen på en hannhund stiger eller synker etterhvert som den får røntgede avkom...dette sier ofte mye om hvor god HD nedarver den er. Som feks den siste hannhunden jeg brukte startet med en index på over 70 og ligger nå på 64...etter en slik hanhund kan man regne med det blir mer eller mindre null HD også med tisper som nedarver mye HD

Tusen takk for svar. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...