Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkalling


LeneG

Recommended Posts

Det var en veldig fin artikkel Occurence :lol:

Måtte le når jeg leste dette "• Det lønner seg å følge med. Fatter`n eier ikke retningssans i det hele tatt" :lol:

Jeg fikk jo til en grei innkalling på Bonnie men turde ikke slippe henne så mye fordi hun var så utagerende mot mennesker.

Nå har jeg jo også kjempegod til til å sanke inn mere tips fra alle her inne :D

Denne artikkelen er jo om innlæring av innkallingen.

Gjør man kun det samme for å følge opp eller kan man til slutt "kreve" det av hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen var for så vidt grei den, men etter en veldig kjapp gjennomlesing, må jeg si meg enig i at jeg savnet et avsnitt om kravsetting.

Jeg ville definitivt også satt krav bak innkallingskommandoen. Det bruker jeg også å gjøre på et tidlig tidspunkt, aller helst på valpestadiet. Da er det mye lettere å korrigere enn når hunden har funnet ut at "jeg er mye raskere enn mor/far, og skal bare sjekke ut om..."

Jeg banner kanskje litt nå, men jeg er vel også av den oppfatningen at det er feil å belønne en hund som har stukket vekk fra eieren (merk dersom den har forståelsen for kommandoen "kom"), og etter å ha sjekket ut alt som var spennende, til slutt kommer ruslende tilbake til sin herre.

Men en ting er selvsagt viktig: Belønning og motivasjon er førsteprioritet, kravsetting er til for å skape trygghet både for hund og fører.

Lykke til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er en veldig god artikkel på hvordan lære innkalling http://www.familiehunden.no/Artikler/Innkalling.html.

Man bør nok lese hele for å få sammenhengen men dette har ikke jeg tenkt på:

For å illustrere det med et eksempel. Hunden min ser noen hunder 50 meter unna, og løper glad og fornøyd mot de. I det den er i full fart mot hundene, klikker jeg. Hunden min vet at den lyden betyr gode ting, så den snur og kommer til meg i full fart. Det er jo flott at den kom til meg! Men hva lærte egentlig hunden av denne episoden? Den fikk klikk for å løpe mot andre hunder, så det må jo fatter`n være fornøyd med. Det jeg forteller hunden min er supert, kjempebra, løp til de andre hundene. Ikke bry deg om meg. Så det hunden min vil fortsette med er å løpe mot andre hunder, ikke nødvendigvis mot meg. Det er det hunden gjør i øyeblikket den hører klikket, som den vil gjenta. Så hunden min vil sannsynligvis bli flinkere til å løpe mot andre hunder. Det er forståelig?

Samme scenario som ovenfor. Hunden min løper mot de andre hundene. Jeg roper KOM, og hunden kommer i full fart og får leke med meg. Hva belønner jeg nå? Nå belønner jeg at den kommer til meg, ikke sant? Dessverre, men det blir akkurat det samme som i eksemplet over. Jeg forteller det samme til hunden min. Supert, kjempebra,flott! Løp til de andre hundene, ikke bry deg om meg. Jeg roper når jeg vil noe! Jeg får en hund som vil bli flinkere og flinkere til å løpe til andre hunder.

Jeg har heller brukt kom ofte i lette situasjoner, slik at hun kommer og blir belønnet for det. Nå skal jeg slutte med det, og prøve denne metoden :lol:

(Jeg har en veldig god inkalling, men jeg tror den kan bli enda bedre av dette.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen var for så vidt grei den, men etter en veldig kjapp gjennomlesing, må jeg si meg enig i at jeg savnet et avsnitt om kravsetting.

Jeg ville definitivt også satt krav bak innkallingskommandoen. Det bruker jeg også å gjøre på et tidlig tidspunkt, aller helst på valpestadiet. Da er det mye lettere å korrigere enn når hunden har funnet ut at "jeg er mye raskere enn mor/far, og skal bare sjekke ut om..."

Jeg banner kanskje litt nå, men jeg er vel også av den oppfatningen at det er feil å belønne en hund som har stukket vekk fra eieren (merk dersom den har forståelsen for kommandoen "kom"), og etter å ha sjekket ut alt som var spennende, til slutt kommer ruslende tilbake til sin herre.

Men en ting er selvsagt viktig: Belønning og motivasjon er førsteprioritet, kravsetting er til for å skape trygghet både for hund og fører.

