Gå til innhold
Hundesonen.no

Jegere skjøt hunder


Argyr

Recommended Posts

"Et jaktlag i Davik i Sogn og Fjordane er anmeldt av hundeeiere etter at jegerne skjøt to buhunder under hjortejakt lørdag."

http://www.dagbladet.no/2009/09/24/nyheter...s/jakt/8272352/

"- Dette er ei spesiell sak. Vi snakkar om eit lite bygdesamfunn, og folk skal leve saman også etter hjortejakta, poengterer lensmann Hans Rune Strandos."

http://www.firdaposten.no/lokalnytt/article4603955.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at en person hadde kommentert med denne loven:

§ 15. Hund som utgjør klar fare for husdyr, tamrein og hjortevilt

En hund som uten ledsager går løs i utmark eller landbruksområder i båndtvangstid og utgjør en klar fare for husdyr og tamrein, kan opptas av grunneieren, festeren, forpakteren, beiteberettigede, en berørt reineier eller noen som opptrer på vegne av disse. Dersom det ikke lar seg gjøre å oppta hunden eller få politiet til stedet så raskt som situasjonen krever, kan vedkommende om nødvendig avlive hunden på stedet.

(fra Hundeloven)

Kan noen fortelle meg hvordan den er relatert til saken. Båndtvangen ble opphevet for over en måned siden. Og hvis de var på hjortejakt, så kunne de jo bare ha skutt hjorten, og takket hundene for hjelpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Leser nå at det var VALPER som ble avlivet. Det gjør det attpåtil enda mer uetisk, når man argumenterer med at "Det ble først skutt varselskudd for å skremme hundene. Da dette ikke hjalp, ble det skutt to skudd mot hver av hundene, som ble avlivet på stedet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. trist å lese slike saker!

I tillegg er det noen som prøver å forsvare handlingen med å si at de skjøt hundene for å redde hjorten! De mener hundene hadde sprengt hjortene til døde ved å jage de over lengre tid, men altså... var det ikke meningen at jegerene skulle skyte hjortene? Når ble de så opptatt av å redde hjorter?! Kanskje litt usaklig, men likevel..

Selvfølgelig burde man fått fjernet hundene på en eller annen måte, men jeg mener de burde kommet på en bedre løsning enn denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i nærheten av dette jaktlaget og hele saken er helt kvalm! Voksen eller valp, tviler sterkt på at en buhund utgjør noen trussel for en hjort. Det virker nesten som om det ikke har noe å si hva offeret er bare det er et offer.

EDIT: Legger til at ettersøksgruppa i Bremanger sa opp avtalen med jaktlaget etter denne hendelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var vel poenget at de stresset hjorten, ikke at de hindret jegerne i å skyte. Hundene (valper/unghunder eller voksne er i grunnen uvesentlig for hjorten) hadde klart å skille en "hjortemor" fra ungen sin. Jeg synes jegerne handlet på vegne av hjorten jeg, men at det er en kjip situasjon - det er helt klart!

Blir også litt i stuss når jeg leser at de hadde prøvd å ringe eierne av hundene. Den ene hadde de ikke fått tak i, og den andre hadde ikke gitt noen reaksjon.. Øh? Går det an å bry seg mindre om hva hundene driver med? Selv om båndtvanger er opphevet, så betyr ikke det at hunder er fri til å jage vilt.

Hundeloven som henvises til her er vel høyst relevant. Spørsmålet er vel om jegerne kommer inn i den kategorien som har lov til å avlive hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Huldra - for det første så var det ikke båndtvang, for det andre så ble det ikke gjort noe forsøk på å fange inn hundene, for det tredje, jegerne ble irritert fordi hjorten ble stressa og de ikke fikk skutt de...

Dette er IKKE ok adferd fra jegerne uansett hvordan man vrir og vender på det.

Man skyter ikke valper fordi de løper i skogen, og i alle fall ikke når det er utenom båndtvangstid.

Som du fremstiller det så mener du tydeligvis at folk som drar ut å slipper harabikkja si på fot for å trene den og så reiser hjem bør forvente at bikkja blir skutt om noen er i området?

Samme med trening av elghund - skyt skiten om noen slipper elghunden sin for treningens del?

Eller for den saks skyld - skyt hunden din når den jakter ender på en luftetur - den stresser anda liksom...

Hårreisende.