Lykke til :getlost:

Men hvordan setter man krav? Bare ved å være myndig? eller å straffe hvis ikke kommandoen blir utført?

Jeg må ha dette inn med teskje for jeg forstår ikke hva alle mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror aldri jeg har krevd innkalling av noen av mine hunder.. men de har stortsett kunnet det veldig godt alle sammen - selv basenjien (unntatt Tomsingen vår når han løper i skogen). Nå har jeg trent hund over hele skalaen - fra Nordenstamsk via Järverud til ren klikker, til nå hvor jeg holder på det 99.999999 % positive, ispedd litt negativt hvis nødvendig (det har ikke vært nødvendig på 5 år.. jeg husker godt sist jeg barsket meg overfor en av hundene), men selv i "gamle dager" var det vanskelig å kunne legge krav på innkalling for man kunne jo ikke uten videre å gjøre det i praksis - hadde hunden uventet tatt seg en tur og gitt blaffen i innkallingen så var det jo ikke stort man fikk gjort med det liksom..

Når de var unghunder har jeg passet på å unngå å kalle inn hvis jeg så at de var blokkert (unge hunder kan bli fryktelig glade av å se andre hunder på avstand, og kommer man dem ikke i forkjøpet da, så fyker de avgårde - jeg har aldri forsøkt å kalle inn da men simpelthen gått etter og hentet pubertetslusen). Men vi har jo trent mye på innkalling da, fra de var bittesmå.

En artig øvelse man kan gjøre er feks at en holder valpen, og så løper man fra valpen mens man jubler og gjør seg morsom og roper på valpen - men hjelper holder den igjen. Så når man er kommet et godt stykke unna, så slipper hjelper valpen - og da pleier valpen å være enormt gira på å komme etter. Og den kommer stormende - og da skal man belønne med den totale julaften! Det er ikke en øvelse man skal gjøre så mange gangene (hvis det er juleaften hver dag så mister jo juleaften litt glansen), men jeg tror den virker ganske sterkt inn på motivasjon.

Langline som hindrer hunden fra å belønne seg selv ved å feks styrte bort når den egentlig er innkallt, er også et hjelpemiddel (langlinen skal ikke brukes til å korrigere men til å forhindre, og er man redd for eventuell whiplash, bruk den i kombinasjon med sele), men kun for bruk i en periode i "vanskelige" innkallingssituasjoner - tror jeg. Jeg har aldri prøvd langline bevisst i innkallingstrening, kanskje jeg prøver det på neste hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Her var det et viktig tips å få med seg ja! Jeg har nok helt klart syndet på den jeg også, jeg roper jo inn My når hun er på tur mot noe eller noen. Men ellers så føler jeg at jeg har trent på den måten som sto beskrevet i den artikkelen. Den "øvelsen" han beskrev er standard for oss på tur så å si, det er noe jeg har gjort siden begge hundene var små valper.

Og sånn sett syns jeg jo My er ganske lydhør - hun kommer når man roper som oftest, men av og til kommer hun meg i forkjøpet - og har jeg ikke ropt før hun er kommet inn i "den" modusen så når jeg ikke inn. Jeg går utifra at hun blokkerer hun også, og som den 19mnd gamle hunden hun er så er det vel forhåpentligvis ikke heeeelt uvanlig håper jeg :getlost:

Kan langlina kan være et fint hjelpemiddel for meg og My der vi er nå, f.eks når hun går i jaktmodus og blokkerer alt annet ute? Om hun har langline på seg da og den er innen rekkevidde burde hun være mulig å få kontakt med så lenge jeg får stoppet henne.. *tenke tenke*

Veldig fin tråd forresten! Man kan få mange a-ha opplevelser og gode tips av slike tråder :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet dette innlegget fra den andre tråden jeg, Anniken:

OT men jeg lurer så fælt: For det første burde man ikke feste en langline i et halsbånd. Det kan gi helt feile signaler hvis langlina er ment til å brukes som korreksjon. Enn om den henger seg opp i noe mens hunden er i full galopp? Da får den et saftig nøkk i nakken. Det kan til og med gjøre skade kan jeg tenke meg.

Det er mye som kan være skadelig for en hund, bare det å gå med halsbånd for eksempel. Det er mye den kan henge seg opp i uansett, langline eller ei. Men si at det verst tenkelige ikke skjer, og hunden bare gir deg fingen når du roper på den. Da er kanskje et "saftig nøkk" på sin plass? Når man setter krav til en hund, enten det er snakk om innkalling i langline eller en hvilken som helst annen øvelse, så gjelder det å ha hodet med seg. Man lar ikke hunden som går med strup og langline fare ukontrollert rundt i skog og kratt, det styrer man - med langlinen - nemlig.

For det andre, hva om man har en hund som er så vant med å ha på seg langline at den er 100% klar over når den er på og når den ikke er på? (og dvs. er lydig som en engel MED langline, men gjerne følger sine egne veier når den ikke er på)

Da må man være kreativ da, man må tilpasse metoden etter hunden, ikke omvendt. De er individer, ikke sant? Sånn sett er ikke kravsetting av innkalling ved hjelp av langlinen, en idiotsikker måte å sikre god innkalling på, men så godt som (hvis man da, for å sitere noen andre her inne - behersker metoden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør nok lese hele for å få sammenhengen men dette har ikke jeg tenkt på:

Jeg har heller brukt kom ofte i lette situasjoner, slik at hun kommer og blir belønnet for det. Nå skal jeg slutte med det, og prøve denne metoden :getlost:

(Jeg har en veldig god inkalling, men jeg tror den kan bli enda bedre av dette.)

Jeg kom bare på noe, beklager hvis dette blir OT :whistle:

Hva med å lære hunden ett signal på at hånden er target? Sånn at man roper kommandoen, hunden kommer og berører hånda og at den får klikk for det? Da belønner man jo ikke at den løper til noen andre hunder, men at den berører hånda :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bonnie lurte jo meg trill rundt på hytta i sommer.

Vi satt ute og solte oss og plutselig satte hun avgårde rundt hjørnet på hytta.

Jeg ropte og hun kom kjapt lykkelig tilbake. Da var det jo selvfølgelig vill lek med kongen og full jubel men

så fort vi hadde satt oss ned for å sole oss igjen var det full fart rundt hytta igjen.

Jeg gjentok samme prosessen 3 ganger før det plutselig gikk opp ett lys for meg. Bikkja lurer meg jo for pokker :getlost:

Neste gang hun løp avgårde gjorde jeg ingenting og det tok ikke mange sekundene før hun kom rundt hjørnet og tittet forundret på meg :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet det som stod på linken i dag. Resultatet av det var så som så, men en annen ting skjedde da vi var på vei hjem, noe sensasjonelt:

Dette ble første gangen på 7 måneder at jeg har kunne leid ham i halsbåndet (med kobbel) uten at han har dratt. Og DET forbi en gjeng skrålete skolebarn på sykler og skateboard. (Tyson ELSKER barn!!!!) Han gikk som en prest ved siden av meg. UTEN gå-pent- selen hans! Selv om skolebarna lo av ballene hans og sang "Jinglebell"

Han viste så klart interesse for barna, men dro ikke mer enn at jeg kunne nappe litt i tauet og han konsentrerte seg igjen. Alt dette på femten minutter med å "mangle retningssans". Jeg er knallfornøyd ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bonnie lurte jo meg trill rundt på hytta i sommer.

Vi satt ute og solte oss og plutselig satte hun avgårde rundt hjørnet på hytta.

Jeg ropte og hun kom kjapt lykkelig tilbake. Da var det jo selvfølgelig vill lek med kongen og full jubel men

så fort vi hadde satt oss ned for å sole oss igjen var det full fart rundt hytta igjen.

Jeg gjentok samme prosessen 3 ganger før det plutselig gikk opp ett lys for meg. Bikkja lurer meg jo for pokker :aww:

Neste gang hun løp avgårde gjorde jeg ingenting og det tok ikke mange sekundene før hun kom rundt hjørnet og tittet forundret på meg :aww:

Det der har My også gjort utallige ganger og jeg føler meg omtrent like dum hver gang :getlost: Hele hunden har liksom det der uttrykket som sier "GOT YA!" eller noe slikt :blink:

Hentet dette innlegget fra den andre tråden jeg, Anniken:

QUOTE(Anniken&rotta @ 11:48 - 23.09.2009) *

OT men jeg lurer så fælt: For det første burde man ikke feste en langline i et halsbånd. Det kan gi helt feile signaler hvis langlina er ment til å brukes som korreksjon. Enn om den henger seg opp i noe mens hunden er i full galopp? Da får den et saftig nøkk i nakken. Det kan til og med gjøre skade kan jeg tenke meg.