Jaktlaget har forøvrig bedt om unnskyldning og innsett at de handlet helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra - for det første så var det ikke båndtvang, for det andre så ble det ikke gjort noe forsøk på å fange inn hundene, for det tredje, jegerne ble irritert fordi hjorten ble stressa og de ikke fikk skutt de...

Dette er IKKE ok adferd fra jegerne uansett hvordan man vrir og vender på det.

Man skyter ikke valper fordi de løper i skogen, og i alle fall ikke når det er utenom båndtvangstid.

Som du fremstiller det så mener du tydeligvis at folk som drar ut å slipper harabikkja si på fot for å trene den og så reiser hjem bør forvente at bikkja blir skutt om noen er i området?

Samme med trening av elghund - skyt skiten om noen slipper elghunden sin for treningens del?

Eller for den saks skyld - skyt hunden din når den jakter ender på en luftetur - den stresser anda liksom...

Hårreisende.

Jaktlaget har forøvrig bedt om unnskyldning og innsett at de handlet helt feil.

For det første: Det står det ble gjort forsøk på å kalle inn/fange inn hundene, men at dette mislyktes. De tok også kontakt med eierne, men den ene tok ikke tlf, den andre brydde seg ikke. For det andre: Jeg er fullstendig klar over at det ikke er båndtvang, men det er uansett ikke lov å jage hjortevilt.

Og nei, jeg mener ikke jegerne gjorde "rett" i å skyte hundene, men å påstå at de gjorde det fordi de selv ikke fikk skyte hjorten, ser jeg ikke at har vært skrevet noe sted? I linkene som ligger i tråden her, står det at de skøyt hundene fordi de stresset hjorten. Eller syns du det er okei at de gjør det så lenge det ikke er båndtvang?

Hvem er det egentlig som drar ut i skogen for å "trene hund", for så å la den løpe omkring på egen hånd mens de selv reiser hjem? Det var da ikke tilfellet i denne situasjonen i alle fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det egentlig som drar ut i skogen for å "trene hund", for så å la den løpe omkring på egen hånd mens de selv reiser hjem? Det var da ikke tilfellet i denne situasjonen i alle fall..

Det er faktisk ganske mange som gjør det,hvertfall her på østlandet.

Et fåtall av de jegerne jeg kjenner som har som mål å følge bikkjene sine på jakt...

De blir sluppet,og er det trening så sitter gjerne jegerfolket og drikker kaffe mens de hører på losen til bikkja.

Ikke reint få jakthunder som blir etterlyst etter trening/jakt,fordi de ikke dukker opp igjen før mørket og folka dermed ofte reiser hjem.

Ikke tilfelle her,men å skyte to bikkjer fordi de stresset dyrene de selv skulle skyte

logik.png:icon_confused: :icon_confused: Det henger ikke på greip rett å slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Det står det ble gjort forsøk på å kalle inn/fange inn hundene, men at dette mislyktes. De tok også kontakt med eierne, men den ene tok ikke tlf, den andre brydde seg ikke. For det andre: Jeg er fullstendig klar over at det ikke er båndtvang, men det er uansett ikke lov å jage hjortevilt.

Og nei, jeg mener ikke jegerne gjorde "rett" i å skyte hundene, men å påstå at de gjorde det fordi de selv ikke fikk skyte hjorten, ser jeg ikke at har vært skrevet noe sted? I linkene som ligger i tråden her, står det at de skøyt hundene fordi de stresset hjorten. Eller syns du det er okei at de gjør det så lenge det ikke er båndtvang?

Greit -nei, men mer enn greit nok til at de ikke skyter hundene! Hundene var under 41 cm i mangehøyde, derav ikke regnet som en trussel mot å sprenge hjorten, som ettersøksringen også påpekte i pressemeldingen. De stresset hjorten, fordi de hadde skilt moren fra kalven, vel, vet du - jegere skyter ofte kalv fra ku og da blir den kua minst like stresset, uten at noen går ut å skyter jegerne av den grunn. Dyr tåler å bli stresset, byttedyr er relativt vant til å komme seg unna rovdyr uten at det skader dem overhode. Det presset vi mennesker legger på dyrene under jakta er en langt større påkjenning enn å bli jaget av et par valper.

Det hadde ikke kostet dette jaktlaget så forferdelig mye - kun et gevir og noen kilo kjøtt - å enten latt dem fortsette, gjøre et skikkelig forsøk på å fange dem inn og latt den hjorten bli skutt av noen andre. Hundene utgjorde i alle fall ingen trussel for hjorten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...