Det er mye som kan være skadelig for en hund, bare det å gå med halsbånd for eksempel. Det er mye den kan henge seg opp i uansett, langline eller ei. Men si at det verst tenkelige ikke skjer, og hunden bare gir deg fingen når du roper på den. Da er kanskje et "saftig nøkk" på sin plass? Når man setter krav til en hund, enten det er snakk om innkalling i langline eller en hvilken som helst annen øvelse, så gjelder det å ha hodet med seg. Man lar ikke hunden som går med strup og langline fare ukontrollert rundt i skog og kratt, det styrer man - med langlinen - nemlig.

Jeg tenker ikke bare på kratt osv. Mine langliner har alltid festet seg i alle slags idiotiske ting som "står i veien" - selv ting man ikke trudde ei line skulle klare å feste seg i. Det er grunnen til at jeg ikke bruker langline mer enn jeg gjør.

Og helt ærlig så mener jeg ikke et heftig nøkk er på sin plass hvis My blokkerer under jakt, da mener jeg at jeg burde kunne snu henne på et vis og kreve kontakt og en eller annen atferd og gi henne noe annet å tenke på. Blir jeg å bruke langline i en slik situasjon, så kommer jeg til å bruke langlina som et hjelpemiddel for å kunne nå inn til hunden - uten å feste den i en strup og nøkke til. Jeg blir antageligvis å feste den i en sele, og når hunden forsvinner vekk fra meg blir det vel om å gjøre å få bremset hunden ved hjelp av lina og stoppet den, og få den inn til meg igjen. Det hadde blitt min måte å gjøre det på. :whistle: Hunder er ikke bare forskjellige, mennesker er det også.

QUOTE

For det andre, hva om man har en hund som er så vant med å ha på seg langline at den er 100% klar over når den er på og når den ikke er på? (og dvs. er lydig som en engel MED langline, men gjerne følger sine egne veier når den ikke er på)

Da må man være kreativ da, man må tilpasse metoden etter hunden, ikke omvendt. De er individer, ikke sant? Sånn sett er ikke kravsetting av innkalling ved hjelp av langlinen, en idiotsikker måte å sikre god innkalling på, men så godt som (hvis man da, for å sitere noen andre her inne - behersker metoden).

Det er jeg helt enig i. Man kan ikke lære hunden noe hvis man ikke får det til selv. :getlost: Men jeg tror enda det er flere veier til rom.

Kanskje jeg kunne prøvd den "klippe langlinen ned til ingenting"-metoden på My, siden hun er så obs på langlina. Hvis den forsvinner sakte men sikkert uten at hun merker det selv... Så kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og helt ærlig så mener jeg ikke et heftig nøkk er på sin plass hvis My blokkerer under jakt, da mener jeg at jeg burde kunne snu henne på et vis og kreve kontakt og en eller annen atferd og gi henne noe annet å tenke på. Blir jeg å bruke langline i en slik situasjon, så kommer jeg til å bruke langlina som et hjelpemiddel for å kunne nå inn til hunden - uten å feste den i en strup og nøkke til. Jeg blir antageligvis å feste den i en sele, og når hunden forsvinner vekk fra meg blir det vel om å gjøre å få bremset hunden ved hjelp av lina og stoppet den, og få den inn til meg igjen. Det hadde blitt min måte å gjøre det på. :getlost: Hunder er ikke bare forskjellige, mennesker er det også.

Litt av cluet er å få kontakta FØR hu blokkerer. Etterpå er det gjerne litt for seint, og selv et "saftig nøkk" når sjeldent så mye inn da uansett, annet enn at man får stoppet hunden fysisk. Det er vel noe begrenset med læring når de har blokkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder "krav" blir jo dette helt utifra hvilke treningsmetoder du bruker på hunden. Nuffen min hadde en periode han gjerne ville stikke bort til andre hunder på trening. For han var det å bli satt i bilen med en bestemt holdning og ikke komme ut igjen resten av treningen, en mye større straff enn noe form for fysisk ubehag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av cluet er å få kontakta FØR hu blokkerer. Etterpå er det gjerne litt for seint, og selv et "saftig nøkk" når sjeldent så mye inn da uansett, annet enn at man får stoppet hunden fysisk. Det er vel noe begrenset med læring når de har blokkert.

Men mitt problem er at hunden er blokkert mens den er i jakt. Den går over med en gang hun slutter å jakte, dvs. slipper det hun jakter på med synet og slutter å løpe etter det. Da slipper hun hva-nå-enn-det-er som gjør at hun ikke går ann å nå inn til. Vil det fremdeles ikke ha noen læring?

Når det gjelder "krav" blir jo dette helt utifra hvilke treningsmetoder du bruker på hunden. Nuffen min hadde en periode han gjerne ville stikke bort til andre hunder på trening. For han var det å bli satt i bilen med en bestemt holdning og ikke komme ut igjen resten av treningen, en mye større straff enn noe form for fysisk ubehag.

Kjempe fint poeng :getlost: Jeg kan sikkert hoste opp maaange ting som vil fungere på omtrent samme måten for min hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mitt problem er at hunden er blokkert mens den er i jakt. Den går over med en gang hun slutter å jakte, dvs. slipper det hun jakter på med synet og slutter å løpe etter det. Da slipper hun hva-nå-enn-det-er som gjør at hun ikke går ann å nå inn til. Vil det fremdeles ikke ha noen læring?

Blokkerer hun egentlig, eller er hun "bare" så "høyt oppe" at hu rett slett er ulydig? For meg høres hu mer ulydig ut egentlig, siden det ikke skal mer til enn å slippe blikket for å gi seg. Og da har du en hund som er mye mer mottakelig for trening (uansett hvordan du velger å gjøre det).

For mange hunder så er også jakta så enormt selvbelønnende, at uansett hva du gjør med de etterpå, så gir de rett og slett beng. Så jeg ville nok ha jobbet mer med å få kontakta før det skjer, og er uhellet ute, bare taue hu med deg og stapp hu ett eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk litt å tenke på etter å ha lest artikkelen, og kommer nok til å trene litt sånn fremover. For en bedre innkalling, det ønsker jeg virkelig. Men hvor god innkalling kan man egentlig få? Hvordan sette krav til hunden når den befinner seg på områder med flere hunder?

Tenk så herlig og hatt en hund som avbrøyt alt den holdt på med når man kalte den inn. Ser jo noen som fint kan få hunden ut av lek med andre hunder uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk litt å tenke på etter å ha lest artikkelen, og kommer nok til å trene litt sånn fremover. For en bedre innkalling, det ønsker jeg virkelig. Men hvor god innkalling kan man egentlig få? Hvordan sette krav til hunden når den befinner seg på områder med flere hunder?

Tenk så herlig og hatt en hund som avbrøyt alt den holdt på med når man kalte den inn. Ser jo noen som fint kan få hunden ut av lek med andre hunder uten problemer.

Dette lurer jeg også på. Jeg har sett EN hund i hele mitt liv som hat hatt en nærmest perfekt innkalling, og selv den hunden jeg så da feiler sikkert innimellom han også. Det var (såklart!) en border collie.. Det rare var at mannen sa at han ikke hadde trent noe med han i det hele tatt, men at han syntes agility virket morsomt :getlost: Da ble jeg nesten litt snurt! :rolleyes2: Tenk at den mannen hadde en SÅ perfekt innkalling uten å ha trent hunden sin engang, mens jeg som har trent innkalling i seg selv siden jeg fikk hunden min ikke har i nærheten av en så fin innkalling.

Hunden snudde regelrett i lufta, og den la seg ned i dekk på sekundet. Helt utrolig.

Monica: Ang. det med andre hunder så tror jeg det hjelper å trene så ofte man får muligheten til det. F.eks på tur med flere hunder sammen så kan man rope når hunden er på tur inn til deg og belønne kraftig, f.eks med ball hvis man har en ballgal hund. Langline kan sikkert også være et hjelpemiddel, så har man jo muligheten til å stoppe hunden i tillegg.

Blokkerer hun egentlig, eller er hun "bare" så "høyt oppe" at hu rett slett er ulydig? For meg høres hu mer ulydig ut egentlig, siden det ikke skal mer til enn å slippe blikket for å gi seg. Og da har du en hund som er mye mer mottakelig for trening (uansett hvordan du velger å gjøre det).

For mange hunder så er også jakta så enormt selvbelønnende, at uansett hva du gjør med de etterpå, så gir de rett og slett beng. Så jeg ville nok ha jobbet mer med å få kontakta før det skjer, og er uhellet ute, bare taue hu med deg og stapp hu ett eller annet sted.

Jeg trooor ikke hun slår av ørene og er ulydig, det virker på en måte ikke slik i det hele tatt. Hun er liksom en hund som er ganske var på meg og mitt humør, og hvis jeg hever stemmen til henne så får jeg -alltid- reaksjon. Men i disse situasjonene så kan jeg stå å rope så jeg blir blålilla i ansiktet, stemmen forsvinner og alt mulig rart... Jeg kan rett og slett prøve alt som er å prøve der og da: men det hjelper ikke. Det er som om hun glemmer at jeg eksisterer mens hun jakter, og når jakta begynner å slippe taket så kommer hun på meg igjen: "oi shit, var ikke jeg på tur med matmor? Hvor er hun nå da???"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på. Jeg har sett EN hund i hele mitt liv som hat hatt en nærmest perfekt innkalling, og selv den hunden jeg så da feiler sikkert innimellom han også. Det var (såklart!) en border collie.. Det rare var at mannen sa at han ikke hadde trent noe med han i det hele tatt, men at han syntes agility virket morsomt :rolleyes2: Da ble jeg nesten litt snurt! :P Tenk at den mannen hadde en SÅ perfekt innkalling uten å ha trent hunden sin engang, mens jeg som har trent innkalling i seg selv siden jeg fikk hunden min ikke har i nærheten av en så fin innkalling.

Hunden snudde regelrett i lufta, og den la seg ned i dekk på sekundet. Helt utrolig.

Monica: Ang. det med andre hunder så tror jeg det hjelper å trene så ofte man får muligheten til det. F.eks på tur med flere hunder sammen så kan man rope når hunden er på tur inn til deg og belønne kraftig, f.eks med ball hvis man har en ballgal hund. Langline kan sikkert også være et hjelpemiddel, så har man jo muligheten til å stoppe hunden i tillegg.

Jeg vet hverfall at jeg skal tenke litt mer over hva jeg gjør når jeg skal kalle inn nå, evt når vi trener på det. Er hvertfall verdt å prøve noe nytt :getlost: Men så var det å finne nytt innkallingsord da :blink:

Ligger nok noe i det du sier, er nok litt kjip i belønningen min når hun kommer til meg i de situasjonene, for da blir det jo ofte kun en godbit. Men belønner jeg med ball blir det til at det blir lek med de andre hundene, så kanskje en drakamp eller noe oss i mellom ville fungert bedre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk litt å tenke på etter å ha lest artikkelen, og kommer nok til å trene litt sånn fremover. For en bedre innkalling, det ønsker jeg virkelig. Men hvor god innkalling kan man egentlig få? Hvordan sette krav til hunden når den befinner seg på områder med flere hunder?

Tenk så herlig og hatt en hund som avbrøyt alt den holdt på med når man kalte den inn. Ser jo noen som fint kan få hunden ut av lek med andre hunder uten problemer.

Har vært så innmari heldig å hatt tre sånne jeg...

Derfor er jeg helt forfjamset nå,når jeg brått har en som kommer når han bare er ferdig med...liksom :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk litt å tenke på etter å ha lest artikkelen, og kommer nok til å trene litt sånn fremover. For en bedre innkalling, det ønsker jeg virkelig. Men hvor god innkalling kan man egentlig få? Hvordan sette krav til hunden når den befinner seg på områder med flere hunder?

Tenk så herlig og hatt en hund som avbrøyt alt den holdt på med når man kalte den inn. Ser jo noen som fint kan få hunden ut av lek med andre hunder uten problemer.

For å få en god innkalling, så bør man ha klare regler på andre ting også. Skal jeg kommandere hunden min til å ligge inne, så skal hun gå å legge seg med en gang. Hvis ikke så er det "NEI, gå og legg deg". Jeg sier aldri "ligg, ligg, ligg, ligg,ligg".

Da blir det etterhvert at "ligg" betyr at du skal legge deg hver femte gang jeg sier "ligg".

Et eksempel er Link som jeg har hatt i èn mnd nå. Han kunne ikke innkalling før jeg fikk han. Før jeg i det hele tatt slapp han løs alene (jeg hadde han løs fra dag èn, men da kom han bare fordi alle de andre hundene kom), så gikk jeg igjennom et par små punkter med han.

Vi trente på at han skal gjøre ting første gang jeg sier det, hvis ikke får det konsekvenser. Det nytter ikke å "flørte seg vekk", late som at han må klø osv. Ligg er ligg, og der skal han ligge til han får en annen beskjed.

I tillegg så trente vi på å være rolig i buret. Har jeg sakt at han skal være rolig, så skal han være det. Hver gang han tøyer mine grenser, som er helt klare, så får det konsekvenser. Det lønner seg ikke, og han vinner aldri på det. Når jeg sier "nei" til hundene mine, så gir de opp, og gidder ikke å ta opp "kampen" for de vinner aldri allikevel.

Jeg belønner så og si aldri på innkallingene. Jeg gjorde det den første dagen på Link, men nå kommer de og får litt skryt før vi går videre. Jeg vil ikke at hundene mine skal være avhengig av så mange faktorer for å lye meg. Jeg vil ikke være avhengig av å stå og lokke med den ballen, eller den go`bit posen. Det er en selvfølge at de skal høre på meg, og da er det greit at jeg sier "flink gutt" og der ferdig med det.

Når det gjelder dette med "blokkering", så kan selvfølgelig hunder blokkere. Min erfaring er at en hund som vet at ting ikke får konsekvenser, "blokkerer" lettere. Eller rettere sakt, eieren mener at de blokkerer.

Alle vet at det ikke er lov å stjele, det hjelper ikke å si det, hvis den uønskede handlingen aldri får konsekvenser.

Jobb med litt hverdagslige ting, og sett det inn i innkallingsøvelsen. Ikke stå å rop "Tassen, kom. Kom, kom, kom. Tassen!!". Det heter "Tassen, kom", "NEIII", "kom". Aldri belønn om hunden har tulllet på innkallingen. Tenk over hva dere belønner! Aldri lokk hunden til å komme til dere. Det er en selvfølge! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få en god innkalling, så bør man ha klare regler på andre ting også. Skal jeg kommandere hunden min til å ligge inne, så skal hun gå å legge seg med en gang. Hvis ikke så er det "NEI, gå og legg deg". Jeg sier aldri "ligg, ligg, ligg, ligg,ligg".

Da blir det etterhvert at "ligg" betyr at du skal legge deg hver femte gang jeg sier "ligg".

Dette tror jeg er veldig viktig :icon_redface: Spesielt det med å gjenta kommandoer kan skape mye krøll. Been there, done that!

Jeg belønner så og si aldri på innkallingene. Jeg gjorde det den første dagen på Link, men nå kommer de og får litt skryt før vi går videre. Jeg vil ikke at hundene mine skal være avhengig av så mange faktorer for å lye meg. Jeg vil ikke være avhengig av å stå og lokke med den ballen, eller den go`bit posen. Det er en selvfølge at de skal høre på meg, og da er det greit at jeg sier "flink gutt" og der ferdig med det.

Vil bare si her at jeg syns det blir litt feil av deg å skrive "Jeg vil ikke være avhengig av å stå og lokke med den ballen eller den godbitposen" ... Selv om man belønner innkallinger, så betyr det ikke at man LOKKER dem frem. Jeg har alltid en ball i enhver jakke jeg bruker utendørs, og ofte godbiter i tillegg, men belønningene kommer aldri opp av lommene mine med mindre det er noe jeg skal belønne. Du kaller det vel ikke å "lokke" frem en fvf hvis du shaper den frem ved hjelp av lek og godbiter (som du oppebarer i treningsvesten din?)

Når det gjelder dette med "blokkering", så kan selvfølgelig hunder blokkere. Min erfaring er at en hund som vet at ting ikke får konsekvenser, "blokkerer" lettere. Eller rettere sakt, eieren mener at de blokkerer.

Alle vet at det ikke er lov å stjele, det hjelper ikke å si det, hvis den uønskede handlingen aldri får konsekvenser.

Hvordan gir du en konsekvens hvis hunden er 50m unna deg, du roper, og den løper andre veien mot et rådyr eller en kråke? Hvordan lærer du hunden hva konsekvensen blir for å ikke komme når du roper?? Det er her jeg syns jeg og Lene får litt dårlige svar :)

Jobb med litt hverdagslige ting, og sett det inn i innkallingsøvelsen. Ikke stå å rop "Tassen, kom. Kom, kom, kom. Tassen!". Det heter "Tassen, kom", "NEIII", "kom". Aldri belønn om hunden har tulllet på innkallingen. Tenk over hva dere belønner! Aldri lokk hunden til å komme til dere. Det er en selvfølge! :aww:

Det er en selvfølge ja.. Men det er faktisk ingen selvfølge at man står og roper "taaassen, taaaaaassen, taaaaaaaaaaaaaassen, taassen?" mens man lokker med en ball eller en pølse fordi man kanskje trener litt annerledes enn du selv gjør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få en god innkalling, så bør man ha klare regler på andre ting også. Skal jeg kommandere hunden min til å ligge inne, så skal hun gå å legge seg med en gang. Hvis ikke så er det "NEI, gå og legg deg". Jeg sier aldri "ligg, ligg, ligg, ligg,ligg".

Da blir det etterhvert at "ligg" betyr at du skal legge deg hver femte gang jeg sier "ligg".

Et eksempel er Link som jeg har hatt i èn mnd nå. Han kunne ikke innkalling før jeg fikk han. Før jeg i det hele tatt slapp han løs alene (jeg hadde han løs fra dag èn, men da kom han bare fordi alle de andre hundene kom), så gikk jeg igjennom et par små punkter med han.

Vi trente på at han skal gjøre ting første gang jeg sier det, hvis ikke får det konsekvenser. Det nytter ikke å "flørte seg vekk", late som at han må klø osv. Ligg er ligg, og der skal han ligge til han får en annen beskjed.

I tillegg så trente vi på å være rolig i buret. Har jeg sakt at han skal være rolig, så skal han være det. Hver gang han tøyer mine grenser, som er helt klare, så får det konsekvenser. Det lønner seg ikke, og han vinner aldri på det. Når jeg sier "nei" til hundene mine, så gir de opp, og gidder ikke å ta opp "kampen" for de vinner aldri allikevel.

Jeg belønner så og si aldri på innkallingene. Jeg gjorde det den første dagen på Link, men nå kommer de og får litt skryt før vi går videre. Jeg vil ikke at hundene mine skal være avhengig av så mange faktorer for å lye meg. Jeg vil ikke være avhengig av å stå og lokke med den ballen, eller den go`bit posen. Det er en selvfølge at de skal høre på meg, og da er det greit at jeg sier "flink gutt" og der ferdig med det.

Når det gjelder dette med "blokkering", så kan selvfølgelig hunder blokkere. Min erfaring er at en hund som vet at ting ikke får konsekvenser, "blokkerer" lettere. Eller rettere sakt, eieren mener at de blokkerer.

Alle vet at det ikke er lov å stjele, det hjelper ikke å si det, hvis den uønskede handlingen aldri får konsekvenser.

Jobb med litt hverdagslige ting, og sett det inn i innkallingsøvelsen. Ikke stå å rop "Tassen, kom. Kom, kom, kom. Tassen!". Det heter "Tassen, kom", "NEIII", "kom". Aldri belønn om hunden har tulllet på innkallingen. Tenk over hva dere belønner! Aldri lokk hunden til å komme til dere. Det er en selvfølge! :icon_redface:

Skjønner hva du mener, og jeg sitter ikke å "maser" om at ting skal skje her hjemme. Ber jeg om noe, så skal det skje.

Men når man kommer ut som Anniken sier, hva gjør man da om man roper "Tassen, kom", "NEEEI, Kom!!" og bikkja fortsetter å løpe mot den hunden i motsatt ende av åkeren, eller etter det rådyret. Hvordan skal man stille krav her?

Hva gjør du den dagen bikkja gir f...?

Jeg er veldig forsiktig med hvor jeg slipper bikkjene mine, og liker å ha full oversikt over det som er rundt meg. Men plutselig kommer det en hund fra "intet" (eieren står gjerne flere hundre meter unna og gir f...)... Det er da jeg skulle ønske at mine hunder kunne avbrytes og komme til meg. Så hva er oppskriften på en slik innkalling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...